Gå til innhold

Konvertere fra 350 ppi til 72 dpi

Anbefalte innlegg

Jeg sitter med en 7-800 bilder jeg skulle ha gjort om fra 350 ppi, til 72 dpi. Kan bare ikke sitte med ett og ett bilde, så jeg må finne ut hvordan jeg tar alle på en gang.

De skal brukes på web.

Hvordan gjør jeg dette "enkelt og greit"?

Har Photoshop CS5 og ACDSee Photomanager 12 å bruke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å skrive en kort forklaring I tilfelle noen andre lurer på det samme og søker opp denne tråden.

Enig, det pleier jeg å tenke da folk svarer som meg på egne innlegg. ;)

Håper dette ble rett, og bra nok. Iallefall ble det sånn jeg gjorde det.

*tegner og forteller*

(1-3): Lage ny "action". (Action 1)

Navngi den, så en vet hva den gjelder, og klikket så på "Record"

Gjør så det en skal med bildet (3)

(4 = mens en jobber med bildet)

Da det er gjort, "stop recording" (5)

Da blir "action" lagret. (Action 1)

Da kan en enten ta ett bilde, klikke på "Action 1", og jobben er gjort.

(6)

Skal en ta mange filer, slik jeg skulle, så ble det å gå via:

File -> Automate -> Batch

da blir det å velge rett mappe, og så klikke "Action 1" og jobben var gjort.

I mitt oppsett valgte jeg å overskrive de bildene jeg hadde,

så vær obs på hvor/hvordan bildene blir lagret om du vil beholde originalen.

post-57581-0-85323500-1295980257_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du sier de skal brukes på web. Det er da fullstendig unødvendig å gjøre noe som helst med ppi'en. Eneste som betyr noe er piklser lengde X bredde ;)

Skal det i print, så er det andre boller

Hva mente du her?

350 ppi er jo en forholdsvis høy oppløsning, derfor rimelig å tro at bilder med så høy oppløsning vil dekke hele skjermen og vel så det.

Lenke til kommentar

Du sier de skal brukes på web. Det er da fullstendig unødvendig å gjøre noe som helst med ppi'en. Eneste som betyr noe er piklser lengde X bredde ;)

Skal det i print, så er det andre boller

Hva mente du her?

350 ppi er jo en forholdsvis høy oppløsning, derfor rimelig å tro at bilder med så høy oppløsning vil dekke hele skjermen og vel så det.

Jeg behold høyde/bredde på pixler, så da skal det vel ikke gjøre noe utslag?

Endret av MonaH
Lenke til kommentar

Hva mente du her?

For bruk på web er ikke ppi relevant, kun antallpiksler i hver retning.

Skal du skalere bilder for bruk på web bør du vite hvor stort det skal være (i piklser) på skjermen og så skalere ut fra det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva mente du her?

For bruk på web er ikke ppi relevant, kun antallpiksler i hver retning.

Skal du skalere bilder for bruk på web bør du vite hvor stort det skal være (i piklser) på skjermen og så skalere ut fra det.

Det var jo bare en annen måte å se det på.

Til sammenligning så er skjermen/internett 72 points per inch.

Lenke til kommentar

Hva med å skrive en kort forklaring I tilfelle noen andre lurer på det samme og søker opp denne tråden.

*tegner og forteller*

Flott forklart :thumbup:

Jeg har også lest/lært(Muligens DigitalFoto bladet rundt 2004) at man skal skalere ned til 72dpi for webbruk. For å spare plass og å hindre folk i å kunne ta en høykvalitets utskrift/stjele bildet for komersiell bruk, er jeg helt på jordet?

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Du kan selvsagt bruke bredde og 72 ppi for å regne deg frem til riktig bredde (i piklser), men det er mye enklere å bare bruke piksler direkte. Det er forøvrig ingen standard ppi for skjermer, den varier fra skjerm til skjerm. En 15.6 tommers laptopskjerm med 1920x1080 piklser har nødvendigvis mye høyere ppi enn en 22-tommers skjerm som også har 1920x1080 piklser.

• Liker 1
Lenke til kommentar

*tegner og forteller*

Jeg har også lest/lært(Muligens DigitalFoto bladet rundt 2004) at man skal skalere ned til 72dpi for webbruk. For å spare plass og å hindre folk i å kunne ta en høykvalitets utskrift/stjele bildet for komersiell bruk, er jeg helt på jordet?

Det er helt rett.

Lenke til kommentar

*tegner og forteller*

Takker! :new_woot:

Blir mye qouting her, men det får gå for denne gangen. ;)

Lenke til kommentar

Et digitalt bilde har kun størrelse i piksler. Det gir ikke mening å snakke om dpi (eller heller "ppi") for et digitalt bilde uten å samtidig angi avstand i cm eller tommer. Skal du ha en fast bredde på bildet på websiden din er det bedre å sette en maks bredde/høyde i piksler og kjøre det som en action - lettere å forholde seg til.

Angående dpi - antar du selvfølgelig ikke bare har gått inn på metadata for bildet og endret dpi fra 350 til 72 uten å resize bildet - å kun endre dpi-verdien på bildet gjør som kjent ingenting med størrelsen - det er bare et hint til printeren hvor stort bildet skal printes.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Det er helt rett.

Nei! Det er bare fjas, og kan ikke få stå uimotsagt. "72 dpi på web" er en totalt kunnskapsløs påstand som vi heldigvis klarte å gravlegge her på forumet for mange år siden. Det Trondster og seriksen skriver er riktig. DPI-informasjonen i bildets metainformasjon er null verdt for skjermvisning.

Endret av Anew
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takker! :new_woot:

Blir mye qouting her, men det får gå for denne gangen. ;)

Enig i at det var en bra forklaring på hvordan lage en action.

For akkurat det å konvertere en serie bilder til web-størrelse kan du også bruke Image Processor. I Bridge (som er browseren som følger med Photoshop) er det bare å markere bildene som skal behandles, så gå på menyen Tools | Photo Shop | Image processor.

Da kommer det opp en dialogboks og der velger du bilder (de som allerede er valgt i Bridge), hvor de skal lagres og output type. For web er det bare å velge JPG, kvalitet og så "Resize to fit" og størrelsen i antall piksler.

Det er også mulig å kjøre en Photoshop Action før bildene lagres, for eksempel hvis du vil oppskarpe for Web.

Lenke til kommentar

Hva mente du her?

Jeg behold høyde/bredde på pixler, så da skal det vel ikke gjøre noe utslag?

Ah - du forklarte jo her at du ikke resizet bildet.

350 ppi eller 72 ppi sier ingenting om størrelsen på et digitalt bilde - med mindre du samtidig gir en størrelse i cm eller tommer - og selv da er det bare en måte å omregne til piksler.

Når du endrer dpi på bildet uten å endre størrelsen på bildet i pixler så gjør det ingenting med bildet. Det er en poengløs action. Du forteller bare bildet at det skal printes større på en printer - hvis du skriver det ut.

Hvis du har et bilde på - la oss si 13.5Mpx - 4500 x 3000 piksler - og har satt det til 350 dpi. Så putter du det på en webside. Så er bildet fremdeles 4500 x 3000 piksler stort. Printer du det derimot ut, så forteller du printeren at det skal printe sine piksler til noe som er 4500 / 350 x 3000 / 350 = 12.9 tommer x 8.6 tommer = 32.7 cm x 21.8 cm

Tar du det samme bildet, setter det til 72 dpi og putter det på en webside, så er det fremdeles 4500 x 3000 piksler stort. Printer du det derimot ut, så forteller du printeren at det skal printe sine piksler til noe som er 4500 / 72 x 3000 / 72 = 62.5 tommer x 41.7 tommer = 158.8 cm x 105.8 cm.

Men - begge deler er det eksakt samme bildet, ettersom et digital bilde har størrelse i piksler og ikke cm eller tommer.

Du kan for eksempel lese mer her eller her, eller google etter "72 dpi myth".

Hvis du skal ha et bilde på web, så er det derimot en stor fordel å minske størrelsen litt. Jeg foretrekker personlig å bruke regelen "maks 1280 piksler i bredden og maks 1024 piksler i høyden" - så blir de "passe" for de med stor oppløsning på skjermen. Så kan du for eksempel ha en action "resize til 1280px bredde" for landskapsformat og "resize til 1024px høyde" for portrettformat.

..Så problemet er egentlig "hvordan kan jeg resize mange bilder til web" - det har med resizing i pixelstørrelse å gjøre, og ikke dpi.

Edit: Anbefaler forøvrig at du ikke bare resizer bildet - når du har resizet bildet til riktig størrelse, så bør du også skarpe bildet opp - jeg pleier ofte selv å bruke for eksempel Smart Sharpen, lens blur, 0.3px, 60% eller så. Når du har resizet og oppskarpet bildet tar det seg mye bedre ut på web. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nei, den er ikke det. I dag har de fleste laptoper en oppløsning på 1366x768 (ihvertfall sett ut i fra salgstall), men du får de i fra 11.6" til 15.6" skjerm. Men de vil alle ha forskjellig antall punkter per tomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...