cozmos Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 (endret) Ser på 'Amerikas tøffeste fengsler' på national geographic channel, og forstår jo det at det kan være harde forhold for enkelte der inne. Lurer da på hvordan forholdene er i norske fengsler kontra de amerikanske. Er det like vanskelig for en 'førstegangsforbryter' å sitte inne som det er i statene? Blir de plaget\mobbet på samme måte? Om det er samme grupperinger her på lik linje, med raseskille etc. ..slosskamper? Rangering? Vet egentlig ingenting om norske fengsler, bortsett fra det skal være som et ferieopphold i forhold til andre land, så all informasjon er til hjelp. Jeg skal forresten ikke i fengsel, er bare nyskjerrig. (Hvis noen skulle lure) Endret 19. februar 2011 av cozmos Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 19. februar 2011 Del Skrevet 19. februar 2011 Tipper at i norske fengsel er det som å være hjemme (?) Har hørt at man kan ta gratis utdanning og jobbe og tjene penger imens man er der. Kanskje er det slikt. Har ikke vært i fengsel så jeg vet ikke, men de som har vært i fengsel vet vel hvordan det er. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Vel. I forhold til hvordan nordmenn har det hjemme er det faktisk ganske jævlig. I forhold til hvordan irakere har det hjemme er det et hotell. Lenke til kommentar
Boris Yeltsin Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Hadde en bekjent som satt inne i 3mnd, de værste 3mnd i sitt liv. Ble psykisk nedbrudt. Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Vel. I forhold til hvordan nordmenn har det hjemme er det faktisk ganske jævlig. I forhold til hvordan irakere har det hjemme er det et hotell. Har du vært i fengsel i både Norge og i Irak, du da? Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Er det like vanskelig for en 'førstegangsforbryter' å sitte inne som det er i statene? Blir de plaget\mobbet på samme måte? Om det er samme grupperinger her på lik linje, med raseskille etc. ..slosskamper? Rangering? Nei, nei, ja, ja, og ja. Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Slik er en typisk fengselcelle i norge. Akuratt dette fengselet har også toalett og dusj i alle cellene. Ganske stor forskjell i forhold til amerikanske hvor dem ofte er flere på 1 celle og at dem f.eks har store fellesdusjer og slikt. Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Vel. I forhold til hvordan nordmenn har det hjemme er det faktisk ganske jævlig. I forhold til hvordan irakere har det hjemme er det et hotell. Har du vært i fengsel i både Norge og i Irak, du da? Jeg skrev ingenting om irakiske fengsler da Lenke til kommentar
Mr. President™ Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Vel. I forhold til hvordan nordmenn har det hjemme er det faktisk ganske jævlig. I forhold til hvordan irakere har det hjemme er det et hotell. Har du vært i fengsel i både Norge og i Irak, du da? Jeg skrev ingenting om irakiske fengsler da Du skrev ikke om hvirdan de har det i fengseler, men jeg bare sa det. Ville ha ironi Endret 20. februar 2011 av BloodyDestiny Lenke til kommentar
Heradon Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 Ser for meg at internett linja er dritt siden man må dele med mange andre. Det må være et helvete! Tenk deg at du ikke kan spille online spill uten lagg? Jeg hadde blitt psykisk nedbrutt etter jeg hadde vært ferdig med singelplayer delen av et spill. 2 Lenke til kommentar
Populært innlegg NicolasDarvas Skrevet 20. februar 2011 Populært innlegg Del Skrevet 20. februar 2011 (endret) Det er synd at media får norske fengsler til å fremstå som luksushoteller noen ganger ved overskrifter som "Norske fengsler er som hotell for utenlandske kriminelle - Klokkebutikk ranet to ganger på tre uker", hva er opplegget med det? At de ikke ser noen risiko? Eller at det generelt er mye mer å kunne tjene i penger her? Du har f.eks 3 typer isolasjonsceller på Ila: - Legg merke til "toalettet" nede i høyre hjørne, slik er det på reimsenga også. Man sier at det er de sykeste og farligtse fangene som sitter på Ila, men det er heller kanskje ikke rart når det er der de med lengre dommer sitter. Altså når du har sittet 13 år på forvaring for å ha drept en annen kriminell person, og iløpet av den perioden har prøvd å ta livet av deg over 30 ganger og dermed blir plassert på isolasjon eller i reimsenga hver gang og totalt har sittet på isolat i 6-8 år, da gjør det noe med deg og DA kan du kalle disse fangene for de sykeste og farligste menneskene i landet. Isolat betyr også at du ikke har lov til å snakke med noen andre enn fengselsbetjentene. I dette tilfellet snakker jeg om en person som heter Bjørn Isaksen som det gikk en dokumentar om på NRK for en stund tilbake forresten. I Norge har man også fengselsceller med f.eks køyeseng, altså du må dele rom med noen, dette er oftest om du har kortere dommer. Og det er langt i fra alle cellene som har eget toalett og dusj. Ofte er det felles i hver korridor. - Han lignet litt på Røkke han på bildet kanskje, men han har vært i fengsel han også forresten. Poenget er uansett at et fengsel kan se ut som kongens slott uten at det gjør saken noe bedre. Det er også slik at det går ann å jobbe og studere i fengsler i USA, som her. Typiske jobber er å spikre paller, snekre gjerder, jobbe på kjøkkenet, vaske gangene, lage skilt, og du får 50 kroner dagen.. hvis du jobber, og hvis du røyker så går alle pengene til det uansett. Og hvis du ikke jobber så er du innelåst hele formiddagen untatt frokost og lunsj. Låst ut i 3 tiden til