Gå til innhold

Test av Emirates til Seychellene


Anbefalte innlegg

SK4751: 09:35-11:45 Osl-Frankfurt Term 1

EK46: 15:25-23:35 Frankfurt Term 2 - Dubai term 3

EK705: 02:10-06:50 Dubai term 3 - Mahe

 

Billetten ble bestilt gjennom wideroe.no. Widerøe er også flyselskap og det forklarer at de kan sette sammen en rute med fly fra forskjellige allianser. Ved bestilling av billett lot Widerøe meg straks reservere seter for hele turen, men det var visst bare bløff. Ingen spor av de påståtte setereservasjonene var tilgjengelig hos flyselskapene da jeg sjekket med dem.

 

Emirates flyr enda ikke fra Norge. Da jeg skulle fly med 2 forskjellige allianser måtte reservasjonen behandles som 2 separate online. Hos Emirates kunne jeg enkelt reservere seter på deres del av turen. Hos SAS var dette derimot ikke mulig før ved online checkin som åpnet fra 22 timer før avgang. SAS strekker absolutt sannheten når de reklamerer med at setereservasjon er gratis hos dem. Jeg har aldri hørt om et flyselskap som tar betalt for at man får tildelt et vanlig sete ved innsjekking.

 

Med koffert og 2 allianser måtte jeg sjekke inn ved skranke hos SAS. Det var lang kø og skilt om at køen ville ta 30 min. Bra jeg kom tidlig til flyplassen. Bagasjen ble sjekket gjennom, men jeg fikk kun boardingkort for den første strekningen. Bra at jeg også hadde god tid i Frankfurt. Fikk kommentarer om at Seychellene måtte være bra i skranken.

 

SK4751: 09:35-11:45 Osl-Frankfurt Term 1

 

post-18989-0-86582300-1300732320_thumb.jpg

Flyet gikk fra gate 30 som ligger langt nede i en trang "tarm" tilbake mot innenlands sone. Har tidligere vært borti at andre gater i "tarmen" hadde startet boarding og da var det vanskelig å komme seg forbi og til sin gate. Dårlig planløsning på OSL.

 

Gratis aviser ved boarding. Aftenposten, Dagens Næringsliv og jeg tror det var International Heralds Tribune. Ca. 60% belegg på flyet. Gammelt fly med askebeger i armlenene. Selvsagt ikke noe underholdningssystem.

 

post-18989-0-66816400-1300732423_thumb.jpg

 

På økonomiklasse må man betale for all mat og drikke, ja selv kaffe og te som SAS reklamerte for skulle være gratis da de "relanserte service" for en stund siden. Jeg kan ikke komme på ett eneste annet "full service" flyselskap hvor man må betale for all mat og drikke.

 

Knærne stod hele tiden inn mot den slappe tidskriftlommen, men man overlevde det for en kortere flight.

 

 

Frankfurt flyplass

 

Frankfurt er ikke noen oversiktlig flyplass. Når folk kommer av flyet kommer de rett inn blandt de som står på gatene og venter på å boarde. De fleste blir stående og lure på hvor de er og hvor de skal. Det finnes endel oversiktskart, men de mangler som oftest merket med hvor man er, og de er gjerne ikke tilgjengelig der hvor man kommer inn på terminalen. Man refererer også noen ganger til terminal 1 eller 2 og noen ganger til terminal A til E. Ofte ser man piler som går motsatte veier for å komme dit hvor man skal. I tillegg følger man sjelsen en rett linje dit hvor man skal, det er som oftest en labyrint man skal gjennom. Ellers er det god plass og det er rommslig de fleste steder. Om man har dårlig tid kan Frankfurt flyplass være veldig frustrerende.

 

 

Free lunch? Del 1

 

Har endelig fått meg kort fra Diners som gir gratis adgang til mange lounger rundtom i verden selv om man flyr økonomi. Kortet fra Eurobonus er gratis det første året om man brukerdet til å samle Eurobonuspoeng. Med Eurobonus gull er det også gratis videre. Er dette virkelig Free lunch?

 

post-18989-0-48277800-1300732714_thumb.jpg

I Frankfurt ga kortet meg adgang til SKy Lounge. Det er en enkel og rolig lounge som hadde mye ledig kapasitet. Matserveringen lignet den man får som inkludert frokost på de billigste hotellene: hvit kjøpeloff med uendelig holdbarhet, ett par enkle pålegg i små pakker, Dancake i tynne skiver, kjeks, et par epler med klebemerke på og dispeser for soft drinks og varme drikker. De hadde også peanøtter og potetgull. Når noe hadde stått tomt en stund gikk en person som satt i resepsjonen over, tok ut ut en plastpose og fylte på mere. Dette var en veldig enkel servering sammenlignet med fersk gourmetmat laget på stadet som man får i andre lounger. De med "priority pass" som betaler et par hundre kroner per loungebesøk må føle seg skikkelig snytt om de betalte for å komme inn her.

 

Ellers var det et par PC-er og fri wlan. Ingen info tavle for avganger. Loungen stenger 21:00.

 

Da jeg ikke betalte for å komme inn kan jeg vel egentlig ikke klage på loungen.

 

 

EK46: 15:25-23:35 Frankfurt Term 2 - Dubai term 3

 

Trodde jeg hadde god tid til gaten, men der tok jeg feil. Helt ved gaten var det en ny sikkerhetssjekk delt på 3 gater og da alle 3 hadde nesten samtidige avganger tok sjekken 40 minmutter.

 

Sprang forbi noen engelske, tyske og arabiske aviser til flyet som så ut til å ha nesten fullt belegg. Har flydd til Dubai før og valgte derfor venstre side og skygge istedenfor høyre side som som oftest har best utsikt til Dubai ved innflygning.

 

Det var bedre plass til knærne enn på SAS, men jeg tror setene var litt smalere.

 

Når boarding var ferdig delte de ut varme våtservietter av tøy, slik som andre hadde i

gamle dager.

 

post-18989-0-67768800-1300732909_thumb.jpg

 

Annonseringene var på tysk, engelsk og arabisk. Betjeningen var en multietnisk blanding av damer. Søte og smilende var de også. Og drakten med slør på den ene siden var også sjarmerende.

 

Underholdningssysgtemet hadde et godt utvalg av film. Så "ALice in Wonderland" og "shutter Island". Det var også kamera rett ned og frem. Godt utvalt av orientalsk musikk og stor variasjon. Navigasjon på systemet var litt tregt.

 

Strømuttak i stolryggen hadde jeg faktisk ikke sett før. Noe annet jeg ikke hadde sett før var klebemerkene som kom sammen i pakken med hodetelefonene. Der kunne man velge å klebe beskjeden "vekk meg til mat" eller "ikke vekk meg" oppe på toppen av setet.

 

post-18989-0-50969000-1300732947_thumb.jpg

 

Så fikk vi utdelt menyer hvor vi kunne velge middag. Alt var inkludert unntatt champagne som var 8 US$. Var dette virkelig samme klasse som jeg fløy med på SAS?

 

post-18989-0-86581700-1300732990_thumb.jpg

Først kom litt snacks.

 

post-18989-0-91260700-1300733005_thumb.jpg

 

Da de dimmet lyset om kvelden skapte fiber i taket en kunstig stjernehimmel.

post-18989-0-70053800-1300733076_thumb.jpg

Alt i alt en meget positiv opplevelse og flyturen ble virkelig noe spesielt.

 

Dubai Flyplass

 

Termiminal 1 og 3 ligger etter hverandre som en 2 km lang pølse på den en siden av flyplassen ogterminal 2 med Norwegian ligger på den andre mer kjipe siden. Det er rommlig og oversiktlig med palmealleer og mye dyr luksus utstilt. Det er så mye som skinner at man nesten må ha på seg solbriller innendørs.

 

post-18989-0-30422800-1300733215_thumb.jpg

post-18989-0-02454700-1300733257_thumb.jpg

post-18989-0-39559100-1300733280_thumb.jpg

 

Free lunch? Del 2

 

Nå kan de med Diners velge mellom 3 24 timers lounger i Dubai, men da jeg reiste i var det kun 1 lounge og den var nesten i enden av terminal 1 slik at man kunne risikere at den var nesten 2 km unna gaten man skulle til.

post-18989-0-69870400-1300733384_thumb.jpg

Loungen var ikke så stor men hadde langt mere behagelige sitteplasser enn i Frankfurt. Og her var det servitører og kokker som kom ut og bukket og neide. Det var varmeplater med en lang rekke varmretter fra forskjellige kjøkken rundtom i verden. Her skal man virkelig være vanskelig om man ikke finner noe godt døgnet rundt.

post-18989-0-24825800-1300733413_thumb.jpg

Slik skal det gjøres!

 

 

EK705: 02:10-06:50 Dubai term 3 - Mahe

 

Her var flyet litt mere slitt en det fra Frankfurt og betjeningen hadde ikke på seg "paradedrakter" når man kom ombord. Det var også mannlig betjening her. Sov stort sett hele flighten.

post-18989-0-72290700-1300733520_thumb.jpg

Satt ved siden av ei søt russisk dame som bodde på Seychellene. Hun sa jeg måtte reise til La Digue fordi "That is where they recorded Emanuelle, the first errrrotic movie" med sterkt russisk aksent og øyne store som tinntallerkener. Hun ble såpass engasjert at jeg fant det tryggest å skifte samtaleemne.

post-18989-0-49295300-1300733571_thumb.jpg

Øy som så ut som en puslespillbrikke rett før landing.

 

Mahe Flyplass

Veldig liten flyplass hvor du må vise bekreftelse på innlosjering for hele oppholdet i imigration. Har du ikke dette er det et reisebyrå ved skranken ved siden av som må ordne det før du slipper inn, har på følelsen at de som må gjøre det ikke får den beste dealen. Her skal de uansett ikke ha sparsommelige backpackere som sover på stranden.

 

post-18989-0-46062600-1300733674_thumb.jpg

Og så var man på Seychellene. :cool:

 

Flere bilder derifra:

http://picasaweb.google.com/robertaas/SeychellesAugust201002

 

 

Har også skrevet om:

Test av billigtur med KLM til New York - Mars 2009

Test av Finnair til Sydney - April 2009

Test av billigtur med Icelandair til Toronto - Mai 2009

Test av billigtur med Austrian Airlines til Moskva - Mai 2009

Test av Continental til New Orleans - Februar 2010

Test av British Airways via Heathrow til Miami - Mai 2010

Endret av robertaas
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som vanlig bra kvalitet fra deg. Apropos det med Frankfurt så fungerer det slik om man flyr innenriks i USA også. Havner rett i gateområdet. Kom nettopp til Los Angeles og havna på terminal 6 (fløy Delta så skulle egentlig havne på terminal 5 som er fin, men den var full) og det er noe av det styggeste jeg har sett. Skulle tro de hentet inspirasjon fra Sovjet da de bygde terminalen. Hadde innsjekka bagasje siden jeg skal være her en ukes tid og den brukte evigheter. Skal uansett at Delta innenriks "first" (er vel mer intraeuropeisk business, på internasjonale flighter heter det business, men har naturlig nok langt høyere standard)leverer greit opp til forventingene. Ikke spurte de om ID heller når jeg spurte om alkohol. Praktiserer vel en slags don't ask don't tell politikk på det området (ja jeg er bare 20).

Lenke til kommentar

Som vanlig en morsom test å lese. Jeg hadde tenkt å gjøre noe av det samme for min tur kristiansand - orlando, men jeg må se om jeg har nok bilder og nok å skrive.

 

Det du nevner om SAS er jeg helt enig i. Til tross for at vi fikk frokost og kaffe merket jeg ingenting til noen seviceinnstilte mennesker.

 

5549712202_16dbfc932a_m.jpg

Frokost SAS by kaffekoppen, on Flickr

 

Jeg reiser med to små barn og forventer at flyselskapene gjør det de kan for at min overfart skal bli enklest mulig. Men hos SAS løftes det ingen fingre for det. Når man spør om man får tatt med vognen til gaten og levert den der og da har mulighet for å få den igjen rett på utsiden av flyet ved neste destinasjon blir de nesten oppgitt og nevner noe om strenge regler osv. Noe prioritert boarding har de heller ikke hørt om, så man må knive seg frem i køen med alle de gamle damene som er ute å flyr for første gang.

