Gå til innhold

"bake" skjermkort i stekovn

JAH

Anbefalte innlegg

Fikk et defekt nv 8800 ultra kort av en på jobben for litt siden.Det var masse hvite stiper over skjermen, så regna med at det var defekt.For en god stund tilbake leste jeg at folk "bake" korta i stekovn for å få de til å fungere igjen.

Måtte jo teste det.

Stippa kortet helt ned til printkortet og tok av all kjølepasta.

Forvarma ovnen på 200 grader og satt inn kortet i 10min.

Kjølte ned under romtemp, og monterte kjøleren igjen.

Boota opp og : Ingen hvite striper lenger!

Det sies at denne prosedyren skal "feste" tinnet til komponentene igjen.

Har ikke fått testa med spill ennå (kun bios), men dette lover jo godt.

Noen andre her inne som har testa dette med gode resultater?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det sies at denne prosedyren skal "feste" tinnet til komponentene igjen
Jo, det er forsåvidt riktig. Men på en annen side så har du nada kontroll over HVOR tinnet flyter og om det skaper nye forbindelser (kortslutninger) mellom nære loddepunkter og gjennomføringer.

Så det er absolutt en risikosport, men artig å høre at du fikk det til da :new_woot:

Så spørs det om det holder i lengden.

Lenke til kommentar
Jo, det er forsåvidt riktig. Men på en annen side så har du nada kontroll over HVOR tinnet flyter og om det skaper nye forbindelser (kortslutninger) mellom nære loddepunkter og gjennomføringer.

Så det er absolutt en risikosport, men artig å høre at du fikk det til da :new_woot:

Tinnet skal ikke flyte noen steder.Hvis jeg ikke husker helt feil er smeltepunkt på tinn ca +/- 232 grader.Poenget her er vel litt "feilproduksjon" at skjermkort (merk Nvidia har jeg lest), og at denne metoden "fester" komponentene der de hører hjemme.

Kom med tilbake meldinger om dette funket :D

Veldig kjekt å prøve, ihvertfall når garanti å alt er gått ut :)

Skal prøves i morra.Såklart blir det her kun på kort uten garanti, men skøy om det funker (selv om det kanskje bare er midlertidig)

Endret av janaha
Lenke til kommentar

Et imponerende bra triks, som jeg ikke har noe tvil, med tanke på det tekniske, at det kan fungere.

Tinnet skal ikke flyte noen steder.Hvis jeg ikke husker helt feil er smeltepunkt på tinn ca +/- 232 grader.

Smeltetemperatur på loddetinn varierer avhengig av hvor stor prosentandel tinn, bly og sølv det er i tinnet. Du er i hvert fall ikke langt unna med å si 232 grader +- :)

Ikke for å plage, men loddetinn inneholder bly, som er giftig.

Jeg er ikke sikker på om det er lurt å bruke samme ovn til å steke grandis etterpå.

Kanskje lurt å bruke stekeposer?

Loddetinn smelter ikke ved 200 grader. Tror blyet begynner å avgi blydamp ved rundt 500 grader, så dette burde ikke være noe problem.

Når du lodder, så kommer røyken av flussmiddelet.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Det smelter ikke nok til at dette skjer. Så ikke så farlig om kortet er ødelaggt uansett. Men om det funker er det jo ingen vits.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg er ikke sikker på om det er lurt å bruke samme ovn til å steke grandis etterpå.

Det er bare og lufte ovnen etterpå det skal ikke ha noe og si. Og i tilegg er det minimalt med tinn i forhold til når man smelter tinn/bly da man trenger god ventilasjon og maske pga avgassene. Men som sagt er det eneste som er rissikabelt med dette er sjansen for kortsluttning.

Lenke til kommentar

Så lenge kortet er RoHS godkjent så går det fint.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Har ett Gainward Bliss 7950 GX2 her som viser meg fine fargeprikker under boot og får bluescreen så snart skjermkortdriveren er instalert.. Får prøve å bake det å si ifra om det hjalp :)

Er ikke sikkert at det hjelper deg.

Feilen som er med 8xxx, 9xxx og GT2xx er relatert til GPU.

Mens det som tok livet av 7xxx serien var spenningsregulatorene på kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...