protoneedhelp Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Jeg vet ikke om det er riktig kategori, men jeg prøver. Jeg har tenkt å flytte ut pga lite plass hjemme og leie et rom i et hus (husleie blir ca. 5000 kr pr måned). . Mine foreldre har ett rom, og søstra mi har ett rom. Vi har bare 2 soverom i leiligheten. Jeg trenger ett sted hvor jeg kan gjøre mine lekser, sove, altså ett privat plass. Det er en ting jeg vet, hvis man ikke er over 18 år, kan man ikke skrive under husleiekontrakt. Kan man ta lån eller få stipend for det? Og hvor får man gjort det? Må man sende inn leikontrakten også? Endret 16. november 2010 av protoneedhelp Lenke til kommentar
Romis Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Jeg vet i hvertfall at hvis du må flytte fordi du skal gå på skole, fordi linjen du søker på ikke er i nærheten kan du få stipend for å betale husleie osv. Ikke forvent veldig mye, da. ( For alle vet at pengene kun går til innvandrere som kommer til Norge. ) Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Å klare seg uten foreldrestøtte, med bare stipend kan du drite i. Med fullt studielån i tillegg til stipend. Vil gå, men må leve sparsomt. Med stipend og en +/-20% ettermiddag/helg stilling på Esso, Navesen, Rema o.l, skal du kunne få endene til å møtes. Men forvent ikke luksuslivet. Utnytt middagsinvitasjonene mor kommer med til fulle. Dropp søndagskebaben. Mangen tips ein kan komme med. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 Elever i videregående kan få stipend, bostipend og lån fra Statens lånekasse for utdanning, dersom skolen ligger minst 40 km avstand eller tre timers reisetid fra foreldrenes hjem, eller dersom andre forhold tilsier at du ikke kan bo hjemme. Det behovsprøves mot foreldrenes inntekt. Her er litt lesestoff: http://www.lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=5780 http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=144701 Så vidt jeg kan se, kan du muligens få 6990 kr per måned. Derav er 1320 kr lån. Plus et utstyrstipend fra 870 kr en gang i året (avhengig av linje). Om du skal bruke 5000 på husleie, blir det ikke fett å ha bare 1990 til mat, klær, bussbilletter, kino, skolemateriell utover det utstyrstipendet dekker, og alt mulig annet. Og 5000 kr i måneden for leie av ett rom er en blodpris, muligens unntatt på Oslos vestkant i gangavstand til Blindern. Du bør finne deg en bolig omkring bosatsen til lånekassa på 3770 kr/mnd, eller billigere, hvis du skal vurdere dette. Lenke til kommentar
Bakitafrasnikaren Skrevet 16. november 2010 Del Skrevet 16. november 2010 (endret) Kan man ta lån eller få stipend for det? Og hvor får man gjort det? Må man sende inn leikontrakten også? Dersom du går på en skole som ligger over 40 km unna hjemstedet til foreldrene dine, eller at transport til skolen din tar over 3 (?) timer, vil du få borteboerstipend til å dekke boligutgifter. Summen lyder på 3250 kr / mnd. Dersom foreldrene dine er skilt, vil du - som videregående elev - få litt penger i stipend. Det samme gjelder dersom du har umyndige søsken og foreldrene dine tjener dårlig. Man kan ikke ta opp studielån før man begynner på høyere utdanning. EDIT: når jeg tenker meg om, er det vel visse omstendigheter som også muliggjør studielån.. Endret 16. november 2010 av Magnus_L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå