Kongeskipet Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Jeg er ute etter en android-telefon, her er mine KRAV: - Pris ca. 2000-2500 - Mest mulig framtidsrettet (Når jeg kjøper mobil er det for å ha den i minst 5 år, og da er det litt kjedelig å ha Android 1.6 med for lav oppløsning til de fleste Apps - Mest mulig tilpasningsmuligheter (Tror det originale GUI-et til android er mest modulært, stemmer det?) - Kameraet skal være bra nok til min bruk som hovedsaklig er dokumentering (eks. feilmelding, modellnummer bak TV, lisensnøkkelen under laptopen osv.). Det er ikke viktig at fargene blir riktige. - Batteritiden skal være minst 4-5 3 dager (på GSM) med lik bruk som min gamle telefon (mer info lengre nede i posten). Men jeg synes den bør kunne vare 4-5 dager med ekstrem batterisparing (laveste lysstyrke, ingen GPS, WLAN, Bluetoth, ferrest mulig prosesser osv.) Ønsker som jeg kan leve uten: - Kameralys - 3,5mm stereojack Har dere noen forslag til mobil etter de nevnte kravene? Batteritid iforhold til gammel mobil Jeg vil helst ikke ha betydelig dårligere batteritid enn min 4 år gamle K610i med lik bruk. K610i-en har 350 timer hviletid på papiret klarer 6-7 (på GSM) dager med følgende batteribruk: - 2 daglige POP3 mail-synkroniseringer - 0,5 timer samtaletid i uka - sender og mottar kanskje 2-10 SMS hver dag - ca. 2 min med vekkerklokka på fullt volum hver morgen Jeg vurderer følgene mobiler (flere mobiler legges til når dere kommer med forslag): LG optimus One Hvorfor: - Pris: 2000kr - Framtidsrettet: Android 2.2, multitouch, 480 x 360 piksler, - Tilpasningsmuligheter: GUI basert på Androids oroginale tror jeg. Ulemper: - Mangler kameralys Spørsmål: - Er kameraet godt nok? - Er batteritiden god nok? - Er LG flinke til å komme med Android-opptateringer? - noen kommentarer til mine vurderinger av punktene ovenfor? Samsung Galaxy Spica Hvorfor: - Pris: 2000kr - Framtidsrettet: Android 2.1, 480 x 320 piksler, kraftig CPU - Tilpasningsmuligheter: Vet ikke mye om det enda - Kamera: Autofokus, klarer det noe bra på hovedkorttesten på Amobil - Batteritid: Amobil.no: "Tre døgn mellom hver lading for en telefon som brukes flittig" Ulemper: - Mangler kameralys - Ser ikke ut som den støtter Multitouch - Mangler akselerometer (er det ikke det en del spill bruker?) Spørsmål: - Er kameraet godt nok? - Er batteriet godt nok - Er Samsung flinke til å komme med Android-opptateringer? - Slutter Samsung fortere å gi Androidoppdateringer pga. det er en gammel modell? - Vil maskinvaren raskt stopper for videre Android-opptateringer? - noen kommentarer til mine vurderinger av punktene ovenfor? Samsung Galaxy 3 Hvorfor: - Pris: 2000kr - Framtidsrettet: Android 2.1, multitouch, IEEE 802.11 b/g/n - Tilpasningsmuligheter: Vet ikke mye om det enda - Kamera: Autofokus, bilde Ulemper: - Mangler kameralys - Litt lav oppløsing (240 x 400) Spørsmål: - Er batteriet godt nok? - Begrensninger for anroid-oppdateringer eller apps? - noen kommentarer til mine vurderinger av punktene ovenfor? Edit: Kravet om 4-5 dager batteritid er for GSM Edit2: 2 nye spørsmål til Optimus One Edit3: la til Samsung Galaxy Spica Edit4: Endret emnetittel og la inn undertittel Edit5: Nok en endring av emnetittel Edit5: La til Samsung Galaxy 3 Edit6: Endret kravet for batteritid til 3 dager Endret 24. november 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Batteritid 4-5 dager lar seg neppe gjøre, selv med ditt moderate bruk. Mulig X10 mini ligger opp mot dette men så vidt jeg vet klarer ingen smarttelefoner så lang standbytid. Vil anbefale deg å lese om følgende 3 alternativer: -Samsung 551: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612572 -HTC Gratia: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614708 -LG Optimus One: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613895 Ta en titt og se på hva du synes om design, specs og tester etc. Vurdèr hvilke du liker best og hvorfor. Når du har gjort det kan du forklare dette her og vi kan se videre på hvilken som passer deg best 1 Lenke til kommentar
bjaa Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 Batteritid 4-5 dager lar seg neppe gjøre, selv med ditt moderate bruk. Mulig X10 mini ligger opp mot dette men så vidt jeg vet klarer ingen smarttelefoner så lang standbytid. Hei! Jeg vil bare si en ting angående X10 mini, og det er at en bør holde seg LANGT unna viss batteri er viktig ! Varte maks 1.5 døgn med alle funskjoner skrudd av og ved moderat bruk .. Leste testen på amobil.no og her ble det gitt pluss bra batteri .. Makan til testfikseri .. Nå har jeg en Nokia 1616 og lader tlf 1 gang i uka .. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 Tusen takk for raske og gode svar! Batteritid 4-5 dager lar seg neppe gjøre, selv med ditt moderate bruk.Gjelder det ogå på GSM? Skal se på de telefonene Lenke til kommentar
mollasund Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 LG har utrolig dårlige mobiltelefoner. Alle jeg kjenner som har LG er IKKE fornøyde, og har hatt en LG selv, som ikke var bra. De scorer bra på utseende, men er svært treige. Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 21. november 2010 Del Skrevet 21. november 2010 mollasund - kjenner du noen som har Optimus One? Den har fått svært gode kritikker for å være LG's første kvalitetstelefon jevnt over av det som finnes av mobilsider. På samme måte som folk dømmer symbian^3 nedenom og hjem fordi N97 var dårlig så gir det ingen mening å utelukkende basere dommen av Optimus One på bakgrunn av historikk. Trådstarter: noe usikker på GSM. Har ikke testet dette selv. I utgangspunktet tror jeg håp om 4-5 dager er svært optimistisk. Hvis du klarer 3 blir jeg imponert. Avhenger jo forsåvidt av om du har på telefonen om natta også. Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) Har lagt til Samsung Galaxy Spica i førsteposten. Er litt skeptisk til å kjøpe Androidtelefon uten multitouch, men tar den med pga. bedre kamera og muligens bedre batteritid enn Optimus One. Andre fordeler med den er: - Egen kameratast - Deksel foran USB-kontakten Endret 21. november 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 21. november 2010 Forfatter Del Skrevet 21. november 2010 (endret) LG har utrolig dårlige mobiltelefoner. Alle jeg kjenner som har LG er IKKE fornøyde, og har hatt en LG selv, som ikke var bra. De scorer bra på utseende, men er svært treige. Da er det kanskje dette som er grunnen til at det er så få som selger LG-mobiler. Men om det eneste argumentet mot LG er at de er treige så er jo det allerede motbevist i flere tester av denne telefonen. Det hadde vært verre om problemet var at de ble fort ødelagt eller andre ting testene ikke viser. Endret 21. november 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
Cretinous Git Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Hei! Jeg vil bare si en ting angående X10 mini, og det er at en bør holde seg LANGT unna viss batteri er viktig ! Varte maks 1.5 døgn med alle funskjoner skrudd av og ved moderat bruk .. Leste testen på amobil.no og her ble det gitt pluss bra batteri .. Makan til testfikseri .. Nå har jeg en Nokia 1616 og lader tlf 1 gang i uka .. Folk har svært ulike erfaringer med batteritid og X10 Mini, men den kan faktisk være riktig god, til smarttelefon å være. Med litt tweaking får jeg lett over tre døgn med den, selv om jeg aldri slår av wifi og gps. edit: 3 døgn er selvfølgelig under det trådstarter vil ha, men det virker som om de fleste smarttelefoner er dårligere. Nokia 1616 er, såvidt jeg kan se, ingen smarttelefon. Endret 22. november 2010 av mrhanky Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Har lagt inn Samsung Galaxy 3 i førsteposten som aktuell telefon. Folk har svært ulike erfaringer med batteritid og X10 Mini, men den kan faktisk være riktig god, til smarttelefon å være. Med litt tweaking får jeg lett over tre døgn med den, selv om jeg aldri slår av wifi og gps. edit: 3 døgn er selvfølgelig under det trådstarter vil ha, men det virker som om de fleste smarttelefoner er dårligere. Pga. lav oppløsning og mangel på multitouch synes jeg X10 mini ser ut som et dårlig valg. Men den har jo veldig bra kamera. Er skeptisk til Sony Ericsson pga de var så trege til å gi ut Androd-oppdateringer. Har også en mistanke om at Sony Ericsson sitt GUI er mer lukket og har mindre tilpasningsmuligheter, stemmer det? -Samsung 551: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=612572 -HTC Gratia: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=614708 -LG Optimus One: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=613895 HTC Gratia: Litt for dyrSamsung 551: Virker som det er ca. samme telefon som Galaxy 5 3. Ser ut som forskjellen er at 551 har fulltastatur, har dårligere batteritid, er dyrere, tykkere og tyngre. Er det noe mer forskjeller mellom de? Synes det er rart jeg måtte inn på den nederlandske siden for å finne spesifikasjoner til Galaxy 551 på samsung.com Endret 23. november 2010 av Kongeskipet Lenke til kommentar
DDT Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 (endret) Har hatt en LG P500 Optimus One etpar uker, og er fornøyd med den så langt. Det skal sies at det er min første Android-telefon, så jeg har ikke så mye å sammenligne med. Synes den er kjapp og fin å bruke. Lite ventetid på kommandoer. Hadde i utgangspunktet ikke særlig tro på LGs telefoner, men kjøpte den fordi: - Var på utkikk etter en billig og god Android-telefon (gidder ikke betale 4-5000,-) - Flere strålende kritikker av telefonen på nettet - Nyeste Android-versjon (2.2) - Passe stor, lommevennlig og lett, (synes HTC Desire osv. er for store). Har sansen for SE X10 Mini Pro, men synes skjermen blir for liten. Dessuten har den gammel (1.6) Android-versjon. P500 er et bra kompromiss når det gjelder størrelse. Flere dager mellem hver lading kan du nok glemme, hvis du ikke bruker den veldig lite (det gjelder vel alle Android-telefoner?). Man styrer i stor grad selv hvor ofte man må lade. Funksjoner som GPS, roaming, filmtitting, musikk, høy lysstyrke på skjermen, osv. osv. trekker mye strøm. Jeg lader den nesten hver dag, men venter ikke til den er helt utladet. Kunne kanskje holdt å lade den annenhver dag med mitt bruk, men jeg gidder ikke ta sjansen på flatt batteri. Endret 22. november 2010 av DDT 1 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Da kommer jeg med et litt rart spørsmål siden du har en Optimus One. Har du en läkerol-eske du kan ta bilde av og laste opp her? Da kan jeg sammenligne det med Samsung Galaxy 3 og Min k610i Lenke til kommentar
hysoto Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Hiver meg på denne tråden Men hva med flash i denne prisklassen? Noen av de nevnt over her som ikke støtter flash? Eller om det kan det lastes ned enkelt og gratis? Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 22. november 2010 Forfatter Del Skrevet 22. november 2010 Flash er ikke installert på LG Optimus One. Vil tro det bare er å installere det fra Android marked, men vet ikke. De andre mobilene i den prisklassen vet jeg ikke om har flash. Men jeg tolker det som Xperia x8 har flash siden de kun trekker Optimus One for å mangle det i denne testen Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 22. november 2010 Del Skrevet 22. november 2010 Flash er vel ikke tilgjengelig på noen androidtelefoner utenom desire HD tror jeg. FlashLite skal fungere på samtlige though. Ikke ta dette for god fisk, jeg tror det er sånn det fungerer men er ikke sikker. Jeg tror det koker ned til at du må gi opp et par av punktene dine dessverre. Mulig Samsung 3 dekker alle men jeg tviler sterkt. Å si at kameraet på X10 er veldig bra er en stor overdrivelse anno november 2010 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Jeg har endret batterikravet til 3 dager. Men jeg synes batteriet bør kunne vare i 4 dager med ekstrem batterisparing og tilsvarende bruk som den gamle telefonen min. Men det holder med 1 mailsynkronisering til dagen med kun emnetittel. Eneste grunnen til at jeg hadde 2 mailsynkroniseringer til dagen var at maks kontroll-intervall på den gamle mobilen er 12 timer. Med ekstrem batterisparing mener jeg selfølgelig at GPS, WLAN, bluetoth osv er av, lysstyrken skal være på det laveste, skjermen skal være helt av når jeg ikke bruker telefonen, det skal være færrest mulig unødvendige animasjoner, og telefonen skal til enhver tid være tilkoblet det mest strømgjerrige alternativet av 3G og GSM. Det kan også være færrest mulig prosesser osv. som kjører der det likevell er mulig å bruke den til sms, epost og ringe. Men da må det være en rask endring å gå over til det vanlige strømslukende Android. Jeg synes Optimus One ser ut som et bedre valg enn Galaxy 3, om bare kameraet er godt nok. Etter det jeg har lest virker det som Optimus One i tillegg til å ha bedre skjerm enn Galaxy 3 også er generelt raskere. Galaxy 3 ser ut til å ha et kamera som er perfekt til min bruk. Og siden Optimus One har ca samme spesifikasjoner (3,15 megapiksler og autofokus), tror jeg kanskje kameraet er godt nok tim min bruk. Lenke til kommentar
DDT Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Da kommer jeg med et litt rart spørsmål siden du har en Optimus One. Har du en läkerol-eske du kan ta bilde av og laste opp her? Da kan jeg sammenligne det med Samsung Galaxy 3 og Min k610i Spiser ikke Läkerol, men legger ved et annet bilde. Lengden er vel omtrent som Läkerolesken. 1 Lenke til kommentar
Kongeskipet Skrevet 23. november 2010 Forfatter Del Skrevet 23. november 2010 Kameraet ser ut til å være bra til min bruk. Bilde er kanskje ikke tatt under optimale lysforhold heller slik Läkerol-bildet av Galaxy 3 ser ut til å være? Nå ser jeg ikke mange grunner til å velge Galaxy 3 framfor Optimus One. Lenke til kommentar
DDT Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Kameraet ser ut til å være bra til min bruk. Bilde er kanskje ikke tatt under optimale lysforhold heller slik Läkerol-bildet av Galaxy 3 ser ut til å være? Nå ser jeg ikke mange grunner til å velge Galaxy 3 framfor Optimus One. Bildet er tatt på frihånd i kunstig lys, så fokus og lys er nok ikke optimalt. Er jo lett at autofokusen bommer en smule når man holder mobilen litt urolig så nære motivet. Lenke til kommentar
Olannon Skrevet 23. november 2010 Del Skrevet 23. november 2010 Gitt dine krav tror jeg Optimus One er det beste valget. Det er ikke uten grunn at denne telefonen har gjort det så bra i tester nylig. Hvis batteritid er så viktig for deg som du gir uttrykk for her ville jeg vurdert et annet OS enn android. De billigere modellene i Symbian^3 serien er for eksempel vesentlig bedre på power management enn android. Det blir en trade-off du må ta stilling til Når det er sagt vil jeg absolutt tro at Optimus One vil være en god telefon for deg! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå