Gå til innhold

[Løst] XP reinstallering og formatering / partisjonering.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Hei

Er cd'n din en recovery/oppgradering eller er det en fullversjon?

Det er en Fujitsu Siemens Product Recovery CD-ROM for Windows Xp Home edition. I følge dokumentesjonen som ligger på den CD'en kan Windoes Xp installeres på en tom harddisk - fortrinnsvis C etter at den partisjonen er tømt (eller slettet og gjenopprettet?? - dette har jeg glemt - kunne det en gang).

Målet ditt er altså å få tømt c partisjonen og reinstallert XP?

Ja ettersom jeg får følgende

Windows Setup.

Installasjonsprogrammet kan ikke fortsette, fordi Windows-versjonen på datamaskinen er nyere enn versjonen på CDen.

feilmelding når jeg starter fra Recovery CD'en. Jeg har slettet alle de programmer jeg har kunnet, og alt som har med Windows å gjøre, men fortsatt får jeg den meldingen, som vel tyder på at der ligger noe rusk (dll'er?) igjen fra de siste versjonene. Jeg har skrevet ytterligere noen poster på WPW som kan gi deg mer informasjon om du trenger det.

Dette har jeg og min sønn gjort minst tre ganger tidligere uten problemer, men nå var det vanskeligere (antagelig på grunn av at mer - til og med SP III var installert).

Så hvordan tømmes C partisjonen? Se post #33-> på WPW for å unngå misforståelse.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Tror den meldingen kommer hvis man prøver å installere fra Windows istedet for å boote CD. Vet ikke hvordan det skal kunne skje når man booter fra CD.

For å tømme disken helt er det best å slette MBR.

Lag en UBCD. Velg"File system tools", velg "Partition Tools", og velgMBRWork". velg 4. "Reset MBR".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Min sønn lagde en gang en Ultimate Boot CD 4.1 her: http://www.ultimatebootcd.com/ (eldre utgave antageligvis - UBCD410).

I setup + Advanced BIOS feature + First Boot Device

velger jeg CD. Er det nok?

Sitat fra CD'ens beskrivelse:

When you boot up from the CD, a text-based menu will be displayed, and you will be able to select the tool you want to run. The selected tool actually boots off a virtual floppy disk created in memory

Det skjer ikke, så er det her feilen ligger??

Men under oppstart bekreftes det at det bootes fra CD. Uansett om jeg starter fra denne CD'en eller recovery CD'en får jeg feilmeldingen som beskrevet ovenfor når jeg velger "Installere Windows XP" fra Recovery CD'en.

For å tømme disken helt er det best å slette MBR.

Ser av signaturene dine at dette er ditt spesialfelt. Skal det gjøres fra Boot CD'en. Kan denne være korrupt, slik at jeg må lage en ny?

Lenke til kommentar

Uavhenging av alt det som er skrevet i diverse poster, finner jeg det aktuelt å informere om følgende:

-Feilmeldning du får er at den XP versjon du er i ferd med å installere er earlier versjon av XP og dermed stopper det opp.

Det er så mye man kan gjøre her, men et ting er helt sikkert, og det er at du er i ferd med å installere noe gammelt.

Jeg anbefaler derfor, uansett also, at du laster ned sp3, siden du hadde xp sp3 installert og du skal integrate sp3 package i en ny

XP Home-sp3 CD .

Norsk SP

Du vil få veiledning for å gjøre det.

Det er enkelt, du har da en oppgradert plata, som kanskje vil få deg lettere videre. Det eneste - med å integrate sp3, er om du vil få problemer med nøkkel din, på grunn av diverse, men det er verdt å prøve.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Siden du nå begynner å fokusere på hvordan du skal boote UBCD, så tyder det på at det er der problemet ligger i utgangspunktet? At du bare har trodd at du booter fra CD?

Mener at det er noen PCer som skriver "Boot from CD" på skjermen, men det gjør den uansett om det står CD i stasjonen eller ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

-Feilmeldning du får er at den XP versjon du er i ferd med å installere er earlier versjon av XP og dermed stopper det opp.

Det er så mye man kan gjøre her, men et ting er helt sikkert, og det er at du er i ferd med å installere noe gammelt.

Ja fordi det er måten jeg har gjort det på tidligere for å få en "fabrikk ny" - ren C system disk - PC. Vi har gjort dette tre ganger tidligere uten nevneverdige problemer.

Jeg anbefaler derfor, uansett also, at du laster ned sp3, siden du hadde xp sp3 installert og du skal integrate sp3 package i en ny

XP Home-sp3 CD .

Norsk SP

Du vil få veiledning for å gjøre det.

OK. Tar den seg av formatering av C partisjonen?

Jeg har SP II på en annen disk og pleide å installere den og så oppgradere med auto oppgradering deretter. Regner med at alt dette er en demlmengde av SP3, så jeg håper inderlig det virker. Da vil det jo være lette å ta en ny vårrengjøring om n år.

Det er enkelt, du har da en oppgradert plata, som kanskje vil få deg lettere videre. Det eneste - med å integrate sp3, er om du vil få problemer med nøkkel din, på grunn av diverse, men det er verdt å prøve.

Så nøkkelen som følger med den opprinnelige Recovery CD'en trenger ikke fungere?

Det ville være glimrende om det virket. Har ingen hast da jeg har en langt nyere og kraftigere bærbar i nettverk med den gamle stasjonære.

Takk for innspill. Hadde nesten gitt opp å få til dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Siden du nå begynner å fokusere på hvordan du skal boote UBCD, så tyder det på at det er der problemet ligger i utgangspunktet? At du bare har trodd at du booter fra CD?

Det er jeg enig i. Kan der være fysiske skader som forårsaker problemet? I så fall er det vel ikke annet å gjøre enn å leve med systemet slikt det er nå (funksjonelt, men ikke så raskt som når det er "fabrikk gjenopprettet"). Har ikke tenkt å bruke mer penger på denne Pc'n, da den stort sett skal brukes til å surfe på nettet. Kjøper antagelig en ny stasjonær når 10 Tb disker er standard (ikke siste skrik).

Mener at det er noen PCer som skriver "Boot from CD" på skjermen, men det gjør den uansett om det står CD i stasjonen eller ikke.

Den skriver "Boot from CD" om "Ultimate Boot CD V. 4" eller gjenopprettings Cd'en står i CD stasjonen.

Er der ingen CD i stasjonene og jeg booter fra CD stopper alt opp. Jeg får meldingen:

"Boot From CD :

DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER."

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Jeg skulle gjerne nevnt dette tidligere.

Jeg kjøpte boken "Twitter Power" og logget meg inn på forfatterens nettside. Da skjdde det noe. Så ut som Pc'en ble infisert av et eller annet. Den virket ikke lenger som den pleide og jeg fikk problemer med FireFox + Acrobat Reader Professional. Den konstellasjonen virket ikke lenger. Hadde ikke tilsvarende problemer med IE og Opera.

Samtidig skjedde det noe under innlogging. Tok lengre tid før innloggingsfeltet kom opp. Så det kan virke som et avansert virus har lagt seg dypt i systemet (i boot sektoren??).

I all fall advarte forfatteren av omtalte bok på sin Twitter konto om at siden hans var infisert. Som sagt besøkte jeg denne siden på den tiden.

Lenke til kommentar

Er svært lite sannsynlig at et virus skal hindre boot fra CD.

Når man booter en Windows CD skal det dukke opp spørsmål om man vil boote fra CD, hvis man da ikke trykker en tast umiddelbart vil den istedet boote fra disk. Så en slik CD er litt spesiell.

Lenke til kommentar

(det har vært vanskelig å poste "svare nå" feilet mange ganger, så jeg prøver igjen)

Å integrate sp2 eller sp3 på media du har vil ikke forandre noe. Alt vil forbli det samme, slik det var. Om du ikke får mulighet å formatere på grunn av en eller annet autoconfiguration file, tar ikke stilling på det nå.

Nøkkelen du har på din CD plate vil være et krav. At sp3 på grunn av diverse omstendigheter kan skape problemer, dvs at den nøkkel du har oppfates som ugyldig er noe annet.

Ok her er litt vedrørende /integrate:

SP2

Før du går videre bekrefte at innhold i din recovery XP plata ser slik ut i explorer.

Bilde er for XP pro, men den gir en forståelse av hvordan CDplata's innhold skal se ut.

post-90860-0-61907700-1294351959_thumb.jpg

Instruksjon: cdrom i commando skal erstattes med bokstaven det gjelder for CD-rom på din PC , og X skal erstattes med bokstaven på den partisjon du skal arbeide i. Hvis alt er på C så blir det C, ellers noe annet.

Lage 1 folder på root av en partisjon og gi navn oscd. I den skal du laste ned vedlagt xposcd.zip

file, og unzip på stedet. Det er filene som skal lage en bootable ny XP sp2 CD.

-laste ned SP2 fra microsoft SP2-NO i den \oscd folder

-plasere XP plate i CD-rom

Åpne CMD og utfør en commando linje av gangen

xcopy cdrom:\*.* X:\WinXP\ /e

X:\oscd\WindowsXP-KB835935-SP2-NOR.exe /integrate:X:\Winxp

Om du skal bruke SP2 eller SP3 er opp til deg, så forandre SP's navn.exe i ovennevntecommando

X:\oscd\oscdimg -n -bX:\oscd\etfsboot.com X:\winxp X:\winxp\winxp_x86.iso

Nå kan du brenne den winxp_x86.iso på en CD plate og prøve.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Er svært lite sannsynlig at et virus skal hindre boot fra CD.

Når man booter en Windows CD skal det dukke opp spørsmål om man vil boote fra CD, hvis man da ikke trykker en tast umiddelbart vil den istedet boote fra disk. Så en slik CD er litt spesiell.

Mener jeg har prøvd begge deler, men jeg skal prøve på nytt og være litt raskere.

Først av alt. I krontollpanelet + Legg til eller fjern programmer har jeg når listen kommer opp igjen:

- Compatibility Pack for the 2007 Office System som ikke kan slettes fra kontrollpanelet.

- Macromedia DreamWeaver MX 2004 som jeg trenger.

- Macromedia Extension Manager som jeg også trenger.

- Matrox Graphics Software som jeg trenger for å få Xp til å fungere med 2 skjermer.

- Windoes insaller 3.1

Når jeg haker av i feltet Vis oppdateringer kommer der i tillegg opp en rekke komponenter, som jeg aldri har trengt å bry meg om ved tidligere formatering og reinstallasjon.Mange av disse komponentene - flere sider på skjermen finnes i kategorien

Windows XP - Programvareoppdateringer. Som eksempel på noen komponenter i denne kategorien nevnes:

- Sikkerhetsoppdatering for Windoes XP (KB914389) installert 06.01.2008.

- Windows Imaging Component installert 06.01.2008

- Sikkerhetsoppdatering for Windoes XP (KB943460) installert 06.01.2008.

- Oppdatering for Windows XP (KB942840) installert 06.01.2008

.............................................................................................

Tilsvarende komponenter fra en rekke datoer nedover i listen. Jeg vet ikke hva dette er og om de trenger å slettes. De er vel en av grunnene til at maskinen nå er tregere enn som nyformatert.

Til spørsmålet om å starte fra disk følger jeg for begge Cd'er nevnt ovenfor instruksen som kommer på skjermen f.eks om at jeg må trykke en tast for å boote fra CD. Jeg prøver også om å la være å gjøre noe.

Problemet er det samme. Jeg får samme feilmelding og Windows bootes alltid, antagelig fra disken.

@wiberos : Ditt forslag ser litt komplisert ut, men skal studere det nøyere om ikke noe lettere virker.

Lenke til kommentar

Hvis du får en slik melding 'Trykk en tast for å boote' så er det klart at du faktisk booter fra CD. Men et vanlig problem da er at tastaturet ikke fungerer. Det skjer når man har USB tastatur.

I BIOS er det ofte en innstilling som heter 'Legacy USB devices'. Denne må være på, enabled.

Alternativt kan man bruke et PS/2 tastatur.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I BIOS er det ofte en innstilling som heter 'Legacy USB devices'. Denne må være på, enabled.

Den innstillingen har ikke jeg.

Alternativt kan man bruke et PS/2 tastatur.

Kan problemet være så enkelt at jeg har byttet til et nytt USB tastatur da det gamle var utslitt. Vet ikke om det er et PS/2 tastatur, men det gamle har en rund plugg mens det nye ser ut til å ha en flat USB plugg.

Jeg har heldigvis tatt vare på det gamle tastaturet, så jeg får prøve med det.

Jeg har også snakket med min sønn på telefonen og han mener at du kan ha rett.

Om det ikke nytter med det gamle tastaturet mente han a jeg kunne lage XP boot disketter. Det vil sikkert løse problemet.

Prøver først med det gamle tastaturet.

Takk for alle forslag så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Glimrende Hårek. Du hadde helt rett. Da jeg plugget inn det gamle PS II tastaturet fungerte alt. Jeg slettet den gamle C partisjonen og gjenopprettet den slik at jeg fikk en rå C partisjon og installerte Windows der. Den operasjonen er gjort på sekunder.

Det er gjort på noen timer og installere og konfigurere det som trengs. Kan hende skulle man spandert noen kroner på Northon Ghost el. så man kunne installere alt på nytt igjen uten å måtte gå veien om alle Windows oppgraderingene. Men det er kan hende ikke mulig når man samtidig vil slette og gjenopprette C partisjonen slik at man får en ny rå partisjon.

Jeg trenger ingen Boot Cd for å gå utenom problemet når jeg benytter det opprinnelige tastaturet. Så budskapet er. Ta vare på gamle tastatur. De kan være kjekke å ha.

Når alt er gjenopprettet installeres det nye USB tastaturet. Neste gang jeg kjøper nytt tastatur til denne Pc'en (det er det tredje) kjøper jeg et PS II tastatur om de fortsatt finnes på markedt.

Du er flink og kan dette Hårek. Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...