united59 Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Har klonet min os-disk, vha "Paragon Migrate OS to SSD", til crucial c300 64 gig. Fått beskjed fra Paragon om at kloningen gikk bra. SSD plassert i kammer 2 på en ny Asus 73jn laptop. Har vært i BIOS og endret boot rekkefølgen (1:cd/dvd og 2:c300 og disabled opprinnelig os-disk). Men W7/laptopen vil ikke boote fra ssd-disken. KJører AHCI. Hva kan være feil? Hva kan gjøres? Hilsen "en som har lyst å komme inn i ssd-himmelen" Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Min erfaring med kloning av Win7 er at man må kjøre 'Startup Repair' etterpå. Og det må gjøres 2 ganger. http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/ss/windows-7-startup-repair.htm Lenke til kommentar
united59 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Min erfaring med kloning av Win7 er at man må kjøre 'Startup Repair' etterpå. Og det må gjøres 2 ganger. http://pcsupport.about.com/od/toolsofthetrade/ss/windows-7-startup-repair.htm Takk for svar. Men problemet er at jeg ikke har Windows dvd'n, det var nettopp derfor jeg klonet disken framfor å kjøre en ren installering. Så jeg er vel like langt, er jeg redd. (jeg kan brenne windows recovery dvd-er, men ikke installerings-dvd). Lenke til kommentar
ThaBear Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Du kan jo alltids laste ned en Win 7 cd fra en torrent side eller noke. Mener ikkje dette er ulovelig da du faktisk ikkje bruker crack eller fake key-gen etc Får nok faktisk lastet ned cd fra MS også Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 I diskbehandlingen under, valgte du å ta med systempartisjonen på 100 MB når du klonet ? Lenke til kommentar
united59 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 I diskbehandlingen under, valgte du å ta med systempartisjonen på 100 MB når du klonet ? Mener jeg ikke fikk et valg om det. Jeg prøve engang til og se om jeg får opp et slikt valg, jeg bør vel isåfall ta det med? Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Ja, du bør ta den med. Lenke til kommentar
united59 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Ja, du bør ta den med. Men jeg brukte paragon migrate, som gjorde hele jobben. Jeg skal vel ikke bruke W7s diskbehandling? Må ssd-en "preppes" på noen måte forut for kloningen? Når jeg NÅ ser under diskbehandling, har os-disken (den opprinnelige, som jeg har reaktivert som bootsdisk)fått kun drøye 440 gig som systemdisk, mens en ny primærpartisjon på 21 gig har kommet til. (forut for kloningen var det en systempartisjon som omfattet hele HDD'n). Mens ssd-en har blitt primærpartisjon og ikke systempartisjon. Noe rart har skjedd ja. Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Kan ikke du legge ut bilde av diskbehandlingen din ? PS. Unødvendig å sitere forrige innlegg. Endret 23. desember 2010 av johome Lenke til kommentar
united59 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) OK, sorry. Flaut dette her, er veldig takknemlig for hjelpa og skjønner du trenger mer tydelig info. Men nå er det sånn at jeg vet ikke hvordan jeg skal ta bilde. Har lett etter muligheten. Er det en kombinasjon med "prt sc", eller må jeg laste ned noe hjelpeprogram? Ser forøvrig ut som om det ikke er et eget 100 mb systemområde, men at alt er i samme partisjon. EDIT: har fått limt diskbehandlingsbildet inn i "paint-programmet". Skal vel greie å få det inn i tråden på en måte. Endret 23. desember 2010 av united59 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Bruker man Acronis cloning, så funker det iallefall. Har gjort dette flere ganger, og den "clona" disken booter alltid med en gang Acronis er det eneste backup/cloneprogrammet jeg bruker. Har vel brukt det fast i 4 år. og det har aldri sviktet meg. Resize array, cloning, backup. Rett og slett kongeprogram. Lenke til kommentar
united59 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 OK kan prøve acronis også. Men trodde Paragon skuller være minst like bra. Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 (endret) Acronis er konge ja. Har aldri sviktet meg heller Du kan laste ned Fast Stone Capture 5.3 Når programmet starter opp, bruk Ctrl + Prt Scr eller Alt + Prt Scr Endret 23. desember 2010 av johome Lenke til kommentar
united59 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Her er et bilde av diskbehandlingen. Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Utifra hva jeg ser, skulle det være nok å klone kun C: Kanskje noen med mere peiling mener noe annet. Du kan jo evt. prøve deg på Acronis Tror du kan prøve programmet gratis i 30 dager. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Recovery partition er 100% ledig , dvs din windows 7 sources files virker at de er borte. Du burde på det tidspunkt å ikke utføre mer cloning, eller hva det måtte være. Du burde se hva er det som er i din ssd allerede nå. Explore det og ta bilde. (snipping tool i windows er noe du kan bruke) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Bare for å ha nevnt det, selv om du velger en annen løsning: Win7 Startup Repair disk kan man laste ned. Lovlig. http://neosmart.net/blog/2009/windows-7-system-repair-discs/ Lenke til kommentar
united59 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Jeg prøvde programmet Easy Cloning i forrige uke, og fikk det ikke til da heller. Fikk oppgradert firmware da, fra 002 til 006. Men ssd'en bootet bare noen ganger, og ikke alltid. Derfor kjøpte jeg nå Paragon for å få en tryggere kloning. Kan selvsagt prøve Acronis også, jeg er bare litt redd det er noe galt med utgangspunktet, C-partisjonen, eller en hardware-feil med SDD'n. Det kan vel ikke være noe med drivere mm? (der er jeg virkelig grønn). Lenke til kommentar
united59 Skrevet 23. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2010 Takk for ALLE gode råd. Sånn ser ssd-disken nå (et hakk inn). Lenke til kommentar
johome Skrevet 23. desember 2010 Del Skrevet 23. desember 2010 Det at du allerede har fått SSD'en til å boote er jo bra. Tviler på at det er noe gærn't med den. Oppgradering fra 002 til 006 var vel non destruktive, tipper jeg. @wiberos Han har allerede lagt ut bilde av diskbehandling. Det er den på 59 GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå