tom waits for alice Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Forumet er plaget med sin andel av fanboykrangler, og medhørende argumementer av typen "Vi er flere". Så jeg tenkte jeg skulle gi dere litt faktiske forholdstall å se på. Jeg har tatt ut statistikker for hvilke operativsystem som er benyttet av besøkende på forumet som kommer hit henholdsvis fra Google, direkte til forumet, fra Hardware.no og fra Amobil. Det finnes andre trafikkilder, men disse er de mest interessante i denne sammenheng. Tallene er hentet fra de to siste månedene. Det kan være interessant å ta ut en tilsvarende statistikk om et halvt år og se om forholdet mellom Android og iOS endrer seg. Merk: Alle disee grafene viser prosentvis andel av det gitte segment. I faktiske tall vil Google være mye større enn både direkte trafikk, Hardware og Amobil til sammen. Her viser vi altså fordelingen innen det enkelte segment, ikke størrelsesforholdet mellom dem. La oss gjøre unna "ti på topp"-lista. Det er ingen konkurranse, uansett trafikkilde så er Windows soleklar leder fremdeles: Siden de andre er så små, er det mer interessant om vi zoomer inn på de viktige konkurrentene: Mac, Linux, iOS og Android. For iOS har jeg skilt iPhone og iPad. Jeg glemte iPod som kommer i tillegg (og er litt mindre enn iPad.) Gruppert på kilde pr. OS: Gruppert på OS pr. kilde: Vi kan anta at Google-tallene er mer representative for "folk flest" enn de andre, og vi ser at Mac har 8,1% mot Linux snaue 0,9%, og at iOS har 5,3% mot Androids 0,9%. Symbian er snaut 0,2%, og ingen andre OS er oppe i en promille. Ser vi på de direkte brukerne, altså de som går rett til forumet, så ser vi at Linux har en større andel enn blant folk flest, med 2,8%, mens Mac har noen færre med 6,8%. Og Android er på høyde med iPhone, men iOS drar fra med 0,7% hvis vi tar med iPad og iPod. Så går vi til brukerne som kommer fra Hardware. Den tydeligste forskjellen er at her er det like mange Linuxbrukere som Macbrukere, 4,3% hver.Ikke så mange mobilbrukere i denne gruppen, men iOS har ca 3% mot Android som har 0,9. Tilslutt, Amobil-brukerne: Andelen Mac og Linux-brukere er omtrent som for de direkte, 6,8 og 2,3% henholdsvis. Andelen mobilbrukere er ikke uventet høy her, og det vinner Android på, de har 4,2% her mot iOS som har tilsammen 6%. Merk: Tallene er for besøkende på forumet. Det vil si at når jeg snakker om Amobil-brukere, så er det de som kommer fra Amobil når de besøker forumet, ikke Amobils besøkende totalt. De kan ha helt andre tall. Geir P.S. Denne statistikken er ren hobbyvirksomhet. Jeg skal gjerne lage fler, men har ikke (betalt) tid til det... 9 Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 2. desember 2010 Del Skrevet 2. desember 2010 Du glemte jo den viktigste statistikken! Hvilken nettleser bruker folk? Men ellers veldig interessant å sjekke ut. 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 2. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2010 Det kan jeg ordne. Stay tuned to this channel... Geir 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Og da poster vi statisikk over nettlesere: Som dere ser er Internet Explorer fortsatt i toppen blant Google-brukerne. Firefox har nådd 25%, Chrome 15, Safari 11 og Opera 3-4%. Hos de direkte brukerne taper IE terreng, de mer enn halverer oppslutning, FF vokser litt og er mest brukt, Chrome og Opera spiser mange prosent hver. Hos HW-brukerne er det FF som gjelder. Amobil havner i en mellomstilling. IE er fortsatt såvidt størst. Ingen andre nettelsere når en prosent i noen segment. Igjen: Alle tallene er prosentvis fordelig pr. segment. De sier ingenting om størrelsforholdene mellom segmentene. Men Google er altså større enn de andre til sammen. Geir 2 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Jeg bør kanskje påpeke en ting: Google-tallene er ikke "rene", fordi mange forumbrukere benytter Google til å finne poster på forumet istedet for det innebyggede søket vårt. Så det trekker Googletallene litt i retning av de direkte. Det er sannsynlig at Google-tallene ville være enda mer markert IE-vennlige om vi kunne korrigere for dette... Geir Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Se der ja, mat for mons! Takker for infoen, dette var interessant å se igjennom. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Nerdestatistikker er noe vi setter pris på Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Kult. Men noen måte å se hva som brukes generelt på forumet, ikke gruppert etter referer? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 Den vil være nokså nær Google-tallene, rett og slett fordi de representerer flertallet av brukerne. Jeg skal poste det også etterhvert. Edit: Ikke så nær som jeg trodde. Se neste post. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2010 For alle besøkende: Firefox 31% (28% på Windows, 2% på Mac, 1% Linux) IE 29% (Alle Windows) Chrome 20% (18% Windows) Safari 11% (Halvparten på Mac) Opera 8% (Nesten alle Windows) Edit: La til fordeling i paranteser. Edit2: Safari er den mest populære browseren på Android også. (Ok, ikke helt, webkit rapporteres som Safari...) Geir Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Jau, nesten 10% for Opera-brukere er ikke akkurat dårlig. Dog litt synd at det er så få som bruker et godt norsk produkt som Opera. 7 Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 3. desember 2010 Del Skrevet 3. desember 2010 Spennende lesing, slikt vi nerder ser på som god underholdning! Lenke til kommentar
Carlgutt Skrevet 4. desember 2010 Del Skrevet 4. desember 2010 Veldig interessant bra du bruker tid på sånt til forumet Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 5. desember 2010 Del Skrevet 5. desember 2010 Ja, jeg gjør selvsagt mitt beste for å få opp Linux-statistikken. Bruker mye Symbian med Opera Mini også. Og så hender det ofte at jeg bruker Haiku. Den var desverre ikke representert i statistikken, men så er jeg vel sikkert den eneste på forumet som bruker det også :-( Lenke til kommentar
sikotryne Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Må si dette var interessant! Det forteller meg jo bla. at det ikke er den typiske hardware.no bruker som har kjøpt iPad ihvertfall. Ellers interessant å se. Slikt er jo også meget interessant lesning om man lager tilsvarende grafer om f.eks. 1 år. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 21. desember 2010 Del Skrevet 21. desember 2010 Og så hender det ofte at jeg bruker Haiku. Den var desverre ikke representert i statistikken, men så er jeg vel sikkert den eneste på forumet som bruker det også :-( *kremt* Mener bestemt at jeg har vært inne her hele to ganger fra den virtuelle maskinen som hadde Haiku en stund Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Virtuelle maskiner er for pyser Jeg kjører Haiku direkte på en av laptopene mine. Men det er svært hyggelig å høre at vi er flere Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Slike ting som det her er forsidemateriale for nettverket imo. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2011 Slike ting som det her er forsidemateriale for nettverket imo. Det er lov å foreslå det for dem. Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 30. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 30. januar 2011 (endret) Det kommer oppdaterte statistikker om noen dager. (Når jeg bare har tid til å sette meg ned å lage dem.) Annenhver måned er sikkert passende til å se trender. Spørsmålet er om vi ser noen fremgang for Android nå som stadig flere enheter lanseres. Edit: Ikke glemt dette, men tiden ble borte for meg. Kommer etterhvert. Geir Endret 16. februar 2011 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå