Gå til innhold

Canon EOS 500d eller 550d? Beste pris?

Anbefalte innlegg

Hei.

Ny her og ikke peil.

Har lest både her (akam) og der. Hva velger jeg, Canon EOS 500d eller 550d? Beste pris? Link til pakketilbud? Bare kamerahus og evnt. linse utenom? Kom gjerne med råd hvorfor jeg ikke skal velge et av disse.

Jeg har hatt et Casio kompaktkamera i mange år...fungert fint som f... Men så var jeg på en kosert forleden, mørkt lokale, lite "lokalt" lys,....

...trenger hjelp...

Mvh meg

Endret av Hebbgeir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For generell fotografering, så er det hipp som happ om du velger 500D eller 550D. 550D er bedre på video og har noe mindre støy på høy ISO. Sistnevnte er nyttig i forbindelse med konsertfotografering.

Til allround fotografering vil jeg anbefale EF-S 18-135mm fremfor kitobjektivet da det har lengre rekkevidde og er bedre bygd enn kit'en.

Men hverken kit-objektivet eller 18-135mm er lyssterkt nok for konsertbruk. Da må du se på objektiver som EF 28mm f/1.8, EF 50mm f/1.8, EF 50mm f/1.4 og/eller EF 85mm f/1.8. Hvilketn brennvidde du skal bruke, avhenger av hvor langt unna du står scenen.

Hva slags konserter er det du ønsker å ta bilder av? Det er mange konserter hvor det ikke er tillatt med speilrefleks ...

Lenke til kommentar

Du får veldig gode tilbud på 500D for tiden*,hvis et litt tullete video-opplegg ikke er nødvendig får du mer igjen for pengene ved og kjøpe 500D.

Men om du vil få mer glede av og kjøpe et speilrefleks burde du tenke litt mer på.

Du kan sammenlingne det med og grave en grøft,alle klarer og bruke en skuffe/spade og bytte den ut med en gravemaskin gir selvfølgelig mange fordeler men gravejobben blir ikke særlig god utført før man har lært seg og bruke gravemaskinen.

Det samme er det med speilrefleks den krever litt mer av bruken en et kompaktkamera og hvis du er villig til å lære deg litt samt investere i noen spesifikke objektiver så vil du få mye bedre resultater.

Med andre ord så burde du nesten anse et speilrefleks kjøp som og begynne med en litt dyr hobby :)

Det finnes også meget gode kompaktkameraer i dag som gir deg relativt gode bilder i litt mørkere omgivelser en ett standard kompakt.

*Lefdal,elkjøp,elprice etc har ofte gode "lokke-tilbud" på 500D.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Takker alle for svar.

Brukt litt av helgen til research av kamera , optikk osv (takk for linker)

Jeg har funnet ut at resultat ikke nøvendigvis har å gjøre med kvalitet på kamera om det er dyrt eller rimelig, kompakt eller speilrefleks. Mye avhenger av den som tar bildet, lokasjon, situasjon, lys osv. Jeg mener selv jeg har tatt noen brukbare bilder med mitt Casio, 3,2 megapiksler. Eller som en kompis av meg sa i går “noen av mine beste bilder har vært rene uhell” han jobber som fotograf i en avis. Men jeg har en drøm om et litt mer avansert kamera jeg kan sette meg inn i, og kanskje være litt mer herre over resultatet.

Anyway…turen gikk til ny Lefdal butikk utfor Stavanger..wow for en kamera jungel. Men fant til slutt bade 500d og 550d. Ble litt skuffet jeg. De var liksom så små, iallefall for mine hender. Nikon derimot, som jeg har forstått stadig kniver med Canon, var mye bedre å holde i. Dette er naturligvis en smaksak.

Derfor har to nye kandidater meldt seg, Nikon d90 og d5000. Nå er jeg I tvil. Heldigvis er det ikke om å gjøre å kjøpe i morgen.

Noen inspill? Ser det er et par tråder her inne som tar for seg Canon vs. nikon.

Go søndag!

Endret av Hebbgeir
Lenke til kommentar

Vær forsiktig med å kikke på modellene et trinn opp - Canon 60D og 7D og Nikon D7000 - det kan hende du blir fristet til å brenne av altfor mange penger.. ;)

Vil du ha noe større å holde i - vurder batterigrep. Be om å få prøve med grep i butikken.

Og - pluss i boka for å dra ned i butikken og klå - velg det merket som ligger best i hånda - ikke sikkert Canon er det riktige valget for deg. ;)

Lenke til kommentar

Hvis ikke størrelse spiller en vesentlig rolle,vil et ekstra grep gi en helt annen opplevelse angående det og holde kameraet i hånden.

Om du går for Canon eller Nikon eller et hvilken som helst annet kamera spiller ikke så mye rolle,men ta og forhør deg her før du går for et spesifikk kamera,enkelte eldre kameraer som fortsatt er i handelen kan man like godt styre unna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...