Gå til innhold

Eksemplarisk/optimalsert kosthold? Ressurser? Meninger? Eksempler?


Anbefalte innlegg

God dag i stugo! Etter et halvt år med styrketrening og fintuning av program og teknikk, vil jeg nå påbegynne et prosjekt hvor jeg prøver å spise så bra som mulig. Jeg sliter litt med kunnskap og erfaring ved emnet, og lurer på om noen andre har eksempler på nett eller i bøker osv? Alt fra hvilke fire frukter om dagen, hvor mange nøtter og hvilke, og hvilket smør man skal steke eggene i. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanvittig stort emne du spør om her! Matten på kosthold er veldig enkelt, kcal underskudd (spis mindre enn du bruker per dag) hvis du skal ned i fettprosent/vekt. Kcal overskudd hvis du skal opp.

 

Det finnes flere kalkulatorer som gir en indikasjon om hvor mange kcal du trenge for over-/underskudd og vedlikehold. Vil tro at periodisk faste og MyR H&F-C(/A) vil komme opp når det gjelder spise mønster. Jeg personlig spiser litt etter tanken bak periodisk faste (hvor brorparten av inntaket kommer samlet, sent på dagen), men vil ikke påstå at jeg faster.

 

Frukt er frukt, spis de du liker. I forhold til kcal innhold er det rimelig det samme, men noen inneholder mer vitaminer enn andre(f.eks appelsin inneholder mye C-vitaminer). Når det gjelder nøtter er det viktig at dem er usaltet, mest mulig naturlig. Paranøtter skal være veldig bra! Og til steking bruker man vel oljer, ikke smør :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er omvendt på steking, man bruker heller smør enn oljer siden de dentureres ved høye temperaturer.

 

Om du spiser frokost og lunch som brorparten befolkningen kan du starte dagen med en bolle havregryn med nøtter og rosiner i. Bruk gjerne melk i havregryna.

 

Til Lunch er Skyr dritbra, spis den sammens med rugsprø eller fiberrik.

 

Middag er det mye av. Laks, Kylling, Torsk, Karbonadedeig med tilbehør, Biff o.s.v.

 

Til kveldsmat så er det greitt med en svær omelett med grønnsaker og det du måtte ønske i den.

 

 

Mellommåltider kan gjerne være frukt, usaltete nøtter o.l.

En god regel er å så langt det lar seg gjøre lage mat fra bunnen av. Ferdiglaget mat inneholder som regel ting man helst ikke vil ha i kroppen :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I fare for å bli kalt fanboy, så vil jeg anbefale deg å lese de to kostholdsartiklene på toppen her http://myrevolution....rtikler/page/3/ (artikkel nr 2 og 3). Sier ikke nødvendigvis skal følge dette, men det vil gi deg god forsåelse om emnet.

 

Kokos-fett (cocosa) er bra å steke i. Å kjøpe en god panne med slippbelegg kan også være lurt. Da kan du steke egga dine uten ekstra fett i panna, og egg inneholder fett i seg selv, så behovet for ekstra fett i eggemåltider er ikke like stort.

Endret av Sir-Andy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ressurser?

 

The protein book - lyle mcdonald (finner den på bodyrecomposition.com)

The leangains guide og ressursene under diet methology og diet psycology, selv om du ikke planlegger å gjøre PF - så kan du lære mye her.

Enda en artikkel fra leangains, også denne med tips som kan tas med videre.

Litt om alkohol fra leangains.

 

Alt av kosthold som Martin Berkhan skriver vil jeg si er noe av det beste du kommer over på nettet. Treningsopplegget hans, derimot, er jeg ikke like imponert over. Jeg bruker selv RPT prinsippene, men jeg har høyere frekvens.

 

Ettersom du leser litt om kosthold vil du innse at det som passer for andre, ikke nødvendigvis passer for deg. Mange faktorer spiller inn, greit å få inn litt kunnskap om dem.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...