Gå til innhold

Elementene sprengt eller halvsprengt, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

hei!

nå er jeg i tvil her noen sier enten er elementene sprengt eller ikke noen sier at de er halv sprengte jeg har et ødelagt basselement (cerwin vega ve15f)INGEN skader på elementet som øye kan se har tatt det ut og koblet direkte på forsterker (cerwin vega a0.8kw)

prøvd både og satt det inn i kassa og ut men fortsatt samme "blaffringen" som høres til og med på lave nivåer minimalt men...

hifiklubben kongsberg sa halvsprengt eller sprengt! hifiklubben nettbutikk(live chat) sa sprengt eller ikke!

har koblet på alle mulige forskjellige måter får å være sikker på at det ikke er forsterkern!! (alle mulige måter vil jo sefølgelig ikke si at jeg har koblet feil...)

så er det noe som heter halvsprengt eller er det et utrykk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som aller oftest er tilfelle når man sprenger en høytaler er at spolen har blitt utsatt for likestrøm (kutting i signalet fra forsterkeren) og varmeutviklingen har fått spolen til å deformere seg eller kortslutte deler. Det gjør igjen at impedansen endres eller at spolen skraper mot magneten eller rammen.

Dette vil ikke synes da spolen som oftest er omsluttet på begge sider for å beskytte den. Hvis du har et oscilloskop så kan du utelukke forsterkeren ved å måle signalet inn på høytaleren mens du kjører et rent sinus-signal igjennom forsterkeren.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ble mye off-topic i denne tråden. Den merkelige påstanden om at høyttalere går på likestrøm er flyttet ut i denne tråden: http://www.diskusjon...owtopic=1278101

Kjente symptomer ved sprengt høyttaler:

Deformert spole som skraper.

Løse viklinger på spole.

Spider (indre oppheng) revet løs fra rammen.

men jeg sier at spolen virke som den skal og at man ikke kan se noen skader på elementet utapå eller inni så det ble mye offtopic på svaret ditt ogsåXDXDXDXDXDXDXD

Endret av Fatal1tyX
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvis spolen virker som den skal og ikke er deformert og elementet ikke er skadet så er ikke høyttaleren hverken sprengt eller halvsprengt.

skreiv feil med at spolen virker som den skalXD (jeg aner ikke om den virker som den skal, antaglighvis ikke) men tatt ut begge bass elementene og de er prikk like altså ingen skader som jeg kan se har ikke åpnet opp spolen men trur ikke det er nødvendig... så hva kan den lyden komme av da??

Endret av Fatal1tyX
Lenke til kommentar

Du kan prøve å måle motstanden i begge spolene for å sjekke at de har riktig verdi.

ok vet ikke åssen jeg gjør detXD eller åssen utstyr jeg må ha men uansettt har jeg nå kjøpt et element fra da CV ble laget i amerika og nå har jeg hengt det gamle elemente opp på veggen og veggen ser mye finere ut nåXP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...