Ghazaa Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Jeg har nettopp tatt litt bilder for noen venner som skal selge leiligheten sin. Jeg har Eos 7D, Sigma 10-20 og 580 EX II. Jeg bouncer blitsen i tak/vegger, bruker stativ og overeksponerer blitsen 2-3 trinn. Er det noen som driver med dette, og kan fortelle ut fra bildene under hva jeg gjør feil? Jeg vet at jeg sikkert burte hatt enda en blits eller 2, men det er foreløpig uaktuelt å investere i noe nytt. Jeg skal innom dem igjen i morgen for å ta resten av bildene (bad, utsikt, soverom og boder. Tips tas imot med takk. Endret 17. januar 2011 av Ghazaa Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 17. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 17. januar 2011 Ingen som har sett på tråden engang.... Har jeg postet feil? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 (endret) Det er nok mange som har sett på posten din, men ikke de rette folka ennå Jeg er nok heller ikke den rett til og kommentere dine bilder totalt,noen tanker har jeg dog. Jeg synes ingen av bildene er innbydende/delikate,kanskje utenom kjøkkenbilde som er relativt greit.Du burde bruke mer vidvinkel for og få en bedre romfølelse og kanskje stå mer i hjørnene og litt høyere opp så man får et større perspektiv av rommene,ta gjerne bort mer av møblene,re-arranger møblene så de ikke blir så dominerende i rommene,Hvite rom med svarte møbler trekker ned romfølelsen endel samt at de dominerer bildene mye. Bilder Tatt bort anhenget og kommoden + full vidvinkel og litt høyere opp ville gitt et bedre perspektiv av gangen,prøv gjerne flere vinkler. Forsåvidt et greit bilde men litt trangt,klin deg helt inn i et hjørne full vidvinkel så du får hele kjøleskapet og litt av det på andre siden og litt opp her også. Det blir liksom et bilde av et hjørne,får ingen inntrykk av rommet,snu bordet 90 grader så du ikke får stolryggene rett i fleisen,lampene blir dominerende kommer du ikke lengere unna så slå dem av. Med 10mm burde du få med deg nesten alle fire veggene,samme her,klin deg inn i et hjørne og prøv fra forskjellige vinkler,kudos for at du har fått utsiden rett eksponert her,stresslesstolene/bordet må bort. Blir som de andre bildene,gir ingen romfølelse og møblene gjør rommet lite,ta bort stresslesstolene og bordet i mellom. PS:du må ikke stole på besøksindikatoren/statistikk,den bare tuller hele tiden Endret 17. januar 2011 av Nautica Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 På bilde nr 2 ville jeg vinklet blitsen sideveis i stedet for oppover, da unngår du kanskje skyggene under overskapene. Ser at vannkokeren og brødristeren(?) i venstre hjørne er uskarpe, har du truffet med fokus? 7D har jo også mulighet for trådløs styring av 580EX, har du benyttet deg av dette? Lenke til kommentar
brk Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Hva med å ikke bruke blitz og gå for HDR bilder? Her har jeg brukt HDR Toning på det siste bildet. Har lagt på et "cooling" filter her og oppskarpet det. Samt fjernet støy som oppstod i glassflatene. Veldig interessant å prøve ut dette for fremtidig nytte. Endret 18. januar 2011 av brk Lenke til kommentar
gormley Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Nei, ikke HDR. Det så jævlig ut. Jeg synes du er inne på noe på bildene dine, men de er ikke 100 %. Samtlige bilder behøver mer brightness. Og det hvite må bli enda mer hvitt, det lyse enda lysere. Bruk curves til dette. Mye av jobben hadde også vært gjort naturlig om du tok bilder på dagtid. Gangbildet er ok. Kjøkken nærmer seg, trenger en plante el.l. til å feste blikket på. Ikke overdriv. Og ta vekk alle kjøkkenmaskinene. Spisestue; klin deg opp i et hjørne, gjerne i høyden. 10mm. Evt. ta vekk to av stolene. Stue; ta vekk de to skinnstolene som tar utsikten fra vinduet. Ta bilder på dagtid. Slipp lyset inn! Er det virkelig på dette kritiske punktet vennene dine vil spare penger? Bildene er kanskje den aller viktigste markedsføringen ... De sparer 5000,- på at du gjør jobben, men mister 10-20 potensielle kjøpere på visning og taper 50.000,- i budrunden? Det koster 75.000-150.000,- å selge gjennom megler. Det er jo galskap! Men det er ikke på fotografen man må spare penger. Lenke til kommentar
c-man Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Vi solgte vår leilighet i fjor, og hadde en proff til å ta bilder. Ikke mye utstyr han brukte, egentlig. Hadde med seg en blits med en softboks på, trådløs trigger til denne, og et vidvinkelobjektiv på kamerahuset. Han var opptatt av å komme så høyt som mulig i rommene, og tok gjerne nærbilder av ting han ønsket å framheve. Ha med deg en gardintrapp eller noe annet du kan klatre litt opp på. Lysforhold er viktig, bildene ble tatt i januar, så han var der på dagtid for å ta bildene for oss. Ha på alle lys inne samtidig, åpne opp så mye som mulig foran vindu, men pass samtidig på eksponeringen. Se på bilder i salgsannonser, det gir deg flere gode ideer. Lenke til kommentar
brk Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Nei, ikke HDR. Det så jævlig ut. Jeg synes du er inne på noe på bildene dine, men de er ikke 100 %. Samtlige bilder behøver mer brightness. Og det hvite må bli enda mer hvitt, det lyse enda lysere. Bruk curves til dette. Mye av jobben hadde også vært gjort naturlig om du tok bilder på dagtid. Gangbildet er ok. Kjøkken nærmer seg, trenger en plante el.l. til å feste blikket på. Ikke overdriv. Og ta vekk alle kjøkkenmaskinene. Spisestue; klin deg opp i et hjørne, gjerne i høyden. 10mm. Evt. ta vekk to av stolene. Stue; ta vekk de to skinnstolene som tar utsikten fra vinduet. Ta bilder på dagtid. Slipp lyset inn! Er det virkelig på dette kritiske punktet vennene dine vil spare penger? Bildene er kanskje den aller viktigste markedsføringen ... De sparer 5000,- på at du gjør jobben, men mister 10-20 potensielle kjøpere på visning og taper 50.000,- i budrunden? Det koster 75.000-150.000,- å selge gjennom megler. Det er jo galskap! Men det er ikke på fotografen man må spare penger. Hallo!!, her har jeg hatt bare en eksponering å gå etter hehehe. Vel. Har lest ett eller annet sted at HDR kan være tingen på interiørfoto. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Synes bildene var greie, men de har som andre nevner litt forbedringspotensiale. Ta bilder på dagtid, og bruk blitsene til å balansere lyset slik at ikke vinduene blir utbrent. Unngå harde skygger. Og pass på hvitbalansen! Den varierer veldig på bildene dine. Her er et jeg tok av min egen leilighet da jeg solgte den i fjor: Her er det brukt to blitser (en av dem kostet 250 kr på ebay) uten noen form for softing av lyset. Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 (endret) Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Skal ta helt nye bilder i kveld. Jeg har vært heldig å få tak i bildene som megleren brukte da han solgte leiligheten vår i sommer. Her ser jeg at ALLE bildene er tatt med ISO 800-1000, f/8 og lukkertid fra 1/8 - 1/30 sec. Blits er selvsagt avfyrt på alle bildene. Bildene er tatt av en av Finn.no's egne fotografer, og er meget bra. Skal prøve dette i kombinasjon med tipsene som jeg har fått her. Noen som vet hva jeg skal søke på for å finne tips om blitsbruken, perspektiver osv..? Jeg finner INGENTING. Tror dette må være den eneste fotografigeneren det ikke finnes noen tutorial på.... Edit: Ser at arnold_layne har rettet blitsen i taket, men når jeg benytter 10mm blir det alltid utbrendt der... Hvordan har du gjort det? Endret 18. januar 2011 av Ghazaa Lenke til kommentar
ventle Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Tror dette må være den eneste fotografigeneren det ikke finnes noen tutorial på.... Det finnes lassevis. To kilder jeg kan anbefale: - strobist.com: gode tutorials og eksempler. Jobb deg gjennom hele "Lighting 101"-artikkelserien, så er du godt i gang. - boka "Light: Science and magic": grundig innføring i lyssetting med alle typer lyskilder, både blitser, fastlys og naturlig lys. Angående å unngå utbrente partier er det kun ett spørsmål om å eksponere riktig. Kjør manuelt hvis ikke kameraets egen lysmåling gir deg de resultatene du vil oppnå. Lenke til kommentar
Ghazaa Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 Tror dette må være den eneste fotografigeneren det ikke finnes noen tutorial på.... Det finnes lassevis. To kilder jeg kan anbefale: - strobist.com: gode tutorials og eksempler. Jobb deg gjennom hele "Lighting 101"-artikkelserien, så er du godt i gang. - boka "Light: Science and magic": grundig innføring i lyssetting med alle typer lyskilder, både blitser, fastlys og naturlig lys. Angående å unngå utbrente partier er det kun ett spørsmål om å eksponere riktig. Kjør manuelt hvis ikke kameraets egen lysmåling gir deg de resultatene du vil oppnå. Takker! Skal sjekke ut strobist! Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Edit: Ser at arnold_layne har rettet blitsen i taket, men når jeg benytter 10mm blir det alltid utbrendt der... Hvordan har du gjort det? Er ikke sikker på om jeg skjønner hva du mener, men du sikter kanskje til at blitslyset blir ujevnt fordelt i taket når du bruker vidvinkel (lyst i midten, mørkt i hjørnene)? Prøv i så fall å bruke mer av det tilgjengelige lyset (høyere ISO eller lenger lukkertid) og mindre blitslys. Min metode av temmelig manuell karakter. Jeg stilte først inn eksponeringen på kameraet uten blitser slik at vinduene/utsikten ble eksponert slik jeg ville ha dem. Det førte til at stuen ble litt i mørkeste laget; derfor brukte jeg to blitser for å gi ekstra lys til rommet. Jeg trengte ikke så mye ekstra lys for å oppnå dette, derfor ble det forholdsvis enkelt å få til en relativt jevn belysning av taket. Begge blitsene ble for øvrig stilt inn manuelt; den som var lengst fra vinduene måtte gi litt mer lys enn den som stod nærmest. For meg som ikke gjør dette daglig krevde det en god del prøving og feiling før jeg ble fornøyd. Lenke til kommentar
tiboine Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Går fint å bruke HDR-teknikk på interiørbilder. Såfremt man vet hva man gjør hehe. Prøvde det engang med 5-6 eksponeringer. Klarte nesten ikke å se forskjell på bildet og stua hehe. .Noen som vet hva jeg skal søke på for å finne tips om blitsbruken, perspektiver osv..? Jeg finner INGENTING. Tror dette må være den eneste fotografigeneren det ikke finnes noen tutorial på.... www.kelbytraining.com har ihvertfall en videoserie ang interiørfotografering. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 Som andre har sakt så vil det være ein fordel å plassere seg i hjørnet på rommet. På den måten vil den som ser bildet ha ein referanse for kor stort rommet er. Dersom du står midt i rommet og tar bildet vil rommet virke mykje mindre sidan du berre ser ein del av rommet. På samme måten er det ein fordel om du enten finner eller plasserer detaljer som kan hjelpe den som ser på bilda til å forstå korleis romma ligger i forhold til kvarandre. Dette har du fått til i stova der ovnen er eit åpenbart referansepunkt, men du har ikkje fått med størrelsen på rommet eller korleis dei to andre veggane ser ut. Med andre ord så er det eine bilde overflødig. Når det gjeld dette med bruk av vidvinkel så ser eg at mange bruker dette og meiner at det gir gode resultater. Det kan godt være at eg er spessiel på dette området, men då eg var på jakt etter leilgheit så var det fleire potensielle leiligheter som eg slo frå meg fordi det såg ut som at veggane i enkelte rom var skeive (skal nevnast at fasaden også hadde buer slik at det ikkje var utenkelig at også romma ville ha vegger som har for stor bue til å f.eks sette opp ein seksjon der). Eg opplevde også å bli såpass missfornøgd med korleis leiligheter såg ut i verkeligheita at eg snudde i døra på visning. Sjølv setter eg stor pris på at bilda gir ei god størrelsegjenngivning og at det er objekt i bilde som lar meg estimere ca størrelse. Møbler vil være ein god indikasjon sidan eg veit sånn cirka kor lang f.eks ein 3-seters sofa er. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. januar 2011 Del Skrevet 18. januar 2011 men då eg var på jakt etter leilgheit så var det fleire potensielle leiligheter som eg slo frå meg fordi det såg ut som at veggane i enkelte rom var skeive (skal nevnast at fasaden også hadde buer slik at det ikkje var utenkelig at også romma ville ha vegger som har for stor bue til å f.eks sette opp ein seksjon der). Problemet er at enkelte bruker et fisheye-objektiv til og gi en større romfølelse,Sigma 10-20 skal være ganske retttegnende så dette burde ikke by på problemer. TS. Du har jo 7D "trådløs blits-styring",kan du ikke sette blitsen på gulvet for og få større spredning av lyskilden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå