Gå til innhold

Bachelor i Statsvitenskap - hvilke muligheter videre?

Downing

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk, jeg lurer på om noen har råd, eller kanskje flere er i samme situasjon?

Jeg fullfører nå omsider en bachelor i statsvitenskap på NTNU, og lurer på hvor veien skal tas videre. Jeg har personlige ambisjoner, dvs. at jeg ønsker å oppnå alt jeg kan klare å oppnå med gitte forutsetninger, jeg vil helst ikke ta til takke med en middelmådig 9-4 kontorjobb sånn med det første. Jeg mener på ingen måte at jeg er noe bedre enn noen andre, men jeg tror sterkt på at alle kan klare det de setter seg som mål bare man jobber hardt nok.

Jeg ser gjerne for meg en (semi)politisk karriere, uten nødvendigvis å bli politiker. Dvs. arbeide i forvaltninger, departementer, organisasjoner eller store selskaper. Flere og flere (multi)nasjonale selskaper med respekt for seg selv begynner å se verdi i å innhente samfunnsvitenskaplig kompetanse nå og det er en spennende tid for samfunnsvitere. Jeg vil komme meg dit det skjer, og helst ha et ord med i spillet :new_woot:

Sånn på papiret har jeg et tåelig greit standpunkt. Over halvparten av tellende karakterer er A, og fikk også toppkarakter på bacheloroppgave i utenrikspolitikk. Jeg håper at dette kan hjelpe meg litt videre.

Jeg vurderer sterkt å ta master i Oslo (blindern) pga faglig anerkjennelse samt at jeg ser for meg at det kan være nyttig å skaffe seg litt nettverk i området, da jeg uansett ikke har tenkt å bli boende i Trondheim etter endte studier.

Jeg har også en drøm om å studere i USA, og har sett for meg en utveksling på 1/2 - 1 år for å smake på det.

Er det noen her inne som vet hvilke muligheter man har videre etter en bachelor i statsvitenskap? Hvilke andre masterprogrammer kan være relevante?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved opptaket i 2010 kvalifiserte man med bachelor i statsvitenskap, såvidt jeg noterte, for følgende mastergrader ved UiO: Peace and Conflict Studies, Theory and Practice of Human Rights, Statsvitenskap, Rettssosiologi, ESST - Society, Science and Technology in Europe og Culture, Environment and Sustainability.

Jeg kan også anbefale Universitetet i Tromsø, ikke så mye for den rene statsvitenskap-masteren, da ville jeg heller søkt i Oslo, men for Peace and Conflict Transformation-masteren. Jeg går selv der og vi får selv velge veldig mye i forhold til hva vi vil spesialisere oss i. Fredssenteret som står for masteren samarbeider med NUPI om rådgivning til FN. Det er heller ingenting i veien for at du er student her og søker NUPI/PRIO om master-skrivnings-stillingene deres og får kontorplass i Oslo med all den kompetansen og nettverksbyggingen du får ut av det. Vi får også støtte til å dra på feltarbeid og konferanser.

Jeg bør vel også nevne at jeg også har Bachelor i Statsvitenskap fra Trondheim.

Både UiO og UiT har samarbeidsavtaler som åpner for 30/60stp ved f.eks Berkeley :D

Lenke til kommentar

Takk for input, jeg er absolutt ikke fremmed for alternativer til Oslo selv om jeg listet noen grunner til å gå der. Må jo kartlegge mulighetene :) Føler man finner en del av å søke rundt på nett, men de avgjørende tipsa får man jo ofte av folk som har erfart litt.

En master i Statsvitenskap er jo veldig bred, så det er jo masse muligheter inne i den. Men jeg skal lese litt om de andre masterprogrammene du lister.

Aspiranter til utenrikstjenesten.

Så må du spørre deg selv om du oppfyller de ønskede kvalifikasjonene.

Hehe... ja.. UD er nok en drøm for mange, og jeg har sett på aspirantopptaket selv. Det er jo et umåtelig trangt nåløye - men jeg tror ikke jeg ville prøvd å søke der uten å ha fullført en master først - det er vel få/ingen i tidligere opptak som har hatt lavere utdannelse enn det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...