Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er flere her som vurderer om de skal kjøpe D7000 eller D300s. Personlig tenker jeg på om jeg skal gå for D90 eller D7000.

Jeg kjøpte D40 som mitt første speilreflekskamera for snart fire år siden. Takket være det kameraet har jeg fått opp øynene for en fantastisk hobby :D Siden kjøpet av kamera har jeg supplert utstyrsparken med en fast normal (Nikon 35mm f/1.8G AF-S DX), telezoom (Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 VR) og vidvinkelzoom (Sigma 10-20 mm f/4-5.6 EX DC HSM). I tillegg har jeg skaffet meg stativ og blits.

Nå er tiden moden for en oppgradering av huset. Jeg har egentlig ventet på avløseren til D90, og nå som D7000 er her har jeg på mange måter nesten bestemt meg for å satse på det. Det eneste som får meg til å nøle er at jeg også gjerne skulle ha oppgradert normalzoomen. Har i dag bare kit-objektivet (som sjelden brukes) som normalzoom. Skulle gjerne hatt noe mer lyssterkt (Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II eller lignende).

Økonomien dikterer at jeg har to alternativer: A) Gå for D7000 og klare meg med gammel kitzoom som normalzoom, eller B) Gå for D90 og oppgradere normalzoomen samtidig.

Synspunkter på dette valget?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normalt pleier man og anbefale oppgradering av objektiver før eventuelt kamera bytte,da det er det som gir bedre fotografiske resultater.

Men,et stort men.Tror du vil angre hvis du kjøper deg et D90,da D7000 faktisk er et kjempegodt kamera :)

Eventuelt kjøpe D90 nå og oppgradere når etterkommeren til D90 dukker opp en eller annen gang til neste år.

Lenke til kommentar

Takk for input fra dere som har svart!

Svarene gir meg inntrykk av at det ikke er uten grunn at jeg vakler litt i denne avgjørelsen. Jeg er helt klart enig i at fotografen betyr mye, mye mer enn kameraet. Når det er sagt føler jeg at D40en er et fullt brukbart kamera, men begynner å føle at det setter klare begrensninger for meg som fotograf på flere områder både hva gjelder ytelse og ergonomi. Jeg faller vel inn i entusiast-segmentet, men føler at DX-formatet er mer enn godt nok for meg nå og i overskuelig fremtid. Derfor håper jeg at en (relativt kraftig) oppgradering av DX-hus nå vil gjøre at jeg ikke trenger en ny oppgradering på en god del år. Dermed er det klart det kan være lurt å legge litt ekstra i å kjøpe ny teknologi og gå for D7000. Samtidig vil jo dette kameraet også, relativt raskt bli "gammeldags", så med tanke på at jeg ikke tenker å oppgradere på nytt på en god stund blir jo "ny teknologi"-argumentet ikke like sterkt...

Som nevnt kan jo 35mm gjøre mye av nytten i normålområdet inntil økonomien tilsier at ny normalzoom kan anskaffes dersom jeg går for D7000. Det overveiende viktigste blir altså hvor stor forskjellen mellom D90 og D7000 egentlig er... Er det verdt de 4000 ekstra kronene?

Lenke til kommentar

Takk for input fra dere som har svart!

Svarene gir meg inntrykk av at det ikke er uten grunn at jeg vakler litt i denne avgjørelsen. Jeg er helt klart enig i at fotografen betyr mye, mye mer enn kameraet. Når det er sagt føler jeg at D40en er et fullt brukbart kamera, men begynner å føle at det setter klare begrensninger for meg som fotograf på flere områder både hva gjelder ytelse og ergonomi. Jeg faller vel inn i entusiast-segmentet, men føler at DX-formatet er mer enn godt nok for meg nå og i overskuelig fremtid. Derfor håper jeg at en (relativt kraftig) oppgradering av DX-hus nå vil gjøre at jeg ikke trenger en ny oppgradering på en god del år. Dermed er det klart det kan være lurt å legge litt ekstra i å kjøpe ny teknologi og gå for D7000. Samtidig vil jo dette kameraet også, relativt raskt bli "gammeldags", så med tanke på at jeg ikke tenker å oppgradere på nytt på en god stund blir jo "ny teknologi"-argumentet ikke like sterkt...

Som nevnt kan jo 35mm gjøre mye av nytten i normålområdet inntil økonomien tilsier at ny normalzoom kan anskaffes dersom jeg går for D7000. Det overveiende viktigste blir altså hvor stor forskjellen mellom D90 og D7000 egentlig er... Er det verdt de 4000 ekstra kronene?

Oppgraderte fra D90 til D7000. Har ikke brukt det i så mange dager, men en stor forskjell fra D90 er autofokusen. Den er virker mye raskere på D7000. Når jeg tar bilder av hunder i full fart får jeg mange flere skarpe bilder enn hva jeg gjorde med D90 (med samme objektiv).

Det er også helt fantastisk på høy iso. Når jeg tok bilder på 3200 måtte jeg i starten sjekke om at bilde virkelig var tatt på så høy iso. Det er også mange andre små ting som gjør at D7000 virker som et mye bedre kamera. Alt i alt syns jeg det er verd 4000 mer enn D90, men man får jo fremdeles veldig gode bilder med D90.

Endret av rumattso
Lenke til kommentar

Javisst, jeg er helt sikker på at D7000 er et bedre kamera enn D90. Selvfølgelig vanskelig å avgjøre hvor mye forbedringene er verdt i kroner og øre. Jeg heller nok mot å gå for D7000 da jeg regner med at dette i så fall blir en oppgradering som vil sørge for at jeg har et kamera i flere år fremover.

Tar uansett gjerne i mot flere innspill fra de som har erfaringer/synspunkter på forskjeller mellom D90 og D7000.

Lenke til kommentar

Hei gautet

Du skriver at du opplever at ditt D40 setter begrensninger. Kan du utdype det litt nærmere? Jeg sikler litt på D7000 selv, men det er nok mer nysjerrighet og "skal ha" faktoren som driver meg. Har idag et D80.

Javisst. Opplever jo en del klare begrensninger når det gjelder ytelse. Tenker særlig på ISO-ytelse og noe begrensning ved at oppløsningen ikke er større enn den er, med tanke på cropping. Det er videre en svakhet at D40en ikke har innebygget fokusmotor, men det er jo lite relevant for deg. Fokussystemet til D40 er også relativt enkelt sammenlignet med D7000 f.eks. En annen liten sak er at jeg ikke kan bruke den innebygde blitsen til å trigge min eksterne blits trådløst.

De største begrensningene ligger nok allikevel i ergonomi. Det er en stor svakhet med D40 at såpass mye essensiell funksjonalitet er nedgravd i menyene. Jeg savner fysiske innstillingsmuligheter av flere slag på kamerahuset: Jeg savner to kontrollhjul og dedikerte knapper til essensielle funksjoner som WB, ISO mm. Jeg savner nedblendingsknappen. Jeg savner "shooting mode"-hjulet (etter å ha sett det på D7000). Jeg savner værtetting og et generelt mer robust kamerahus. En god del av dette er jo mindre relevant for deg som har D80.

Dette var det jeg kom på i farten ved kontorpulten. Det er helt sikkert ting jeg har glemt. Det er flere ting jeg tenker over hver gang jeg er ute og fotograferer.

Lenke til kommentar

En ekstremt irriterende mangel på D7000 derimot at AF-ON knappen er borte. For egen del er den nesten like viktig som utløserknappen (jeg har aldri benyttet fokus ved halv nedtrykk av utløserknapp - da det for min del er en håpløs måte å jobbe på). Joda, du kan konfigurere AE-L/AF-L knappen til dette, men jeg foretrekker 2 knapper til dette da jeg benytter begge ganske hyppig.

Lenke til kommentar

En ekstremt irriterende mangel på D7000 derimot at AF-ON knappen er borte. For egen del er den nesten like viktig som utløserknappen (jeg har aldri benyttet fokus ved halv nedtrykk av utløserknapp - da det for min del er en håpløs måte å jobbe på). Joda, du kan konfigurere AE-L/AF-L knappen til dette, men jeg foretrekker 2 knapper til dette da jeg benytter begge ganske hyppig.

Hvis du bruker AE-L/AF-l knappen til fokus, så er det jo mulig å programere Fn knappen eller nedblendings knappen til å låse lysmåling og/eller fokus.

Lenke til kommentar

Interessant å høre om svakheter ved D7000 også. Kommer jo stort sett lovord. Nå kommer jo jeg fra D40, så jeg er jo ikke akkurat vant med en overflod av knapper fra før. Men jeg kan forstå irritasjonen for en som er vant med funksjonaliteten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...