PanserJohan Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Hei. Har etter mye fram og tilbake bestemt meg for å bytte bil. Selger min VW Passat Highline, 2008 modell til fordel for en Volvo C30. Regner med å få rundt 210 000kr for Passaten, mens en C30 vil sette meg tilbake ca 190 000 kr. Det jeg spør om er om noen her inne har erfaring med Volvo C30? har lest en del tester, og det er i følge motorkritikere en klassisk teringkast 4 bil, men scorer lavt stort sett grunnet at den er ekstremt lite praktisk for barnefamilier. Selv har jeg ingen barn, kjører ca 1.5 mil daglig fram og tilbake fra jobb, og følte at Passaten var litt overkill i forhold til behovet. Er dette en forferdelig feilvurdering fra min side? Passat: 2008 modell, 103 000 km, 1.9 TDI, strøken. 210 000kr Volvo: 2009/2010 modell, 40 - 60 000km, 1.6 - 2.0 TDI (DRIVe) 185 - 195 000kr Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Nå kjører jeg en S40 2.0D til vanlig som egentlig er samme bilen bare i sedan og jeg er nå hvertfall fornøyd med min. Hadde en C30 1.6D i familien før og det er absolutt en kjørevillig liten sak. Er heller ikke noe problem å tilbakelegge mange mil i den for den saks skyld. I all hovedsak så er det en Ford focus/Mazda 3 med ett annet karosseri så deletilgang er heller ikke noe problem. Lenke til kommentar
Mr. Lurk Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Kjøp en litt mer sporty utgave da! Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 11. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2011 Tanken var i hovedsak å se etter en R-utgave, allerhelst en 2.0L, har funnet noen alternativer, og ja ønsker noe sporty. Slik jeg ser det, er alternativene mine: * BMW 118D * VW Golf, GTD/GTI/GT * Audi A3 1.6 TSFI, eller 1.9 TDI * Volvo C30 1.6/2.0 Planen er å bytte til noe mer sporty, samt at behovet mitt er strengt tatt ikke stajonsvogn. Målet er å komme på rundt 200 000kr, men pluss 10 000kr går greit. Passaten er litt kjedelig for å være ærlig. Andre alternativer? Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 Hvis du skaffer deg en C30 2.0D med sportsunderstellet så er det absolutt en "sporty" bil. Har ikke kjørt noen av de andre men har sittet på med en 116D og den er nok hakket mer sportslig, men med langt dårligere plass innvending. Ulempen her er når du kommer på vinterføre, siden BMWen har bakhjulstrekk så er du mye mer utsatt når det kommer til glatt føre. Det å sitte to voksne personer baki en C30 er ikke noe problem, plenty med beinplass. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Har du vurdert å koste på understellet til Passaten litt? Regner med det går an å få litt mer moro ut av den bilen Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 12. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2011 Har ikke tenkt på det, men kanskje det er en mulighet. Sitter i dette øyeblikk å vurderer om jeg skal legger mer penger i den nye bilen, om jeg ikke skal begrense meg til den berømte 200K grensen, og heller strekke meg mot 230-250K. Da får man plutselig mange muligheter. Det som stopper meg, er å bruke så mye penger pr. mnd på bil, føler det koster nok med et billån på 200K, forsikring, diesel, service osv osv. Det som drar meg mot, er at man lever bare en gang etc. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 (endret) ... man lever bare en gang etc. vurdert porsche? http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=21939824 Endret 13. februar 2011 av apegryn Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 13. februar 2011 Del Skrevet 13. februar 2011 Sier en ting, Opel Astra OPC 2.0t : http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=25619540 Da får du sportslig bil som ligger godt på veien, og går som ei kule :-) Kanskje litt eldre enn hva du ser etter, men til gjengjeld under 200k grensa :-) Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 14. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2011 Apegryn: Har vurdert porsche opp og ned i mente, men selv om den skal oppfylle spory/hybris faktoren, blir vel denne litt dyr i drift på mange måter. Men, som sagt den er det alternativet jeg mest kunne tenke meg, men hva kan man si om denne som vinterbil? IT-Henrik: ser poenget ditt, og det er krefter i massevis her, men fikk ikke "lyst" på den i samme grad som man får når man ser en Scirocco, eller en Porsche 911. Har lyst på en bil man får litt kiling i magen av. (og ja, da kan dere rive i stykker grunnlaget for en C30 lett) ;-) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Folk er forskjellige, og hva som appellerer til hvem kan jo absolutt variere! Har du vurdert Mini Cooper S, Audi S3/S4, BMW M3, div. eldre japser (eclipse, 200sx) for å nevne noe? Er vanskelig å vite hva som får blodpumpa de til å pumpe :-) En eldre Porsche kan jo og være interessant, godt sammenskrudde biler, og med god vekt på bakhjulene vil jeg tro at det ikke er de verste bilene på glatta heller. Lenke til kommentar
H?rselsvern Skrevet 14. februar 2011 Del Skrevet 14. februar 2011 Har C30 selv, med 2.0 diesel, kan trygt anbefale denne bilen, veldig god å kjøre og ligger fint på veien, har momentum utgave, med det meste man trenger av utstyr (savner bare High Performence stereo, slik at man får AUX inngang) Er faktisk ikke så dårlig plass som man skulle tro, fikk lempet inn en 46 tommer led tv inn i den etter å ha lagt ned baksetene (innpakket i eske) baksiden er at det kun er 3 dører, og at funksjonen som får forsetene frem ikke er lik på fører og passasjer side, noe som fører til at det blir litt tungvint og få inn baksetepassasjerer på passajersiden av bilen Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Porsche har over tid vist seg å være en av de mest holdbare bilene du får kjøpt, der oppe blandt toyota og lexus. Dog må en selvfølgelig ta til etterretning at en bil som er 20-30 år gammel ikke er like holdbar som en 2009 modell. Det blir såklart å veie opp komfort mot bilglede. en liten fun-fact siden modellene er nevnt tidligere: jeg har både passat, scircco og en porsche 944 : ) Lenke til kommentar
nanoO Skrevet 17. februar 2011 Del Skrevet 17. februar 2011 Jeg har kjørt C30'n mye, og den er utrolig behagelig og morsom å kjøre! Har bare kjørt 1,6, så 2,0 må være herlig. En morsom bil for korte og lengre turer, og det er faktisk ikke så ille i baksetet, men ikke ideelt for familie, nei.. Jeg ville absolutt anbefalt deg å kjøpe denne bilen!! Lenke til kommentar
PanserJohan Skrevet 17. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2011 Ser ut som det blir en C30, allerhelst momentum utgaven såklart. Har funnet et par 2008 utgaver, 2.0 Diesel, kjørt rundt 50-70 000km. De ligger til 220-230 000, så minst en av de skal være mulig å få prutet ned til rundt 200-210 000kr. Flott tilbakemeld fra dere som har kjørt bilen, kjenner jeg liker looken, samt at koboen 2.0L og knappe 1300kg kan ikke bli feil. Da satser jeg på at Passaten selges snart. Lenke til kommentar
oleredv Skrevet 18. februar 2011 Del Skrevet 18. februar 2011 Og skulle du finne ut at 210 er for masse for en C30 så har sambuaren min ein blå 2007 C30 1.6D Momentum med drøye 50 000km på tellaren som skal selgast. Prisantydning her vil nok vere rundt 180 000 Som det blir sagt lenger oppe i tråden er dette veldig køyreglade bilar. Sjøl om eg køyrer Audi A5 3.0 TDI så synes eg det er morro å ta ein tur med Volvoen i blant! Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Har kjørt rundt i en 08' Volvo C30 1.6D nå med sportsunderstell. Fantastisk bil på veldig mangen måter. Jeg er rundt 1.90 høy, og har ingen problemer med å bruke denne. Er det derimot 4 voksne menn, blir det fort trangt i den. Ikke noe bil jeg hadde dratt på tur med fullpakket bil. Da blir 1.6d for liten føler jeg. Forøvrig en veldig liten og sprek bil med denne motoren, og er nok moment i den til å at den sparker fra. Det kan være mye feil på elektronikken på disse. På min sliter jeg med at dieselfilteret går tett. Når dette går tett vil det si at bilen går i nødmodus, og drivstofftilførsel stoppes. Dette oppstår når som helst egentlig, og kan være sinnsykt farlig dersom det er forbikjøring. Å gi gass nytter ikke, og du klarer ikke komme deg over 2000 omdr. Forøvrig, slår du av og på motoren igjen, resettes feilen igjen, og alt er ok. Dette er noe som forøvrig kun er vanlig på C30 etter hva jeg har forstått, vel og merke med 1.6D utgaven. Pass på å skaff deg en bil med parkeringsvarmer. Dette er en funksjon så og si alle bør ta seg råd til, så slipper du å stå å skrape is når du skal ut å kjøre. Timer funksjon på dette, så det er bare å stille inn, og bilen er 22 grader etterpå. Jeg har enda ikke skrapet is i år:) Premium Sound systemet fra Volvo er og greit å ha med seg, og er fullt mulig å oppdrive på C30'er rundt 190.000. USB enhet i den, og AUX(det har du på standard utgaven også) er genialt, og i tillegg er lyden generellt flere hakk over standard utgaven. Ellers en veldig fin bil, og overhodet ikke noe negativt kjøp du vil angre på. Løp å kjøp Lenke til kommentar
-Tommy Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Har dieselpartikkelet ditt gått tett og du har ikke byttet det? Har det gått tett så går du og bytter det med engang Måtte det på min ifjor engang og det har enda ikke gått tett igjen. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Hadde en sånn C30 som leiebil med 1.6D. Syns bilen var litt vell traust og ville heller valgt en A3 som alltid har vært min favoritt. Men den var god å kjøre og motoren var plenty rask nok for meg. 6. giret var helt meningsløst der som jeg kjørte. Radioen var god! Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 Har dieselpartikkelet ditt gått tett og du har ikke byttet det? Har det gått tett så går du og bytter det med engang Måtte det på min ifjor engang og det har enda ikke gått tett igjen. Bilen var på service i dag, og det ble byttet. Da ble alle filtrene på bilen byttet, og den er nå god som ny. Dette er noe som skjer til tid og annen, selvom filteret er tett, at bilen går i nødmodus. Det har vært MYE snakk med Volvo Norge om dette, og like etter bilen ble kjøpt ble den tilbakekalt til Volvo i nærmere tre uker, og de fant fortsatt ikke ut av problemet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå