Lilleaasen Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Hei! Jeg har en helt ny stasjonær pc, monterte den på torsdag. men siden første oppstart så har den hatt problemer med å slå seg på. Den slår seg på å det kommer opp "Recovering lost DRAM size" så restarter den så kommer det samme opp igjen, men på den fjerde oppstarten så starter den normalt, å det er alltid på den fjerde oppstarten. Å når jeg sjekker opplysningene på datamaskinen så står det : Internminne: 6GB innstallert (4GB kan brukes) Jeg har lest på nettet men det er så mange forklaringer, men kan det være noe med hovedkortet? Jeg har: Windows 7 Home Premium 64bits system Gigabyte GA-X58A-UD3R hovedkort - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601184 Intel Core™ i7 Quad Processor i7-950 - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=609506 Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 6GB CL9 internminne - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492643 Utrolig irriterende problem, takk for svar Lenke til kommentar
3rd_SQD Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 (endret) Sitter CPU kjøleren riktig montert? Bøyde pins? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1275740&st=0 Endret 28. november 2010 av 3rd_SQD Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Forsøk å oppdatere bios. Sjekk at minnebrikkene går på rett frekvens og får rett spenning. Lenke til kommentar
Lilleaasen Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Sitter CPU kjøleren riktig montert? Bøyde pins? https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1275740&st=0 åpnet pcen igjen no, men ingen pins var bøyd. å kjøleren var også skikkelig montert, dobbeltsjekket. Forsøk å oppdatere bios. Sjekk at minnebrikkene går på rett frekvens og får rett spenning. hvor oppdaterer jeg bios? har prøvd men kansje jeg ikke gjor det rett? rett frekvens og rett spenning? der datt jeg av Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Brikkene skal ha 1,65V og operere på 1600 MHz (frekvens) Vanskelig å si om du gjorde det rett når du ikke forteller hva du gjorde. Du kan da sjekke bios versjon i CPU-Z og sammenligne med siste på hjemmesiden til hovedkortprodusenten Min lenke. Se under downloads/bios Siste versjon er FC Lenke til kommentar
Lilleaasen Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Brikkene skal ha 1,65V og operere på 1600 MHz (frekvens) Vanskelig å si om du gjorde det rett når du ikke forteller hva du gjorde. Du kan da sjekke bios versjon i CPU-Z og sammenligne med siste på hjemmesiden til hovedkortprodusenten Min lenke. Se under downloads/bios Siste versjon er FC Det står faktisk i CPU-Z at jeg har FB, men når jeg prøver å oppdatere til FC kommer det opp at versionen av filen jeg prøver å kjøre ikke er kompatibel med windows versionen jeg kjører, er ikke denne for 64bits? Lenke til kommentar
Lilleaasen Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Har nå fått oppdatert til FC, men har fortsatt samme problemet. Lenke til kommentar
Lilleaasen Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Tok printscreen av CPU-Z å fann dei verdiene hær, noe som er feil? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 28. november 2010 Del Skrevet 28. november 2010 Er jo tydelig at hovedkortet ikke leser minnebrikken korrekt og bruker en annen timing og spenning enn det den bør være. Hadde selv problemer med ett ustabil minne som jeg løste med å sette innstillingene i BIOS til XMP verdiene. For ditt vedkommende 9-9-9-24 istedenfor 8-8-8-20 og 1,65V istedenfor 1,5V. Vet ikke hvordan din BIOS er bygget opp men du burde finne frem til disse innstillingene. Lenke til kommentar
Lilleaasen Skrevet 28. november 2010 Forfatter Del Skrevet 28. november 2010 Er jo tydelig at hovedkortet ikke leser minnebrikken korrekt og bruker en annen timing og spenning enn det den bør være. Hadde selv problemer med ett ustabil minne som jeg løste med å sette innstillingene i BIOS til XMP verdiene. For ditt vedkommende 9-9-9-24 istedenfor 8-8-8-20 og 1,65V istedenfor 1,5V. Vet ikke hvordan din BIOS er bygget opp men du burde finne frem til disse innstillingene. men har en kompis som kjøpte akuratt samme delene som meg, samme hovedkort, prossessor etc. å han har samme verdiene som meg men har ikke problemet? kan det hjelpe å forandre verdier da? Lenke til kommentar
Lilleaasen Skrevet 29. november 2010 Forfatter Del Skrevet 29. november 2010 Viss det er en av minnebrikken som er deffekte, kan det hjelpe å ta dei ut å prøve med en og en? se det kanskje er ei minnebrikke som er deffekt? Lenke til kommentar
Lilleaasen Skrevet 30. november 2010 Forfatter Del Skrevet 30. november 2010 problemet er løst, var ei deffekt minnebrikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå