Gå til innhold

Tamron SP AF 17-50mm F2.8 XR Di II LD Ca

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Regnes som et av de beste objektivene i sin klasse, en skikkelig klassiker, flott erstatning til kit-zoomen. Skal du ha noe bedre enn dette må du langt opp i pris.

Akkurat. Nå er det jo en del dyrere enn den typiske 18-55 3,5-5,6 også da ;) . Synes spesielt at lysstyrken på denne er fin. Skulle kanskje hatt litttttt mer zoom og da er jo Sigma sitt 17-70 2.8-4 et bra alternativ. Det eneste jeg ikke liker er variabel lysstyrke.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619423

Lenke til kommentar

Jeg har versjonen med VC (bildestabilisator), men det er ikke i bruk lenger. Autofokusen er for treg og bråkete samt at skarpheten ikke er tilfredsstillende. Det er mulig at skarpheten er bedre på versjonen uten VC.

Edit: Jeg hadde heller bladd opp et par lapper ekstra og kjøpt et Canon EF-S 15-85mm.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Jeg har versjonen med VC (bildestabilisator), men det er ikke i bruk lenger. Autofokusen er for treg og bråkete samt at skarpheten ikke er tilfredsstillende. Det er mulig at skarpheten er bedre på versjonen uten VC.

Edit: Jeg hadde heller bladd opp et par lapper ekstra og kjøpt et Canon EF-S 15-85mm.

Den Canonlinsa er så jæv...g dyr, så det er dessverre ikke den første jeg kjøper tror jeg :cool: .

Men hvis jeg skjønner deg riktig så er det Tamronlinsa du har hatt?!

Lenke til kommentar

Har selv hatt dette objektivet. Stort sett fornøyd med det, selv om jeg nå hsr byttet det ut til fordel for 10-22 + 35mm.

Versjonen uten VC skal være bedre optisk enn versjonen med VC.

Bradbury hadde versjonen med VC.

17-50 F/2,8 II er den normalzoomen som oftest blir anbefalt her på forumet, så jeg regner med at det er et greit kjøp.

Lenke til kommentar

Først kjøpte jeg Tamron-objektivet fordi jeg trodde det var et godt kjøp (det kostet rundt kr 4.000 da). For et par måneder siden gikk jeg til innkjøp av en ny normal-zoom og kjøpte da Canon EF 24-105 f/4. Hadde jeg gjort dette med én gang, da hadde jeg ikke hatt en 4000-kroners dings stående og samle støv.

1. Det kan være at det er feil på Tamron objektivet du har. I såfall bør du reklamere og få det fikset.

2. Deretter selger du det; så får du igjen noe av investeringen. Du kan forvente 60-70% av dagens utsalgspris.

At AF til Tamron er tregere og bråker mer enn USM-en til Canon er riktig; for noen er det en skikkelig turn-off, for andre irrellevant.

Lenke til kommentar

Har linsen som er linket til, og er egentlig ikke noe begeistret for den. Den er, som nevnt over, treig med å fokusere og motoren er fantastisk irriterende. Overstadig skarpt er det heller ikke. 2.8 hele veien er jo fint, men for meg og mitt bruk overskygger ulempene fordelene.

Jeg ville heller spart litt og kjøpt noe fint og brukt på foto.no. Buy nice or buy twice, heter det på fint.

Lenke til kommentar

Har linsen som er linket til, og er egentlig ikke noe begeistret for den. Den er, som nevnt over, treig med å fokusere og motoren er fantastisk irriterende. Overstadig skarpt er det heller ikke. 2.8 hele veien er jo fint, men for meg og mitt bruk overskygger ulempene fordelene.

Jeg ville heller spart litt og kjøpt noe fint og brukt på foto.no. Buy nice or buy twice, heter det på fint.

Dette svaret gjorde meg sikker på at jeg ikke skal ha Tamronobjektivet! Vurerer fortsatt Sigma sitt, da jeg har hørt det er godt men skulle gjerne hatt 2.8 hele veien :cool: .

Canon sitt 17-55 2.8 synes jeg er noe høyt priset men får det samtidig billig nytt (6300,-).

Lenke til kommentar

Den sammenligningstesten på nettet skjønner jeg ikke helt tror jeg. Jeg sammmenlignet først 70-200 2.8 objektivet til Canon med 150-500 4-5.6 fra Sigma og spesielt Center-bildet virket mye skarpere med Sigma!!?????????

Så sammenlignet jeg Canon sitt 17-55 2.8 med Sigma sitt 17-70 2.8 og jeg føler det samme skjer der. Sigma sitt ser bedre ut på alle bildene. Hvordan i helv..... kan det være sånn? Det kan da ikke stemme med virkeligheten? Er det noe jeg har misforstått?? Se sammenligning under:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/ISO-12233-Sample-Crops.aspx?CameraComp=0&FLIComp=0&APIComp=0&Lens=398&Camera=474&Sample=0&FLI=0&API=0&LensComp=713

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke - da det ikke fremgår noe sted hva som er hva. Dvs. Hva er default objektiv og hviket er valgt ved mouseover.

Så vidt jeg kan se så står det ikke noe sted på selve sammenlignings-siden.

edit: Det er en bitteliten pil som peker på rett objektiv ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

En skulle liksom tro at det var stikk motsatt, at Sigmalinsene skulle se uskarpe og dårlige ut.

Sammenlign hele zoomområdet. Sett Canon-objektivet på 55mm og Sigmaobjektivet på 50mm - så er 17-55 en hel blender mer lyssterk - og er skarpere på f/2.8 enn Sigma er på f/4..

Tydelig at Sigma har prioritert ytelsen i vidvinkeldelen - 17-70 @70mm på full åpning på f/4 er heller traurige saker..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

En skulle liksom tro at det var stikk motsatt, at Sigmalinsene skulle se uskarpe og dårlige ut.

Sammenlign hele zoomområdet. Sett Canon-objektivet på 55mm og Sigmaobjektivet på 50mm - så er 17-55 en hel blender mer lyssterk - og er skarpere på f/2.8 enn Sigma er på f/4..

Tydelig at Sigma har prioritert ytelsen i vidvinkeldelen - 17-70 @70mm på full åpning på f/4 er heller traurige saker..

Ok, det er sant. Jeg er ikke så kjent med måten å bruke verktøyet på. Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...