Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montering av taklampe - ukjent ledningstype


Anbefalte innlegg

Har et punkt i taket med krok, hvor jeg tenkte jeg skulle sette opp en lampe. Var dog usikker på hva som skjulte seg av ledninger bak blindlokket, og om det kom til å bli nødvendig å få elektrikkernaboen til å komme over for å montere, eller om dette var noe man kunne gjøre selv.

 

Uansett, jeg ble litt stuss da jeg nettopp åpnet opp boksen. Som forventet var det to ledninger i de klassiske fargene blå og brun, samt jord i gult og grønt. Men, det var en fjerde ledning der - en grå - som jeg ikke helt skjønner hva er til. Ledningene har for øvrig en slags nymotens sukkerbit, hvor det ser ut som at man bare kan skyve inn ledningen.

 

Ligger vel an til at jeg får høre med naboen om ikke han vil stikke hodet innom i løpet av morgendagen, men av ren nysgjerrighet, er det noen som kan si noe lurt om hva den grå ledningen kan være?

 

post-79843-0-26309800-1296852380_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men et tips er at den går til en bryter, det er antagelig den som går til lampa.

Ja, det er eneste forklaring jeg kan se; men jeg har aldri sett en lampe med egen ledning for bryteren...? Lampa har nødvendigvis 2 x strøm + jord; men er det i så fall meningen at den grå skal brukes i stedet for blå eller brun?

Lenke til kommentar

Men et tips er at den går til en bryter, det er antagelig den som går til lampa.

Ja, det er eneste forklaring jeg kan se; men jeg har aldri sett en lampe med egen ledning for bryteren...? Lampa har nødvendigvis 2 x strøm + jord; men er det i så fall meningen at den grå skal brukes i stedet for blå eller brun?

 

ja den skal sanynelig vis brukes i steden for blå eller brun.... etter hva jeg husker så er det samme hvilken av blå eller brun du velger å bruke

Lenke til kommentar

Men et tips er at den går til en bryter, det er antagelig den som går til lampa.

Ja, det er eneste forklaring jeg kan se; men jeg har aldri sett en lampe med egen ledning for bryteren...? Lampa har nødvendigvis 2 x strøm + jord; men er det i så fall meningen at den grå skal brukes i stedet for blå eller brun?

Ein lampe utan ledning frå brytaren? Den var ny. :p

 

Normalt går det ein ledning (blå) rett til lampen, samt ein som går innom brytaren. Ut frå biletet vil eg tippe at den kvite ledningen kjem frå lampen, brun/blå/gul-grønn er vanleg å finne i ferdigtrekt K-røyr, eventuelt på rull. Blå går rett til lampen, brun går inn på brytaren og går ut av brytaren som kvit.

 

Det er så enkelt so å kople den til kvit og sjå kva som skjer. Har ikkje prøvd den type koblingsstykker som på biletet, men dersom det ikkje er ein mekaniske for å åpne fjærspennet kan det være lurt å teste det utan å trykke ledningen heilt inn.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Men et tips er at den går til en bryter, det er antagelig den som går til lampa.

Ja, det er eneste forklaring jeg kan se; men jeg har aldri sett en lampe med egen ledning for bryteren...? Lampa har nødvendigvis 2 x strøm + jord; men er det i så fall meningen at den grå skal brukes i stedet for blå eller brun?

 

For å slå av lampen brytes den ene fasen i bryteren. Når bryteren er inne, ligger begge fasene til lampen og den lyser, når bryteren er av er kun ene fasen koblet til, og den lyser ikke.

 

Om du skal bruke den blå eller brune kommer an på hvilken fase som går gjennom bryteren. Om du har et voltmeter er det en kjapp prosess og måle hvilken det er ved å sjekke om der er spenning mellom den grå og blå, eller den grå og brune. Dette må måles når bryteren er slått på.

 

Det kan tenkes at siden den blå og grå er i egne vagoklemmer er det de som skal brukes.

Endret av Vycan
Lenke til kommentar

Dette har du ikke lov til å gjøre selv!

Feil.

Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at kontaktene ikke belastes fysisk.

 

Innstikk-klemme type wago, eller helacon eller lignende, er å betrakte som fast installasjon, og skal kun utføres sakkyndig personell.

Lenke til kommentar

Meiner eg høyrte snakk om at i nye NEK forskrifter, så skal taklokk med uttak brukes ved installasjon heretter. Dog ikke helt sikker på det. Noko sånn.

 

Så lenge ein må inn i koblingsboks i tak, så er det elektrikerjobb.

Privatpersoner skal ikkje åpne taklokk selv.

Kva koblingsklemmer private har lov å koble på er ikkje eg sikker på.

 

I dette tilfellet vil eg tru at BLÅ og KVIT skal brukast.

 

Snakk med naboen din, så slepp du noko ubehag.

Om ein ikkje har kjennskap til denne typen klemmer og at det finnes fleire fargar på kabler i ein bolig, så er ein ikkje kompetent nok til å utføre arbeid på elektrisk installasjon.

Lenke til kommentar

Dette har du ikke lov til å gjøre selv!

Feil.

Kople til og skifte lamper som henger i takkrok e.l., tilkoplet med støpsel/stikkontakt, kronklemme eller "sukkerbit", dersom ikke lampene er å betrakte som en del av den faste installasjonen. Det må være strekkavlastning på selve ledningen, slik at kontaktene ikke belastes fysisk.

 

men det er jo ikke det som er her!

sukkerbiten med N, L fra bryter, og PE skal stikke ut fra taklokk.

Her er taklokket fjernet, og man driver med deler av den faste installasjonen innenfor. DET har man ikke lov til å gjøre, med mindre man er elektriker, noe trådstarter helt åpenbart ikke er!

Endret av SirAmp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...