Gå til innhold

Er Satan ond? Er Gud god?


Anbefalte innlegg

Jeg tar først og fremst for meg det som står i Bibelen.

 

 

Syndefallet. 1. Mosebok kapittel 2 og 3. Satan har en relativt liten rolle sammenlignet med Gud her, og det er hvis du regner slangen som Satan. Det står ikke at de er den samme. Og fra Job får vi et inntrykk av at Satan kan gå, mens slangen ble dømt til å krype.

 

Var slangen ond her? Var Gud god? Slangen talte bare sannhet. Han sa at de ikke ville dø, selv om de spiste av treet. Han sa at deres øyne vil bli åpnet. Var menneskene tilregnelige for den synden de skal ha utført? De hadde ikke kunnskap om godt og ondt før de spiste av treet. Var Guds dom rettferdig? Fortjente de å bli kastet ut av hagen? Hvorfor plaserte han treet der i utgangspunktet?

 

Er det godt å gjøre kvinnen til tjener av mannen? Å gi henne lidelser når hun bringer fram barn?

 

Hvis nakenhet er galt, hvorfor sa ikke Gud noe om det tidligere?

 

http://www.youtube.com/watch?v=cQBDGMj2h-c

 

 

 

Så over til Job. Guds største fan. Gud gjør et veddemål med Satan om at Job vil tilbe Gud uansett hva som skjer. Hvorfor har Gud et behov for å bevise seg for Satan? Hvorfor oppfordrer han Satan til å angripe Job?

 

Om vi kan si at Satan er ond pga. sin rolle her, hva kan vi si om Gud i denne historien? På hvilken måte framstår han som god? Merk spesielt at Satan følger Guds instruksjoner for hva han kan og ikke kan gjøre.

 

 

 

 

Noahs Ark. 1. Mosebok kapittel 6-9. Satan er ikke nevnt her eller i de neste historiene. Gud dreper nesten alt liv på Jorden. Inkludert barn. Er det godt? Hva med dyrene, var de syndige også? Eller har dyr null verdi?

 

Hvorfor ofret Noah dyr etter at flommen var over? Det står ikke at Gud bad ham gjøre det, men Gud har tydeligvis ikke noe i mot at det tæres enda mer på de skjøre bestandene.

 

Og hvorfor var disse gudesønnene involvert med menneskene?

 

 

 

 

Babels Tårn. 1. Mosebok kapittel 11. Hva var synden her? Hva var det menneskene skulle straffes for? Hvorfor mente Gud at det var en god ide å gjøre det slik at vi ikke kunne forstå hverandre?

 

 

 

 

Lot. Sodoma og Gomorra . 1. Mosebok kapittel 18-19. To engler blir sendt til Sodoma. De skal finne 10 uskyldige for å forhindre at Gud ødelegger og dreper alle i Sodoma.

 

De vil egentlig være ute på torget, men Lot overtaler dem til å komme inn til seg. Senere så kommer "hver eneste mann" i Sodoma. De søker de som oppholder seg hos Lot og vil ha sin "vilje med dem". Lot sier: «Kjære brødre, gjør ikke en slik ugjerning! Jeg har jo to døtre som ingen mann har vært nær. La meg sende dem ut til dere, så dere kan gjøre med dem som dere lyster. Men disse mennene må dere ikke gjøre noe, siden de har funnet ly under mitt tak!» Lot tilbyr dem å voldta hans døtre. Mennene avviser tilbudet. Englene blender dem, og hjelper Lot å komme seg vekk sammen med kona og døtrene.

 

Lot fant svigersønnene sine og sa at de måtte komme seg vekk, «for nå vil Herren ødelegge byen!». Svigersønnene tror ikke på ham.

 

Hvem var disse mennene? Var det ikke alle menn i Sodoma som var på døren hans tidligere? Kan det ha vært flere menn som ikke deltok? Hva med kvinnene i Sodoma? Hva med barna?

 

De flykter, og Gud ødelegger Sodoma og Gomorra. Hvorfor? Englene er ikke ferdige med å utforske. De blir tatt inn hos Lot, deretter avgjør de at byen skal ødelegges.

 

Hvorfor ødelegger Gud Gomorra? Det står ingenting om utforskning av Gomorra.

 

Hvorfor blir Lot spart? Lot hadde ingen problemer med å la døtrene sine bli voldtatt.

 

Lots kone snur seg for å se tilbake. "Da ble hun til en saltstøtte". Hvorfor? Fortjente hun det?

 

Deretter bestemmer døtrene seg for at de skal bringe Lots ætt videre ved å gjøre ham full og voldta ham.

 

 

 

 

4. Mosebok kapittel 15

Straff for å bryte sabbatsbudet

"32 Mens israelittene var i ørkenen, kom de over en mann som sanket ved på sabbatsdagen. 33 De som traff ham mens han holdt på med det, førte ham fram for Moses og Aron og hele menigheten. 34 Og de satte ham fast, for de hadde ingen klar bestemmelse om hva som skulle gjøres med ham. 35 Da sa Herren til Moses: «Mannen må dø. Hele menigheten skal steine ham utenfor leiren.» 36 Så førte hele menigheten ham utenfor leiren og steinet ham, slik Herren hadde befalt Moses."

 

Gud befaler at en mann skal bli steinet til døde for å ha sanket ved.

 

 

 

 

2. Mosebok, kapittel 21 Omtaler treller, også kjent som slaver. Gud sier ikke "ikke hold slaver". Han bare lister opp regler for hvordan de skal behandles.

 

http://www.youtube.com/watch?v=1q8O_K6nFu8

 

 

 

Sakarja kapittel 14

"Se, det kommer en Herrens dag. Da skal det hærfang som er ført bort fra deg, bli skiftet ut hos deg.

2 Jeg vil samle alle folkeslag til krig mot Jerusalem. Byen skal bli tatt, husene bli plyndret og kvinnene voldtatt. Halve byen må gå i landflyktighet, men resten av folket skal ikke utryddes fra byen."

 

5. Mosebok kapittel 22

"28 Når en mann treffer en pike som er jomfru og ikke forlovet, og han tar henne og ligger med henne, og de blir oppdaget, 29 skal mannen som hadde samleie med piken, betale hennes far femti sekel sølv fordi han krenket henne. Hun skal være hans kone, og han må ikke skille seg fra henne så lenge han lever."

 

Tilbake til slaver. 3. Mosebok kapittel 25

"44 Vil du få deg en trell eller en trellkvinne, skal dere kjøpe dem av de folk som bor rundt omkring dere. 45 Dere kan også kjøpe treller av de fremmede som holder til hos dere, og av deres etterkommere som bor hos dere og er født i deres land. Dem kan dere eie, 46 og dere kan la dem gå i arv til deres barn, så de kan eie dem. Dere kan bruke dem som treller så lenge dere vil. Men over dine brødre, israelittene, skal du ikke gjøre deg til herre. En bror skal ikke være hard mot sin bror."

 

Tortur. Johannes’ åpenbaring kapittel 9

"4 Det ble sagt til dem at de ikke måtte skade gresset på jorden eller noe annet grønt og ikke noe tre, men bare de menneskene som ikke hadde Guds segl på pannen. 5 De fikk ikke lov til å drepe dem, men skulle pine dem i fem måneder. Og den pinen var som pinen når et menneske blir stukket av en skorpion. 6 I de dagene kommer menneskene til å søke døden, men ikke finne den. De skal lengte etter å få dø, men døden skal flykte fra dem."

 

Johannes’ åpenbaring kapittel 20. Nå ser vi mer til Satan igjen.

"Og djevelen, som hadde forført dem, ble kastet i sjøen med ild og svovel, hvor også dyret og den falske profeten er. Der skal de pines dag og natt i all evighet.

11 Og jeg så en stor, hvit trone og ham som satt på den. Jord og himmel flyktet bort fra hans ansikt og var ikke lenger til. 12 Og jeg så de døde, både store og små: De sto foran tronen, og bøker ble åpnet. Så ble en annen bok åpnet, livets bok. Og de døde ble dømt etter det som sto skrevet i bøkene, etter sine gjerninger. 13 Havet ga fra seg de døde som var der, og døden og dødsriket ga fra seg de døde som var i dem, og enhver ble dømt etter sine gjerninger. 14 Så ble døden og dødsriket kastet i ildsjøen. Og ildsjøen, det er den annen død. 15 Og om noen ikke var skrevet inn i livets bok, ble han kastet i ildsjøen."

 

Satan gjør ikke noe her, han bare lider sammen med alle andre som Gud kaster i ildsjøen. Til evig tid.

 

2. Mosebok kapittel 12.

"29 Midt på natten slo Herren i hjel alle førstefødte i Egypt, fra den eldste sønn av farao som satt på sin trone, til den eldste sønn av fangen i fengslet, og alle de førstefødte dyr i buskapen."

 

Mer i klippet. Litt overlapp med den forrige om slaveri.

 

 

 

 

 

Jeg finner lite ellers om Satan. Satan prøvde å friste Jesus, men hva var egentlig det onde der? Påførte Satan Jesus lidelse? Sønnen til den allmektige Gud?

 

Er Satan ond?

 

Er Gud god?

 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den bibelske satan er ikke ond, fordi gud har skapt han og gud er god og elsker deg og vil overhodet ikke gjøre noe vondt eller drepe eller skade noen.

Sier'u det?...noen ganger blir jeg litt frustrert over kristne som helt åpenbart aldri har lest en eneste døyt av GT.

 

Og dersom I enda ikke lyder mig, men står mig imot, da vil også jeg stå eder imot i vrede og tukte eder syvfold mere for eders synder. I skal ete eders sønners kjøtt og ete eders døtres kjøtt.

3. Mosebok 26:27-29

 

Da skal du ete ditt livs frukt, kjøttet av dine sønner og dine døtre, som Herren din Gud gir dig; så stor er den trengsel og angst som din fiende skal føre over dig.

5. Mosebok 28:49-53

 

Og jeg vil la dem ete sine sønners og døtres kjøtt, og de skal ete hverandres kjøtt, under den trengsel og angst som deres fiender og de som står dem efter livet, fører over dem.

Jeremia 19:9

 

Derfor skal foreldre ete sine barn hos dig, og barn ete sine foreldre, og jeg vil holde dom hos dig og sprede alt som blir igjen av dig, for alle vinder.

Esekiel 5:8-10

 

Lykksalig er den som griper og knuser dine spede barn imot klippen.

Salmenes bok 137:9

 

Deres små barn skal knuses for deres øine; deres hus skal plyndres, og deres kvinner skjendes.

Jesaja 13:16

 

Samaria skal bøte fordi det har vært gjenstridig mot sin Gud; for sverdet skal de falle, deres små barn skal knuses, og deres fruktsommelige kvinner opskjæres.

Hosea 14:1

 

Gå nå av sted og slå Amalek. Slå med bann alt det han har. Spar han ikke, men drep både mann og kvinne, både barn og diebarn, både okse og sau, både kamel og esel.

1. Samuel 15:3

 

Og folket som bodde der, førte han ut og skar dem over [2] med sager og treskesleder av jern eller hugg dem sønder med økser. Så gjorde David med alle Ammons barns byer.

1. Krønikebok 20:3, 2. Samuel 12:31

 

Og ti tusen tok Judas barn levende til fange og førte dem op på toppen av en klippe og styrtet dem ned derfra, så de alle knustes.

2. Krønikebok 25:12

 

Forbannet være den som gjør Herrens gjerning med lathet, og forbannet være den som holder sitt sverd fra blod!

Jeremia 48:10

 

Jeg river bort mennesker og dyr, jeg river bort fuglene i luften og fiskene i havet, alt det som volder anstøt sammen med de ugudelige. Jeg vil utrydde menneskene av jorden, sier Herren.

Sefanja 1:3

 

Verken deres sølv eller deres gull skal kunne berge dem på Herrens vredes dag. Ved hans nidkjærhets ild skal hele jorden bli fortært. For han vil gjøre ende, ja, brått gjøre ende på alle dem som bor på jorden.

Sefanja 1:18

 

Derfor vent på meg, sier Herren, på den dag jeg reiser meg for å ta hærfang! For min dom er at jeg samler hedningefolk, sanker riker sammen, utøser min harme over dem, all min brennende vrede. For ved min nidkjærhets ild skal hele jorden bli fortært.

Sefanja 3:8

 

Alter! Alter! Så sier Herren: Det skal fødes en sønn for Davids hus, Josias skal han hete, og på dig skal han ofre offerhaugenes prester, som brenner røkelse på dig, og det skal brennes menneskeben på dig.

1. Kongebok 13:2

 

Og alle offerhaug-prestene som var der, lot han drepe på alterne og brente menneskeben på dem.

2. Kongebok 23:20

 

Men gud er likevel god?

Endret av Quetzalcoatl
  • Liker 1
Lenke til kommentar

KarlRoger:

Må si jeg beundrer det arbeidet du har lagt ned i denne tråden!

Håper bare at det ikke er den sedvanlige og skuffende strømmen av ufisk som biter på, men kanskje en fin og feit laks... en som kanskje ikke er enig, men er istand til å legge frem sine synspunkter på en interessant og engasjerende måte.

 

Men... det er litt som å fiske i kloakken, og håpe at en deilig sjø-ørret biter på.

 

Tredje brev til Kastanjeterne, 5:18 "Og Gud sa til Figo: du vet, det er virkelig jeg som står bak alt. Bare synd disse primitive amøbene fucker opp alt hele tiden i mitt navn. Men, men... barna må jo lære selv, ikke sant. Bob-bob..."

Lenke til kommentar

Satan finns inte, Gud finns inte. Alla troende skall dräpas och deras kroppar skall naglas uppå ett kors.

Du burde ha sett deg for god til å komme med den siste setningen.

Han som mange andre ønsker korsfestelse. La ham få det, la ham få blod, det er det han vil ha, ikke sant ? Hvorfor late som om det ikke er slik, KarlRoger ?

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Han som mange andre ønsker korsfestelse. La ham få det, la ham få blod, det er det han vil ha, ikke sant ? Hvorfor late som om det ikke er slik, KarlRoger ?

I denne tråden er det først og fremst fokus på hva kristendomens skrifter sier.

 

Selv er jeg imot vold så lenge det finnes bedre veier å gå. Og de veiene finnes i langt flere tilfeller en folk vil innrømme.

Lenke til kommentar

KarlRoger:

Må si jeg beundrer det arbeidet du har lagt ned i denne tråden!

Håper bare at det ikke er den sedvanlige og skuffende strømmen av ufisk som biter på, men kanskje en fin og feit laks... en som kanskje ikke er enig, men er istand til å legge frem sine synspunkter på en interessant og engasjerende måte.

 

Men... det er litt som å fiske i kloakken, og håpe at en deilig sjø-ørret biter på.

 

Jeg laget denne tråden fordi det dukket opp en diskusjon om Satans udiskutable ondskap i en annen tråd. Satans ondskap er diskutabel. Den eneste gangen vi ser Satan gjøre noe virkelig ondt, er når Gud oppfordrer ham til å gjøre det. Ondskapen til Gud i GT er udiskutabel. Jeg vil nesten si det samme for NTs Gud. Skal noen forsvare Gud som god, så må de forkaste hele GT, og forklare hvorfor det finnes så mange kristne som likevel bruker hele Bibelen. Og hvorfor Jesus ikke gikk hardt ut mot sin far. Hvorfor ikke alle kirker som preker om Guds kjærlighet har gjort det samme.

 

Jeg skulle gjerne sett noen vise til Guds godhet i Bibelen som et svar på dette. Og da mer enn at noen omtaler Gud som god. Jeg vil se gode handlinger utført av Gud, ikke av Jesus. Johannes Åpenbaring er en del av NT, og der leser vi at Gud skal sende folk til evig pine. Det ondeste du kan gjøre. Det virker som om store deler også av NT må forkastes for å kunne forsvare en god Gud.

 

Men hvis vi skal forkaste så mye av Bibelen, hvordan kan vi da forsvare å beholde resten?

 

Og nei, du kan ikke tolke deg ut av så mye ondskap.

Lenke til kommentar

I denne tråden er det først og fremst fokus på hva kristendomens skrifter sier.

Hvorfor siterer du da bare jødedommens skrifter (GT) ?

 

Hvorfor har kristendommen tatt med seg de skriftene? Hva slags rolle har skriftene? Hvis de ikke beskriver Jesus sin far? Hvorfor siterer vi GT i kirken? Hvorfor siterer millioner av kristne GT for å forsvare diverse uttalelser? Hvorfor tror mange kristne at verden ble skapt på 6 dager?

 

Nei, ikke bare GT. Men GT er hoveddelen av Bibelen, og Jesus tar mye av plassen i NT.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

I denne tråden er det først og fremst fokus på hva kristendomens skrifter sier.

Hvorfor siterer du da bare jødedommens skrifter (GT) ?

Hvorfor har kristendommen tatt med seg de skriftene? Hva slags rolle har skriftene? Hvis de ikke beskriver Jesus sin far? ...

Nei, jødene kjente ikke Jesu Kristi Far. Det kommer helt tydelig frem i deres skrifter og det Jesus Kristus selv sier om det samme.

 

Jesus Kristus > Dere kjenner verken meg eller min Far.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Nei, jødene kjente ikke Jesu Kristi Far. Det kommer helt tydelig frem i deres skrifter og det Jesus Kristus selv sier om det samme.

 

Jesus Kristus > Dere kjenner verken meg eller min Far.

 

Så igjen, hva er poenget med GT? Hvorfor er det så mange kristne som ser på det som Guds ord? Hvorfor forbanner ikke Jesus den Gud som blir beskrevet i disse historiene? Hvorfor sier Jesus at han ikke er kommet for å avskaffe den gamle loven?

 

Hvorfor er det en Gud som sender folk til evig pine i Johannes Åpenbaring? Kjente Johannes feil gud?

Endret av KarlRoger
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I denne tråden er det først og fremst fokus på hva kristendomens skrifter sier.

Hvorfor siterer du da bare jødedommens skrifter (GT) ?

Hvorfor har kristendommen tatt med seg de skriftene? Hva slags rolle har skriftene? Hvis de ikke beskriver Jesus sin far? ...

Nei, jødene kjente ikke Jesu Kristi Far. Det kommer helt tydelig frem i deres skrifter og det Jesus Kristus selv sier om det samme.

 

Jesus Kristus > Dere kjenner verken meg eller min Far.

Kan ikke du bare si at du avskriver hele GT da?

Kom igjen få høre....

Lenke til kommentar

I denne tråden er det først og fremst fokus på hva kristendomens skrifter sier.

Hvorfor siterer du da bare jødedommens skrifter (GT) ?

Hvorfor har kristendommen tatt med seg de skriftene? Hva slags rolle har skriftene? Hvis de ikke beskriver Jesus sin far? ...

Nei, jødene kjente ikke Jesu Kristi Far. Det kommer helt tydelig frem i deres skrifter og det Jesus Kristus selv sier om det samme.

 

Jesus Kristus > Dere kjenner verken meg eller min Far.

Kan ikke du bare si at du avskriver hele GT da?

Kom igjen få høre....

Nei, jødedommen var veien til kristendommen.

Lenke til kommentar

I denne tråden er det først og fremst fokus på hva kristendomens skrifter sier.

Hvorfor siterer du da bare jødedommens skrifter (GT) ?

Hvorfor har kristendommen tatt med seg de skriftene? Hva slags rolle har skriftene? Hvis de ikke beskriver Jesus sin far? ...

Nei, jødene kjente ikke Jesu Kristi Far. Det kommer helt tydelig frem i deres skrifter og det Jesus Kristus selv sier om det samme.

 

Jesus Kristus > Dere kjenner verken meg eller min Far.

Kan ikke du bare si at du avskriver hele GT da?

Kom igjen få høre....

Nei, jødedommen var veien til kristendommen.

Men alt som står om guden i GT er jo feil.

Hvordan vet du det er samme gud da?

Han kan jo ikke forandre seg så mye?

 

Og hvis alt er feil, hvorfor bry seg om det da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...