Gå til innhold

D300s eller D7000?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går medier og kommunikasjon første året. For tiden har jeg et Nikon D40, noe som funker. Men jeg trenger et kamera som har AF motor i huset. I lengden blir det dyrt å kjøpe objektiver med AF motor, også vanskelig å finne.

Jeg føler meg klar til å gå over til et mer avansert kamera, samtidig trenger jeg et som kan filme, ettersom vi filmer og fotograferer en del på skolen.

Jeg har sett en del på Nikon D300s, men i det siste sett mye på D7000.

Hovedsakelig kommer jeg til å ta bilder med kameraet, men filme innimellom.

Hvilket av kameraene anbefaler dere?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ref denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1276320&st=40&p=16519975entry16519975

Jeg har sett mye på D7000 - og hadde det ikke vært for at den mangler 50/60P hadde jeg allerede hatt det. Dette er dog ikke et problem for deg da D300s heller ikke har det. Ville kjøpt D7000, og plassert penger du evt får til overs på en ekstra linse - 50mm f1.8 f.eks da denne er skarpere blendet ned enn 1.4.

Lenke til kommentar

Skuddtakt og autofokus er det eneste D300s er bedre på, i tillegg til at den har ett større hus for dem som foretrekker det. På samtlige andre punkter er D7000 like god eller bedre.

Tror jeg overlever med ett bilde fps mindre, og jeg er vandt til D40, så D7000 skulle da vel være bedre å holde i?

Hva tror du?

Lenke til kommentar

Tror jeg overlever med ett bilde fps mindre, og jeg er vandt til D40, så D7000 skulle da vel være bedre å holde i?

Det kommer til å bli en helt annen verden. D7000 og D300s er større og tyngre hus som dessuten har mer gummi og bedre grep. Jeg har selv hatt D90 i to år. I sommer klådde jeg litt på en D40. Det første som slo meg var: «Her var det mye plast!»

Nå har jeg byttet D90 med D7000. Det nye kameraet føles enda bedre i hånden og har enda mer gummi. Uansett om du velger D7000 eller D300s så vil det føles milevis foran D40.

Jeg ville valgt D7000 fordi dette kameraet er ett år nyere. Selv om du ikke kommer til å bruke videodelen mye i dag, så kan behovet ditt forandre seg om ett år eller to. D7000 har vesentlige forbedringer i både lyd og bilde i forhold til D300s.

Lenke til kommentar

Takker meget for svar. Tenker jeg stikker innom FotoVideo og kjenner på begge kameraene. Mulig jeg bestiller D7000 med kit.

Hvilket objektiv mener dere jeg bør skaffe meg da? Blir til allround bruk, helt til jeg får penger til noe nytt.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei! Jeg går medier og kommunikasjon første året. For tiden har jeg et Nikon D40, noe som funker. Men jeg trenger et kamera som har AF motor i huset. I lengden blir det dyrt å kjøpe objektiver med AF motor, også vanskelig å finne.

Jeg føler meg klar til å gå over til et mer avansert kamera, samtidig trenger jeg et som kan filme, ettersom vi filmer og fotograferer en del på skolen.

På forhånd takk!

Valget mellom D300s og D7000 har blitt et dilemma også for meg. Særlig ettersom JP nå selger D300s for 8999.

Jeg skal også oppgradere fra D40, og hadde i utgangspunktet nærmest bestemt meg for å gå for D7000, som hos JP nå er priset til 9485. Jeg ser for meg å bruke kameraet til stillbilder, i mindre grad video. Klar over at jeg sikkert kommer til å bli fascinert av videofunksjonaliteten, og at den sikkert kommer til å bli brukt. Når det er sagt er jeg ganske sikker på at det stort sett vil bli brukt for dokumentering. Jeg vil bruke stillbilde-funksjonaliteten til å få utløp for kreativitet, så den må sitte i høysetet.

Noen som har tanker om hvorvidt jeg bør satse på D300s eller legge på den siste 500-lappen for å få D7000?

Lenke til kommentar

På forhånd takk!

Valget mellom D300s og D7000 har blitt et dilemma også for meg. Særlig ettersom JP nå selger D300s for 8999.

Jeg skal også oppgradere fra D40, og hadde i utgangspunktet nærmest bestemt meg for å gå for D7000, som hos JP nå er priset til 9485. Jeg ser for meg å bruke kameraet til stillbilder, i mindre grad video. Klar over at jeg sikkert kommer til å bli fascinert av videofunksjonaliteten, og at den sikkert kommer til å bli brukt. Når det er sagt er jeg ganske sikker på at det stort sett vil bli brukt for dokumentering. Jeg vil bruke stillbilde-funksjonaliteten til å få utløp for kreativitet, så den må sitte i høysetet.

Noen som har tanker om hvorvidt jeg bør satse på D300s eller legge på den siste 500-lappen for å få D7000?

Når det gjelder bildekvalitet er det vel vanskelig å se forskjell på de to, bortsett fra på høy iso. På høy iso er D7000 helt fantastisk.

300s er jo tungere og større enn D7000. Noen syns det er en fordel, mens andre ikke. Så har du mulighet, gå i butikken og prøv begge.

Den størrste fordelen D300s har er vel 7 bps (8 med batterigrep)mot 6 på D7000.

Her finner du omtale av begge http://www.kenrockwell.com/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...