Gå til innhold

Rimelig SSD systemdisk?


Spearman

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å kjøpe meg en SSD systemdisk til rundt tusenlappen. Siden jeg skal bruke det til OS er det jo god ytelse ved lesing og skriving av små filer som gjelder mest, og dette er ikke alltid like lett å finne ut av. Har søkt litt på nettet, men finner jo veldig sprikende omtaler av forskjellige produkter. Forskjellige benchmarks gir veldig forskjellige resultater osv.

 

Jeg har kikka litt på Corsair Force 60GB, men vet ikke helt hva jeg skal stole på av omtaler på nettet. Har noen noe erfaring med denne? Har noen evt. noe erfaring med andre disker i denne prisklassen til bruk som systemdisk? 40GB er forøvrig i minste laget, ser helst etter 60GB eller 80GB.

 

By the way lurer jeg på om det er en smal sak å klone Win7 over til en SSD disk? Har en partisjon for OS på 50GB nå. Leste et sted at man fikk blåskjerm om man bare klona en installasjon fra HDD til SSD, så man måtte kjøre clean install i stedefor. Vil jo helst slippe det da det ikke er lenge siden jeg la inn Win7 :hrm: Noen tips, råd eller erfaringer rundt dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synd jeg ikke har HK med støtte for STA 6Gb/s.. men men :)

Jeg ser Crucial-disken har høyere lesehastighet, men lavere skrivehastighet. Men det er vel en god del mer lesing enn skriving, så det er kanskje ikke så dumt!? Det er jo seff også viktig at disse hastighetene kan opprettholdes ved lesing/skriving av ganske små filer, da det er mest aktuellt for systemdisk. Denne disken til Crucial skal være bra også der eller? Ser litt etter tester selv også jeg :)

 

Har du noen gratis programmer for kloning å anbefale? Har ikke kikka så mye på dette, men er Clonezilla et ålreit program?

By the way når jeg skal klone, burde jeg sette SSD-disken over på AHCI før eller etter jeg overfører data til den?

 

OSet mitt er 64 bit. Har dette noen betydning på noen måte?

Lenke til kommentar

Tja, var jo det jeg gjorde med floppyen..hehe :)

 

Forøvrig har jeg fortsatt et par spørsmål uten svar:

Noen gratis programmer for kloning å anbefale? Har ikke kikka så mye på dette, men er Clonezilla et ålreit program?

By the way når jeg skal klone, burde jeg sette SSD-disken over på AHCI før eller etter jeg overfører data til den?

 

OSet mitt er 64 bit. Har dette noen betydning på noen måte?

Lenke til kommentar

Noen gratis programmer for kloning å anbefale? Har ikke kikka så mye på dette, men er Clonezilla et ålreit program?

By the way når jeg skal klone, burde jeg sette SSD-disken over på AHCI før eller etter jeg overfører data til den?

 

OSet mitt er 64 bit. Har dette noen betydning på noen måte?

Før du endrer til AHCI (fra IDE) i BIOS, bør du sørge for at du har en AHCI-kompatibel diskkontroller-driver installert. (Hvis ikke får du ikke startet Windows etter endringen i BIOS.)

 

Hvis du skal kjøre kloneprogrammet fra Windows, så er det vel en fordel om dette er et 64bit-program, men jeg tror ikke det er noe must.

 

Hvis du bruker et program som Easeus Disk Copy (gratis) spiller det ingen rolle hva slags filsystem eller OS du bruker - det booter fra CD og kopierer sektor for sektor.

 

Forøvrig vil jeg anbefale SSD Tweaker for å få mest mulig ut av enheten. Les også side 31++ i oktober-utgaven av CPU for flere SSD-tips. (Jeg vet ikke hvor mye man forlenger levetiden på en SSD ved å flytte TEMP-foldere og 'Temporary Internet Files' over på en snurredisk, men alle monner drar, heter det.)

Lenke til kommentar

Slo meg visst at jeg har et par ting til jeg lurer på..

 

Hvordan sjekker jeg om jeg har AHCI-kompatibel diskkontroller-driver installert? Har forsøkt å google, og har kikket litt rundt, men finner ikke ut av det.

 

Når jeg endrer til AHCI i Bios, så endrer jeg jo dette for hele sata-kontrolleren ser det ut til. Deretter kan jeg gå inn på ahci settings og velge hvilke disker som ikke skal ha AHCI, eller om den skal stå på auto. Burde jeg her disable AHCI for de gamle diskene mine? Eller burde det være greit å la den stå på auto?

Lenke til kommentar

Slo meg visst at jeg har et par ting til jeg lurer på..

 

Hvordan sjekker jeg om jeg har AHCI-kompatibel diskkontroller-driver installert? Har forsøkt å google, og har kikket litt rundt, men finner ikke ut av det.

Det bruker å stå i Device Manager, under 'Disk Controllers', 'Storage Controllers', eller noe sånt noe. På min herværende XP-maskin står det under 'IDE ATA/ATAPI controllers'. Driveren heter 'Intel ICH9M-E/M SATA AHCI Controller'.

Du bør også kunne finne info om driverne er AHCI-kompatible på websidene til hovedkort-produsenten.

 

Når jeg endrer til AHCI i Bios, så endrer jeg jo dette for hele sata-kontrolleren ser det ut til. Deretter kan jeg gå inn på ahci settings og velge hvilke disker som ikke skal ha AHCI, eller om den skal stå på auto. Burde jeg her disable AHCI for de gamle diskene mine? Eller burde det være greit å la den stå på auto?

All SATA-disker burde kunne fungere fint under SATA-mode 'AHCI'. AHCI sier mer om hvordan kontrolleren fungerer, hvordan den kan sjonglere med henting av data fra ulike plasser på disken (NCQ), hvordan den kan takle hot-swapping av disker, osv.

 

Det viktige er at driverne for AHCI er på plass i OS'et når du har slått det på i BIOS og så forsøker å boote maskinen. Er ikke driverne på plass da, vil du ikke komme inn i Windows. (Det er ikke verre enn å restarte maskinen, gå inn i BIOS igjen, sette SATA-mode til 'IDE', restarte maskinen, installere AHCI-drivere i Windows, restarte, gå inn i BIOS, sette SATA-mode til 'AHCI', restarte, og der skulle du være i mål.)

Lenke til kommentar

Med 100vis av like tråder som dette, så bør vel folk snart vite dette? Eller er det bare jeg som lurker for mye her inn? 

There's one born every minute. (A noob, I mean.) Trådtitlene er ikke alltid så deskriptive som de kunne ha vært, og søkeopplegget ikke så enkelt som det kunne ha vært ...

 

Og, ja, du lurker for mye.

Lenke til kommentar

Det bruker å stå i Device Manager, under 'Disk Controllers', 'Storage Controllers', eller noe sånt noe. På min herværende XP-maskin står det under 'IDE ATA/ATAPI controllers'. Driveren heter 'Intel ICH9M-E/M SATA AHCI Controller'.

Du bør også kunne finne info om driverne er AHCI-kompatible på websidene til hovedkort-produsenten.

 

Hos meg står det A7L02THN IDE Controller. Har gått inn på egenskaper på den og kikka rundt, finner ikke noe mer beskrivelse enn det. Altså burde jeg gå på jakt etter AHCI-driver mens jeg venter på disken? (..som nå er bestilt :cool: )

 

Med 100vis av like tråder som dette, så bør vel folk snart vite dette? Eller er det bare jeg som lurker for mye her inn?  :dontgetit:

 

Sorry det ble litt mye spørsmål om generelle ting her, det er sikkert å finne andre steder også, men jeg fant liksom ut at jeg lurte på litt mer og litt mer hver gang, og da holdt jeg meg bare i tråden min jeg.. :p Og ja, jeg er litt HW noob for tiden, er noen år siden jeg var aktiv rundt detta og hadde satt meg inn i alt som skjedde osv :)

Lenke til kommentar

Hos meg står det A7L02THN IDE Controller. Har gått inn på egenskaper på den og kikka rundt, finner ikke noe mer beskrivelse enn det. Altså burde jeg gå på jakt etter AHCI-driver mens jeg venter på disken? (..som nå er bestilt :cool: )

Gå på jakt! For det hørtes ikke mye ut som en AHCI-kontrollerdriver det du har.

 

Nevner du hvilket hovedkort du har, så kanskje du kan få hjelp til å nedlegge byttet.

 

(Vi har vel alle vært noobs en gang, og er det vel fortsatt på mange områder.)

Lenke til kommentar

Å finne drivere har jeg heldigvis gjort utallige ganger før, så det tror jeg gikk greit :) Gikk inn på hovedkortet mitt hos Asus og lasta ned "Intel® Matrix Storage Manager Driver[..]Intel® AHCI/RAID Driver Disk for Windows 32/64bit XP & Windows 32/64bit Vista & 32/64bit Windows 7."

 

..og nå ligger disken min på Rimi borti veien, så da blir nok dette en fin helg! Tusen takk igjen til alle for god hjelp! Nå håper og tror jeg at jeg har nok info for å få til detta :thumbup:

Lenke til kommentar

Nå har jeg lastet ned driveren for AHCI fra Asus, men når jeg prøver å installere den får jeg beskjed om at PCen "does not meet the minimum requirements for installing the software".

 

Jeg har kikka litt rundt på nettet og det virker som at det ikke er mulig å installere driverene siden windows ble installert under IDE mode i Bios. Kan dette stemme?

 

Er det eventuelt mulig å fikse dette? Er ikke så veldig lysten på å installere windows på nytt egentlig..

 

EDIT: Nå var jeg litt brå. Lette litt mer og fant til slutt en artikkel hos Microsoft. Ser ut til at dette kan være veldig enkelt allikevel. Tester i morra etter jobb :)

Endret av SpearMan
Lenke til kommentar

Jeg har kikka litt rundt på nettet og det virker som at det ikke er mulig å installere driverene siden windows ble installert under IDE mode i Bios. Kan dette stemme?

Det hørtes rart ut ...

Men den Microsoft-artikkelen frisket litt opp i minnet mitt, og et raskt søk resulterte i How to Enable AHCI in Windows 7 og Enabling AHCI mode after Windows 7 installation. Good luck.

 

Hvis dette hjelper, så kanskje du ikke trenger å installere Intel-driveren. (Eventuelt så vil denne endringen gjøre det mulig å installere driveren.)

Lenke til kommentar

Jeg regner med å få til AHCI på den måten som er beskrevet i artiklene, ja, men foreløpig sliter jeg med noe annet. Jeg vil vente med å bytte til AHCI til jeg har fått en fungerende klone av systemdisken over på den nye SSD-disken, sånn at jeg slipper å tukle med "originalen", men her stopper det opp. Jeg har forsøkt flere ting for å kopiere systemdisken til SSD-disken, men får ikke til å boote fra den.

 

Jeg har tukla en del frem og tilbake med både Easeus Disk Copy og med GParted i Ubuntu, og har nå endt opp noe sært:

 

Under den originale installasjonen av Win7 opprettet windows en 100Mb partisjon ved navn System Reserved. Denne var ikke synlig som en stasjon før, men har blitt det nå mens jeg har tukla rundt.

Det siste jeg gjorde var å bruke GParted i Ubuntu til å kopiere denne System Reserved-partisjonen, samt windows-partisjonen fra den gamle disken og over på SSD-disken.

 

Når jeg nå booter fra SSD-disken og går inn i Disk Management ser jeg at System Reserved på SSD-disken står som Active og System, mens Boot, Page File og Crash Dump fortsatt er på windows-partisjonen på den gamle disken.

 

Hva System Reserved er til vet jeg ikke, men det virker som at PCen nå booter på denne partisjonen fra SSD-disken, og at det der henger igjen noe info som peker på windows-partisjonen på den gamle disken.

 

Har noen noe peiling på hva jeg må gjøre nå?

 

EDIT: fikk det til å fungere nå! :new_woot:

Den gamle systemdisken min hadde en svær partisjon bak seg, så da jeg tok disk copy fra gamle disk->SSD disk, ble det bare tull siden den gamle disken totalt var større enn SSD-disken. Heldigvis var den svære partisjonen tom, så jeg fjernet den helt (unallocated space var igjen) og kjørte deretter disk copy fra gamle disk->SSD disk. Nå funker det smooth, så nå skal jeg i gang å kjøre over på AHCI. Oppdaterer nok posten igjen etterpå om jeg får det til :)

 

EDIT 2: SCORE! :new_woot:

Da er driverene installert og AHCI-greiene er i device manager. Trengte ikke å endre begge registernøklene som sto i Microsoft sin hjelpefil, tok bare msahci som står i andre oppskrifter også. Kjørte også ny test på windows opplevelsesindex.. primær harddisk gikk fra 5,9 til 7,7 og er nå min HØYESTE score! LOL! :D

 

Tusen takk igjen til alle som har hjulpet meg hele veien! /bow

Endret av SpearMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...