Gå til innhold

Canon 7D eller 60D?

Anbefalte innlegg

Kan noen paa dette forumet hjelpe meg med et noen tips?

Jeg er en amatoer-fotograf som oensker aa kjoepe et godt kamera som har integrert videokamera med autofokus. Det er bare et par tusenlapper i forskjell paa disse to kameraene, saa jeg lurer paa:

Er det slik at det stilles stoerre krav til fotografen for aa ta gode bilder med 7d enn med 60d?

Hvilket kamera har den beste videofunksjonen, spesielt med tanke paa autofokus og hastigheten dens?

Mvh, Bjoern.Iu

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Autofokus i video er dynge på begge to. Bruk heller manuell fokus.

Finnes mange tråder om emnet, for eksempel denne.

60D har svingbar skjerm.

7D er dyrere, men har markant bedre skuddtakt og autofokus som speilrefleks.

For best mulig video vil jeg anbefale å heller legge pengene i et godt objektiv og god skulderrigg, hvis du absolutt skal ha speilrefleks til skikkelig video.

Ingen forskjell på "krav til fotografen" for noen av husene.

Lenke til kommentar

Autofokus i video er dynge på begge to. Bruk heller manuell fokus.

Finnes mange tråder om emnet, for eksempel denne.

60D har svingbar skjerm.

7D er dyrere, men har markant bedre skuddtakt og autofokus som speilrefleks.

For best mulig video vil jeg anbefale å heller legge pengene i et godt objektiv og god skulderrigg, hvis du absolutt skal ha speilrefleks til skikkelig video.

Ingen forskjell på "krav til fotografen" for noen av husene.

Takk for svar. Vi har idag et eos400d, som er et godt nok fotoapparat til oss. Vi skulle til aa kjoepe et nytt videokamera, men kom da paa ideen om aa kjoepe fotoapparat med video, slik at man ikke trenger aa drasse med seg saa mye utstyr. Derfor blir video med autofokus en relevant vurdering i forkant av et kjoep. Siden prisforskjellen er saa liten, vil vi bare vaere sikker paa at vi kjoeper det beste kameraet med best videofunksjon.

Noen ytterligere kommentarer til dette?

Endret av bstenvold
Lenke til kommentar

60D er litt mer praktisk som video kamera, men det er bare pga. den vribare skjermen som nevnt før i tråden. Som "familiens video kamera" er ingen av dem særlig praktiske og krever mye mer interesse for filming en et dedikert videokamera; gjelder både under opptak og redigering/etterbehandling.

Hvis interessen/utgangspunktet  for DSLR filming ikke er større enn at man "ønsker å oppdatere familiens videokamera; blir dere mest fornøyd med å beholde 450D som foto kamera og heller kjøpe et nytt video kamera.

Lenke til kommentar

60D er litt mer praktisk som video kamera, men det er bare pga. den vribare skjermen som nevnt før i tråden. Som "familiens video kamera" er ingen av dem særlig praktiske og krever mye mer interesse for filming en et dedikert videokamera; gjelder både under opptak og redigering/etterbehandling.

Hvis interessen/utgangspunktet  for DSLR filming ikke er større enn at man "ønsker å oppdatere familiens videokamera; blir dere mest fornøyd med å beholde 450D som foto kamera og heller kjøpe et nytt video kamera.

Ok, men jeg skal uansett kjoepe ett av disse. Jeg har forstaatt at 7d er et bedre fotoapparat enn 60d, men vil jeg merke forskjell? Jeg er jo tross alt fornoeyd med mitt eos400d...er det kun den vridbare skjermen som skiller disse to ift videoopptak?

Lenke til kommentar

Ok, men jeg skal uansett kjoepe ett av disse. Jeg har forstaatt at 7d er et bedre fotoapparat enn 60d, men vil jeg merke forskjell? Jeg er jo tross alt fornoeyd med mitt eos400d...er det kun den vridbare skjermen som skiller disse to ift videoopptak?

Jeg har 7D og jeg er på utkikk etter et videokamera i tillegg som "familiens videokamera". 7D funker ikke til det for meg.

Hvor mye har du brukt 400D og hvor mye har du lært på den? Som fotoapparat er vel 7D og 60D i utgangspunktet temmelig like. Hvis du skal ta veldig mange bilder per sekund av ting som spretter rundt omkring (sport, 3-åringer) så har 7D noen fordeler. Rent bilde-messig så tror jeg at 60D er marginalt bedre i ymse målinger, uten at noen av oss som bruker kameraene kommer til å merke noe til det. 7D har større søker, mens 60D har vribar skjerm. 7D tåler å være ute i regnet (hvis du har dyre objektiv som matcher), men veier noe mer enn 60D.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...