Gå til innhold

Er det ulovlig å jailbreake en PS3?


Robotmannen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

er vel ingen norsk lov som sier at det er forbudt å jailbreake en ting, men kopiere spill du selv ikke eier er forbudt. og jailbreaker du ps3'en mister du også garantien på den.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ulovelig!

Nei, det er det ikke. Som nevnt over så er det ingen lov mot dette.

Sony taper jo pengene på det, og grunnen for at man kan jailbreake en ps3 er for at man skal kan legge over piratkopierte spill!

Grunnen for at man vil jailbreake er for å kjøre ulisensiert kode på konsollen, hjemmelagede programmer, spill, emulatorer osv.

Det er IKKE for å piratkopiere spill, selv om noen har gjort det mulig.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det ulovelig!

Nei, det er det ikke. Som nevnt over så er det ingen lov mot dette.

Sony taper jo pengene på det, og grunnen for at man kan jailbreake en ps3 er for at man skal kan legge over piratkopierte spill!

Grunnen for at man vil jailbreake er for å kjøre ulisensiert kode på konsollen, hjemmelagede programmer, spill, emulatorer osv.

Det er IKKE for å piratkopiere spill, selv om noen har gjort det mulig.

 

OG hvor mange hackere tror du utnytter dette forran alle som "lager sine egene spill" ?

Lenke til kommentar

ville jeg meste garantien da hvis jeg lastet ned "hack" til mw2 f eks? hvor mye vil det koste å reparere en ps3 uten garanti???

 

I Norge har vi en forbrukerkjøpslov som gir deg reklamasjonsrett. Selv om du bryter garantien til Sony vil du fremdeles ha reklamasjonsrett på konsollen om feilen som har oppstått ikke er i sammenheng med din fikling med software.

Lenke til kommentar

Du bryter EULA'en til Sony hvis du tukler med funksjonen til en PS3. Hvis du tilegner deg muligheten til å legge inn en 'hack' så har du garantert endret funksjonen og derfor vil du også miste garantien.

Garanti er noe produsenten stiller opp med. Dette er heldigvis ikke stadfestet noe sted i den norske lov da vi lov til å styre og ordne med ting vi selv har kjøpt.

Det som derimot er ulovlig er å laste ned piratkopier, men det blir opp til produsentene av spillene som må gå videre med i så fall.

 

Kampen om ha en 'låst' PS3 er tapt og det blir nå opp til produsentene av spill til å komme opp med strategier/funksjonalitet for å stoppe dette, slik som det ofte er gjort på PC.

Det er selvfølgelig synd at det er så utbredt med 'hacks' til populære spill som CoD osv, men det er nok ikke lenge til det begynner å komme oppdateringer til spillene som stopper dette, eller ihvertfall prøver :)

 

Jeg personlig syntes det er fantastisk at den endelig er åpen, men min interresse ligger på andre ting enn å ødelegge spill opplevelsen til andre.

Lenke til kommentar

Du bryter EULA'en til Sony hvis du tukler med funksjonen til en PS3. Hvis du tilegner deg muligheten til å legge inn en 'hack' så har du garantert endret funksjonen og derfor vil du også miste garantien.

 

Bare for å presisere: EULA'er har minimal juridisk betydning. EULA'er er ikke juridisk bindende i Norge. Du kan ikke avtale deg ut av dine rettigheter som forbruker, og i hvert fall ikke med slike lure-avtaler som EULA'er. Det kan være at du mister garantien (som Sony tilbyr uavhengig av norsk lov), men ikke reklamasjonsretten, f.eks. Man trenger rett og slett ikke bekymre seg for hva som står i EULA'er som man ikke leser før man trykker OK. Det er mulig de er viktig i amerikansk lovverk, men ikke norsk.

Endret av kvakse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man trenger rett og slett ikke bekymre seg for hva som står i EULA'er som man ikke leser før man trykker OK. Det er mulig de er viktig i amerikansk lovverk, men ikke norsk.

 

Selv i USA er slike EULA'er omstridt og i uklart juridisk farvann. Såvitt jeg har fått med meg mener man også der at de neppe er lov (i så fall ville firmaer kunne skrive deres egne lover), men det har aldri blitt prøvd ved en domstol enda.

 

Det er imidlertid helt klart iflg dansk lov (og temmelig sikkert også norsk lov) at man ikke kan inngå noen avtale som gir deg dårligere rettigheter enn det loven bestemmer og en slik avtale dømmes dermed ugyldig i sin helhet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...