Gå til innhold

Installere nytt domene hos One.com

Anbefalte innlegg

Nå er jeg ikke så sikker på om denne posten havner på rette plassen...

Jeg har et domene samt webhotell hos "One.com". Der har jeg installert Wordpress, som nå har vært oppe en stund. Det jeg vil gjøre, i.o.m. at man ikke kan kjøpe et nytt domene alene (uten Webhotell) fra "One.com" er å kjøpe meg et nytt domene en annen plass og installere det hos "One.com" slik at det nye domenet peker til hjemmesiden min.

Er det noen som kan gi meg en pekepinne (gjerne grundig forklart) om hvordan dette gjøres? Går ut ifra det gjøres via "kontrollpanelet" hos One.com, men er noe usikker på hvordan...

Jeg har vært i kontakt med "One.com" via support, men der var dem ikke så behjelpelig til dette.

Mvh.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får raskere svar på spørsmålet ditt hvis du benytter deg av den døgnåpne chatsupport'en hos one.com...

Men husk at serverminnet ikke er på mer enn 32mb.(?)

Du bruker fort opp dette minne hvis du skal ha flere wordpress installasjoner med diverse plugins.

Overstiger du minnekapasiteten du har fått tildelt så krasjer hele installasjonen...

For ett par år siden hadde dem kun 16mb. minne på serveren og installerer du en wordpress med diverse plugins så kan det gå galt.

32mb. skulle dog holde hvis du ikke tar helt av med plugins.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Du får raskere svar på spørsmålet ditt hvis du benytter deg av den døgnåpne chatsupport'en hos one.com...

Du bruker fort opp dette minne hvis du skal ha flere wordpress installasjoner med diverse plugins.

Overstiger du minnekapasiteten du har fått tildelt så krasjer hele installasjonen...

For ett par år siden hadde dem kun 16mb. minne på serveren og installerer du en wordpress med diverse plugins så kan det gå galt.

Greit å vite. Visste ikke at det var et minnetak engang. Jeg har Wordpress installert med diverse plugins ja, som foreløpig går helt fint. Jeg tenkte ikke å ha flere hjemmesider da, men å beholde bare denne jeg har fra før. Så i bunn og grunn det jeg vil gjøre er å bytte ut domenet jeg bruker i dag da det ikke passer siden min, til et nytt som jeg tenker kjøpe fra domeneshop.no.

@MikkelRev: Takk for infoen. Må/burde mitt nåværende domenenavn fjernes før/etter det nye skal inn? Ellers blir vel begge å peke til hjemmesiden...? Og hvis dette kan gjøres (som jeg fikk inntrykk av) hos domeneshop.no- trenger jeg ikke gjøre noen endringer hos One.com/kontrollpanelet? Beklager, er en smule grønn på dette området. Har lært meg det meste jeg kan om hjemmesider/php/css osv ved å lese meg frem å prøve og feile, men akkurat dette er nytt for meg.

Endret av losloopos
Lenke til kommentar

Greit å vite. Visste ikke at det var et minnetak engang. Jeg har Wordpress installert med diverse plugins ja, som foreløpig går helt fint.

Jeg fikk vertfall oppleve dette "the hard way" og plutselig så krasjet hele siden. Måtte fjerne alt å legge inn wordpress på nytt.

Når det gjelder Wordpress så er ProISP mye bedre. Ingen restriksjoner i det hele tatt. Man bestemmer faktisk minnetaket selv.

ProISP er nok litt dyrere hvis man skal ha flere wordpress installasjoner (flere databaser) men her kan man til gjengjeld KUN kjøpe domene uten å binde seg opp med andre ting.

Jeg mener vertfall at ProISP er ett bedre valg i denne sammenhengen.

Jeg kan opplyse om at jeg for øyeblikket har 3stk. wordpress installasjoner og til sammen så bruker disse 44mb. minne på serveren. (med de plugins etc som jeg har installert). Dette hadde da altså ikke fungert hos one.com.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

...ProISP er nok litt dyrere hvis man skal ha flere wordpress installasjoner (flere databaser) men her kan man til gjengjeld KUN kjøpe domene uten å binde seg opp med andre ting.

Det er fullt mulig å ha flere wordpress installasjoner på samme DB. Bare pass på å sette ulike table_prefix (wp_, wp2_, wp3_ for eksempel). Men ellers gode poeng. Du får hva du betaler for med One.

Selv bruker jeg SubSys og er veldig fornøyd med det. Det er litt dyrere (40,- i mnd.), men til gjengjeld så er serverene lynraske, jeg får opprette så mange databser/subdomener jeg vil, samt masse annet snacks som SSH og SSL.

Lenke til kommentar

Jeg har 1 hjemmeside og blir nok ikke å installere flere med det første, så sånn sett burde det vel være nok minne. Har endel plugins da, men som sagt så fungerer det helt fint så langt. Er det noen måte å sjekke hvor mye minne som er i bruk forresten?

Jeg skal kjøpe domenet i kveld tenkte jeg og se om jeg får det opp å gå i løpet av morgendagen. Er vel 24 timers ventetid før domenet/bestillingen blir aktiv!?

Så for å oppsummere litt, så kan jeg ordne det som ordnes må i kontrollpanelet hos domeneshop.no for at det nye domenet skal peke til hjemmesiden som er installert hos One.com og trenger ikke gjøre mer hos One.com? Deaktivere det gamle domenet kanskje...? Eller kan det bare stå? Det gjør meg ingenting om begge domener peker i samme retning.

Endret av losloopos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...