Gå til innhold

Sette opp Archlinux på enkelest måte

Anbefalte innlegg

Hei, jeg lurer på Archlinux, siden flere anbefaler denne siden jeg vil gå for det nyeste og beste (Innen for Linux) Er Pc bygger, så jeg har en god nok PC til å kjøre hva det skal være.

Det jeg ønsker å sette opp: (Alle pakker på norsk bokmål) nyste versjon

(64 bits versjon) Skal prøve denne enten på vmware player eller virtuhttps://www.diskusjon.no/index.php?app=forums&module=post&section=post&do=new_post&f=27al box først:

KDE 4.6.1

Firefox 4.0 (Stable)

Thunderbird 3.1.8

Audiacity 1.3.9

Gimp 2.6.11

Blender 2.56

None free:

Adobe Flash Player 10.2.153.1

opera 11.01

Skype 5.1

Linux kjerne (kenel 2.6.38) (Vet ikke om denne er nyeste nå, men ønsker det nyeste.)

Kan noen si meg, hvordan jeg installere dette (Kan godt være nettverkinstallasjon).

Vi bruker "Bash script" for å være lat siden da ser jeg hvordan alt gjøres.

Har noen et forslag her?

Funger f.eks

Wget http://pastebin.com/arch.bach

sudo pacman -S arch.backh

Altså da henter jeg og gjør alt hva som skjer under installasjonen?

Partisjonen hadde jeg tenkt f.eks å ta 1 partisjon på 30 GB?

Altså "/" mappen er på 30 GB, resten bruker jeg windows partisjonen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HOSTNAME="arch"

#eth0="eth0 192.168.0.100 netmask 255.255.255.0 broadcast 192.168.0.255"

eth0="dhcp"

INTERFACES=(eth0)

gateway="default gw 192.168.0.1"

ROUTES=(!gateway)

parted $device --script -- resize 1 30000

mount ${device}1

parted $device --script -- mkpartfs primary ext4 1001 -- -1

mount ${device}2

pacman --sync --refresh

pacman -Sy

pacman --sync --info foo

pacman -Si foo

sudo pacman -S KDE-desktop.4.6.1.tar firefox_4.tar thunderbird_3.1.8.tar

initrd

title Arch Linux (Main)

root (hd0,0)

kernel /boot/vmlinuz26 root=/dev/sda1 ro

initrd /boot/kernel26.img

sudo pacman grub-install /dev/sda

alias eth0 8139too

cd /etc/fstab

nano fstab

search domain.tld

nameserver 192.168.0.1

nameserver 192.168.0.2

reboot

startx

Er jeg inne på noe her?

Forsto ikke helt den dokumentasjonen, men muligens jeg er innepå feil sted, så tror det er enklere å lage et skript som gjør alt for meg. Så slipper jeg å bruke samme fremgangsmåte igjen neste installasjon.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei. Herregud. Les på Wiki/Installasjons guide. Du finner alt ut der som du skulle lure på anngående installasjonen og sånn. Når du har lært deg det så bruker du ikke guiden mer.

Det å installere Arch er ikke som å installere Windows. Det skal det heller ikke være.

Kjør installasjon av Arch slik den skal gjøres. Ikke styr med skript å greier. Da kan du like godt drive med Ubuntu, OpenSuse eller noe sånt. Arch er ikke og skal ikke være for Noobs.

Installerer ikke Arch for at den skal gjøre alt for deg.

Ja. Riktignok finner Pacman de pakkene den trenger for å installere programvare selv. F. eks, hvis du skal installere Xfce4 da, så finner den alt den trenger selv.

Du kjører installasjonen. Restarter maskina. Logger inn som root. Lager ny bruker, legger til brukeren din i /etc/sudoers.

Så er det bare å begynne.

Hvis du har trådløst nettverkskort så må du naturligvis huske å installere driver hvis den trenger det. Da bruker du Ndiswrapper.

Kjør sudo pacman -Syu først.

Så installerer du det du vil. Ikke vanskeligere enn det.

Mere er det vel ikke å forklare for du finner faktisk talt ut det meste ved å lese deg fram til det eller prøve selv faktisk.

Det du da må huske på da er at du må konfiguere filer selv slik som rc.conf, pacman.conf (Hvis du trenger det), mirrorlist, fstab, menu.lst (Som hører til grub). Ja kort sagt så er det mye som du må gjøre selv da, for å i det hele tatt få det til å fungere.

Du kan jo bare bruke google.com også da. Den skal visst være jævli bra har jeg hørt. Prøv den du.

Lenke til kommentar

Hvis du har så dårlig tid å ikke har tid til å gjøre det slik det skal så holder du deg til Windows eller til nød Ubuntu.

For guds skyld. La han bare gjøre det, men det er ikke noe morsomt da. Hva er vitsen med å installere Arch eller Gentoo hvis du skal ha den til å gjøre alt for deg når du skal installere den?

Lenke til kommentar

For guds skyld. La han bare gjøre det, men det er ikke noe morsomt da. Hva er vitsen med å installere Arch eller Gentoo hvis du skal ha den til å gjøre alt for deg når du skal installere den?

Fordi noen nevner at Atch er så mye bedre en opensuse og andre.

Man har jo alt som man ber om.

Lenke til kommentar

Fordi noen nevner at Arch er så mye bedre en opensuse og andre.

Man har jo alt som man ber om.

Det vil alltid være noen som mener et eller annet er bedre, så det er en smule svakt grunnlag å basere et valg på.

Sjekk heller på forskjellene mellom distribusjonene på en side som sammenligner distribusjonene, eventuelt test noen i live-miljø eller installer i Virtual Box og finn en du liker.

Vær oppmerksom på at om du velger en distribusjon som Gentoo, Arch eller Slackware, så krever det bruk av terminal, og en del mer kunnskaper enn andre distribusjoner som Ubuntu og Linux Mint.

Lenke til kommentar

Kan noen Arch brukere si meg, fordelene?

Tenker ikke på terminalbasert oppsett, jeg ser det som en ulempe hvis man ikke vet hva man vil ha.

Eneste jeg har hørt at hvis man skal spille Quake 4, Doom 3, så er arch bland den eneste linux distribusjonen som ha disse pakkene tilgjengelig.

Bortsett fra http://www.supergamer.org/ (Live DVD duallayer).

Lenke til kommentar

Saken med Archlinux er at community reposet er satt opp genielt: Hvem som helst kan legge til en byggepakke.

Og med "community" mener jeg AUR.

Den andre fordeler er at Arch er rolling, i kontrast til f.eks Ubuntu. Den andre fordelen er at Arch er rolling OG oppdatert til det so mer veldig nytt, i kontrast til f.eks Debian Sid.

Lenke til kommentar

Så du ønsker en rullerende distribusjon som ikke krever at du bruker terminalen?

Det finnes en del rullerende distribusjoner og delvis rullerende distribusjoner som er "enklere" i bruk enn Arch og Gentoo. Grunnen til de hakene over enklere er grunnet at folk legger forskjellig betydning i enklere. Det er en grunn til at flere distribusjoner lever i dag, nettopp fordi mange foretrekker disse distribusjonene, så å si at det finnes noen ultimat distribusjon blir feil, men å finne en som passer deg best kan være en vanskelig oppgave.

Selv ville jeg anbefalt nyeste 32-bit av enten Mint eller Ubuntu, nettopp fordi det er disse som har mest dokumentasjon på nett, men ingen av disse er rullerende utgaver om dette er en faktor.

Av rullerende distribusjoner (eller delvis rullerende) har vi blant annet:

*Sabayon (basert på Gentoo)

*PCLinuxOS (basert på Mandriva)

*Chakra Project (tror denne er basert på Arch, fokuserer på nybegynnerbrukervennlighet, er nokså ny)

*Debian Sid (ustabil utgave, fått navnet etter den ustabile gutten i Toy Story :) )

*Sidux (basert på Debian Sid, bare mer stabil)

*Mepis (mener å huske at denne ga meg valg når jeg oppdaterte for mange år siden, og oppgraderte også programvare til nyere versjoner)

*Debian Testing (Debian Testing er kanskje rullerende, men Debian har strenge krav for graden av stabilitet for programvare, så distribusjonen er ofte noe utdatert, Debian Stable, som ikke er rullerende, har et rykte på å ha nokså gammel programvare, men veldig stabil, derfor er den også nokså godt likt i en del kritiske tilfeller)

*Mandriva (har vel muligheter for pakkebrønner som er rullerende)

*Gentoo (mer krevende, men har mulighet for installasjon av flere versjoner av samme programvare)

*Arch Linux (noe krevende og krever mer terminalbruk, men nokså godt likt av mange med mer erfaring)

Det virker som om flere distrubusjoner ser på muligheter til å benytte en såkalt rullerende utgivelsesmodell i en eller annen grad.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...