Larsenio Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Dvs, mer spesifikt min gamle Vivitar 2800 thyristor blits. / Pentax speilreflekskameraer. Denne bruker jeg fast på mitt K10d med hell, men jeg har hørt om dette med at man kan svi elektronikken om blitsen lader såpass mye. Tenkte på å bruke blitsen på konas K-r. Er det trolig at det ikke gir problemer på K10d men svir elektronikken på K-r? Er klar over den tabellen der man ser oversikten over blitser som kan eller ikke kan brukes på digitale speilrefleks uten problemer. Har samtidig spurt på Pentaxforums.com men er ikke sikker på om jeg forklarte meg rett... De konkluderte uansett at jeg ikke burde risiker å prøve ... i tilfelle... Hva tror dere? Larsenio. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Er det denne volt-tabellen du er klar over Du får kjøpt en såkalt sukkerbit og sette imellom kameraet og blitsen for og unngå overspenning,noe alle dette. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Det advares gjerne mot at slike blitser kan utsette elektronikken for stress over tid, som plutselig fører til at blitssystem eller annen elektronikk tar kvelden. Har aldri lest noe om forskjellig 'følsomhet' på Pentax-modeller, men det kan jo tenkes at visse kameraer tåler høy spenning bedre enn andre. Ettersom spenningstall for blitser kan variere i forhold til produksjonstid/-sted anbefales det å alltid måle spenningen på blitsskoen, noe som enkelt kan gjøres selv med et billig multimeter (så lenge blitsen ikke 'går av' skal man få en gyldig måling) mellom senterkontakt og metalldelene på siden av blitsskoen. Bruk nye/nyoppladede batterier for sikkerhets skyld. (Merk at det finnes mange tall for hva Pentax-kameraer tåler og ikke tåler. Det er nok ikke bare et spørsmål om spenning, men uansett er det mest brukte tallet 20 eller 25V. De fleste Pentax-blitser er langt under dette, i sær AF-serien og nyere. Vivitar-blitser varierer, f.eks. er de eldre 'Made in Japan'-283-blitsene høyspente, nyere 'Made in China'-versjonene er 'sikre'. Det ser ut til at det samme gjelder 2800, nyere eksemplarer har lav spenning, eldre har høy.) PS: Personlig ville jeg muligens spandert noen kroner på f.eks. en Pentax AF280, antagelig billigere enn en slik 'Safe sync' som Nautica nevner. Eventuelt kan du legge ut en annonse på PentaxForums med noen krav listet opp. For øvrig verdt å nevne at noen Pentax-tilpassede TTL-blitsenheter fra tredjepartsprodusenter 'tror' de er på et Pentax TTL-kamera om de riktige kontaktene er der. Hadde en Vivitar som trengte et par teipbiter for å faktisk fungere automatisk på K100D-et mitt. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Tusen takk for fine svar, Nautica og Aiki @Nautica; Jeg snakket om den listen du refererte/linket til, ja. Hadde derimot ikke sett den andre linken som blir linket til inni tabellen. Det var mye bra lesning. Den sukkerbiten så jo forsåvidt lur ut, men om jeg skulle trenge noe annet for å få brukt vivitaren blir det en Metz 580 eller to på oss i stedet for @Aiki; jeg skal få målt denne, var heller ikke klar over hvordan man målte. Har elektriker på jobben min, skal nok få hjelp av han sånn at denne blir korrekt. :!: Så av tilbakemeldinger i linken inni tabellen der Vivitarblitsen ble skrevet om at der var mange forskjellige målinger for Vivitar 2800. Fra 5.6V til 130V. Noe som er veeeel høy spenning vel? Tror ikke jeg tør sette på før jeg har målt. Når jeg finner ut hvor høy spenning som går gjennom der vet jeg ikke om jeg tør da heller Jaja... Aner ikke prod.år for denne. Vet bare serienummeret som ser ut til å være 4012192. Tusen takk for all hjelp Lenke til kommentar
Anew Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) FWIW, så har jeg en gang i tiden sett en epost fra et Pentax-verksted, som advarer mot å bruke blitser med triggerspenning høyere enn 12V. Jeg er mer enn en smule skeptisk til den "påstanden", og mistenker at det er en servicetekniker som har "fått med seg" nettmyten knyttet til 12V på EOS-kameraer, og anvendt den "for sikkerhets skyld" på Pentax (men jeg vet ikke - caveat emptor og alt det der)... FWIW: Den tabellen Nautica trekker frem er supergammel (sist oppdatert i 2004), så infoen om Canon er utdatert. Alle Canon dslr nyere enn 300D tåler triggerspenning på 250V. Det samme gjelder alle Nikon dslr. Endret 22. november 2010 av Anew Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Oppdaterer tråden med info om at blitsen nå er målt til 130V av elektriker. (for sikkerhets skyld :!: ) Og jeg velger dermed å ikke prøve den på K-r. Den svinkjeften jeg vil få av kona om kameraet kortslutter unner jeg ingen. Ser Sigma 530, ikke "super" til like over 900 kroner... Hm... fristende. Trenger blits som kan vris til venstre/høyre for vertikale bilder med blits mot motivet. Lenke til kommentar
Roskov Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 kjøp en billig radiotrigger fra kina til 20$ så er kamera skjermet i alle tilfeller, og du kan plassere og vinkle blitsen akkurat slik du måtte ønske Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 Ser Sigma 530, ikke "super" til like over 900 kroner... Hm... fristende. Er det sigma 530 "hotshoe" eller en dedikert panasonic ?. Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 9. desember 2010 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2010 Ser Sigma 530, ikke "super" til like over 900 kroner... Hm... fristende. Er det sigma 530 "hotshoe" eller en dedikert panasonic ?. denne Panasonic ??? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå