phydeaux Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Innenfor tema RELIGION og dens kritikere, finnes det heldigvis mennesker der ute som klarer å uttrykke kloke tanker og betraktninger på en krystallklar og tankevekkende måte. Jeg har laget en liste over mine ”favoritter” i så måte. For mer informasjon om den enkelte, samt litteratur, anbefales Wikipedia, YouTube, amazon.com og bokkilden.no. Kommentarer og innspill er hjertelig velkomne. EDIT: oppdaterer listen fortløpende etterhvert som forslag kommer inn. VITENSKAPSMENN Richard Dawkins Daniel Dennett PZ Myers Carl Sagan Neil deGrasse Tyson FILOSOFER/FORFATTERE Christopher Hitchens Sam Harris Stephen Fry Yarok Brook KOMIKERE George Carlin Bill Hicks Doug Stanhope Eddie Izzard Marcus Brigstocke Ricky Gervais Dag Sørås Pat Condell Lewis Black David Cross Billy Connolly Dara O' Briain YOUTUBE QualiaSoup TheraminTrees Thunderf00t Endret 2. februar 2011 av phydeaux Lenke til kommentar
RWS Skrevet 3. januar 2011 Del Skrevet 3. januar 2011 (endret) Pat Condell har mye bra... Siden du nevnte George Carlin... Endret 3. januar 2011 av RWS 2 Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 4. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 4. januar 2011 Gode anbefalinger, begge to. Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 4. januar 2011 Del Skrevet 4. januar 2011 (endret) BILL HICKS Det var først og fremst fundamentalisme han gikk til angrep mot. Han trodde på Gud, men ikke på en gud som var bundet til én religion. http://www.youtube.com/watch?v=UTiwFcPCNaE Endret 4. januar 2011 av Dr. Van Nostrand Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 BILL HICKS Det var først og fremst fundamentalisme han gikk til angrep mot. Han trodde på Gud, men ikke på en gud som var bundet til én religion. Ja, Hicks hadde muligens en mer personlig tilnærming til det enn de øvrige. Lenke til kommentar
dr.dr. Skrevet 5. januar 2011 Del Skrevet 5. januar 2011 BILL HICKS Det var først og fremst fundamentalisme han gikk til angrep mot. Han trodde på Gud, men ikke på en gud som var bundet til én religion. Ja, Hicks hadde muligens en mer personlig tilnærming til det enn de øvrige. Hehe, ja du sier noe. Om han tok det veldig seriøst selv at han hadde «møtt Gud» under diverse soppturer er vel noe uoppklart, men om ikke annet ble det noen gode vitser ut av det. Lewis Black er forresten en annen festlig type. Han er jøde, men om han faktisk tror er lite trolig, spør du meg. Jeg slenger ved et klipp så får du (/dere) bedømme selv: 1 Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 5. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2011 Lewis Black er forresten en annen festlig type. Han er jøde, men om han faktisk tror er lite trolig, spør du meg. Jeg slenger ved et klipp så får du (/dere) bedømme selv: Ah, how could I forget... Lewis Black er kanskje ikke den som bruker mest tid på religiøse referanser i materielet sitt, men når han gjør det, er det ofte gull verdt. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 10. januar 2011 Del Skrevet 10. januar 2011 (endret) Noen flere navn til lista: Carl Sagan og Neil deGrasse Tyson To astrofysikere som kan fortelle oss svært mye om hvor vi kommer fra, med mye entusiasme og gode pedagogiske evner. Billy Connolly og Dara O'Briain Etter min mening Skottlands og Irlands største komikere. Begge håndterer religion regelmessig. Billy Connolly er den eneste nålevende komiker som kan måle seg med George Carlin slik jeg ser det. Det har sikkert med lang fartstid å gjøre. Dara O'Briain er en "atheist catholic" og vitenskapsinteressert. Mitt favorittsitat: "Science knows it doesn't know everything; otherwise, it'd stop" Video: Carl Sagan Neil deGrasse Tyson http://video.google.com/videoplay?docid=-102519600994873365 Billy Connolly http://www.youtube.com/watch?v=hV5m77_HHKw Dara O'Briain http://www.youtube.com/watch?v=0123R6vjIoE Og 3 til som jeg bare kjenner etter youtube-navn. Disse tar for seg diverse religiøse argumenter, overtro, og forklarer vitenskapelige teorier i detalj. QualiaSoup TheraminTrees Thunderf00t Endret 10. januar 2011 av KarlRoger Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 11. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 11. januar 2011 Noen flere navn til lista: Carl Sagan og Neil deGrasse Tyson To astrofysikere som kan fortelle oss svært mye om hvor vi kommer fra, med mye entusiasme og gode pedagogiske evner. Billy Connolly og Dara O'Briain Etter min mening Skottlands og Irlands største komikere. Begge håndterer religion regelmessig. Og 3 til som jeg bare kjenner etter youtube-navn. Disse tar for seg diverse religiøse argumenter, overtro, og forklarer vitenskapelige teorier i detalj. QualiaSoup TheraminTrees Thunderf00t Takk for alle disse! Gode anbefalinger, alle sammen! :-) Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Tim Minchin er min favoritt. Jeg forsøker stort sett å bruke mine egne argumenter og min egen fornuft når diskusjonen først er oppe, men jeg finner svært sjeldent en god diskusjon om emnet. Så da går jeg etter komedie. Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 18. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 18. januar 2011 (...) men jeg finner svært sjeldent en god diskusjon om emnet. Så da går jeg etter komedie. Da vil jeg anbefale min favoritt, Sam Harris. Uheldigvis er motdebattantene hans som oftest av svakere kaliber, men Harris er (foreløpig) den som resonnerer best hos meg. Lenke til kommentar
phydeaux Skrevet 22. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2011 Hei, hei, hei.... ! Ape som sitter i maritim farkost og Lodne Støvler: Ayn Rand er lagt inn som et forslag på religionskritiker, og det er hensikten med tråden. Vær vennlig å ta sterke frem & tilbake-ytringer om den enkelte kritiker andre plasser. Fuzzy får evt lage en "Ayn Rand er ei møkkakjerring"-tråd. Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 22. januar 2011 Del Skrevet 22. januar 2011 Fuzzy får evt lage en "Ayn Rand er ei møkkakjerring"-tråd. Gjerne for meg. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Splittet ut en lang tosidig debatt i en egen tråd, ettersom den hadde tatt over denne tråden fullstendig. Moderator Lenke til kommentar
thrs Skrevet 23. januar 2011 Del Skrevet 23. januar 2011 Denne mannen er uslåelig. PZ Myers. Han korsfestet velsignede nattverdkjeks, og folk ble enormt provoserte. Og jeg elsker det! Google it! Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Jeg flytter denne fra "Religionsforkjempere" til hit. Peter Singer vs Dinesh D`Souza Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 26. januar 2011 Del Skrevet 26. januar 2011 Peter Singer, ja...Mannen som mener at drap av barn er greit. Lenke til kommentar
MrBadger Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Peter Singer, ja...Mannen som mener at drap av barn er greit. "In some cases were an infant is born with serious disability, the parents and doctor together should be able to choose that the child should not live. Having made that choice, they should be able to make sure that the child then dies swiftly and humanly" Dette er det han sier i intervju med William Crawley fra BBC. Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 27. januar 2011 Del Skrevet 27. januar 2011 Det forteller mye om seriøsiteten til Singer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå