Gå til innhold

Gir flere TV-kamper færre tilskuere?


DJ_Dark

Hva mener du?  

23 stemmer

  1. 1. Sendes for mange kamper på TV?

    • Ja.
      5
    • Nei. Jo fler, jo bedre.
      14
    • Vet ikke
      4
  2. 2. Tror du at flere kamper på TV gir færre tilskuere på kampene?

    • Ja
      16
    • Nei
      6
    • Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Flere kamper på TV og færre tilskuere på kampene. Er det en sammenheng her?

Dette jeg har skrevet her kommer til å bli brukt som bakgrunn i en oppgave jeg skal skrive på skolen. Blir nok å høre med flere klubber om hva de synes om sammenhengen mellom dette og hva de også mener om det. Resultatet kommer jeg til å poste i denne tråden når det er skrevet ferdig.

 

 

De siste årene har man kunnet få se flere og flere kamper på TV. Det er ikke mange år siden det var en ordentlig TV-kamp og de andre lagene spilte kl 18. På den tiden var det også flere tilskuere. Man kunne ikke kjøpe en pakke på nettet der du kunne se alle kampene du ville. Det var kun en kamp på TV. Denne sesongen blir det kamper fire dager på rad. Fredag, lørdag, søndag og mandag. Med andre ord hele helgen og litt til. Spørsmålet blir vel om dette fører til at så mange ikke drar på kamp som før. De seneste sesongene har mange klubber slitt med fallende tilskuertall. Klubber som Rosenborg og Vålerenga har for eksempel et gjennomsnittlig tilskuertall som er flere tusen lavere enn de var for rundt fem sesonger siden. Det ser heller ikke ut som tendensen snur med det første heller.

 

 

Hvorfor?

Jeg vil også ta min egen klubb Rosenborg som eksempel. De seneste sesongene, og spesielt i fjor, hadde klubben veldig mange TV-kamper. Fler enn tidligere år. Kamper blir dermed ofte flyttet til senere tidspunkt på dagen. På søndager blir da dette kampstart kl. 20.00. Det at kampen går på TV, samt at den starter sent kan kanskje ha noen innvirkning på tilskuerantallet disse kampene.

 

For det første er det mange barn som gjerne vil se klubben. Ikke alle er gamle nok til å sitte på en kamp som varer til klokken ti. Om de bor i byen kan de kanskje komme i seng nærmere elleve. Bor man lengre unna kommer man i seng en del senere. Med andre ord er det lettere for ungene å se kampen hjemme, om de i det hele tatt for sett den.

For det andre kan det være vanskeligere for bortesupportere å komme seg på kamp. En senere kamp gir bortesupporterne færre muligheter til å fly hjem. Unntaket er de som tar buss da de ikke påvirkes av dette. For andre klubber i det sentrale østlandsområdet kan dette være et mindre problem om de møter klubber som har tilholdssted nære. Klubber som ikke har andre i nærheten, spesielt de i nord, får større problemer her.

 

For det tredje kan utvidelsen fra 14 til 16 lag i Tippeligaen også ha en innvirkning på tilskuerantallet. Dette har ikke noen direkte innvirkning på det jeg skriver her, men det er verdt å nevne. Flere lag gjør at det blir flere "kjedelige" kamper ettersom det kommer flere mindre gode lag i Tippeligaen. Dette har også kanskje ført til at nivået i Tippeligaen har sunket i forhold til tidligere år. Norske lag kvalifiserer seg ikke like ofte til Europa som de gjorde på 90- og 2000-tallet. Heldigvis vil Toppfotballsjef Nils Johan Semb følge den danske modellen med tolv lag og tre kamper mot hvert lag.

 

For det fjerde starter sesongen tidligere enn før og slutter senere. Årets sesong strekker seg fra 20. mars til 27. november. I 2-3 av månedene er det fremdeles vinter i mange steder i landet. Fjorårets sesong startet i snøstorm og sluttet i snøstorm. Likevel avsluttes årets sesong tre uker senere enn i fjor. 27. november i fjor var det godt under ti minusgrader både sør og nord i landet. Det sier seg selv at dette ikke akkurat innbyr til fotballfest. Kulden og været setter rett og slett en stopper for at folk vil dra på kamp. Begrunnelsen er at norske lag skal få kamptrening sent i året når de er i Europa. I fjor var kun ett norsk lag i Europa så sent.

Tippeligaen en sommerferie på nesten en måned. Denne ferien kommer i den tiden av året det er best å spille fotball i Norge. Tidligere var ferien på rundt to uker. Nå er den doblet. Hvorfor da den norske serien spilles når det egentlig ikke passer best er for meg en gåte. Om sommeren er det lettere å ta seg ferie et par dager for å komme seg på kamp og det er lettere for de yngre å kunne komme seg på kamp. Hvorfor ikke spille mer om sommeren?

 

 

Holmenkollen

En sammenlikning til dette temaet kan tas tilbake til den gangen Holmenkollrennet skulle delvis sendes på TV. Folk var redd for at det ville stoppe tilskueroppslutningen til rennet. Det samme kan nevnes om det som skjer i dag. Selv om mange dro på rennet likevel om det ble sendt på TV var det fler som vurderte om de bare kunne se det hjemme. Slik tror jeg tankegangen er i dag og. Det er kun de som virkelig vil se på kamp som drar. De som er mer "likegyldige", altså de som like gjerne kan se den hjemme, blir hjemme.

 

 

Store tap?

Alle klubber får penger for TV-rettighetene, men spørsmålet er vel om det er nok. Jeg skal ikke uttale meg direkte om hvor mye penger de får. Det jeg kommer til nå kan nok tas med en klype salt. For å bruke et eksempel vil jeg ta et fra Football Manager 2011. Her får klubbene rundt 5 millioner for TV-rettighetene før sesongen. Se på Rosenborg som et eksempel. Klubben hadde i 2005(?) rundt rett over 20.000 i snitt. Forrige sesong hadde vel klubben rundt 16.000 i snitt. Med andre ord har snittet sunket med fire tusen på seks år. Om man i snitt regner med at en billett koster 200kr og det er fire tusen færre tilskuere vil det bety en tapt inntekt på 800.000kr PER kamp. Med andre ord vil for eksempel Rosenborg tape en hel god del mer enn det klubben får gjennom TV-rettighetene.

Jeg velger Rosenborg som eksempel denne gangen siden klubben i fjor hadde veldig mange TV-kamper i fjor i forhold til tidligere, men også i forhold til andre klubber.

 

 

Hindre utviklingen?

Hva kan gjøres for å hindre denne utviklingen? Det er blitt laget flere grupper de siste årene som vil få fotballen tilbake til helgene. Facebookgruppen Fotball skal spilles i helgen har litt under 2000 likes, men det er nok ikke så mange som vet om gruppen. Denne gruppen kan kanskje etterhvert bli viktig. Et forsøk kunne være å plassere kamper kun på lørdag og søndag. Dessverre er det pengene som rår, så dette er lite sannsynlig. Problemet er bare at klubbene står igjen som taperne her. I en allerede skakkjørt klubbøkonomi rundt om i landet hjelper ikke akkurat dette.

Flere kamper på ukedager vil føre til færre tilskuere. Det er vanskeligere for bortesupportere å få fri. Samtidig går kampene senere på dagen. Med andre ord blir det igjen alt for sent for mange å dra på kamp. Igjen står klubbene igjen som tapere.

 

 

Hva gjøres i andre land?

Ta for ekspempel England. Her vises ingen kamper som går klokken fire på lørdager på TV. Dette gjøres for at flere skal gå på kamper. For et par tiår siden var det enda mer "ekstremt". På den tiden fikk man ikke vite hvilken kamp som var TV-kamp før en halvtime eller tre kvarter før kampen startet. På den måten var man sikker på at ingen skulle velge å bli hjemme for å se på kampen. Dermed holdt også tilskuerantallet seg oppe. Jeg sier ikke at dette bør gjøres i Norge. I alle fall ikke det siste. Den første kunne vært en idé, men da må det endres en hel god del på når kampene spilles og oppsettet rundt. Men det at de for eksempel ikke viser 18-kampene på søndag i det hele tatt kan være en idé for å få folk tilbake til stadionene.

 

 

 

Hva mener dere kan gjøres for å endre denne utviklingen?

Endret av DJ_Dark
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går også an å kjøre black out-metoden som kjøres i blant annet USA. Selges det ikke nok billetter til kampen, så blir kampen blacket ut for alle i en viss radius i området kampen spilles. Eller syns jeg alt skal vises på TV, men jeg er også enig i at det gjør at færre tar turen til stadion.

Lenke til kommentar

Det går også an å kjøre black out-metoden som kjøres i blant annet USA. Selges det ikke nok billetter til kampen, så blir kampen blacket ut for alle i en viss radius i området kampen spilles. Eller syns jeg alt skal vises på TV, men jeg er også enig i at det gjør at færre tar turen til stadion.

 

Ja takk!

For meg som sitter i Bergen så ønsker jeg selvfølgelig å se alle kampene :)

Men syns klubbene selv skulle få solgt kampene på web-tv/betal TV, nå er det TV2 som sitter igjen med alle pengene og klubbene må lide.

Lenke til kommentar

Den black out-metoden du nevner MartinF har jeg aldri hørt om før. Har du en link til hvor jeg kan lese mer om det?

 

Ellers er jeg enig i omtrent alt du skriver, DJ. Folk er så late at om de har muligheten til å se kampen uten å bevege seg lenger enn til kjøleskapet for å hente enn pils, gidder de aldri i verden å dra på stadion. Det det virker som NFF og TV-kanalene ikke skjønner er at tilskuerne også er en viktig del av det produktet de selger. Hvor mye tammere hadde det ikke vært å se på en fotballkamp om det ikke hadde vært folk på tribunene og man hadde hørt spillerne rope til hverandre?

 

For å få fler folk på kamp er det noen ting som må til:

 

*Maks to TV-kamper per runde, helst bare én.

*Runden må spilles i helgen. Å dra på fotballkamp er en helgeaktivitet, ikke noe man må skynde seg hjem fra jobb for å rekke.

*Tidspunktene for kampene må spikres minst 6 uker i forveien. Da er det mye lettere å planlegge borteturer, og jo tidligere man veit når kampen spilles, jo billigere er gjerne flybillettene.

*Kutte ned til 12 lag. Det er for mange uinteressante kamper i løpet av en sesong.

*Lavere priser på billetter. (Sesongkortene er ganske billige, men det er for drøyt om en familie på fire må ut med over 1000kr for å se en kamp).

*Ølservering på stadion. Som kjent går øl og fotball hånd i hånd. Det er nok folk som dropper å dra på kamp fordi de bare drikke øl mens de ser på fotball. (Dette er vel det mest utopiske forslaget).

*Tydelige markeringer på hvilke tribuneseksjoner som er forbeholdt "bajas-supportere" og hvilke som er forbeholdt barnefamilier. Det er nok mange foreldre som ikke tør å ta med barna sine på kamp fordi de har hørt om skumle Klanen f.eks. Og motsatt vei er det mange ultras som ikke lenger gidder å komme på kamp fordi det er for mange kaffedrikkere på ståfeltet.

Lenke til kommentar

Veldig mange gode ting du nevner der og. Spesielt at sangen BØR eller MÅ være spikret såpass lenge før er viktig. Er flere jeg kjenner som har bestilt fly for så at de har byttet kampdag. Da de omgjorde flyet byttet de like gjerne tilbake til den opprinnelige kamptiden. Var et par sinner som gikk i kok gitt.

 

Egentlig er jeg temmelig enig i alle forslagene.

Lenke til kommentar

Det går også an å kjøre black out-metoden som kjøres i blant annet USA. Selges det ikke nok billetter til kampen, så blir kampen blacket ut for alle i en viss radius i området kampen spilles. Eller syns jeg alt skal vises på TV, men jeg er også enig i at det gjør at færre tar turen til stadion.

genialt!

Lenke til kommentar

At det blir 10 000 mindre på stadion drukner i om 500 000 får se en kamp på TV.

 

Det største problemet med Rosenborg er jo at kl 20 er for sent på kvelden, ikke at den går på TV.

 

Borussia Dortmund får 80 000 på hver hjemmekamp, selv om den sendes på TV. Da bør Rosenborg fikse over 20 000 i samme situasjon :)

 

Og klubbene trenger TV-inntektene.

Endret av TiD
Lenke til kommentar

Men når TV-inntektene går ut over billettinntektene? Og Rosenborg eller Norge bør ikke sammenliknes med Tyskland og Borussia Dortmund. Tyskland har vel helt latterlig mange tilskuere generelt og en rå tribunekultur.

Husk at det ikke bare er Rosenborg som har færre tilskuere. De fleste lagene i Norge har et tilskuerantall de siste årene som har gått nedover. Problemet i Norge er at folk ofte er utrolig late. Om kampen går på TV gidder rett og slett ikke mange folk å dra på kamp. Det er både billigere og lettere å se kampen hjemme. Dessuten tror jeg at mange ikke går på kamp siden det er "kjedelig" både på tribunene og ofte på banen. Spillet kan man vel ikke gjøre så mye med, men hva med tribunekulturen? I mange land synger alle supporterne og er med på tribunen. Slik er det ikke i Norge. Er vel nesten kun i Bergen at alle synger sangen deres. Hva med å lage det mer attraktivt å være tilskuer? Få alle med.

Lenke til kommentar

For min del kan godt alle kampene gå på TV, ut av hensyn til de som ikke får dratt på bortekamper.

Men bør helst gå tidligere på dagen. Hovedkampen kan godt være den eneste som starter kl. 18, mens resten blir fordelt litt på lørdag og søndag. Og jeg tror ikke man taper så mye på at de går på TV, man taper heller på at kampene går til så vanskelige tidspunkt. Fredagskampen nå skal bidra til at folk kommer seg på (borte)kamp, men det skjer ikke når den begynner kl. 19. Det blir for lite tid når man jobber til kl. 16 (som omtrent hele Norge gjør). Dette er en kamp som kunne begynt senere da lørdag er en fridag.

 

 

At det blir 10 000 mindre på stadion drukner i om 500 000 får se en kamp på TV.

 

Det største problemet med Rosenborg er jo at kl 20 er for sent på kvelden, ikke at den går på TV.

 

Borussia Dortmund får 80 000 på hver hjemmekamp, selv om den sendes på TV. Da bør Rosenborg fikse over 20 000 i samme situasjon :)

 

Og klubbene trenger TV-inntektene.

Dortmund ligger i et område med omtrent 18 millioner innbyggere (selv om byen bare har ca 600 000).

Trondheim ligger i et område med omtrent 400 000 innbyggere. (byen har 170 000)

 

Mye av problemet er at det er folk fra distriktet som hjelper til å fylle opp på Lerkendal. Det er gjerne de som bor 1-2 timer utenfor byen. Da sier det seg selv at det er vanskelig å ta med barna på kamp når de ikke er hjemme igjen før nærmere midnatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...