Bjarnemann Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Hei. Fikk plutselig en innskytelse på å ta et år eller halvår som reisende, og se litt mer enn Oslo som jeg har bodd i i 19 år. Tenkte da å reise rundt i land, Hellas, Tyrkia, Østen, USA, eller noe i den duren, og bare å jobbe og kose seg. Gjøre noe annet mao. Det jeg lurer på er om en slik reise er praktisk gjennomførbar, uten å bruke oppsparte midler? Altså jobbe for kost og losji og lommepenger, mens man reiser rundt. Og hva slags jobber kan man forvente seg å få, er det lett å få korttidsjobber som gir nok betalt til kost og losji, er det noen firmaer man kan henvende seg til, osv. Lurer i det hele tatt på om noen her inne sitter på kunnskaper rundt en praktisk gjennomførelse av et reisejobbår, og om det er mulig uten å bruke oppsparte midler? Takk Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Det du planlegger å gjøre har blitt mye vanskeligere enn hva det var før. Landene du tenker på har høy arbeidsledighet, lav lønn for ufaglært arbeidskraft og det er vanskelig å få arbeidstillatelse der uten veldig spesielle kvalifikasjoner. Det er veldig veldig mye letter å tjene pengene i Norge og bruke dem i utlandet. Det finnes dog små nisjer som den norske Epcot-paviljongen i Florida. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Det er fullt mulig, men hvorfor noen vil finne på å konkurrere med alt slags tvilsom arbeidskraft til latterlige lønninger når man kommer fra Norge skjønner jeg ikke. Du jobber ikke særlig mange ukene i Norge før du har opparbeidet deg nok kapital til å holde ut noen måneder i mange områder. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Skjønner ønske om å "prøve seg" ute i verden, men vær klar over at sammenlignet med å legge opp penger i Norge er dette absolutt største motstands vei. Og uten meget god planlegging før du starter reisen, de rette kontakter/masse byråkrati og endel hell så kan du ikke forvente annet enn å jobbe litt svart for småpenger, om du er så heldig at du får det til, og risikere å permanent bli kastet ut av landet. Lenke til kommentar
wailer Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 i osten er det nesten helt umulig, i flere av landene er det saa og si umulig og faa jobb uten og ha jobb visum fins seffolgelig unntakk. jeg har jobber naa i ost timor, og har tidligere jobbet paa filippinene med dykking. eneste landet jeg har sett og opplved backpackere jobbe i asia er i cambodia paa strendene. jeg har hvert i alle hovedlandene i asia uten at bangladesh og buthan saa har erfaring fra de fleste landene her 1 Lenke til kommentar
Bjarnemann Skrevet 14. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2011 Hmm. Takk for svar Så da er det slik at det er umulig/tungvint å reise og jobbe, og at jeg heller burde bruke oppsparte midler? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Poenget er vel at å jobbe er dødskjedelig, uansett hvor du er. Derfor er det bedre å jobbe så lengde det passer deg i Norge, og så bruke pengene du sparer. 1 dag med overtid i Norge kan gi en halv månedslønn i et annet land. Jeg arbeidet med daglige rutiner og vedlikehold på et Nikkelverk, jeg tjente nesten 3000 på en dag med overtid. Da jeg var i Tyrkia i fjor sommer, ble jeg kjent med en servitør, han tjente 1100 lire i mnd. Det tilsvarer omtrent 4400 kr. Derfor syntes jeg du skal arbeide i Norge. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 14. mars 2011 Del Skrevet 14. mars 2011 Det er slett ikke umulig å finne noe å jobbe med i ett eller annet utland, du gjør bare ting langt vanskeligere for deg selv når du utelukker Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå