Gå til innhold

Hvorfor brukes ordet holocaustbenekter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Måne-landing-benekter.

 

9-11-benekter.

 

Disse to uttrykkene har jeg aldri hørt før. Men Holocaustbenekter har jeg hørt 1000 ganger.

 

Fant du kanskje på de i farten? Men Winston spurte Bidalaka. Vi må holde en seriøs linje her. Spør Winston Bidalaka vil han gjerne at Bidalaka svarer.

 

Men Bidalaka liker ikke dette spørsmålet.....

Endret av BelzeBob
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker vi det merkelige ordet "Holocaustfornekter" - eller "Holocaustbenekter"?

 

Bidalaka, jeg skjønner du er den ledende eksperten her: hvilke andre dobbelord har man som slutter i -benekter eller -fornekter?

 

Veldig viktig spørsmål. Kan noen svare? Hvorfor sier vi ikke for eksempel "Holocaust-skeptiker", "Holocaust-kritiker" eller "Holocaust-tviler"?

 

Kan det være fordi at det ikke høres negativt nok ut?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvorfor bruker vi det merkelige ordet "Holocaustfornekter" - eller "Holocaustbenekter"?

 

Bidalaka, jeg skjønner du er den ledende eksperten her: hvilke andre dobbelord har man som slutter i -benekter eller -fornekter?

 

Veldig viktig spørsmål. Kan noen svare? Hvorfor sier vi ikke for eksempel "Holocaust-skeptiker", "Holocaust-kritiker" eller "Holocaust-tviler"?

 

Kan det være fordi at det ikke høres negativt nok ut?

 

Whatever floats your boat.

 

Jeg liker benekter, fordi holocaust ligger bedre dokumentert enn 911, midt mellom evolusjonsteori og månelandingen et sted.

 

MEN hvis noen føler seg støtt, så kan jeg selvsagt bruke et ord som passer bedre.

 

...

Anerkjenner dere historikere ved verdens støreste universiteter?

Nei.

 

Anerkjenner dere intervjuer og offentlige papirer vedrørende holocaust dersom disse kan brukes som beviser for holocaust?

Nei.

 

 

Anerkjenner dere intervjuer og ikke-offentlige papirer som kan brukes mot den offisielle historien?

Dersom de kan brukes til å fornekte holocaust, ja.

...

Der røk skeptiker og kritiker, for de bør ikke ha dobbeltstandarder når det kommer til beviser.

 

...

Mennesker som tviler tviler, der er ikke overbevist om det motsatte.

 

Hva synes du om jødekonspirasjonsparanoid?

 

...

Nei seriøst.

Finn ett passende navn, som er kvalifisert.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 6
Lenke til kommentar

...

JEG bruker ordet RASIST for mennesker som mener:

a) at det finnes menneskeraser som har unike egenskaper og kvaliteter som ikke finnes hos de

øvrige rasene som gjør at menneskerasene bør behandles adskilt

b) at det finnes flere definerbare menneskeraser og at en menneskerase er overlegen

 

Dette er PER DEFINISJON.

 

Facister er det liberalistene kaller oss ikke-liberalister, og det jeg kaller nazistene sitt regime, og Khadafi sitt regime. Jeg bruker det om mennesker som støtter en totalitær og gjerne nasjonalistisk stat

Per definisjon.

 

...

Islamofob har jeg aldri brukt noensinne, men jeg kunne brukt det om en person som ikke liker en annen person fordi vedkommende bekjenner seg Islam -- selv om denne muslimen setter vestlige verdier over koranen og lever som en vanlig sekulær nordmann.

 

...

 

Til sist regner jeg med at enhver person som gjennomgår tråder på forumet her vil se at den ytterste høyresiden og liberalistene bruker mer personkarakteristikker enn venstresiden, de i mellom og høyresiden.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Det høres ut som en nøktern beskrivelse, jeg skjønner ikke helt hvorfor du følte deg truffet. Må innrømme at jeg ikke følger så godt med på diskusjonene her inne, men i den offentlige debatten har jeg et inntrykk av at merkelapper blir flittigst bruk av venstresiden - og jo lenger ut du kommer, jo større er inflasjonen av sterke ord.

 

Jeg humrer litt hver gang antirasistene og de selvproklamerte "anti-fascistene" sier at de skal "knuse fascismen", for så å ta til gatene for å kneble ytringsfriheten til grupper som SIAN, som oftest med slagordet: "ingen rasister i våre gater". Hykleri på høyt nivå.

Endret av bögfisk
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Morsomt å se hvordan sensur-politikken funker her. Alle ubehagelige spørsmål blir amputert vekk fra Holocaust-trådene og plassert nye steder.

 

Hvor mange Hiroshimabenektere har du hørt om? Hvor mange av de sitter forresten i fengsel?

 

Hvor mange Gudsfornektere har du hørt om? (Alle som ikke tror på Gud er Gudsfornektere.)

 

Var du en julenissebenekter når du var liten? Benekter du julenissen i dag?

 

Er du en Muhammedbenekter? (Alle som ikke tror på Muhammed.)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er også merkelig at ikke-jøder skal bruke ordet "Holocaust" (med stor H, selvfølgelig), mens jødene selv bruker Shoah.

 

Brennoffer .... et offer til en eller annen gud for å få en tjeneste tilbake. Man kan spørre seg: i andre verdenskrig - hvem ofret hvem til hvilken gud, og for hvilken hensikt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

TV-serien "Holocaust" fra 1978 er trolig årsaken til at dette ordet ble tatt i bruk. Før den tid var det neppe noen her i landet som brukte dette ordet overhodet.

 

Noe helt annet: Hvem er Bidalaka? Trådstarter skriver: "Bidalaka, jeg skjønner du er den ledende eksperten her" – men jeg har nå daglig lest språkforumet i sju-åtte år og kan aldri huske å ha sett noen Bidalaka. Hvis vedkommende er den ledende eksperten her, har han/hun gjort forholdsvis lite ut av seg.

 

Men for å komme tilbake til utgangspunktet, nemlig spørsmålet om hvorfor folk bruker ord som "holocaustbenekter" og "holocaustfornekter", så er det vel fordi de foretrekker det framfor "jødeutryddelsesfornekter" eller "-benekter". Det er jo så populært i Norge å bruke utenlandske ord istedenfor forståelige norske.

Lenke til kommentar

Greit nok, men hva er egentlig problemet? Noe må man jo kalle de forskrudde tullingene som innbiller seg at jødeutryddelsene ikke fant sted. Men selv ville jeg altså foretrukket "jødeutryddelsesfornekter", siden jeg i likhet med Beatnik synes ordet "holocaust" virker bare dumt i denne sammenhengen.

Endret av Rocambole2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...