middag, da er det felleskapstid frem til halv 9, så er det innlåsning. Det er heller ikke lov til å ha pc eller musikk, da må du søke om det. Ofte er det også ikke plass i fengselet slik at du må være på isolasjon noe av den første tiden du kommer dit. Og igjen, det er mange aspekter ved et fengsel man må ta hensyn til annet enn hvordan det SER ut der. Hvis du skulle kommet ut for en uheldig situasjon, noe alle kan om forholdene er lagt til rette for det, altså er ikke kriminelle en menneskerase som har genetiske feil og mangler, det er samfunnet det er noe galt med, ikke disse personene, hva hadde du gjort da? Du får en dom på 6 år og du vet at du mest sannsynlig mister kjæresten din og mange venner, har du barn så får du ikke sett de vokse opp, har du jobb så mister du den, det samme med huset/leiligheten så lenge du ikke har mulighet til å betale uten inntekt...Det handler om psykisk nedbrytning og psykisk tortur på andre områder også. Du eier ikke din egen kropp lengre, du har ikke kontroll over ditt eget liv.. Hvert år opplever 6000 – 9000 barn at mamma eller pappa kommer i fengsel. I tillegg er det mange tusen barn som opplever at andre i familien, som bestefar, tante, stefar eller bror kommer i fengsel. Endret 20. februar 2011 av NicolasDarvas 11 Lenke til kommentar
Sureño Skrevet 20. februar 2011 Del Skrevet 20. februar 2011 ^ Veldig godt innlegg. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Jeg tror også norske fengsler er meget flotte i forhold til fengsel i f.eks. Øst-Europa, og at det gjør kriminalitet meget attraktivt her. Likevel er jeg enig med NicolasDarvas, som også hadde et meget bra innlegg. Jeg vet at selv om standarden på vanlige fengsler virker grei, er det ikke det å være i fengsel handler om. Det handler om frihetsberøvelse. Jeg hadde aldri klart å vært i fengsel da jeg må ha kontroll over meg selv og styre min egen dag. Jeg har også besøkt Haugesund fengsel som er i ganske dårlig stand, og det var ikke noe problem å være der en time for jeg visste at jeg skulle hjem innen en time - det skulle ikke de innsatte. Medier og vanlige folk i Norge fokuserer etter min mening feil når de omtaler norske fengsler, og det er også mange myter ute å går. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Vil si det at standarden i Norske fengsel er meget bra tilpasset Norske forbrytere, i for av at ja det oppleves som straff. Når det kommer til utlendinger som har vokst opp under helt andre kår, så er det jo hotell/luxus 1 Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Kan noen finne dokumentasjon på at utenlandske forbrytere opplever norske fengsel som luksus? Eller er det bare en måte å få frem poenget deres på? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Det er latterlig og altfor mildt iallefall! Har noen fulgt med på saken om russeren "Den røde Tarzan" som han kalles som stortrives i norsk fengsel og kaller det et luksushotell? Lenke til kommentar
NicolasDarvas Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 (endret) Det er latterlig og altfor mildt iallefall! Har noen fulgt med på saken om russeren "Den røde Tarzan" som han kalles som stortrives i norsk fengsel og kaller det et luksushotell? Så klart er det bedre å være i et norsk fengsel enn på en russisk psykiatrisk anstalt, men det er ikke dermed sagt at norske fengsler er hoteller og altfor milde. Skal vi da altså endre standarden til øst-europeisk slik at de innvandrerne ikke lengre finner noen interesse av å komme hit? Jeg tror uansett de hadde kommet.. Kanskje ikke i like stor grad. Dessuten sier han det kun som en metafor.. Et eksempel til forskjell fra hva han er vandt til, men det hindret han jo tydeligvis ikke i å begå kriminelle handlinger der heller. Her derimot leverte han kun et våpen og ville søke om oppholdstillatelse, noe han er nektet kun for hans ideologiske syn. Men tenk deg dette Glimti: Du har valget mellom å sitte 6 år i fengsel eller få 30 piskeslag på offentlig plass her og nå. Hva velger du? Jeg tror du ville valgt 30 piskeslag. Men hvorfor høres det mildere ut samtidig som det høres så middelaldersk og primitivt ut? Er det fordi det er helt greit å torturere mennesker på samme måte, bare de ikke er synlige for deg og meg? At man føler det er mer humant å putte folk i fengsel? EDIT: Må legge til en annen viktig ting til den forrige posten og det er at den behandlingen jeg beskrev der med noen av rutinene er den folk som sitter med små narkotikadommer, voldsdommer, fyllekjøring etc, altså på lavrisiko har. Andre som sitter på høyrisikofengsler er ofte buret inne 23 timer i døgnet med 1 times lufting. Det er en "seigpining" av mennesker. Ikke glem at det er soningskøer i Norge som fører til at det kan ta år før du får sonet straffen din. Det er også som regel lang ventetid før du i det heletatt får en rettsak. Men jeg ser ikke hva som er mildt uansett med å bli fratatt livet ditt og alt du har bygget deg opp som beskrevet i siste avsnitt. Endret 21. februar 2011 av NicolasDarvas Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Isolasjon er fucked up, hvert fall slik de har det i USA. Ingen kontakt med omverdenen nesten hele døgnet, noe man blir psykisk syk av etterhvert. I Norge vil nok de aller fleste fangene slippe ut i samfunnet igjen og derfor er det viktig satse på rehabelitering. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 21. februar 2011 Del Skrevet 21. februar 2011 Men vi isolerer i Norge også... Vi får stadig påpakk for det fra Strasbourg. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå