bandreas Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 (endret) Hei Etter et par hektiske dager med ufortjent mye kritikk syns jeg det er på sin plass at alle forstår at dette er CoD: Black Ops og intet annet spill. Det er ikke CoD: World at War. Det er ikke Modern Warfare 2. Det er ikke Battlefield: Bad Company 2. Dette innebærer at samtlige må belage seg på å tilpasse seg til et nytt spill. For noen er dette veldig selvfølgelig info, for andre er det viktig at det blir sagt Here goes: 1. Teknisk Spillet krever ca. det samme som Modern Warfare 2. Men her er en smørbrødliste du kan bruke som mal. 1.1 Prosessor: Dualcore 3.0 Ghz eller bedre. 1.2 Ram: 2 GB MINIMUM (Helst 4 GB) 1.3 Skjermkort: Shader 3.0 eller bedre 256MB GeForce GT 240/8600 GT / ATI 3879 MINIMUM (Men aller helst bedre) 1.4 Disk plass: 12 GB 1.5 Spillet krever også Diret X 9 Spillet lider av massiv overbelastning for øyeblikket, samt dårlig optimalisering. Det vil si at ytelsen spillet har ikke er bra. Det har lite med din pc og din internett tilkobling å gjøre. Bare vent på en stor patch fra Treyarch enn så lenge. Dette gjelder spesielt PC platformen, men Treyarch jobber på spreng med en patch til alle tre platformene (PC, PS3 og Xbox). 2. Generelt Black Ops har gått bort ifra mange kjennetrekk ved bl.a. spillet Modern Warfare 2. Det er faktisk svært ulikt MW2. Tanken bak de fleste endringene Treyarch har gjort er at spillet ikke skal være en "moshpit" i like stor grad som forgjengeren. Det vil si at man må tenke litt mer strategisk og vurdere hvorvidt det er verdt å dø hvis man foretar seg den og den handlingen. 2.1 I spillet er det lagt inn CoD Poitns (CP) som man tjener ved å gjøre ulike ting. Det er dette man unlocker våpen, perks osv. med. Dette gir deg friheten til å unlocke nesten hva du vil, når du vil. Men visse ting er låst av rank/level og forblir det du når f.eks. rank 44. 2.2 Killstreaks er også en ting man kjøper seg med CP etter ønske, og ikke unlocker med ranking. 2.3 Challanges finnes i dette spillet også, om man fullfører dem ved å gjøre ulike ting med ulike våpen/perks/equipment osv. Dette sier seg selv. 2.4 Ulike equipments, tactical grenades og secondaries er også lagt til. 2.5 Kniving er ikke like ille som Commando-perken var i MW2. Men pga. lagg kan det virke slik i starten. Men avstanden for kniving er ca. lik den er i MW2 uten noen perk. 2.6 Man er ikke like mobil som før. Det vil si at man ikke kan sprinte like langt. Man sprinter ikke like fort. Det er ikke langt opp til at man skal sprinte ofte. (Marathon Pro gjør dog at du kan sprinte uendelig). 2.7 Spilleroppsettet har fått en oppdatering og man går litt mer rustet ut i krig. Slik det er nå: a Primary weapon. Velg mellom; - SMG (MP5K, Skorpion, MAC11, AK74u, Uzi, PM63, MPL, Spectre, Kiparis) - LMG (HK21, RPK, M60, Stoner63) - Assault Rifle (M16, Enfield, M14, Famas, Galil, AUG, FN FAL, AK47, Commando og G11) - Sniper Rifle (Dragunov, WA2000, L96A1, PSG1) - Shotgun (Olympia, Stakeout, SPAS-12, HS10) b Secondary weapon. Velg mellom; - Pistol (ASP, M1911, Makarov, Python, CZ75) - Launcher (M72 Law, RPG, Strela-3, China Lake) - Special (Ballistic Knife, Crossbow) c Leathal Grenade. Velg mellom; - Frag granat - Semtex granat - Tomahawk (Kasteøks). d Tactical Grenade. Velg mellom; - Willy Pete. En røykgranat med artig navn. - Flash - Concussion - Nova Gas. Dekker et lite området med giftig røyk som dreper over tid. - Decoy-granat. Etter den er kastet lager den skytelyder som vises som en rød prikk på fiendens radar. e Equipment. Velg mellom; - Camera Spike. Sett opp et kamera som gir deg se igjennom det for å oppdage fienden. Hindrer deg i å se radar når du bruker det. - C4. Start med 2 pakker C4 som du kan kaste og så detonere når du måtte ønske. - Tactical Insertion. Legg ned en TI for å spawne der neste gang du dør. - Jammer. Sett ned en Jammer for å forstyrre fiendes radar innen en viss radius. - Motion Sensor. Fiender som beveger seg innen en viss radius dukker opp på din radar. - Claymore. Start med 2(?) eksplosiver som detoneres ved bevegelse forran den. Det er med andre ord flere nye ting å forholde seg til nå som man prøver å bli vandt til et nytt spill. 3. Brettene (Liste over brett her) Ikke mye å si her, men jeg merker at mange klager på enten a) alt for store brett eller b) alt for små. Som skrevet over er dette et nytt spill. Vi har 14 brett så langt. 3.1 Small: - Firing Range - Nuketown 3.2 Medium: - Crisis - Grid - Hanoi - Havana - Launch - Radiation - Villa 3.3 Large: - WMD - Jungle - Cracked - Array 3.4 De store brettene er store, ingen tvil om dette. Det er viktig å huske på at dette spillet er lagt opp til en mer strategisk spillestil, samtidig som det er mer realistisk. Bli vandt til å ta den tiden du trenger for å komme deg frem til en strategisk posisjon. For å løpe ut i det åpne fungerer svært dårlig her. Samtidig er våpnene lagd for å ha sine spesialiteter i dette spillet. En stor bane er mer tilpasset en Assault Rifle, LMG eller Sniper. En SMG, Shotgun eller pistol vil være ubrukelig i de fleste tilfeller her. De er hvertfall underlegne de andre våpnene. Tanken bak de små brettene er å få intens action med lite dødtid (noe de virkelig leverer). Dette er ikke brett som er beregnet for svært kopetativ spilling i like stor grad som de brettene som er middels eller stort. Vent noen dager og finn en server som ekskluderer disse slik at du unngår dette hvis ønskelig. På små baner er "firerate" og "accuracy" alfa omega. Mer om våpen i neste punkt. 4. Våpnene (Liste her) Våpen er den delen av spillet som er mest ulikt hva man har opplevd før. Det er viktig å merke seg 2 ting først og fremst. 4.1 Alle våpen har fått en betydelig rekyl og er ikke på langt nær like treffsikre som våpen man f.eks. finner i Modern Warfare 2. Men dette er likt for alle 4.2 Perken Stopping Power er borte. Selv om det er ulik skade på de forskjellige våpnene i våpenlista der man lager sitt eget oppsett, er skaden alle de forskjellige våpnene gjør ganske lik (men ikke helt) og man er tvunget til å se på de andre egenskapene våpnene har og. 4.3 Dette fører oss altså til neste punkt. Det er med andre ord våpen her som oppfører seg helt ulikt hva man er vandt til fra Modern Warfare 2. På små baner er egenskaper som "firerate" og "accuracy" viktig. På middels baner er "accuracy" og "damage" det du er ute etter. På de største brettene er "accuracy" og "range" kanskje det viktigste å se etter. Men MERK! Dette er avhengig av spillestil, hvilken type spillmodus du spiller og hva du rett og slett føler for. Det eneste jeg vil utdype her er at "damage" ikke lenger er superviktig. Flere faktorer spiller inn på hvordan våpenet fungerer. Dette tar tid å bli vandt til. 4.4 Nesten alle våpen får redusert skaden de gjør jo lengre unna det man skyter på er. På kloss hold kan våpen drepe på 2 skudd, men ved lengre avstand kan man ende opp med å måtte ha 5-6 treff for å drepe. Har ikke oversikt over akkurat hvilke dette gjelder og ikke gjelder, men det er naturlig å tro at SMGs og ARs er de som er mest påvirket av dette, mens LMGs holder seg like kraftige. Jeg har et inntrykk av at rekylen er mindre signifikant på konsollversinene av spillet. Om dette skyldes en innebygd autoaim vet jeg ikke, men jeg tror det. Dette er dog kun basert på filmklipp jeg har sett på youtube. 5. Perksene (Liste her) Her er det heller ikke mye å si. Man har et gitt sett med perks. De kan også gjøres tilgjengelig hvis man kjøper de for CP. Det som kan merkes er at det kreves MYE mer for å unlocke -Pro versionen av perken. Se link + challange-lista for hva dette gjelder. 5.1 Perk slot 1: - Lightweight: Lar deg sprinte raskere enn vanlig. Mobiliteten på våpenet ditt avgjør hvor raskt du kan løpe. - Scavenger: Lar deg plukke opp Leathal Grenades og ammunisjon fra fiender du har drept. - Ghost: Gjør deg usynlig for Spy Plane-sensoren som ellers viser deg på fiendens radar. - Flack Jacket: Gjør deg mer motstandsdyktig mot eksplosiver. - Hardline: Gjør at det kreves 1 kill mindre for å opptjene seg enn killstreak reward. 5.2 Perk slot 2: - Hardened: Lar deg lettere skyte igjennom vegger, men øker ikke skaden per kule. - Scout: Lar deg holde pusten lengre ved scoping. - Steady Aim: Øker treffsikkerheten din ved skudd fra hoftehøyde og reduserer spredningen på shotgun-skudd. (Passer godt med DualWield attachment) - Sleight of Hand: Lar deg reloade våpenet ditt dobbelt så raskt. - Warlord: Lar deg bruke 2 attachments til primaryvåpenet ditt. 5.3 Perk slot 3: - Tactical Mask: Gjør deg immun mot Nova Gas-granaten. - Marathon: Lar deg sprinte lengre enn vanlig. - Ninja: Du løper, sprinter og hopper nesten helt lydløst. - Second Chance: Når du dør, faller du om på bakken der du kan beskytte deg med en pistol i 10 sekunder. - Hacker: Lar deg se fiendtlige eksplosiver, equipments og tactical insertions. 6. Zombiemode Zombie-mode er et nytt type gameplay der man kan spille 1-4 players (to på splitscreen over nett også). -Det er en Zombie-invasion der man begynner på Level/Wave 1 og det kommer zombies inn i bygningen man er i. -De prøver å komme seg inn gjennom dører som man kan spikre igjen med planker for å holde de på avstand. -Man kan få tak i de fleste våpen i Cod Black ops i denne moden, man får kjøpt forskjellige våpen rundt om på mappet. -Man får penger for å drepe zombies og reparere dører. -Man åpner porter/dører for å komme seg inn til nye rom i bygget ved å bruke penger. -Hver wave blir vanskeligere og vanskeligere, zombiene tåler mer, og de er mange fler. -Her trenges det taktikk på høyt nivå for å komme seg videre. -Dette er veldig vanskelig.. Men sinnsykt bra laget! Noe jeg har glemt? Skrevet feil? Noe du vil rette på? Kom med innspill slik at jeg kan endre på førstepost. Hold deg konstruktiv! Endret 27. november 2010 av bandreas 1 Lenke til kommentar
bas Skrevet 12. november 2010 Del Skrevet 12. november 2010 Greit initiativ, men det blir mye av dine subjektive meninger og synsing, noe som egentlig blir gitt uttrykk for i hvilken som helst annen tråd av alle brukere. Hadde alt dette vært f.eks offisielle uttalelser fra utvikler hadde det vært mer verdifullt. Eksempler sier du?: Tanken bak de fleste endringene Treyarch har gjort er at spillet ikke skal være en "moshpit" i like stor grad som forgjengeren. Det vil si at man må tenke litt mer strategisk og vurdere hvorvidt det er verdt å dø hvis man foretar seg den og den handlingen." - Er dette en offisiell uttalelse, eller noe du tror? "Samtidig er våpnene lagd for å ha sine spesialiteter i dette spillet" - Er de ikke det i de fleste spill da? "Tanken bak de små brettene er å få intens action med lite dødtid (noe de virkelig leverer). Dette er ikke brett som er beregnet for svært kopetativ spilling i like stor grad som de brettene som er middels eller stort. " - Hvem har uttalt dette? Jeg veit du sikkert tenker promod og at f.eks Nuke Town automatisk kommer til å bli bannet fra kompetitive map lists, men det betyr ikke at det er "tenkt slik" fra utviklernes side. Synsing og subjektive meninger hører ikke hjemme i en slik post hvis tanken er en nøytral og objektiv fremstilling av spillet. Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 13. november 2010 Forfatter Del Skrevet 13. november 2010 (endret) Det er tatt ut ifra intervjuer jeg har sett på youtube. Der de som har lagd spillet har sagt hva de har ment. Fra bl.a. det times lange intervjuet som ble gitt bare noen dager før release. Så at du kaller dette subjektive meninger syns jeg er litt dumt når du i utgangspunktet ikke vet det selv. Til det midterste sitatet ditt; Nei, desverre. Det mye omdiskuterte Modern Warfare 2 er et prakteksempel her. Der har du SMG's du kan skyte folk på andre siden av kartet med, du har shotguns med utroooolig range, du har snipere du like gjerne kan gå i close combat med. Så nei, ikke alle spill har våpen med sine spesialiteter i sin rette betydning. Edit: Og jeg har da absolutt ingen ting å tjene på gi ut falsk informasjon. Det er ikke som om jeg prøver å lure noen. Ærlig talt Endret 13. november 2010 av bandreas Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 Du glemte å nevne hele biten med Zombies! Zombie-mode er et nytt type gameplay der man kan spille 1-4 players (to på splitscreen over nett også) -Det er en Zombie-invasion der man begynner på Level/Wave 1 og det kommer zombies inn i bygningen man er i. -De prøver å komme seg inn gjennom dører som man kan spikre igjen med planker for å holde de på avstand. -Man kan få tak i de fleste våpen i Cod Black ops i denne moden, man får kjøpt forskjellige våpen rundt om på mappet. -Man får penger for å drepe zombies og reparere dører. -Man åpner porter/dører for å komme seg inn til nye rom i bygget ved å bruke penger. -Hver wave blir vanskeligere og vanskeligere, zombiene tåler mer, og de er mange fler. -Her trenges det taktikk på høyt nivå for å komme seg videre. -Dette er veldig vanskelig.. Men sinnsykt bra laget! Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Tanken var en tråd om multiplayer delen av Black Ops. Men la like gjerne til det du skrev, så håper du ikke du har noe imot det Lenke til kommentar
Necleto Skrevet 27. november 2010 Del Skrevet 27. november 2010 (endret) Maskinkravene er IKKE omtrent de samme som for MW:2. For kort tid siden hadde jeg følgende oppsett: AMD Athlon X2 6000+ 4GB DDR2 RAM nVidia GeForce 8800 GTS 512 GDDR3 RAM DFI Infinity NF570 SLI/M2G Dette oppsettet var nok til å kjøre MW:2 bortimot på full grafikk, med noen få unntak på innstillingene. Dette systemet taklet ikke å kjøre Black Ops i det hele tatt. Nå kjører jeg: AMD Phenom II X6 1055T 8GB DDR3 RAM ATI HiS Radeon HD 5770 - 1GB GDDR5 RAM Asus Crosshair Formula IV Med dette oppsettet kan jeg fortsatt ikke kjøre grafikkinnstillingene helt på maks helt glatt i Black Ops. Jeg har alt på maks utenom Anti-aliasing, den kjører jeg på 8x. Med 16x AA, fikk jeg en knapt merkbar, men merkbar FPS lagg. Endret 28. november 2010 av Necleto Lenke til kommentar
bandreas Skrevet 27. november 2010 Forfatter Del Skrevet 27. november 2010 Da foreslår jeg at du leser det jeg skrev med uthevet skrift i starten av første post i denne tråden Det under punkt 1.5. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå