Gå til innhold

Mitt første speilreflex.

Anbefalte innlegg

Heisann!

Mitt kompaktkamera tok kvelden i kveld... Tenkte derfor jeg skulle ta steget opp til speilreflex. Kompaktkameraet er bare et halvt år gammelt så jeg regner med å få hevet kjøpet her. Det er kjøpt hos elkjøp, derfor tenkte jeg å kjøpe speilreflex derfra også. Budsjettet er stramt, ca 3000. Derfor har jeg bare 2 valg hos elkjøp. Canon Eos 1000d eller Sony DSLR A290L. Hvilket av disse bør jeg kjøpe for å få mest for pengene?

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville egentelig ikke kjøpt noen av de to der :)

Kan du ikke prøve og få til en deal med 1000D og et annet objektiv,samme type objektiv bare at det har innebygget stabilisering "IS".Det er et nyere kitobjektiv som yter mye bedre angående bildekvaliteten.

Det var kjapt svar :)

Har hørt at 1000D ikke har IS på objektivet ja... Men sony har vel det innebygd...? Eller fungerer ikke det like bra som i objektivet..?

Lenke til kommentar

Stabilisering i objektivet eller kameraet er et diskutert tema her,noen liker det ene og andre liker det ikke :)

Jeg kjenner ikke til A290 så skal ikke uttale meg for bombastisk der,men hvis det ikke er den gamle utgaven av objektivet som var sorgen,burde det sikkert være et greit kjøp det også.

Apropos Canon,ingen Canon speilreflekskameraer hat innebygget stabilisering,de har besluttet og ha stabilisering i objektivene sine,så man kan si at stabiliseringen er optimalisert spesifikk til hvert objektiv som har denne funksjonen.Sony har tatt og montert denne funksjonen i kameraene sine,fordelen er at man kan få stabilisering med alle typer objektiver som passer kameraene gamle som nye.Men er ikke sikker på om alle entrylevelkameraene fra Sony har denne funksjonen innebygget.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Vel, nå står det svart på hvitt på Elkjøp sin side, at man bl.a kan få hevet kjøpet. Dette må jo være en garantisak ettersom kameraet ble kjøpt i mai... Har hatt ting på rep der før, og kan ikke si jeg ble videre fornøyd. Men jeg tar det med i morgen så får vi se.

Lenke til kommentar

Vel, nå står det svart på hvitt på Elkjøp sin side, at man bl.a kan få hevet kjøpet. Dette må jo være en garantisak ettersom kameraet ble kjøpt i mai... Har hatt ting på rep der før, og kan ikke si jeg ble videre fornøyd. Men jeg tar det med i morgen så får vi se.

Kameraet vil mest sannsynlig bli sendt inn til service for reparasjon.

For å svare på spørsmålet ditt i utgangspunktet er hvertfall 1000D et fint kamera, men linsa er ikke noe å hoppe i taket for...

Lenke til kommentar

Hvor står dette?

Jeg vet at Elkjøp har 30 dagers åpent kjøp, men dette er etter et halvt år.

Jeg anbefaler deg å sjekke ut Forbrukerkjøpsloven på Lovdata.

Særlig § 29 er relevant her.

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Du kan i utgangspunktet ikke heve kjøpet, uten at selger har fått en sjangs til å avhjelpe mangelen. (Avhjelp = enten reparasjon eller omlevering, ikke heving)

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Hvor står dette?

Jeg vet at Elkjøp har 30 dagers åpent kjøp, men dette er etter et halvt år.

Jeg anbefaler deg å sjekke ut Forbrukerkjøpsloven på Lovdata.

Særlig § 29 er relevant her.

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

Du kan i utgangspunktet ikke heve kjøpet, uten at selger har fått en sjangs til å avhjelpe mangelen. (Avhjelp = enten reparasjon eller omlevering, ikke heving)

Jeg leste det her (se midterste avsnitt): http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elkjop-Site/no_NO/-/NOK/CC_ViewPagelet-Start?PageletUUID=Y2EKeQuvAJEAAAEoZdognrAX

Får ta det med meg og se hva som skjer... Hadde vært happy med en tilgodelapp om ikke annet... Time will show :)

Lenke til kommentar

Edit: Retter litt i posten.

Vel - hadde kameraet andre spesifikasjoner enn det det stod på det da du kjøpte det? "Mangel" ville vært om det hadde vært et 8Mpx-kamera hvis du trodde du kjøpte et 12Mpx-kamera eller lignende.

Ellers, hvis du opplever den samme feilen tre ganger på rad så kan du få hevet kjøpet. Så - får du den reparert to ganger til, og det var eksakt samme årsak hver gang, så kan du få hevet kjøpet.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Edit: Retter litt i posten.

Vel - hadde kameraet andre spesifikasjoner enn det det stod på det da du kjøpte det? "Mangel" ville vært om det hadde vært et 8Mpx-kamera hvis du trodde du kjøpte et 12Mpx-kamera eller lignende.

Ellers, hvis du opplever den samme feilen tre ganger på rad så kan du få hevet kjøpet. Så - får du den reparert to ganger til, og det var eksakt samme årsak hver gang, så kan du få hevet kjøpet.

Ja, har vært borti den "3 ganger" før. Må uansett få orden på det...

Men back to topic :) Ønsker gjerne noen flere synspunkter/erfaringer med disse 2 kameraene :)

Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke til A290 så skal ikke uttale meg for bombastisk der,men hvis det ikke er den gamle utgaven av objektivet som var sorgen,burde det sikkert være et greit kjøp det også.

A290 skal være grei nok den, forgjengeren (A230) var kjip pga. et elendig grep. Sony har erstattet det gamle 18-70mm kitet med en 18-55mm som optisk sett er helt grei.

Lenke til kommentar

Ja, det glemte jeg å skrive, men takk for rettelsen, Nautica.

Audunn:

Det du siterte fra det som stod på Elkjøp sine sider var omtrent detsom står i loven. Du kan prøve deg med å si at du vil heve, men det har du i utgangspunktet ikke rett til, dette fordi selger skal ha en mulighet til å avhjelpe mangelen. (reparasjon eller ny vare)

Hvis det derimot er slik at de har prøvd å reparere samme mangel/feil to ganger, kan du kreve omlevering. Sjekk § 26 for det som står på nettsidene til Elkjøp, der står det også at alt går i forhold til Forbrukerkjøpsloven for privatpersoner.

Beklager at jeg fortsetter det du mener er OT, men å basere seg på heving av kjøpet for å kjøpe ett nytt kamera er litt risky. Selgeren kan være ekstra grei, eller han kan holde fast ved å reparere mangelen.

Her er forøvrig en anmeldelse av Alpha 290.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Takk for gode svar. Har nå vært på elkjøp, og alle kamera som har kostet over 1000 blir sendt til rep...

Har også sett litt på bruktmarkedet. Her får man canon eos 350d, 400d, 30d, nikon 40d +++ til ca 2500 kr. Kan dette være bedre kjøp kontra de rimeligste nye..?

Lenke til kommentar

Blir mange spm her men det er mye å velge mellom, og jeg ønsker å få et kamera som passer best til mitt bruk (nybegynner), men som ikke er helt ræva heller :) Har sett litt på brukte Nikon d40, d80, og Canon eos 400d som alle ligger på rundt 2500-3000 kr brukt. Er det noen som kan si litt både positivt og negativt om disse? Kan det lønne seg å kjøpe f.eks kamerahus og objektiv hver for seg...? Ser det ligger mye til salgs på f.eks foto.no...

Endret av AudunN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...