Gå til innhold

Problem med boot fra eSATA

:Francis:

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har kjøpt meg et eksternt harddiskkabinett med eSATA, som jeg har en 74GB Raptor disk i.

Problem 1 var at jeg ikke fikk installert Win7 med AHCI aktivert. Jeg løste dette ved å bytte til RAID.

Problem 2, jeg får ikke bootet fra eSATA disken når den interne disken er i maskinen, selv om eSATA disken står øverst i bootrekkefølgen.

Denne tråden sier noe om bootloader - er det løsningen? Hvis ja, er det noen som har en guide?

http://h30434.www3.hp.com/t5/Other-Notebook-PC-questions/EliteBook-8540p-does-not-boot-from-eSATA-port/td-p/271111#M13247

For å boote fra den interne disken må jeg aktivere AHCI igjen, men det kan jeg leve med. eSATA disken skal stå hjemme og brukes privat, den interne disken er jobbdisken min.

Maskinen det er snakk om er en HP 8530p.

EDIT: Hvis jeg skal redigere/endre bootloader, må det skje på min Raptor. Jeg vil under ingen omstendigheter mekke på jobbdisken.

På forhånd takk!

Mvh

Francis

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hver disk har sin egen bootloader, og BIOS må endres fra AHCI til RAID (og omvendt) for at Windows skal boote riktig fra diskene (Raptor = RAID, Intern = AHCI).

Hvis jeg kan ha en tredje bootloader på en pinne til hjemmebruk, ville det vært gull! Innebærer en "pinneløsning" at bootloaderen må fjernes fra de andre to diskene? Jeg vil som sagt virkelig ikke tukle med jobbdisken. Raptoren er det ikke så nøye med - kræsjer systemet, kan jeg bare legge inn Win7 på nytt.

Takk!

Francis

Lenke til kommentar

Tanken bak det å boote fra minnepinnen, er å slippe å gjøre noe med systemdisken.

Men de PC-ene og laptopene jeg har vært borte i, har latt meg trykke en tast under boot, og der valgt hva jeg skal boote fra. Slik at du slipper å endre BIOS.

Men hvis WIn 7 ikke klarer å boote fra ekstern disk i AHCPI modus, så kan det kanskje være noe med BIOS til laptoppen?

Bootloadere er det vel 13 av på dusinet? Du kan ihvertfall installere grub på en minnepinne.

Lenke til kommentar

Det løste seg med BIOS satt til IDE. Da følges den definerte bootrekkefølgen skikkelig, selv med den interne disken i.

Jeg må fortsatt bytte mellom IDE og AHCI i BIOS når jeg skal boote fra den andre disken, men så lenge jeg slipper å skru disken fysisk ut er det til å leve med. Denne løsningen er uansett bare midlertidig.

Francis

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...