Gå til innhold

Differensiert rabatt hos detaljist - lovlig?


toth

Anbefalte innlegg

Jeg var av den oppfatning at differensiert rabatt i all hovedsak sorterer under diskriminering.

Men Brilleland kjører igjen kampanje med "aldersrabatt", altså at man får sin egen alder i prosentvis rabatt. Er dette helt greit, isåfall hvorfor er det ikke diskriminering?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er fryktelig urettferdig at jeg må betale dobbel pris på bussen bare fordi jeg er mellom 16 og 67 år.

 

(ironisk)

 

Det blir jo det samme :)

Vel, når du sier det.. Jeg forstår at det virker fornuftig av offentlig transport å ta mindre betalt av dem som ofte har mindre(barn og pensjonister) - Men om det er veldig rettferdig er jeg i tvil om.. Det koster vel ikke mer å transportere voksne, utover det lille eventuelle vekttillegget.

Hvorfor er det diskriminering?

Tja. Det er ulovlig å forskjellsbehandle på bakgrunn av rase, kjønn og etnisitet - hva gjør alder vesentlig annerledes?

Hva med postnummer, er det greit å forskjellsbehandle etter?

Om jeg eier en restaurant, og sa at jo nærmere restauranten du er født, jo billigere blir det(altså, jo lenger FRA restauranten du er født, jo dyrere er det) - noe som i praksis vil føre til at størsteparten av innvandrere og turister måtte betale skyhøy pris sammenlignet med nordmenn.

..Men jeg diskriminerer ikke på rase eller etnisitet, bare på postnr(lengde/breddegrad) - som jo er sammenlignbart med alder(man kan ikke noe for når og hvor man selv blir født).

Lenke til kommentar

Hva med forsikringsselskapene som gir dyrere og billigere forsikring alt etter alder, bosted og skadehistorikk?

 

Hentet fra ung.no(http://www.ung.no/diskr/):

Diskriminering er det samme som usaklig forskjellsbehandling. Å forskjellsbehandle vil si å behandle en part dårligere enn en annen på grunn av personens trosbekjennelse, hudfarge, nasjonale eller etniske opprinnelse, kjønn, homofil legning, leveform eller politisk orientering.

Hentet fra diskrimineringsloven(http://www.lovdata.no/all/hl-20050603-033.html):

Lovens formål er å fremme likestilling, sikre like muligheter og rettigheter og å hindre diskriminering på grunn av etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion og livssyn.

 

Vekt og alder faller ikke inn under dette.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner tankegangen, selv om det er meningsløst.

Brilleland har jo selvfølgelig undersøkt om dette før de gikk i gang med det for mange år siden,

så hvorfor du gidder å diskutere om dette er for meg helt fjernt, men meg om det...

 

Slikt som dette kan du holde på i evigheter, det er mange som har tilnærmet lik rabatt-ordning som Brilleland, eksemplene over er jo bare noen få.

 

Spørsmålet som jeg stiller meg er egentlig hvorfor du bryr det om akkurat Brilleland..

Trenger du briller og får ikke den prisen du helst ville hatt? :p

Lenke til kommentar

Det som kan regnes som kritikkverdig i denne saken, er at på en viss alder og oppover, så må jo Brilleland tape penger på disse kundene, og det er jo de som er yngst som må dekke inn dette tapet. Så spørsmålet er om brillene hadde vært rimeligere for en 0-åring om de ikke hadde hatt aldersrabatten... mest sannsynlig så hadde de vært det. Hvis ikke, så har de derimot sitt på det tørre (bortsett fra at da må de jo ha en helt sinnsyk avanse).

 

På den annen side, om du bruker Brilleland i hele din levetid, og de har dette tilbudet fra du blir født til du dør, så går det vel opp i opp ettersom brillene bare blir rimeligere (i forhold til lønnsnivå) etterhvert som du blir eldre. Men hvor sannsynlig er det?

 

Det som taler mot at dette kan kalles diskriminering, er at en alder er noe man uansett når (så lenge man ikke dør), mens du ikke nødvendigvis når en religion, rase, kjønn eller lignende som gir deg bedre rettigheter om du blir disikriminert på bakgrunn av noe av dette.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner tankegangen, selv om det er meningsløst.

Brilleland har jo selvfølgelig undersøkt om dette før de gikk i gang med det for mange år siden,

så hvorfor du gidder å diskutere om dette er for meg helt fjernt, men meg om det...

 

Slikt som dette kan du holde på i evigheter, det er mange som har tilnærmet lik rabatt-ordning som Brilleland, eksemplene over er jo bare noen få.

 

Spørsmålet som jeg stiller meg er egentlig hvorfor du bryr det om akkurat Brilleland..

Trenger du briller og får ikke den prisen du helst ville hatt? :p

Haha.. neinei, jeg er overhodet ikke bitter på Brilleland - jeg syns bare hele problemstillingen er interessant. Men utfra nomore's post, om man tolker bokstavrett, er jo diskriminering klart definert - og vekt/alder/postnr/utseende/hårfarge(selv om jeg tipper du ville fått problemer for å diskriminere gingers?) er tydeligvis unntatt.

 

Kan jeg da med andre ord ha rabatt i butikken min: "Kom og kjøp, HALV PRIS for alle som ikke er feite eller rødhårede(eller har stor nese)!" ?

Lenke til kommentar

Om jeg eier en restaurant, og sa at jo nærmere restauranten du er født, jo billigere blir det(altså, jo lenger FRA restauranten du er født, jo dyrere er det) - noe som i praksis vil føre til at størsteparten av innvandrere og turister måtte betale skyhøy pris sammenlignet med nordmenn.

..Men jeg diskriminerer ikke på rase eller etnisitet, bare på postnr(lengde/breddegrad) - som jo er sammenlignbart med alder(man kan ikke noe for når og hvor man selv blir født).

 

Interessant nok, så hadde naboen her i trondheim (et utested) noe som het et nabokort, som gjorde at du fikk rbatter om du bodde nærme nok.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...