Gå til innhold

Oppsummering av "Bør vi legalisere cannabis?"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke helt satt meg inn i virkningen av stoffet, og argumentene for/mot, men. Logikken min tilsier at grunnen til cannabis blir sett på som et "gateway-drug" ikke er selve virkningen av stoffet. Det går mer på at ettersom det er kriminalisert, så trenger du dealer. Og der er koblingen, og du er mye nærmere heroin, kokain, etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har ikke helt satt meg inn i virkningen av stoffet, og argumentene for/mot, men. Logikken min tilsier at grunnen til cannabis blir sett på som et "gateway-drug" ikke er selve virkningen av stoffet. Det går mer på at ettersom det er kriminalisert, så trenger du dealer. Og der er koblingen, og du er mye nærmere heroin, kokain, etc.

 

Begynner mann å røyke siden man også får kjøpe kaffe i butikken?

Ifølge den logikken så er det jo veldig lurt å legalisere cannabis, da det ved legalisering blir krav om ordnede former rundt salget av rusmidlett trolig på lik linje med alkoholholdige varer.

Det er ikke slik at folk må ha hardere og hardere rusmidler fordi at mann har startet med et(det er jo heller ikke slik at man begynner å drikke kaffe siden man engang drakk en kopp med te), det har mest med miljøet mann oppholder seg i og hva som er normalt i det. Om man haver på feil side av loven og er der lenge nok så ser man ikke på loven som noe som er lurt å ha og som gode rettningslinjer for hvordan man skal leve livet sitt. Men derimot som et forferdelig stort hinder som bare er ute etter å plage deg og dine venner, politiet er ikke sett på som samfundstjenere men som satans desipler.

Lenke til kommentar

Problemet med hasj er at det faktisk kan være avhegihetskapene, og grunnen til at det er et gateway drug er denne avhengiheten. Man vokser opp og blir avhengig av å være avhengi, hasj blir fort et kjedlig dop etter et par år. Og er man da avhengig av avhengiheten går det dårlig.

 

Cannabis må av kriminaliseres, er ikke noe vits i at dette kommer ut i butikk.

edit:omformulering

Endret av Admiral1
Lenke til kommentar

Med andre ord skal alt bedømmes etter din erfaring?

For et tullete svar! Min erfaring er det som gir grunnlaget for mine utaleser i denne diskusjonen. Har på ingen måte bedt om at hele saken skal dømmes etter min utaelse, jeg ber om at noen ser på saken i lys av min utalese og er med i en konstruktiv diskusjon om temaet.

 

Stusser på at det eneste du forkaster i denne tråden er et innlegg fra en "bruker", mens alle andre får null kritikk for kilder. Ser også at du ignorerte denne posten

I originaltråden dukker det hele tiden opp nye diskutanter som bare gjentar de samme argumentene om og om igjen

Troverdige kilder til avhengihet vil man aldri få så lenge virke stoffet er ulovelig, envær kilde vil isåfal bare være basert på en klinisk studie som aldri vil kunne måles opp mot en naturlig studie. Og det er vel det denne debatten handler om?

 

Mitt ståsted er avkriminaliser og fjern dealern. Jeg driter i forskjellene på avhengihet.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan du skal klare å fjerne dealeren, uten å tilby produktet en annen plass, eksempelvis butikk. Det vil alltid være en plass å få tak i cannabis. Jeg ser ingen grunn til å ta påstandene dine for god fisk når du ikke engang har forståelse for det fundamentale, det blir bare antagelser.

 

Hører ikke dette hjemme i selve diskusjonstråden?

 

Redigert: Omformulerte.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hvordan du skal klare å fjerne dealeren, uten å tilby produktet en annen plass, eksempelvis butikk. Det vil alltid være en plass å få tak i cannabis(akkurat, en kompis). Jeg ser ingen grunn til å ta påstandene dine for god fisk når du ikke engang har forståelse for det fundamentale, det blir bare antagelser.

 

Hører ikke dette hjemme i selve diskusjonstråden?

 

Redigert: Omformulerte.

Jo, skjønner ikke hvorfor du vil diskutere de gamle punktene med meg. Lurer også på hvorfor du kritiserer min forståelse for noe som ikke har blitt diskutert av meg i forkant. Da blir det ganske blindt av deg å postulere med at jeg ikke har forståelse for det.

 

For å bringe diskusjonen videre, her er mine tanker om punktene i første posten. Jeg inviterer deg til å svare på det samme. Så vet jeg hva du står for før jeg kommenterer på deg.

 

spm 1 i svar: avkriminaliser

spm 2, svarer seg selv (Med stoffrihet som eneste akseptable mål står nederlagene i kø)

spm 3, Fjern dealeren, det er altid en kompis i nettverket som har en plante. event dyrk egen plante nå som det er avkriminalisert.

spm 4, Fjern dealern, det er han som sitter på et varesortemang av forskjellige stoffer. Varene kan være tilgjengelig i regulerte kafeer for de som ikke har en kompis.

 

(ser at jeg kan bytte ut ordet kompis med dealer og at teksten fortsatt er les bar. Det betyr ikke at kompis og dealer betyr det samme. Her går det på moral og etikk)

 

edit: la til et svar i quote + omformulerin

Endret av Admiral1
Lenke til kommentar

Skal vi se.. Blir litt forvirret av deg, Admiral1. Avkriminaliser cannabis, det betyr å kriminalisere det? Eller?

Mener at det ikke skal selges på Rimi/over disk sånn som pils.(dette blir litt utopisk, men kafeer er da kanskje eneste løsning), og at politiet ikke skal gi bøter for det heller. Det skaper bare rare kriminalitets statestikker.

Lenke til kommentar

Problemet med hasj er at det faktisk kan være avhegihetskapene, og grunnen til at det er et gateway drug er denne avhengiheten. Man vokser opp og blir avhengig av å være avhengi, hasj blir fort et kjedlig dop etter et par år. Og er man da avhengig av avhengiheten går det dårlig.Cannabis må av kriminaliseres, er ikke noe vits i at dette kommer ut i butikk.edit:omformulering

 

Jeg er alkoholiker, det begynte med melken...

Det foreligger teorier om at å pådra seg avhengighet er veldig fra person til person og at denne "egenskapen" er arvelig. Jeg tror ikke det er bevist enda, men jeg vet at det er pågående studier av dette. Men etter min egen kjenskap til personer med rusproblemer så synes jeg dette høres veldig sannsynelig ut.

 

Jeg er veldig forvirret i spørsmålet om cannabis bør legaliseres. I utgangspunktet er jeg imot legalisering! Men jeg vet ikke hvorfor!

Etter hva jeg ser så har cannabis blitt så godt som normalisert og jeg ser egentlig ikke noe problem i det heller.

Lenke til kommentar

Lurer også på hvorfor du kritiserer min forståelse for noe som ikke har blitt diskutert av meg i forkant. Da blir det ganske blindt av deg å postulere med at jeg ikke har forståelse for det.

Jeg tolket «Jeg driter i forskjellene på avhengihet»-kommentaren din som at du ikke hadde eller ønsket å tilegne deg kunnskaper om temaet du tok for deg. Beklager om jeg tok feil, men jeg blir litt lei folk som ikke har annet grunnlag for meningene sine enn hva de har hørt.

 

Angående spørsmålene i førstepost sier jeg meg enig med NicolasDarvas på alle punkt. Jeg mener avkriminalisering, tilbud om hjelp, sterke stoff på resept og cannabis tilgjengelig på eksempelvis apotek, vinmonopol eller spesielle kafeer er den rette veien å gå.

 

Det var sistnevnte jeg reagerte på i mitt forrige innlegg. Det er ikke alle som har slike kompiser, og jo flere det er, jo større behov er det for en dealer.

 

Redigert: Skrivefeil.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

driter i komentaren var myntet på

Du blir "litt" avhengig?

Du veitt forskjellen på psykisk og fysisk avhengighet?

Men det var litt min egen feil, tok det personlig. Men jeg så at jeg hadde formulert meg feil i posten det var et svar til og omformulerte dette. Beglager forvirringen.

 

Det var sistnevnte jeg reagerte på i mitt forrige innlegg. Det er ikke alle som har slike kompiser, og jo flere det er, jo større behov er det for en dealer.

 

Eller en kafe.

Jeg skjønner ikke hva du mener med sistnevnte. Ditt siste innlegg kom før at jeg begynte å prate om kompiser?

Uansett så mener jeg at det ikke skal stå noe i veien for at det i de tusen hjem skal komme en ekstra plante i hus, da det ikke er ulovelig lenger. Jeg sloss ikke for retten til å kjøpe dette stoffet, men å eie og bruke.

 

edit. det du sier i quoten her er det problemet handler om egentlig. Stoffet må avkriminaliseres sånn at det ikke blir ulovelig å være en kompis.

Endret av Admiral1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...