Gå til innhold

Hjelp. Hvilken laptop er best for gaming?

Anbefalte innlegg

Hei. Har tenkt på å kjøpe laptop til gaming lenge nå. Har lyst til å spille spill som krever litt god ytelse f.eks. Call of Duty Black Ops. Har sett på 2 pcer til rund 10.000 og lurer på om en av de passer til gaming eller om du har en bedre anbefalelse til rundt 8000-10000. (Kan gå litt høyere hvis nødvendig)

Her er PC-ene:

MSI GX740 og Dell Studio XPS 16 (Dell Studio XPS 16 har jeg tilpasset selv.

Jeg vet at MSI har bedre grafikkort enn Dell, men Dell har i7 prosessor mens MSI har i5. Hva utgjør mest? Grafikkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja.

For å finne ut hvilke maskiner som egner seg best til spilling, går du til prisjakt.no, setter AMD Mobility Radeon HD 5870 eller Nvidia GeForce GTX 460M som søkekriterie; og vips så får du en liste over maskiner som er gode valg til gaming. Ikke noen vits i å sette Nvidia GeForce GTX 480M som skjermkort, da en maskin med det kortet vil koste mye mer enn det prisleiet du har lagt deg på.

Hvis du ikke finner noen som passer da, så kan du gå ned til neste nivå av skjermkort for bærbare - som er AMD Mobilty Radeon HD 5850 (versjonen med GDDR5 minne, dvs. ingen Acer-maskiner), Nvidia GeForce GTS 360M eller GeForce GT 445M.

I tillegg til listen som kommer opp i prisjakt, er det noen passende maskiner som ikke vil dukke opp - dette gjelder først og fremst noen konfigurerbare Multicom-maskiner, og noen hos Dell.

Endret av thomit
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja.

For å finne ut hvilke maskiner som egner seg best til spilling, går du til prisjakt.no, setter AMD Mobility Radeon HD 5870 eller Nvidia GeForce GTX 460M som søkekriterie; og vips så får du en liste over maskiner som er gode valg til gaming. Ikke noen vits i å sette Nvidia GeForce GTX 480M som skjermkort, da en maskin med det kortet vil koste mye mer enn det prisleiet du har lagt deg på.

Hvis du ikke finner noen som passer da, så kan du gå ned til neste nivå av skjermkort for bærbare - som er AMD Mobilty Radeon HD 5850 (versjonen med GDDR5 minne, dvs. ingen Acer-maskiner), Nvidia GeForce GTS 360M eller GeForce GT 445M.

I tillegg til listen som kommer opp i prisjakt, er det noen passende maskiner som ikke vil dukke opp - dette gjelder først og fremst noen konfigurerbare Multicom-maskiner, og noen hos Dell.

Tusen takk for tipset :). Skal sjekke ut siden du anbefalte. Men likte du ikke MSI GX740? :D

Lenke til kommentar

Personlig? Nei, jeg liker ikke designet på MSI-maskinene særlig godt, og dessuten har GX740 en historie med at den blir svært varm og støyende - som du kan lese mer om i tråden her i forumet som tar for seg den maskinen. (Du må vel bla litt forover i sidene her for å finne den).

Jeg synes bedre om en eller annen versjon av Asus G73, hvis jeg skulle kjøpe en maskin i den prisklassen.. eller den nye G53, hvis jeg skulle satset på en maskin i 15-16 tommers størrelsen.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja.

Får ikke opp noen resultater når jeg søker på AMD Mobility Radeon HD 5870 :(

Lenke til kommentar

her?

og for GTX 460M her.

I tillegg som sagt noen Multicom Kunshan-modeller, og Dell, som ihvertfall har GT 445-kortet i en av de nye XPS-modellene.

Multicom Kunshan og Alienware har også et par maskiner med dobble GTX 460M, GTX 480M eller HD 5870 (SLI/Crossfire) ... men da må du også dobble budsjettet og vel så det ...

Endret av thomit
Lenke til kommentar

her?

og for GTX 460M her.

I tillegg som sagt noen Multicom Kunshan-modeller, og Dell, som ihvertfall har GT 445-kortet i en av de nye XPS-modellene.

Multicom Kunshan og Alienware har også et par maskiner med dobble GTX 460M, GTX 480M eller HD 5870 (SLI/Crossfire) ... men da må du også dobble budsjettet og vel så det ...

Tusen takk for all hjelpen :). Kan jeg sende en melding til deg hvis jeg lurer på noe? Har et spørsmål nå forresten. Har en 22 tommers pc skjerm. Hvis jeg kobler den nye laptopen til pc skjermen, vil det bli dårligere grafikk? eller samme bare større?

Lenke til kommentar

Samme oppløsning på en større skjerm, gjør at pixlene - og mellomrommet mellom dem - også blir større. Spillet vil ikke flyte dårligere av den grunn.

Personlige PM hvis du lurer på noe er greit, bare du ikke overdriver ;)

Takk for det :). Har sjekket ut litt om grafikkort og Mobility Radeon HD 5870 har bedre ytelse enn Geforce GTX 460M. Mobility Radeon HD 5870 Crossfire har enda bedre ytelse. Vet du om noen pcer som har den?

Lenke til kommentar

GTX 460M og HD 5870 er så og si likt ytende. Det varierer litt fra spill til spill, hvem av dem som er "best" - men det er uansett ikke store forskjellen.

Med HD 5870 Crossfire så menes det 2 stk. HD 5870 som er satt opp i en tandem-konfigurasjon. For AMD/ATI-kort heter det CrossFire, for Nvidia-kort - f-eks 2 stk. GTX 460M, heter det SLI. (Scalable Link Interface)

Det er bare et par Multicom Kunshan og Alienware-maskiner som har noe sånt nå - og det er veldig kostbare maskiner.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ja, dette er akkurat samme maskin som Multicom Kunshan X8100, og som du selv kan se hvis du går til Multicom Kunshan X8100, blir prisen i Norge en del høyere. Prisen, både MySN's og Multicom's, er også bare basisprisen, altså i aller enkleste versjon, med kun 1 enkelt grafikkort, svakeste/billigste prosessor, harddisk osv. Det er jo også avhengig av hvilken hardware ellers som er inni - disse maskinene kan jo i høy grad tilpasses den enkelte kundes egne ønsker.

Ta for eksempel en enda mer ekstrem maskin, som Multicom Kunshan X7200 - denne har en basispris på litt over 18.000 kroner, men kan - dersom man ønsker det - utstyres slik at den koster nærmere 50.000 kroner. Og for å ta tittelen på tråden din på alvor; Det er den bærbare i verden som er absolutt best til gaming :yes:. Ikke bare fordi den har 2 stk. GTX 480M skjermkort (SLI), men også fordi den ikke har bærbarprosessor, men faktisk prosessor (og hovedkort) beregnet på stasjonære maskiner.

For å være helt nøyaktig: Den du lenker til er egentlig snakk om en Clevo X8100. Clevo er en bærbarprodusent som selger chassis (selve "kassa") med hovedkort, strømforsyning, kjølesystem og batteri til diverse videreforhandlere over hele verden, som så setter inn nødvendig hardware og klargjør dem, og så setter sitt eget navn på dem. Da får de navn som f.eks Multicom Kunshan, MySN, Sager, Kobalt, Cyber-System, DevilTech osv osv. Det finnes ikke en eneste Clevo som blir solgt til privatkunder under navnet Clevo. Min maskin (som du ser i signaturen nederst her) er også en Clevo. Det samme er Kunshan X7200. Og alle Multicom-maskiner som heter Alishan, Xishan eller Kunshan.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Det er hos Multicom du må sette sammen en maskin, ikke hos Clevo :thumbup:.

Fortell meg hvilken Kunshan-modell du har lyst på, så skal jeg forsøke å sette sammen en fornuftig konfigurasjon.

Men - Kunshan-maskinene tilhører ikke de billigste i verden, og du kan få like god ytelse for mye mindre penger ved å velge en Asus eller MSI i stedet, bare så du er klar over det. Man betaler litt for kvaliteten, ekspertisen, valgfriheten og friheten fra alskens ferdiginstallerte drittprogrammer, når man kjøper Kunshan/Clevo.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hmm. Er det noen MSI eller Asus PC-er du anbefaler da? Jeg synes at MSI GX740 virker veldig bra som gaming PC, men som du sa så har den noen klager om at den har for dårlig kjølesystem og bråker for mye. Har et spørsmål til her. Hvis jeg kjøper Alienware M11x (11 tommers) kan jeg koble den til 22 tommeren og få like bra grafikk? Men har egentlig ikke lyst på så liten pc da ;p.

Lenke til kommentar

Jo, jeg har et forslag til deg. Ettersom du allerede har en ekstern skjerm å koble på, ville jeg gått for en bærbar med 15-16 tommers skjerm. Det blir straks mye mer hendig å frakte med seg rundt, tro meg.

Da ville jeg ha valgt en av disse to: Asus G53JW

Forskjellen mellom dem er så vidt jeg kan se bare Windows 7 Home Premium 64 bit / Windows 7 Ultimate 64 bit. Jeg ser ikke noe poeng med Ultimate, egentlig - men det er meg.

GTX 460M grafikkort - du vil ikke merke stor forskjell mellom det og et HD 5870, det dreier seg for det meste om bare noen få fps forskjell mellom dem, avhengig av hvilke spill det er. Prosessoren er helt ok for all mulig slags bruk. Jeg synes ikke den ekstra prisen for å få Core i7 er verdt pengene, dersom man ikke har - og bruker ofte - bestemte programmer som faktisk kan utnytte de ekstra kjernene.

Asus taklet det med varme og støy utmerket med G73, så jeg tror de fikser det med G53 også - men den er såpass ny på markedet at jeg ikke har sett noen tester eller tilbakemeldinger ennå.

Men dette er jo kun min vurdering da - du får bare ta det som et forslag, det er jo du som skal bruke maskinen, tross alt.

PS. Å ja - Alienware Mx11 ... riktignok er det en kraftpakke av en minibærbar, men den er egentlig ikke kraftig nok til å takle store skjermer/oppløsninger særlig godt. Jeg synes ikke det er noen særlig god idé, bortsett fra for folk som absolutt vil ha et lite knøtt man kan spille på.

Endret av thomit
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Setter veldig pris på at du hjelper meg så mye. Tusen takk for det :). Men må desverre si meg litt uenig i grafikkortet. Det er til tider så mye som 10-20 fps forskjell og det er nok til jeg må sette ned grafikken fra ultra til high eller fra high til med. Er heller ikke fan av Asus og skjønner ikke hvorfor de skal ha minst 10 388kr for en 15,6 tommer når den egentlig ikke er så kraftig. Mulig jeg tar feil om denne PC-en men for meg så er MSI GX740 mer for pengene. Irriterer meg at de skal slite med et så lite problem som kjølingssysyem når PC-en er så bra. Jeg sitter også og lurer på om jeg skal kjøpe før jul eller etter jul. Jeg VET at det er billigere med pc etter jul siden da er det lager tømming osv. Men samtidlig har jeg ikke lyst til å vente til etter jul fordi jeg vil kose meg med ny pc i jula :D. Er så usikker på dette siden jeg har ikke lyst til å kjøpe en ny pc og så sitte igjen med en følelse at den ikke er bra nok, hvis du skjønner hva jeg mener?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor du har de tallene fra, har du noen lenker? Det er uansett vanskelig å korrekt måle sånt - da må du ha eksakt samme maskin, og så bytte ut grafikkort og drivere, og måle. Men f.eks. AnandTech finner en omtrentlig fordel i GTX 460M's favør på 8% i STALKER, og 21% i Dirt 2. Til gjengjeld finner de at HD 5870 får en ledelse på 33% i Left For Dead 4, og 28% i Mass Effect 2 - og uavgjort i BF-BC2. Riktignok ikke målt i helt eksakt samme maskin, men i så sammenlignbare oppsett de hadde til rådighet. Når man tar med i betraktningen at Nvidia gjør det tildels svært mye bedre i spill som faktisk bruker DirectX 11 og tesselation mye, og så bare nevner sånn i forbifarten CUDA og PhysX ... så vil jeg fremdeles påstå at det er temmelig uavgjort mellom de to kortene :roll:.

Men det er ingen grunn til å krangle om dette - de er i hvert fall svært nær hverandre i ytelse, og ingen av dem er helt på topp.

Selvsagt er GX740 mer for pengene, hvis du er villig til å overse problemene - men er du det da? Kan det kanskje tenkes at det er en årsak til at den er såpass rimelig?

Dessuten har jeg jo allerede nevnt at jeg ikke liker det glorete designet på MSI sine gaming bærbare - ta det med i betraktningen. Du kan jo få G73 ned mot 10.000 kroner også - en maskin som ikke har de samme problemene med støy og varme ...

Jeg ville bare ikke ha valgt en 17-tommers skjerm, dersom jeg hadde hatt en god ekstern skjerm likevel, og ikke hadde noe stort behov for å spille noe annet sted enn denne skjermen står. Selv om maskinene hadde vært helt maken, til samme pris - bare med forskjellig skermstørrelse, hadde jeg likevel valgt den mindre skjermen da. Skjønner?

Nok om det, jeg har ingen problemer med at du ikke er enig med meg :).

Endret av thomit
Lenke til kommentar
ATI Mobility Radeon HD 5870 og NVIDIA GeForce GTX 460M Har nok ikke brukt samme side som deg. Bla nedover for å finne grafikkort ytelsene på de forskjellige spillene. Som jeg ser så vinner ATI omtrent alltid på Ultra og Høy ytelse, men som du sa er det ingen grunn til å krangle. Kan du si ifra til meg hvis det er noen gode tilbud eller noen bra gaming PC-er du kommer over? Og forresten hva mener du med glorete design? Jeg synes at ASUS har altfor tykk ramme rundt skjermen. Og ser noe bak skjermen der, er det batteri som det er på noen mini-pcer?
Lenke til kommentar

Jeg er ikke helt fornøyd med "stealth"- designet til Asus heller, men de har da i hvert fall unngått knallrøde "pynteringer" rundt det hele, fargeklatter på lokket osv. Jeg foretrekker helt klart en mer nøktern og stilren design.

Det som stikker ut bak på Asus'ene betyr bare at de har flyttet lokket litt lenger foran på maskinen, og det som stikker ut bak da er vel selve kjøleribbene/luftutblåsningene, Kanskje en årsak til at G73 får så god skryt for varme- og støyundertrykking?

Apropos notebookcheck.com - de er gode på å oppdatere sine oversikter og rangeringer på grafikkort, så lenge du tar det med en klype salt - de har et noe frynsete rykte når det gjelder det med å faktisk teste og evaluere saker og ting, de har til tider en noe merkelig testprosedyre og vurderinger. AnandTech er mye mer anerkjent i så måte. Bare for å ha det sagt ;)

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...