Fitness_babe Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hei! jeg skal til roma nå i vinterferien med kjæresten! han kjøpte turen som brusdagsgave til meg for 2 mnd siden! <3 Gleder meg mye, men er litt bekymret for div. Hvordan kommer man seg billigst mulig fra flyplassen til hotellet? Hva bør man IKKE spise i italia? Hvilken plasser bør man besøke og hvor bør man holde seg unna? Hvor mye er 10 norske kroner verdt der borte ca? Og fakta generelt Vil så gjerne oppleve mye med min kjære! Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Det er taxi, er ganske billig. Og spennende! De kjører som svin der nede! Det du bør passe på, er å betale med kort. Det er mye svindel/mafia virksomhet der nede. Og det er svært vanlig med kort svindel. Så ta ut penger som dere skal benytte for dagen enten i en bank, eller via hotellet. De bruker Euro der nede. Bruk Valutakalkulator. Mat er trygt. Så lenge du holder dere til typiske turist plasser er dere relativt trygge. Vi tok masse guided tours. Ganske gøy. Anbefaler at dere kjøper på forhånd om dere vil inn til de mest populære plasse. Ofte er de fullbooket 1 år i forveien. Særlig Vatican og Colosseum...som er en MUST å se. Endret 2. februar 2011 av AvidGamer Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hvis dere skal ha billigste transport fra flyplassen til hotellet (som jeg regner med er i sentrum), er det flytoget som gjelder. Hvis dere flyr til Fiumicino, er det ikke noe problem å finne frem til toget. Det er rett på andre siden av terminalbygget. Deretter kan dere ta en taxi fra utsiden av togstasjonen til hotellet. Selv ville jeg likevel tatt taxi. Såvidt jeg husker, koster det ikke mer enn noen få hundrelapper. Roma er faktisk den Europeiske storbyen jeg har følt med tryggest i med tanke på aggressiv kriminalitet. Pass likevel godt på lommebøker og telefoner. Skal visst være mye lommetyver der. Lenke til kommentar
Fitness_babe Skrevet 2. februar 2011 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2011 Okei! takk for svar! men jeg rekker ikke bestille et år i forveien da? altså de tngenen?: Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 (endret) Det vet du ikke før du prøver...mange guide pakker pleier å bli kjøpt opp så solgt på nett, eller av reisebyråd. Du må bare forhøre deg. Vi hadde flaks da vi reiste, og fikk restplass inn på Vaticanen. Colusseum fikk vi siste plassen. Men klart, det vil variere på sesongen når du reiser. Mulig det er lettere om vinteren. Endret 2. februar 2011 av AvidGamer Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Vinteren er ikke den beste sesongen for Roma. Kle dere for 10 grader og regn. Paraply er et must samt sko som tåler vann og brostein. At noen på moped sniker deg forbi dere på en smal vei og stikker av med håndveske som bare henger over skulderen er en klassiker i Roma. Har du med håndveske bør remen henges over "motsatt" skulder. Du kommer relativt raskt inn i St. Peterkirken som er en opplevelse. Litt mere køståing er det for å komme helt opp på toppen av domen. Det er også en stor opplevelse med snirklete gang mellom innersiden og yttersiden av kuppelen. Og så får du fin utsikt over Roma fra toppen. Den lengste køen er for vatikanmuseet og der bør dere være før de åpner for køen vokser raskt. Der får man sett en overdose av malerier og skulpturer samt det sikstinske kapellet. Ute i sentrum er Panteon et must for de med sans for harmonisk arkitektur. Kort kø. Ellers skal man flanere rundt i sentrum og bli overrasket av fontener og bygninger rundt neste hjørne. Lenke til kommentar
Dryasanne Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 (endret) Hei! jeg skal til roma nå i vinterferien med kjæresten! han kjøpte turen som brusdagsgave til meg for 2 mnd siden! <3 Vil så gjerne oppleve mye med min kjære! Prego! Kommet tilbake fra Caput Mundi for knapt en uke siden, og kan gi deg flg svar: a) Flytoget går 5 over hel og halv fra flyplassen. Jeg kom på stasjon 7 over og da ble det en halvtime til neste tog... Altså taxi -- det står 40 euro som standard pris til Piazza Venezia området Men flytoget koster bare 14 euro og buss overalt i Rome bare en euro - går greit egentlig :-) b) Spis ALT som står på menyene, men biff holder vi oss unna i solidaritet med bøndene i Italia. Start med Bruschetta olio, som hovedrett en pastarett, gjerne med salat, avslutt med tiramisu og Cafe (det vi kaller espresso her hjemme). Pizza er sikkerstikk alltid, det spiser Romerne også. Se hjemmesida mi for tavernaer (restauranter) som byfolket bruker, som ikke har falt for fristelsen å se ut som juletre for turistenes dollarsedler... c) Start med å besøke Castel San Angelo. Da kommer du 40 meter over byen og får sett deg godt om og planlagt turen! Etterpå går du på Palantinhøyden og ser hvor den vestlige sivilisasjon og Romerriket startet. Da har du fått god kulturell balast og kan oppsøke Trevifontenen. Et salig miks av turister, gateselgere og politifolk, men ingen fra Roma. Hvis du ikke ble lei av turisthelvetet ved Trevifontenen - gå til Spansketrappen. Anbefaler deg nå en vakker kirke -- f.eks. den nyyyydelige San Carlo al Corso med Olavskapellet, hvor norske Romere samles hver 17. mai. Som navnet på kirka sier, ligger den i Via Corso, den absolutt beste shoppingata i byen. Rett over kirka har du et stort moderne shoppingsenter, like oppom dette, en stor klæbutikk for damene. Nå er du klar for Peterskirken. Jeg ga opp denne, det var 3 timer kø lørdagen 29. jeg prøvde å komme inn. Kirker er alltid GRATIS å gå inn i! Også Peterskirken. Også Santa Maria ad Martyres (Pantheon), kø for å komme inn i den?? Da må det være fullt inni den digra kirka! Det jeg skal tilbake til Roma for - er Vatikanmuseet. Jeg er livredd de lange køene. Noen som vet ukedager /tider det er "litt mindre" kø? Euro ligger vel knapt under 8 kroner nå for tida. Ellers så finner du alt om Roma og turen min på hjemmesida mi.... Bekledning: Jeg gikk med stillongs, ullundertrøye og lue den uka jeg var der nå i januar. Varn bukse og boblejakke, støvletter, skjerf, hansker. Ble litt varmt midt på dagen, men om kvelden noe kjølig. Ikke bruk veske er du snill. En tilsittende og sterk ryggsekk for eksempel de små LowePro sekkene funke best -- de får ikke scooter snatcherne av deg så lett :-) Og du avslutter ALLTID samvær med romere med et pent smil og : Arrivederci! Ja, ja ungdommen sier vel helst det enkle: Ciao ! Endret 6. februar 2011 av Dryasanne Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Tja. Via Condotti (som går fra Spansketrappen) er vel det som regnes som den beste shoppinggata i Roma. Spørs vel kanskje hva du er ute etter, men. Lenke til kommentar
Dryasanne Skrevet 5. februar 2011 Del Skrevet 5. februar 2011 Tja. Via Condotti (som går fra Spansketrappen) er vel det som regnes som den beste shoppinggata i Roma. Spørs vel kanskje hva du er ute etter, men. Tja. Skulle til å nevne den - men mitt intrykk var Prada! Noe av det absolutt dyreste, fineste og mest haute couture jeg har sett i byen - og bare klær. Jeg gikk raskt ned til Corso gata og fant igjen byfolket og normale butikker :-)) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå