Gå til innhold

Flere forslag til WoW Cataclysm gamingpc (selvbygg).

Gjest Slettet+3165

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

WoW Cataclysm selvbygg pc oppsett

wow-cataclysm.jpg

(Sist oppdatert 17.01.2010)

Ettersom det er etterspurt en god del forslag til oppsett av selvbygg til WoW Cataclysm i div. prisklasser, har jeg bestemt meg for å lage en tråd om nettopp dette, for å spare en del spørsmål, forhåpentligvis.

Legg merke til at dette kun er forslag og ikke nødvendigvis akkurat det du bør kjøpe, håper likevel det blir en pekepinn i rett retning for mange.

Jeg har basert alle mine valg på Tom’s Hardware Performance Guide, Anandtech's WoW bench og noe personlige erfaringer.

Som det kommer frem fra testen, så kjører følgende WoW ekstra bra:

Intel: De billigste i3ene gir omtrent samme ytelse i WoW som AMD's 6-kjerners flaggskip, trist, men det er dessverre realiteten.

DX11: Aktivering av directx11 i WoW (tilgjengelig etter Cataclysm) kan gi perfomance boost på hele 20 FPS, derfor har alle kortene i oppsettene støtte for DX11.

Nvidia: AMD's toppkort sliter med med å holde følge med nvidia's mid-end kort GTX 460, spesielt på oppløsninger 1920x1080 og nedover (mest vanlig).

Balanse: Balanse mellom CPU og GPU er viktig i WoW, vist ikke blir den ene flaskehals for den andre.

Styr unna:

SLI og Crossfire: WoW har en den rare tradisjonen at det kjører bedre på 1 kort, enn 2 identiske kort. Har du fra før 2 kort i enten SLi eller crossfire, er det beste å deaktivere det ene kortet før du starter spillet. Støtte for SLI/Crossfire på hovedkort er derfor ned prioritert.

2-kjerners GPU: Kort som 5970 og GTX 295 sliter voldsomt av samme grunn som ved SLI og Crossfire.

Lite minne: Av erfaring så er 4 GB et minimum til en WoW-gamer, WoW liker en god del minne og i tillegg er det et av de letteste spillene å multitaske til, i motsetning til f.eks. FPS-spill.

dustin_home_logo.gif

Har valgt å bruke Dustinhome pga lave priser, billig frakt, høy tilgjengelighet på varer og god service. Et annet alternativ er Komplett, men pga noe høyere frakt (sett bortifra pickup point) og noe høyere pris, er Komplett ned prioritert denne gang.

Det kan være lurt å prøve å sette opp tilsvarende bygg i andre nettbutikker, men husk fraktprisen inkludert i total prisen.

Har også fokusert på valg av kvalitetskomponenter, har f.eks. styrt unna Ace kabinett og strømforsyning på 400w til under 400,-, selv om dette ville dratt ned prisen vesentlig i et budsjettsrig.

Her er en rekke forslag, de 2 første er basert på lga1156-plattformen, mens resten er basert på nye Intel Sandby Bridge lga1155. På LGA1155 oppsettene er det valgt K-versjonen av CPUene for gode muligheter for overklokking (pga ulåst multiplier), har du ikke ønske om eller behov for å overklokke, kan du velge tilsvarende CPU uten K-betegnelsen.

Budsjett's PC ca. 4,5k:

- For deg som ikke har for mye å rutte med, men likevel ønsker å kjøre WoW på relativt respektabel grafikk og oppløsning

Kabinett

DVD

HDD

Minne

PSU

Hovedkort

CPU

GTX 460

1 ekstra vifter til kabinett

Low-mid end, ca. 6k:

Mye av det samme som den over bare med litt bedre kabinett, SSD og større harddisk.

Kabinett

DVD

HDD

Minne

PSU

Hovedkort

CPU

Skjermkort

SSD

2 ekstra vifter til kabinett

Mid end, ca. 8k:

Denne gjør nok susen for de fleste og er vel kanskje det bygget som gir høyeste FPS for pengene.

Kabinett, Define R3 (støysvakt) eller CM690 v2 (kjøling)

Hovedkort

HDD

SSD

PSU

CPU

Minne

Skjermkort

DVD

High end i5 ca. 10k:

Mye av det samme som ovenfor, bare med følgende oppgraderinger:

Skjermkort

PSU

Minne

High end i5 ca. 13k:

Når kun det beste er godt nok, går du for dette bygget

HDD

PSU

DVD

Hovedkort

CPU

Skjermkort

Minne

SSD

Kabinett

Intel's stock kjøler er relativt ok, men ønsker du redusert støynivå, eventuelt bedre kjøling for overklokking kan du ta en titt på følgende:

Cooler Master Hyper 212

Corsair A70

Noctua NH-U9B

Noctua NH-U12P

Anbefaler Windows 7 Home Premium 64-bit til alle byggene.

For anbefaling av en mer allround pc, skjermer eller en laptop, se Agentspoon's tråd her.

For mer detaljert info om komponenter, se Maccan's komponent guide.

Beklager rot og skrivefeil, prøv å få orden på det etterhvert som tiden går.

Konstruktiv kritikk/forslag = ja takk :-)

Til slutt vil jeg takke Agentspoon og Maccan for inspirasjon :-) :w00t:

Endring av WoW konfig fil for bedre utnyttelse av CPU med flere enn 2 kjerner: http://www.arenajunkies.com/showthread.php?t=133980

Optimalisering av ytelse og diskplass på SSD: http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?63273-*-Windows-7-Ultimate-Tweaks-Utilities-*&p=442158&viewfull=1#post442158

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3165

Gjennomført og bra guide. :) Veldig bra! Bare synd jeg ikke får lov av kona å spille WoW, kanskje pga at jeg spillte 24/7 tidligere.

Takk!

Hehe, blir lite spilling på meg og for tiden.

Er rett og slett litt lei + dama har aldri vært helt happy med hun heller :tease:

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Ser bra ut dette :) Her kan wow-folka bare legge til i handlevogna og kjøpe raskest mulig slik at dyrerbar WoW-tid ikke går tapt :D

Vil bare nevne at Fractal Design XL kabinettet har fått kritikk for høye temperaturer og endel ikke fullt så gode løsninger. I stedet for en big-tower case, ville jeg helle gått for cm690 v2 som du valgte til mid-tower buildet (evt velge mellom). Den har plass til GTX 580 uten å fjerne noe. Kan være litt kjpt og velge et "billig" kabinett til en så dyrt build, men jeg mener at det termiske egenskapene er viktigst så lenge størrelsen ikke byr på problemer.

Endret av Bezzzy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ser bra ut dette :) Her kan wow-folka bare legge til i handlevogna og kjøpe raskest mulig slik at dyrerbar WoW-tid ikke går tapt :D

Vil bare nevne at Fractal Design XL kabinettet har fått kritikk for høye temperaturer og endel ikke fullt så gode løsninger. I stedet for en big-tower case, ville jeg helle gått for cm690 v2 som du valgte til mid-tower buildet (evt velge mellom). Den har plass til GTX 580 uten å fjerne noe. Kan være litt kjpt og velge et "billig" kabinett til en så dyrt build, men jeg mener at det termiske egenskapene er viktigst så lenge størrelsen ikke byr på problemer.

Endret! Takk for innspill, tok meg faktisk nok tid til å sjekke XL versjonen, da det normalet kabinettet har fått så veldig god kritikk.

Endrer nok til HAF X eller Corsair 700D når noen billigere GTX580 kommer på lager hos dustinhome.

Lenke til kommentar

Herlig innlegg! Burde kanskje bli en liten sticky enn så lenge? Ser jo femtitotusentrehundreogto poster om WoW-bygg bare her på første siden nå. Kunne sikkert hjulpet en del.

Stusset litt på valget av SSD? Kingston og X-25?

X-25 er jo for all del en knall SSD, men personlig ville jeg gått for enten C300 eller en Sandforce basert i disse dager, da jeg føler X-25 kanskje har passert litt av sine glansdager?

Lenke til kommentar

thumbs.gif Henger meg på Maccan og gir ros for initiativet! Jeg støtter at tråden blir klistret, men da helst i World of Warcraft delen av forumet. Jeg synes det blir litt spesifikt med et oppsett for kun en enkelt gruppe spillere når det plasseres i en forumdel med appell til forbrukere generelt.. Dette samt at jeg allerede kjemper for å få en sticky mindre, nemlig å fjerne Corporal Clegg sin, som ikke lenger vedlikeholdes og krysser Maccan og min egen tråd på tvers.

Av endringer vil jeg signere under på Maccans innlegg om SSDer (eventuelt bytte til Corsair Force eller OCZ Apex 2 / Vertex 2 hvis disse har fordel framfor Crucial C300). Synes også at du kunne kostet på deg et GTX 460, når den billigste varianten går for kun 1299 kroner. Som en ekstranotis mangler kabinettet du har valgt på budsjettbygget i følge Dustin Home, innebygde vifter. Da er det like greit å gå opp ett hakk på prislisten, synes jeg. :)

Lenke til kommentar

Se også gjerne på Asus X58 Sabertooth til i7 oppsettet når det kommer på lager. Pga. at phaseren til UDR3 er litt lav, vil Sabertooth kunne bidra med mer stabilitet til overklokking enn det UDR3 kan.

Støtter Agenten fullt ut her, dog jeg syntes nå C300 er vel så bra som Vertex 2. Sleng gjerne med en notis at det gjerne lønner seg å investere noe i et kabinett som R3 :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

For å svare på en del spørsmål.

SSD: Mest kunne jeg tenkt meg å sett Crucial C300 selv i bygget, men disse supplementer ikke Dustinhome dessverre. Kingston innser jeg nå at var en tabbe og velge i forhold til Corsair Force til en minimal prisøkning. Intel X-25 ble valgt mye på grunnlag av lagringsplass/pris bortifra ytelse/pris, selv om den ikke akkuratt er en sinke heller. Har nå byttet til 1 hundrelapp og 2 dyrere Corsair eller OCZ.

Budsjettsgameren: Gjort litt endringer her, lagt til en ekstra vifte slik at kabinettet har totalt 2 (står at det følger med 1 på produsentens side), skulle gjerne sett et bedre kabinett her, men må da litt opp i pris, til f.eks. Antec Two Hundred. GTX460 er lagt inn som et ekstra alternativ på skjermkort siden. Målet er å prøve å få denne så billig som mulig, skulle gjerne sett at denne var litt billigere, noen forslag?

i7 oppsett er det jeg er minst fornøyd med, pga Sabertooth mangler samt et 800,- for dyrt GTX 580.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Kjempebra thread. Bestilte i går min egen utgave av "High End";

LG DVD±R/RW/RAM DL 22X SATA RETAIL BLACK

KABEL MONITOR DVI-D HA TILL DVI-D HA 2.0M

ASUS P6X58D-E X58 S-1366 ATX

COOLER MASTER MIDITOWER 690 II ADVANCED ATX BLACK

CORSAIR 6GB DDR3 XMS3 INTEL I7 9XX DOMINATOR 1600MHZ (3X2GB)

INTEL CORE I7 950 3.06GHZ 8MB S-1366

NOCTUA NH-U12P SE2 S-775/1156/1366/AM2+/AM3

WESTERN DIGITAL CAVIAR BLACK 1TB 7200RPM SATA/600 64MB

ZOTAC GEFORCE GTX 570 1280MB PCI-E DVI/HDMI

BENQ G2420HDBE 24" WIDE TFT BLACK

INTEL X25-M 2.5" 80GB SSD SATA/300 MLC 34NM

Pris kom på 12.900,- fra Dustin. Som du har pekt på, så valgte jeg et GTX 570 heller enn et 6950 fra AMD, siden Nvidia og WoW fungerer strålende i lag, samme grunn som jeg valgte Intel over AMD.

Kjempeflott at du henviser til DX11, samt optimalisering av kjerner og SSD :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bare hyggelig å være til hjelp, tror jeg skal legge til at oppsettene kan være mer en pekepinn enn "dette er det du skal bestille", slik som det har vært for deg.

Takker for hyggelige tilbakemeldinger fra alle sammen ! :blush:

Lenke til kommentar

Litt OT, men har du noen formening om hvordan oppsettene vil yte i f.eks Starcraft 2? Trenger PC til både WoW og SC2, og sammenligner for øyeblikket disse konfigurasjonene vs Agentspoon's "Black Refinery".

Vanskelig ._.

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Litt OT, men har du noen formening om hvordan oppsettene vil yte i f.eks Starcraft 2? Trenger PC til både WoW og SC2, og sammenligner for øyeblikket disse konfigurasjonene vs Agentspoon's "Black Refinery".

Vanskelig ._.

Blizzard er tydeligvis glad i å utvikle spill til spesielt Intel :-) http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/page13.html

AMD's er 965 er nok en gang på lik linje med i3 540!

Edit: På skjermkort fronten er det relativt dødt løp i forhold til pris, merk at de nyeste skjermkortene ikke er inkludert i testen. Men da det mye av det nye er en opp pussing av det gamle, så gir det eg greit inntrykk likevel.

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Vanskelig ._.

Blizzard er tydeligvis glad i å utvikle spill til spesielt Intel :-) http://www.techspot.com/review/305-starcraft2-performance/page13.html

AMD's er 965 er nok en gang på lik linje med i3 540!

Edit: På skjermkort fronten er det relativt dødt løp i forhold til pris, merk at de nyeste skjermkortene ikke er inkludert i testen. Men da det mye av det nye er en opp pussing av det gamle, så gir det eg greit inntrykk likevel.

Ok, got it! For øyeblikket står det mellom oppsettet her til 8k og Black Refinery til drøye 7k. Fryktelig vanskelig. Jeg gjør jo mye annet på maskinen min enn WoW og SC og, så vil ikke helt "låse" meg til det heller. + at jeg hele tiden er opptatt av å få valuta for pengene mine..

Lenke til kommentar

9. januar ja, det er jo ikke så fryktelig lenge til heller det. Blir de å finne i norske nettbutikker fra ca den datoen altså? Og de nye prosessorene vil ikke være forbeholdt oppsett til 10k+?

Hm, kjedelg å vente og. Men burde vel gjøre det dersom det lønner seg.. Hater å ha penger "som brenner" i lomma :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...