Endret av Panerai
Lenke til kommentar

Fløy med Lufthansa til Cape Town via Frankfurt forrige helg og la da merke til norske barnefamilier som gjorde nettopp dett du beskriver for begge strekningene, leverte barnevognene helt ved flyet og fikk dem igjen da de gikk av flyet.

 

Jeg vil tro at Lufthansa må forholde seg til samme regelverk som SAS.

Lenke til kommentar

Det gikk greit på strekningen som Continental kjørte. Det var ingen spørsmål om hvordan det skulle gjøres, det var en selvfølge at de skulle få lapp på så jeg kunne ta å hente dem rett på utsiden av flyet. Det var heller ingen problemer da jeg fløy med KLM.

Lenke til kommentar

Noe folk skal passe seg for på LAX er at flyselskapene har sine egne oversiktstavler med avganger. Det kan føre til litt forvirring og frustrasjon for de som ikke skjønner systemet.

 

Nå er det jo på LAX som oftest ett flyselskap pr terminal da, men likevel det er flere andre grunner til å unngå LAX. Om man skal bytte terminal finnes det feks ikke airside transfer mellom dem (med unntak av 5 og 6 tror jeg). Da må man ut på gateplan for enten å ta en buss som aldri går eller ta beina fatt , som nok er det greieste. TSA køene kan også bli eviglange har jeg hørt (opplevde heldigvis ikke det på vei bortover til HNL fra Norge) så en absolutt minimumstid for transfer mellom terminaler på LAX er 2 timer vil jeg si forutsatt at bagasjen da sendes helt frem. Om man kommer fra utlandet så gjelder 3 timer og helst mer. 4 timer holdt for meg fra inbound Air France til outbound Delta til HNL til å spise litt mat og surfe litt.

 

Men nok om det. Bra levert nok en gang.

Lenke til kommentar

Hvor mye betalte du for hele turen med Emirates? Er litt lysten til å fly med de jeg og, håper å få prøvd Emirates førsteklasse en gang også, men det må nok vente til jeg er i jobb og fast inntekt.

 

Du skulle vært litt tidligere ute. Emirates kjørte et helt sinnsykt tilbud hvor man kunne få 1st class for 5000NOK mellom Bangkok og Hong Kong t/r i A380.

 

Helt sinnsykt tilbud i grunn.

 

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79569

 

her kan du lese en tripreport på norsk om Emirates på first i den strekningen der.

Lenke til kommentar

Meldte meg inn på det forumet også, og holder på å lese den, men jeg har funnet ut at for meg som reiser med en familie på 4 vil det bli altfor dyrt å fly 1. klasse. Jeg får da heller satse på å ha griseflaks å bli oppgradert, eller vinne i Lotto.

Lenke til kommentar

Hvor mye betalte du for hele turen med Emirates? Er litt lysten til å fly med de jeg og, håper å få prøvd Emirates førsteklasse en gang også, men det må nok vente til jeg er i jobb og fast inntekt.

 

Du skulle vært litt tidligere ute. Emirates kjørte et helt sinnsykt tilbud hvor man kunne få 1st class for 5000NOK mellom Bangkok og Hong Kong t/r i A380.

 

Helt sinnsykt tilbud i grunn.

 

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=79569

 

her kan du lese en tripreport på norsk om Emirates på first i den strekningen der.

 

Eh kremt, de kjører da vitterlig fortsatt det kjempevarpet. Er bare å søke på Emirates sine hjemmesider så får du fortsatt den prisen til 32000 bath. Høres mye ut? Ja, men er som sagt bare 6 lapper ca.

Lenke til kommentar

Ah, trodde det var utgått nå.

 

Hadde jeg hatt tid skulle jeg ha gjort det når jeg er i BKK til sommeren, men i steden blir det en trist Vietnam Airlines A321 maskin i cargoklasse.

 

Vel. Man bør gjøre det mens man har sjansen hehe. Uansett er det et sjukt tilbud selv om man bare får ha det gøy i 2-3 timer. Ser nå at prisen har gått ned 6000 bath til 26000 bath (!) på et søk mellom de to byene i juni.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...