αкαѕнα Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Dette føler jeg så dypt krenkende ovenfor mennesket at jeg bare må si i fra. Kristendom er dypt krenkende ovenfor mennesket? Virkelig? Er det mer krenkende enn det ateisme gjør det til? Altså, som et tilfeldig biprodukt av et tilfeldig uhell kalt Big Bang? Vi er så reduserte som vi overhode kan bli av ateisme. Men i kristendom er vi skapt i Guds bilde, vi er skapningene som Gud har en plan for, som Jesus kaller venner og ikke tjenere. Kaller du dette dypt krenkende? Mitt utgangspunkt er at kristendommen er grunnleggende menneskefiendtlig i den forstand at det livet vi har i dag blir redusert til et venteværelse for det neste "livet". Når vi da tar dette i betraktning så kan man jo spørre seg hva som er planen og meningen med det hele? Jeg oppfatter det slik at en troende ser på begrepene "tilfeldighet" og "mening" og føler at guds plan setter rammen for deres liv, men det hadde vært knall om noen kunne forklare meg hvordan de oppfatter guds plan for deres liv. På meg virker den relativt tilfeldig, så hva er da forskjellen? Lenke til kommentar
AtheusNor Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 Mitt utgangspunkt er at kristendommen er grunnleggende menneskefiendtlig i den forstand at det livet vi har i dag blir redusert til et venteværelse for det neste "livet". Når vi da tar dette i betraktning så kan man jo spørre seg hva som er planen og meningen med det hele? Jeg oppfatter det slik at en troende ser på begrepene "tilfeldighet" og "mening" og føler at guds plan setter rammen for deres liv, men det hadde vært knall om noen kunne forklare meg hvordan de oppfatter guds plan for deres liv. På meg virker den relativt tilfeldig, så hva er da forskjellen? Jeg synes at dette er et veldig interessant aspekt av religion. Dette er fordi at hvis en religiøs person ber til Gud og får det han vil, så var det Gud som hjalp dem å oppnå det, men med en gang de ikke får viljen, da er det en annen sak. Da var det ikke "meningen" at de skulle få det de bad om. Nei, da var det en del av Guds "plan." Guds plan er jo i seg selv helt sinnssyk hvis den er sann. Da kan vi ta opp argumentet om sultende barn i Afrika, folkemord, barn som blir voldtatt, osv. som en del av Guds plan. Dette er igjen vår hjernes overdrevne evne til å finne mønster i ting som det ikke alltid er mønster i. Vi er afrikanske halvaper som fortsatt er veldig ignorante med henhold til mange ting, og det er helt fullstendig greit, fordi vi gjør hele tiden fremskritt. Det at vi har vært så utrolig heldige til å få leve på denne jorda, i denne tiden, med de teknologiske fremskrittene vi har hatt. Tanken på alt dette uten en overnaturlig diktator er ikke i det minste krenkende på noen som helst måte. 1 Lenke til kommentar
Myagos Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 For meg virker det som at Ahava tror at Big Bang teorien er noe ateistiske vitenskapsmenn plukket ut av rompa etter en natt på byen for å komme med en alternativ forklaring til den kristne skapelsesberetningen. Samtidig er alle ateister nødt til å tro på denne teorien i dag. 1 Lenke til kommentar
O3K Skrevet 27. februar 2011 Del Skrevet 27. februar 2011 (endret) Først og fremst, å kalle big bang for et "uhell" blir jo bare teit da et uhell er et begrep om negative hendelser. Hadde det vært bedre om universet aldri hadde utvidet seg?? Jeg føler at begrepet "tilfeldig" kan bli litt misbrukt i denne sammenhengen. For eksempel; det er ikke tilfeldig at mennesker er den dominerende arten på denne planeten. Jeg har inntrykk av at de fleste som tror på en plan, ikke tror at hver minste lille atombevegelse er planlagt. Selv oppfatter jeg det slik at en gudommelig plan skaller til konseptet frie vilje. Hva er "planlagt"? Kriger og partnerskap? Eller fjelldannelser og evolusjon? Hvis menneskelige handlinger er en del av Guds plan, kan vi da egentlig dømme tyranner som Adolf Hitler, Josef Stalin og Djengis Khan? Det er ved dette punktet konseptet "Gud's plan" og konseptet "dom etter livet" opplever en frontkollisjon for min del. Hvorfor skal Adolf Hiter straffes etter livet når Gud sjøl planla hendelsene vi mennesker dømmer Adolf Hitler for? Hvis det var meningen at du skulle møte ditt livs kjærlighet, var det ikke da også meningen at bestefaren din skulle tortureres til døde av Gestapo agenter? Jeg føler at det blir litt som med ting som kan krediteres Gud generelt. Hvis noe bra hender så kan man takke gud, og hvis noe dårlig hender så er det tilfeldig. Det blir, for meg, litt for selektivt hva som faktisk er planlagt og ikke planlagt. Endret 27. februar 2011 av O3K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå