Gå til innhold

Revidere retningslinjene for månedstrådene?


Din mening om endring av retningslinjene  

28 stemmer

  1. 1. Bør det bli krav om at bilder skal postes som vedlegg?

    • Ja
      3
    • Nei
      20
    • Det kan bli ett krav dersom thumbnail-størrelsen økes
      5
  2. 2. Bør det bli krav om maks størrelse på bilde som kan legges inn i selve innlegget (man kan fortsatt linke til stor versjon inntil 1280 piksler)?

    • Nei, alle bilder helt opp til maks størrelse bør kunne legges direkte i innlegget
      11
    • Ja, maks størrelse 600 piksler (langs lengste side)
      12
    • Ja, maks størrelse 400 piksler (langs lengste side)
      0
    • Uvesentlig ettersom jeg stemte ja på forrige spørsmål, og forumet da kommer til å styre thumbnail-størrelsen
      5
  3. 3. Kommer du til å bidra like mye dersom ett eller begge forslagene blir vedtatt?

    • Kommer til å bidra like mya
      17
    • Kommer til å bidra mer enn før
      3
    • Kommer til å bidra mindre enn før
      3
    • Komme ikke til å bidra i det hele tatt
      5


Anbefalte innlegg

Jeg registrerer at mange (meg selv inkludert) foretrekker å linke bilder i månedstrådene, fremfor å poste dem som vedlegg. Sånn generelt byr ikke dette på særlig mye problemer, det eneste kan kanskje være at bildene ikke nødvendigvis blir liggende der de er til evig tid, slik at de også vil forsvinne fra gamle månedstråder når de fjernes fra sin eksterne lagringsplass.

 

Det er derimot ett par andre sider ved dene praksisen som jeg synes er litt uheldig for brukeropplevelsen rundt månedstrådene. Det første er de som linker inn bildene i stor størrelse rett i innlegget. Når mange nok legger inn ett eller flere bilder, i opptil 1280 pikslers bredde, på samme side i en månedstråd, kan tråden ta veldig lang tid å laste, samtidig som det er umulig å bla seg nedover før den er helt ferdig lastet fordi scriptet som forminsker bilder over 600 piksler begynner først å jobbe etter at alle bilder er lastet inn.

 

Det andre er at enkelte som linker inn bilder lagret på flickr, og som ærverdig nok legger inn en versjon i fornuftig størrelse som samtidig er en klikkbar link til bildet i stor størrelse, ikke legger inn link direkte til bildet i stor størrelse, men til bildet i liten størrelse på flickr, hvor jeg så må klikke meg videre inn på stor størrelse av bildet. Det at jeg må klikke og vente på lasting flere ganger gjør at jeg vanligvis ikke gidder å åpne bilder som linker til flickr i stor størrelse, med mindre de er eksepsjonelt interessante.

 

Jeg foreslår at følgende punkt legges til retningslinjene i månedstrådene, for å gjøre det raskere og enklere å bla seg gjennom bidragene som kommer:

" - Legg helst inn bilder som vedlegg til innlegget. Dersom du velger å linke bilder fra en ekstern server, skal den versjonen du legger inn i innlegget ikke være større enn 600 piksler langs den lengste siden. Gjør gjerne bildet du legger inn i innlegget til en klikkbar link som fører direkte til en stor versjon av bildet"

Endret av ventle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gode forslag du har.

 

Men jeg tror det blir vanskelig å be oss flickr brukere lage direkte link til stort bilde. Blir for mye jobb, ettersom dagens opplegg er mer eller mindre gratis.

 

Klikk share this -> grab bbcode osv. Og vi har dette gratis:

 

5317788670_24d7408498.jpg

P4062012_edited-2-506863233-O by tomsi42, on Flickr

 

Hvis du ikke har en rask og grei måte å løse det på da. Eller så gidder ikke folk.

Lenke til kommentar

Nei, det er mulig det ikke er noen enkel løsning å stille ett slikt krav, men det går jo mer utover deg som fotograf enn meg som seer dersom jeg ikke gidder å åpne bildet ditt i stor størrelse fordi jeg syns det krever for mye innsats (det blir mye klikking om det ligger 10-15 flickede bilder på en side i tråden) :) men løsningen er jo ikke lengre unna enn å poste det som vedlegg i innlegget sitt...

 

Grunnen til at jeg linker inn bildene mine eksternt, er at jeg syns thumbnailene som genereres når man poster som vedlegg er så små. Jeg legger inn en versjon av bildet som er maks 400x400 piksler (med link til stor versjon), hadde det vært mulig å endre innstillingene i IPB slik at thumbnailene til vedleggsbilder er i hvertfall 300x300, kanskje også 400x400?

Lenke til kommentar

Selv om jeg har flere gallerier, synes jeg det er greiest å legge inn bilder direkte i forumet her...og jeg synes også det er mye enklere å se på bilder som er lagt inn direkte her, det er et fint opplastings-system for dette forumet, synes jeg. Faktisk så finner jeg det nesten en ulempe å klikke på bilder som ligger ute på diverse andre gallerier og Flickr etc...hvis folk vil ha andre til å gå inn i sine spesielle gallerier, kan man jo bare "legge ved" en link dit, i innlegget sitt, eller i signaturen. Jeg foretrekker heller at det innskjerpes enda mer - at en skal legge inn bilder direkte her. Men andre har sikkert ulik oppfatning....en poll på dette?

Lenke til kommentar

Jeg synes det er en god idé å oppfordre folk til å laste opp bildet til tråden, og til å la lenker til flickr etc være under bildet i stedet for på bildet, men jeg tror ikke noe på å kreve det.

 

Og så synes jeg det hadde vært litt kult om stylingen av forumet ble fikset så vedlagte bilder ikke gis disfavør (vises mindre) i forhold til linkede bilder.

 

Jeg lenket inn bildene en stund, men har gått tilbake til å laste opp til tråden. Det gjør det både enklere å se hva jeg har på akam, og jeg kan fjerne bilder fra flickr uten å ta det bort fra akam samtidig.

Lenke til kommentar

Gode forslag du har.

 

Men jeg tror det blir vanskelig å be oss flickr brukere lage direkte link til stort bilde. Blir for mye jobb, ettersom dagens opplegg er mer eller mindre gratis.

 

Klikk share this -> grab bbcode osv. Og vi har dette gratis:

 

Jeg liker ikke å havne på Flickr når man trykker på bildet.

Da synes jeg det er bedre å linke bildet slikt:

 

5214719322_289fffa81c_z.jpg

 

Det kan bli litt lite med 640piksler i lengden. Det er mulig å legge ved en link.

Litt større

Noe mer arbeid. Jeg har/skal slutte å linke bilder som er 1024 piksler i lengden.

Lenke til kommentar

Til no har eg lagt ut bilda mine frå flickr, og vil forsette med det.

Legg dei ut i størrelsen som vist under, 500 x 333 pixler, legger du ut større, blir dei resiza. Kjem jo litt ann på kordan du cropper dei.

Vil folk sjå større versjon, kan dei lett finne det på flickr.

 

La også til dei 2 største på forumet, for sammenligning.

 

Flickr Bilder

 

5336791338_9083037d24.jpg

IMG_2771

 

 

Resten av flickr bilda er i spoiler.

 

 

 

5336791338_9083037d24_s.jpg

 

5336791338_9083037d24_t.jpg

 

5336791338_9083037d24_m.jpg

 

5336791338_9083037d24_z.jpg

 

5336791338_9083037d24_b.jpg

 

5336791338_d9cc9be290_o.jpg

 

 

 

Forum bilder

 

1024

post-3331-0-71188800-1294620650_thumb.jpg

 

orginal

post-3331-0-98549600-1294620641_thumb.jpg

Endret av rvenes
Lenke til kommentar

Vitsen med å poste i månedstrådene er vel for å dele bilder med andre. Hvis jeg ikke gidder å bla gjennom månedstrådene fordi det tar så lang tid å laste inn 20-30 bilder i full size som deretter skal forminskes av forumets javascript, hjelper det vel lite hvor gode bildene er (og jeg kan ikke se at det å poste en mindre versjon av bildet, med mulighet til å linke til en større versjon på noe vis skulle begrense de kreative mulighetene, i hvertfall ikke utover det dagens retningslinjer gjør?).

 

Hva blir konklusjonen? Dersom det ikke finnes noen god måte å linke rett til stor versjon av bildet på flickr er det forsåvidt greit for meg å linke til flickr-siden i stedet, det viktigste for meg er om vi blir enige om at man ikke skal legge inn bilder i full størrelse rett i innlegget. Per nå blir bilder større enn 600 piksler i bredden forminsket automatisk, er det da mulig å bli enig om at man ikke skal legge inn bilder større enn 600 piksler rett i innlegget, ønsker man det må man enten legge inn bildet som vedlegg, eller linke til større versjon?

Lenke til kommentar

Men for alle som ikke har ISDN lengre er det ikke noe problem. Evt. kan du sette ned antall poster hver side. Jeg har Nextgentel sin treigeste bredbånd løsning, og jeg rekker ikke telle tre før full side i månedstråden er ferdig lastet.

 

Problemet er at mange ganske enkelt ikke kommer til å gidde å legge inn bilder der. Du kan jo se hvordan aktiviteten på BK gikk etter reglene om vedlegg etc kom.

Lenke til kommentar

Problemet er at mange ganske enkelt ikke kommer til å gidde å legge inn bilder der. Du kan jo se hvordan aktiviteten på BK gikk etter reglene om vedlegg etc kom.

Nå har vedlegg-reglene på BK vært der så lenge jeg har holdt på her inne, og aktiviteten gikk ned lenge etter det. Så jeg er ikke enig om at det er en cause & effect her.

 

Jeg er og blir en iherdig tilhenger at når det gjelder bildekritikken, så skal vedlegg-kravet bestå. men månedstrådene er IKKE bildekritikken og der må vi være romslige.

 

Jeg blir dog litt oppgitt over holdningen at "

". Da sier jeg faktisk "Da kan du la være". Noen regler må vi ha, og litt innsats må vi legge i dette.

 

At ytelsen på denne siden suger i enkelte tilfeller, er nok ikke kun pga. av linjehastigheten. Når jeg bruker firefox på en slapp maskin (f.eks. på en Atom CPU) så går det i sirup selv på rask linje.

 

Det er forsåvidt riktig at det ikke er mange som bruker ISDN lenger. Men det er vesentlig flere som har fått seg internett på mobilen. Og 3G dekningen utenfor sentrale områder er så-som-så. Så de vil oppleve at siden blir treg.

Endret av tomsi42
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke noe problem med denne holdningen så lenge det er ca 1000 andre foto sider som jobber for at det skal være enklest mulig å dele bilder. Akam er langt i fra den eneste siden for å dele bilder, og da må / burde de jobbe for at vi skal ha lyst til å gjøre det akkurat her.

 

Jeg var her før vedleggsregelen kom, og da var det mye mere aktivitet. Om du - som du sier selv - ikke var her før den regelen kom, så ser jeg ikke helt hvilket grunnlag du baserer påstanden din på.

Lenke til kommentar

Jeg var her før vedleggsregelen kom, og da var det mye mere aktivitet. Om du - som du sier selv - ikke var her før den regelen kom, så ser jeg ikke helt hvilket grunnlag du baserer påstanden din på.

Nå ble jeg medlem her 3 måneder før deg ...

 

Reglenene for bildekritikken ble revurdert et par år senere. Men før den tid så var regelen om posting en uskreven regel. Faktisk så var regelendringene ikke så mye en regelendring, som det var å få ned på "papir" de eksisterende uskrevne reglene.

Lenke til kommentar

Jeg har 30 Mbit linje og en rimelig up-to-date pc (T9400 prosessor og 3GB ram), så det er neppe linjehastighet eller maskinvare på min side av internettet som påvirker brukeropplevelsen.

 

Nå har jeg lagt til en avstemning i første post, så får vi se om vi klarer å komme til enighet...

Lenke til kommentar

Jeg mener det ikke bør komme krav om at bildene må være opplastet på forumet. Om det er et problem at sidene lastes tregt må det da være enklest at den enkelte som opplever dette går inn i kontrollpanel og setter foruminnstillingene til å vise et lite antall innlegg per side, slik som cruel. er inne på tidligere i tråden. Man kan jo sette det helt ned til 5 innlegg per side. Hvorfor skal alle på forumet rette seg etter et fåtall brukere når dette fåtallet på en veldig enkel måte kan stille forumet til å bli "lettere å laste"?

Lenke til kommentar

Spøtt du meg burde hele konseptet endres. At det faktisk er bilder tatt i den respektive mnd. Ikke bare bilder man gjør noe med.

 

Selv føler jeg kanskje det ville vært noe bedre. Det vil vell bli ferge bilder, men da mulig å se hva andre klarer å få til i samme perioden.

 

Kunne da evne hatt en tråd til med bilder som mand driver med, og en for bilder tatt i mnden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...