Gå til innhold

Nye komponenter til 2-3 år gammel PC, pris under 5k.

Gjest Slettet-3t93k9

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-3t93k9

Heisann, da er cataclysm snart på vei, og canyourunit.com viste ikke fine resultater.. PCen skal også brukes til warcraft3 og cs1,6. (+ eventuelt CoD Black ops..?)

Dette har jeg:

Prosessor: AMD Athlon 64 x2 3600+

RAM: 2x Corsair 1024 DDR2

Skjermkort: NVIDIA GeForce 7600 GT 256DDR3, har Nvidia 9400 GT, 1gb DDR2 som ligger her, trengs det oppgraderes?

Skjerkortet mitt har en temperatur på 59 grader, nytt kabinett burde skaffes?

+ jeg må eventuelt ha ny harddisk, men det er ikke noe som skal tas med i budsjett.

Så jeg som ikke har tenkt på komponenter på 2-3 år, aner ikke hva jeg skal gå for.. Noen som har noen småtips? Hva burde oppgraderes, og hva burde prioriteres?

post-95268-0-62810600-1289662195_thumb.jpg

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye penger har du å rotte med?
Har du vurdert bruktmarkedet?

Du skriver ikke hvilken PSU du har, men etter resten av systemet å dømme er det ikke ett kraftbeist.
Jeg ville forlatt skipet nå som det synker!

Startet helt ifra scratch. Alt etter hvor mye penger du vil bruke, og hvor store krav du har ville jeg tatt valget om nytt / brukt - el kombinasjon.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Har ca. 5k. Kanskje 6.. Derfor jeg nesten ikke vil starte på scratch.. Klarer ikke montere en hel pc, men har ikke råd til kabinett + div ting. Skal kunne kjøre world of warcraft cataclysm bra,d et er egentlig eneste krav.

Lenke til kommentar

Jeg ville anbefale deg å se på bruktmarkedet, dersom du er komfortabel med det.

Litt usikker på om du mente at du klarer å montere, eller ikke. Dersom dersom tilfellet er at du eller en venn kan dette, hadde jeg letet etter innmat (CPU, HK, RAM, Skjermkort og kanskje strømforsyning alt ettersom hvilken du har nå). Hvor kraftig er nåværende strømforsyning?

Hvilket hovedkort har du, muligens du kan oppgradere kun CPU, en ekstra RAMbrikke og skjermkort?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Dersom du ønsker å spare penger på å beholde kabinett, må du nesten sette deg inn i hvordan å sette sammen en maskin, eller få en venn til å gjøre det.

Dersom du vil, kan jeg ta en titt på finn.no og se om det er noen som selger en bra priset maskin i ditt fylke. PM om du vil dette.

Eventuellt må bli å kjøpe nye komponenter i deler, eller komplett.
Skal se hva som er mest imponerende for 5k... *surfe*surfe*

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

You got a PM :)

Og takk for ekstrem hjelpsomhet! :yes:

EDIT: Bror kan hjelpe med å bygge PC. Han har jo bygget sin egen selv såsi. Ihvertfall bytta prosessor mm.

Endret av Slettet-3t93k9
Lenke til kommentar

Jeg mekket sammen en kombinasjon på dustinhome.no

AMD PHENOM II X4 965 BE 3.4GHZ 8MB SOCKET AM3 BOX 1 239,00 kr

Gigabyte GA-880GA-UD3H (rev. 2.0) 769,00 kr

SAPPHIRE RADEON HD6850 1GB GDDR5 PCI-E 1 499,00 kr

CORSAIR 4GB DDR3 AMD DOMINATOR DHX+1600MHZ CL9 819,00 kr

CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V 629,00 kr

5050,- m/frakt

Det kan evneutellt gjøres billigere å finne lavere pris på minne annen plass, og velge ett kjipere hovedkort. Det kan også spares på en billig 3-kjerne variant av AMD, men jeg vet ikke hvordan de presterer i WoW og nyere spill.

Skal se om jeg kan mekke noe billigere senere.

edit:
Har også sjekket bruktmarkedet her på hw.no og finn.no, samt nye pcer via komplett, mpx, netshop, elkjøp og lefdal.... ingenting imponerer.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3t93k9

Dette ser bra ut! Tusen takk! :)

Noen andre som har innspill?

Vil ikke gjøre det for kjipt, heller vente en mnd og kjøpe litt dyrere, om du skjønner.

Lenke til kommentar

Bygge en pc er IKKE vanskelig i det hele tatt og er det noe man lurer på så har du masse info på google.com og youtube.

Fleste kontakter etc er idiot sikre såfremt man ikke bruker blind vold.

Ellers sier jeg bare følgende. Når man tørker seg bak gjør man det på langs eller på tvers ;)

Lenke til kommentar

Billigste løsning (via dustinhome.no) :

SAPPHIRE RADEON HD6850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP 1 499,00 kr

CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V 629,00 kr

GIGABYTE GA-MA74GMT-S2 AM3 M-ATX 389,00 kr

DIMM DDR3 4GB 1333MHZ CL9 (1X4GB) 529,00 kr
(NB! IKKE KINGSTON 4 GB MODULE DDR3 1333 MHZ/PC3-10600 CL9 til samme pris)

AMD ATHLON II X4 640 3.0GHZ 2MB SOCKET AM3 BOX7 749,00 kr

3900,- m/frakt

Min anbefaling er å ta steget opp til:

Dustinhome.no
SAPPHIRE RADEON HD6850 1GB GDDR5 PCI-E DVI/HDMI/DP 1 499,00 kr
GIGABYTE GA-P55-USB3 P55 S-1156 ATX 819,00 kr
CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 INTEL I5/I7 PC12800 1600MHZ CL9 (2X2GB) 529,00 kr

2847,- uten frakt

Komplett.no
INTEL CORE I5 760 2.80GHZ 8MB S-1156 1 495,00 kr
CORSAIR TX 650W ATX12V 2.2 / EPS12V 565,00 kr

2060,- uten frakt

SAMLET: 4907,- uten frakt

Jeg kan selvsagt ikke stå til ansvar om det ikke skulle passe, altså alt gjøres på eget ansvar =p
Hadde du ønsket å ta steget litt videre ville mer RAM og en skikkelig CPU kjøler vært neste steg.
Det skal sies at når du først anskaffer en intel CPU som klokker så forbaskade lett og bra, kan jeg også anbefale deg å bruke 30min på å lese ett par guider på hvordan å overklokke den. Det trenger ikke å være farlig eller skummelt, eks. øk ikke spenning/vcore/strømmen til prosessor og du er så og si sikret at den ikke vil ta skade. Du får enkelt(! og trygt) 400-500 ekstra Mhz ut av den per kjerne.

Studentrabatt hos dustinhome.no_
Dersom du er student, kan du muligens få litt rabatt på varene + det er fri frakt på bestillinger over 2000,- opprett konto, og send bilde og info med forespørsel om de kan gjøre den til "studentkonto".

NB! Sjekk hvorvidt det kan lønne seg å kjøpe alt gjennom dustin dersom du har studentrabatt

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...