Trondster Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Objektiv: Zeiss ZE Makro-Planar T* 2/50 Deltakernivå: Purist Utstyr: Canon 5DmkII og sikkert litt blits og/eller mellomringer. Ekstrautfordring: Heller ikke denne gang - utover å kun kjøre manuell fokus.. På tide å trimme det eneste objektivet mitt som er kjøpt nytt.. Deltar i 50mm uke for tredje gang - første gang med ZE Planar T* 1.4/50, andre gang med 1.4/50 på fullframe, og denne gang med ny 50mm. Lenke til kommentar
netrex Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Blir ikke mellomringer juks? Hvis objektivet er 50mm mener jeg. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Overhodet ikke - mellomringer endrer ikke brennvidden - kun nærgrensen. Vel - mener jeg å huske, i alle fall. Endret 12. desember 2010 av Trondster Lenke til kommentar
kaian Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) Blir ikke mellomringer juks? Hvis objektivet er 50mm mener jeg. Mellomringer forandrer bare nærgrensen, ikke brennvidden. edit: æsj, for sein! Endret 12. desember 2010 av kaian Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=wc3f4xU_FfQ Extendere, derimot, inneholder optikk og endrer brennvidden. Endret 12. desember 2010 av Trondster Lenke til kommentar
netrex Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Overhodet ikke - mellomringer endrer ikke brennvidden - kun nærgrensen. Vel - mener jeg å huske, i alle fall. Ja, da så Da blir jeg nok å ta i bruk mellomringer om jeg føler behovet jeg også Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Meeen - en ting du skal passe på - området i fokus blir enda tynnere, og med mellomringer så får du diffraksjon enda tidligere når du blender ned, så pass på med mellomringer, for ellers.. blir du bare mellomfornøyd. Og vi er i gang! Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Et semi-amatør-spørsmål: Hva menes med diffraksjon? Og hva mener du med at området i fokus blir tynnere? Er det at bare en bitteliten del blir i fokus? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Til makrofotografering blir dybdeskarpheten tynnere, til dels veldig tynn. (Se også bilde i spoiler). Dette er på full åpning, da (f/2.5), men bare se hvor tynn skive av kaninen (og underlaget) som er i fokus! Med mellomringer får du nærgrensen enda tettere på, og så blir dybdeskarpheten enda tynnere enn det du ser her igjen. Diffraksjon - når du bruker mindre blender, så blir det mer dybdeskarphet. Men - når blenderen blir for liten, så blir det diffraksjon - at alt blir mer ullent og uklart. Du kan se her at det blir mer uskarpt når blenderen blir liten. Prøvde med en stabel mellomringer på 125mm'en min, og det begynte å bli merkbart uskarpt allerede ved blender f/5.6! Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Blir det mindre skarpt av mangen mellomringer? Og er "en tynn del i fokus" uønsket? Jeg synes det var litt kult på den kaninen Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 12. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2010 Det blir ikke mindre skarpt, men det blir en mindre _del_ av motivet som blir skarpt. Teit med bilde av en fin edderkopp hvis bare en bitteliten skive av edderkoppen er i fokus. Til makrofotografering ønsker man derfor å blende ned - makrobilder på full åpning blir litt for spesielt. Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. desember 2010 Del Skrevet 12. desember 2010 Skjønner. Lykke til med uke 50! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 13. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2010 Får starte med en kjapp en - falt for denne lille oasen av varmt lys innimellom kalde bygninger og frostluft en sur Københavnsk ettermiddag, på vei til fysioterapeut. (Er ikke bare bare å drasse på to drog som runder ti kilo..) Solgløtt ISO 400, f/5.6, 1/125s Tenkte ellers på å makroere i kjelleren, men med stiv nakke og hodevondt ble det med dette for i dag.. Lenke til kommentar
netrex Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Fint og stemningsfullt bilde Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Tenk om enda noen hadde sittet der med en kaffekopp og nytt solskinnet. Det hadde blitt kult. Stiv nakke er kjipt, har plagdes litt med slikt selv innimellom. God bedring. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Jepp - savnet noen sittende der på verandaen. Takker for kommentarer! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2010 Langt og tynt blir det - og svevende. Space Christmas*) ISO 200, f/2, 1/250s *) Romjul Lenke til kommentar
Noggie Skrevet 14. desember 2010 Del Skrevet 14. desember 2010 Morsomme former paa dagens bilde. Lenke til kommentar
bareanton Skrevet 15. desember 2010 Del Skrevet 15. desember 2010 Det likte jeg og for en gang skyld så skjønte jeg ordspillet. Sirkelen i bakgrunnen var med på å løfte bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå