chri-ot Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Hallo, har et lite problem jeg håper noen kan hjelpe meg med. Kjøpte en acer aspire 5930g 19.07.2008 fra den dag har jeg hatt tull! Det begynte med at den ikke ville slå seg på og plutselig bare slo seg av under boot (ikke varmeproblem), så sendte den da inn via butikken. Acer bytta så hovedkortet og ram brikkene. En måned senere fikk jeg samme problem og gikk igjen til butikken for å la de sende den inn, jeg lot da de få service papirene og kviteringa fra forrige gang. Så gikk det lang tid uten at jeg hørte noen ting, de viste seg da at verkstedet hadde rotet bort pcen, så etter veldig lang og mye klaging kom den endelig det viste seg da at butikken hadde sendt inn min pc, men skrevet min mors pc på pairer (vi har til sammen kjøpt 3 acer maskiner der). Jeg fikk heller ikke service papirene jeg hadde levert inn i en perm eller de nye papirene! jeg var oppe å maste hverdag i en uke og de lovte meg hver dag, men sa til slutt at de hadde rota den bort. Så jeg fikk bare en ny utskrift av kvitering... Under den tiden den var borte forlangte jeg låne pc mange ganger, men det var ikke så lett! Først ville de ikke gi meg, men etter tre uker sa de jeg kunne komme tilbake neste dag og hente en, og det gjorde jeg, men de hadde aldri lovt met noe låne pc.. men de tokk å bestilte opp en som jeg kunne låne. Fikk låne den, men den var ødelagt! Så ringte butikken 5 min etter at jeg kom hjem og kom opp med den igjen, de ville ikke bestille en annen til meg...så oki jeg orka ikke krangle mer, men som ukene gikk kevde jeg noe å bruke, men det nytta ikke... Tilbake til at pcen kom tilbake. Gikk en liten stund så begynte skjermen å få problemer den flimra og viste striper (ikke driver tull), nå orka jeg ikke krangle mer så brukte heller ekstern skjem. Så gikk det enda litt tid hvor igjen pcen begynte å få oppstarts problemer, samme visa som før. Da var pcen nesten to år gammel, orka ikke ny runde med den butikken og i tillegg til at jeg ikke hadde service papirene... Så tokk ti tusen fra konf pengene mine og kjøpte meg en Macbook Pro (ikke vært noe tull). Så jeg har da sann smått brukt den ødelagte acer som HTPC innimellom (om det går lang tid mellom oppstart får jeg ikke oppstarts problemer). I dag bestemte jeg meg for å bruke den litt, da slutta plutselig helt ut av intet laderen å virke! Det er noe jeg må få ordna med, hva kan jeg gjøre? Pcen er over 2 år, men lader må jeg ha! Vurderer samtidig å klage på alt det andre og få fiksa pcen helt, men jeg mangler så klart service papirer. Går alt dette under reklamasjonsretten? Siden de samme feilene har vært har jeg rett til å heve kjøpet uten å kunne få hendvendt til Servicepapirer? Edit: Mener å huske at den muligens var inne på reperasjon 3 ganger, men ikke med samme feil. Jeg har nemlig service papirer fra aller første gang. Endret 19. mars 2011 av chri-ot Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Du må selv frambringe bevis for at maskina har vært inne til rep for samme feil. At du har levert fra deg orginaler fritar deg ikke for dette. Neste gang husker du kanskje å ta kopi av papirene. Mange butikker har registrering av servicer på et datasystem. Om ikke butikken har det, så kan du jo høre med verkstedet som denne butikken bruker. Selv om du får tak i servicepapirer så må butikken undersøke om det faktisk er samme feilsymptom og at denne feilen ikke har kommet som følge av en brukerfeil før du overhode har mulighet for å få hevet kjøpet i henhold til forbrukerkjøpsloven. 1 Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 19. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2011 Hvordan kan jeg få bevist det når butikken skrev et annet modell nummer på innsendelsen? Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Mest trolig har verkstedet registrert med riktig modell-nummer, og i tillegg registrert serienummeret i sine systemer. Lenke til kommentar
darket Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Ring acer support, si hvilket serienummer maskinen din har, og de vil trolig finne alle serviceloggene i systemet sitt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 For å være litt regelrytter : I og med at det har gått så lang tid fra problemene ble oppdaget, til du nå ønsker å levere den inn, har du ikke uten videre rett til å få de utbedret på reklamasjonsretten. Feil skal meldes så raskt som mulig etter de er, eller burde blitt oppdaget. Fristen kan imidlertid ikke være kortere enn to måneder, men over det så kan faktisk forhandler/verksted nekte å ta mot PC for å utbedre de feilene. Sånn sett er det kun feilen på laderen som du har rett på å få utbedret på reklamasjonsretten nå, og ettersom det ikke er samme feil som de andre gangene, har du heller ikke rett på heving av kjøpet. Når det er sagt, så kan det jo hende at forhandleren ønsker å være litt serviceinnstilt, og ikke bryr seg om at det har tatt så lang tid mellom feilen ble oppdaget til du leverer den inn. Jeg vet at vi ikke bryr oss om det der jeg jobber, ihvertfall, så meget mulig det ikke blir et problem. Når det gjelder servicepapirer, så bør verkstedet ha registrert riktig PC i sine systemer. Men det er egentlig kundens ansvar å ta vare på de originale servicepapirene. Helst bør kun kopier leveres inn sammen med PC'en når den leveres til service. Har du ikke mulighet til å kopiere, kan sikkert forhandleren gjøre dette for deg om du spør. Lenke til kommentar
chri-ot Skrevet 20. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg takker for alle svar! jeg skal få kontakta acer support. Jeg har også sendt en mail til forbrukerrådet bare for å høre hvilke rettigheter jeg har. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå