Gå til innhold

Enkel forklaring av ND filter


Anbefalte innlegg

Noken som kan gje ei enkel forklaring av ND filter?

 

Forstår funksjonen, men må ein kjøpe ein filterhaldar til filteret, eller er det noke som følger med alle filter når du kjøper?

 

Og i forhold til kvalitet, så er det så mange forskjellege meiningar eg har lest, kva slags merke er høg kvalitet på+ok pris?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ND: Neutral Density. Det er et gråfilter som gjør det mørkere, som så gjør at du skal bruke lenger lukkertid for samme eksponering.

 

Du kan kjøpe et filter til filterdiameteren som passer på objektivet ditt - er det 58mm filtergjenger foran, så skal du kjøpe et 58mm filter.

 

Filterholder - kjøper du filtre til en filterholder, så kan du kjøpe overganger fra holderen til flere filterringdiametre - og så kan du bruke samme filtrene i samme filterholder på flere objektiver. Også en fordel med graduerte ND-filtre - du kan flytte filteret opp og ned og velge hvor overgangen skal være.

Lenke til kommentar

Okei, takk!

 

Så på mitt 16-85mm treng eg 85mm filter?

 

Og burde valget vere på graduert filter eller vanleg om eg skal velge? Forstår forskjellen, men kva er mest poeng i til å begynne med? :)

Nei - ikke 85mm. Kikk foran på objektivet. Der står det 67mm, som er filterdiameteren - det har ikke noe med brennvidden å gjøre. Du skal altså kjøpe 67mm filter.

 

Men - det er ikke noe poeng å kjøpe ND-filter med mindre du har et problem med at du ikke får lang nok lukkertid på liten blender. Hvis du for eksempel vil ta bilder av rennende vann så det ser bløtt ut, og du ikke synes det blir "bløtt nok" med minste ISO og liten blender, så kan du vurdere ND-filter.

 

Graduert ND-filter er mer til å ta bilder av solnedganger, landskap og annet hvor deler av bildet blir for lyst.

 

Du kan også vurdere et polariseringsfilter - endrer hvordan refleksjoner oppfører seg..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+789234

Jeg har lite kjennskap til de forskjellig merkene. Men når jeg skulle handle filter fant jeg ut etter en del leting og lesing av folks erfaringer at Lee var det store. Jeg er meget godt fornøyd med mine Lee filtre.

 

Lee er visstnok gode saker, men dyrt. Jeg har selv erfaring med ND-grad fra eBay og det var helt verdiløst ettersom det skapte et kraftig fargestikk i det mørke partiet. Styr unna de aller billigste, mao.

 

Ta en titt på Hitech, det er iflg. alle tester jeg har lest like bra som Lee, men mye rimeligere: http://www.formatt.co.uk/stills-filters/filters/graduated-n-d/stills-filters.aspx

 

Jeg endte opp med et slikt etter å ha forkastet mitt eBay-filter og er meget godt fornøyd, ikke antydning til fargestikk. Om du kjøper de som er på 85mm så passer de i filterholderne til bl.a. Cokin (type P) som du får kjøpt "overalt".

Lenke til kommentar

Graderte filtere? Hvorfor blir dette fortsatt gjort på gamlemåten? Vi har da bilderedigeringsprogrammer som lett tar seg av denne jobben. (innbiller meg at det også er lettere å få god kontroll på resultatet når man arbeider digitalt.)

 

Ser få grunner til at folk fortsatt benytter seg av filterholdere med graderte filtere den dag i dag. Dersom man ikke bruker film da.

Har selv ingen erfaringer med bruk av fysiske graderte filtre, noen som kunne forklart meg hvorfor noen foretrekker dette foran f.eks. lightroom eller PS?

 

Gråfilter er derimot noe annet.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Graderte filtere? Hvorfor blir dette fortsatt gjort på gamlemåten? Vi har da bilderedigeringsprogrammer som lett tar seg av denne jobben. (innbiller meg at det også er lettere å få god kontroll på resultatet når man arbeider digitalt.)

 

Ser få grunner til at folk fortsatt benytter seg av filterholdere med graderte filtere den dag i dag. Dersom man ikke bruker film da.

Har selv ingen erfaringer med bruk av fysiske graderte filtre, noen som kunne forklart meg hvorfor noen foretrekker dette foran f.eks. lightroom eller PS?

 

Gråfilter er derimot noe annet.

Fordi dynamikken enda ikke er stor nok i digitale (eller analoge) kameraer. Sjekk ut sonesystemet til Adams.

Lenke til kommentar

ND2 = 0.3 = 1 blendertrinn

ND4 = 0.6 = 2 blendertrinn

ND8 = 0.9 = 3 blendertrinn

 

Lee oppgir i density (f.eks "0.9"), mens Cokin oppgir i faktor (f.eks "ND8").

 

Graduerte ND-filtre har også parameter hvor bra overgangen fra det mørke til det gjennomsiktige er - jeg har et ND8 soft - den mørke delen er altså tre blendertrinn mørk, og det er en lang og bløt overgang.

 

Har lyst på et med hard overgang også...

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...