Gå til innhold

Diskusjonstråd: Seriøse/Avanserte/Entusiast Kompaktkameraer


Anbefalte innlegg

Diskusjonstråden for oss som har avanserte kompaktkameraer

 

Her kan vi diskutere, komme med nyheter, FW oppdateringer, poste bilder og dele erfaring om avanserte kompaktkameraer, hvilke kameramodeller dette gjelder står oppført lenger ned på siden. Kom gjerne med linker til diverse tester og artikler.

 

 

 

Hva må til for at et kompaktkamera havner under denne entusiast kategorien?

 

-RAW

-PASM - Program, Aperture, Shutter og Manual Mode.

-God optikk (som oftes er lyssterk)

-På kompakter med zoomoptikk ligger sensorstørrelsen ofte på rundt 1/1,7"

-Kompakter med fast brennvidde har som regel mye større sensor. MFT, APS-C...

 

Følgende modeller havner under denne kategorien:

 

Canon G12 (+tidligere modeller)

Canon S95 (+S90)

Fujifilm Finepix X100

Leica D-Lux 5 (+tidligere modeller)

Leica X1

Nikon P7000

Olympus XZ-1

Panasonic LX5 (+tidligere modeller)

Ricoh GR Digital III

Ricoh GXR (grunnmodul + tilleggsmodulene)

Samsung EX1

Sigma DP-serie

 

Vennligst si ifra hvis noen er utelatt :)

 

 

 

Linker til tester og artikler:

 

Test: Avanserte kompakter; G12, P7000, LX5 og EX1 (akam)

Førsteinntrykk: Olympus XZ-1 (akam)

Sniktitt: Fujifilm X100 (akam)

 

Test: Canon Powershot S95, Panasonic Lumix DMC-LX5, Nikon Coolpix P7000 (Dpreview)

Test: Olympus XZ-1 (Dpreview)

Førsteinntrykk/sniktitt: Fujifilm FinePix X100 First Look (Dpreview)

Test: Ricoh GXR/A12 50mm (Dpreview)

Test: Samsung EX1/TL500 (Dpreview)

Test: Sigma DP1 (Dpreview) NB! DP1s og DP1x er kommet ut i ettertid.

Test: Sigma DP2 (Dpreview) NB! DP2s og DP2x er kommet ut i ettertid.

Test: Leica X1 (Dpreview)

Test: Olympus XZ-1 (akam)

 

Olympus XZ-1 test og bildegalleri (makro) - LetsGoDigital

Olympus XZ-1 ISO tester...

Endret av Kenta F1.8
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vennligst si ifra hvis noen er utelatt :)

 

Jeg synes det ville være naturlig å inkludere Ricohs GR-serie i en slik sammenheng.

Det er kanskje ikke så mange som husker det nå til dags, men GR-serien er og var, sammen med den nå utfasede GX-serien, ganske toneangivende for dette segmentet.

 

Objektiver med tilsvarende 28 -og opptil 24 mm vidvinkel, et system bygget rundt en blits/utstyrssko med dertil avtagbare optiske og el. søkere, kontrollhjul i stedet for brytere: Her viste Ricoh i mange henseender vei. Da GR Digital ble lansert tilbake i 2005, var den blant de første små digitale kompaktkameraene som hadde et utpreget klassisk analogt utseende, en slags direkte videreutvikling de 135film-baserte forgjengerne i GR1-serien samt GR21. Den digitale etterfølgeren fikk dog i sin tid en del pepper for sitt fravær av integrert optisk søker, men historien har vist at dette konseptet var fremtidsrettet, og de påfølgende generasjonene i serien har, i store trekk, beholdt det prisbelønnede designet.

 

Den digitale GR-serien har som kjent jevnlig blitt fornyet med et par års mellomrom helt siden introduksjonen snart seks år tilbake i tid, noe som er forholdsvis konservativt sammenlignet med en del andre modellserier i kompaktsegmentet. I disse dager skal fjerde generasjon GR Digital være i gjære, og ifølge meldinger fra produsenten selv, vil også denne utgaven basere seg på designet til de foregående modellene, dog med en intern teknisk evolusjon slik som det sømmer seg for en av virkelige meritterte klassikerne i de digitale kompaktkameraenes spissegment.

Endret av M_Par_Excellence
Lenke til kommentar

Jeg synes det ville være naturlig å inkludere Ricohs GR-serie i en slik sammenheng.

Det er kanskje ikke så mange som husker det nå til dags, men GR-serien er og var, sammen med den nå utfasede GX-serien, ganske toneangivende for dette segmentet.

Den var ikke i prisguiden. Takk for tipset. :)

Ricoh GR Digital III

 

 

Har akkurat kjøpt meg et Leica X1. Dette ser virkelig lovend ut så langt. Om man kan leve uten zoom så er dette et meget bra forholdsvis kompakt kamera.

Gratulere. Post gjerne bilder tatt med kameraet :)

 

 

Har lagt inn produktomtaler i prisguiden på Panasonic LX5 og Samsung EX1.

Lenke til kommentar

Her er et "prøvebilde" tatt men min Leica X1

Mer!

 

 

Prøver å la være å trykke på kjøp knappen, det er ikke lett :(

 

 

 

Hallo,

 

Om det blir bra vær til helgen så skal jeg se om jeg får tatt noen brukbare utebilder med Leica X1. Men jeg har også har et annet bra kompakt kamera, Leica D-Lux 3. Jeg synes faktisk dette kameraet tar bra macro bilder (bedre enn X1). Her er et par eksempler (se gjerne bildene i full størrelse):

post-156608-0-62681000-1297890960_thumb.jpg

post-156608-0-00808900-1297890997_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det har kommet en liten test av Fuji X100 med bilder...

 

Her er et bilde som er tatt med ISO 6400. Meget bra.

 

 

fuji_x100_dscf0320.jpg

 

 

Ser man på ISO 12.800 bildet, så ser man hvordan Fujifilms noisereduction virker. Samme som på kompaktkameraene. Bilde blir seende litt ut som det er malt, noe som medfører at det ser mye bedre ut enn "prikkestøy". Fujifilm har alltid vært gode på dette.

 

Skulle likt å sett noen 100% crop at portrettbilder...

Lenke til kommentar

Første testing av Sigma DP2 unnagjort.

 

Må si jeg var passe skuffet over kameraet til jeg kom inn og lastet RAW bildene inn i Photo Pro softwaren til Sigma. WOW! Det som så ut som dårlige bilder i kameraets skjerm, var noe helt annet etter etterbehandling! Meget bra detalj og farge! Tok et bilde av min datter med DP2 og E-P1. DP2 klarte å få frem riktig lilla-farge i vinterdressen. Mulig man kan justere inn E-P1 bildene bedre, men generelt så sliter mange kamera i overgangen mellom blått-fiolett-lilla-rødrosa. Har sett det i Nikon også. Men skal teste det mer ut. Bilde av min datter hadde jeg tatt med 1/30s (la ikke merke til det), men det ble ikke uskarpt som forventet.

 

Skal komme tilbake med mer bilder senere.

 

Olympus E-P1 med Pana 20mm => 40mm

post-141209-0-79829300-1298133198_thumb.jpg

 

Sigma DP2 med 24.2mm => 41mm

post-141209-0-21190600-1298134359_thumb.jpg

 

Mener å huske at Sigmaen var nærmere fargene til skyene/himmelen, men jeg trenger å teste mer før jeg er sikker på akkurat det.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Lazyweb: har det skjedd noe særlig på støyfronten siste år eller to for disse kameraene? Greia: jeg har et LX3 som fungerer helt utmerket. Den ekstra rekkevidden LX5 gir meg hadde ikke gjort noe, men jeg klarer meg godt uten. Høyere ISO-nivå uten støy hadde imidlertid vært bra saker.

Lenke til kommentar

Det kule med Foveonsensoren er at du får så sinnsykt mye detaljer pr. pixel... :)

 

Ja, så det på lua til datteren min. Den er litt masket og det var mye tydeligere enn med E-P1.

 

Her er 100% utsnitt av DP2 og E-P1 hhv.

post-141209-0-94296100-1298135286_thumb.jpg post-141209-0-69342600-1298135308_thumb.jpg

 

Her er 100% utsnitt av vinterdressen som ikke er blå i det heletatt. DP2 og E-P1 hhv.

post-141209-0-65809000-1298135277_thumb.jpg post-141209-0-09134900-1298135301_thumb.jpg

 

DP2 viser riktige farger her. Regner med at det er et problem med Bayer sensoren?

 

Apropos Megapixels. Gjorde en enkelt test med å skalere opp bildestørrelsen til det dobbelte med Sinc (Lanczos3) i Gimp.

 

100% utsnitt (400x400px) av orginalbilde og 100% utsnitt (600x600px) av orginalbildet skalert opp dobbelt hhv.

post-141209-0-94296100-1298135286_thumb.jpg post-141209-0-32616600-1298135745_thumb.jpg

 

Skulle funke det for stor utskrift av et bilde til å henge på veggen...

Endret av Epp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lazyweb: har det skjedd noe særlig på støyfronten siste år eller to for disse kameraene? Greia: jeg har et LX3 som fungerer helt utmerket. Den ekstra rekkevidden LX5 gir meg hadde ikke gjort noe, men jeg klarer meg godt uten. Høyere ISO-nivå uten støy hadde imidlertid vært bra saker.

På støyfronten har det ikke skjedd mye, det hadde vært et skritt opp hvis Pana LX5 og Oly XZ-1 hadde kommet med samme sensor som Canon S95 eller en annen Sony sensor.

 

Vil du oppgradere fra LX3? Jeg ville ha kombinert den med f.eks. XZ-1 og en VF-2 søker hvis du reiser mye. LX3 får du ikke mye for, like greit å beholde.

 

 

Det kule med Foveonsensoren er at du får så sinnsykt mye detaljer pr. pixel... :)

 

Ja, så det på lua til datteren min. Den er litt masket og det var mye tydeligere enn med E-P1.

 

Her er utsnitt av DP2 og E-P1 hhv.

post-141209-0-94296100-1298135286_thumb.jpg post-141209-0-69342600-1298135308_thumb.jpg

 

Her er utsnitt av vinterdressen som ikke er blå i det heletatt. DP2 og E-P1 hhv.

post-141209-0-65809000-1298135277_thumb.jpg post-141209-0-09134900-1298135301_thumb.jpg

 

Merket det samme selv da jeg hadde SD14.

 

Bildene er beskjært, ikke forminsket ved export

 

 

IKKE fra kompaktkamera! Tatt med Sigma SD14 og Sigma 17-70mm

 

Lenke til kommentar

Merket det samme selv da jeg hadde SD14.

 

Tror nok DP2-en blir en fast inventar :thumbup: Når Helios viewfinder-en kommer så kan det være at jeg får tatt flere bilder per batteri også. Tror dog jeg skal bestille et par til fra Altitec, da batteriet i -3C holdt til i underkant av 100 bilder. Dog så skal de sies at jeg leste manual samtidig og var ikke flink med å slå kameraet av...

 

Kamera kom med Firmware 1.0, men det var meget enkelt å oppgradere til 1.05! Bare å laste ned ny firmware på SD kort og så click and pray. Funka gulle. Hater å måtte bruke spesial software for firmware oppgraderinger.

Endret av Epp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...