Gå til innhold

Råd ift. en vanskelig sak på havarert hardware.


Anbefalte innlegg

Jeg har kjørt generell prat om dette i en annen tråd men vil overføre disse hit for å ha en relevant tråd.

 

Jeg har levert returforespørsel på hovedkortet og fått returnummer tilbake, men det var før jeg oppdaget det som kom for en dag nå i dag når jeg skulle forsøke å bytte PSU for å se om den var årsaken.

 

Hovedkortet er et Asus P6T6 WS Revolution, PSUen er en Mist 1kW og kabinettet et Coolermaster S. (om det ikke kommer frem i uttrekkene under). Kabinettet ser ut til å være synderen og her kommer detaljene i saken.

 

Ser ut som LGA1366 X58 HKet mitt gikk dukken i går kveld. Begynte å lukte smått svidd (ikke type kondensator lukt såvidt jeg vet) mens jeg spilte Fallout New Vegas.

 

Kikket rundt i maskinen uten å finne noe spesielt og flyttet på en Raid kontroller (LSI 8308ELP) som muligens ble litt varm i kjøleribben inntil noen USB I/O kabler i bunn av hovedkortet (Var ikke årsaken og ingen merker etter varme).

 

Fant ingen årsak (synlig luktkilde) men jeg avsluttet spillingen for å se om det bedret seg og satt og tittet litt på film fra PCen i stedet. Det ble ikke spesielt bedre så jeg slo av filmen og iverksatte Backup via Acronis for å ha noe oppdatert backup av system/program/spill om det skulle skje verre ting. Satt den så til å slå av maskinen når image jobben var ferdig. I følge loggen på mail fullførte backup og slo av maskinen. (etter jeg hadde lagt meg)

 

I dag tidlig (5 tiden) fikk jeg dog ikke startet opp maskinen. Den slo seg av før den kom inn i windows. Fikk bootet den et par ganger i safe-mode før den ikke ville det lenger. Satt selvf. alt default i bios uten at det hjalp. Forsøkte også å koble vekk div. harddisker og raid kontroller uten at det hjalp.

 

Så fikk jeg plutselig ikke skjermsignal i det hele tatt lenger heller og tenkte kankje det kunne være skjermkortet (GTX 480) som var årsaken her. Førsøkte både 8800GT og GS7600 uten at det hjalp.

 

Så da spørs det om ikke HK eller CPU er defekt, men disse er kjøpt forskjellige steder så det blir å tenke på hva jeg gjør. Jeg har jo ikke slike ting liggende i flere eksemplarer for testing til LGA1366. PSU tror jeg ikke det er da kortet ser ut til å få strøm og alle vifter går (en god del).

 

Jeg bør vel forsøke å kjøre RMA på hovedkortet først skulle jeg tro.

 

Ingen enkel sak dette da jeg ikke har utstyr til å teste grundig nok selv og nettbutikken kan teste HKet ok og fakturere meg og sende tilbake. Samme med CPU. Men det er prisen av å bygge selv.

 

Skal uansett gjøre den testingen jeg kan med færre minnebrikker, annen PSU, kun 1 harddisk, remontere CPU etc. Men spørsmålet er om jeg orker/gidder/har tid til alt det fremfor å bare sende HK og CPU til RMA hos hver sin leverandør.

 

Jeg har tonnevis av HK og CPUer til tidligere sokler og P45 mm, men ikke til LGA1366. Så hmm.

 

Dødt på den måten at vifter, disker, dvd og LEDs fyrer opp, men ikke noe mer skjer.

 

Rayline:

Vifta gikk på alle skjermkortene jeg prøvde startet opp. GTX 480, 8800GT, GTX 285.

 

Kjetil:

Jeg har ikke utelukket PSU 100% så jeg skal forsøke et bytte av den først faktisk med kun kjernekomponenter tilkoblet. Dette er en Mist 1000W og jeg har en Corsair TX750, HX520 samt en Mist 600 liggende som jeg kan teste med.

Dog denne lukten virket å komme fra øvre del av maskinen så jeg har en del tro på Mosfet, men da må jeg demontere CPU kjøleren (som er litt herk med denne pushn-pull saken) så jeg forsøker PSU test først.

 

Men når det skal sies har jeg flere ganger gjennom årene opplevd at vifter, dioder, disker osv. fyrer opp selv om det er feil på hovedkortet og at jeg ikke får skjermsignal og post.

 

Dette at det luktet svidd (som jeg først trodde kunne være en gummisak som lå inntil noe varmt) gir meg heller ikke spesielt lyst til å teste for mye så jeg kanskje risikerer å ødelegge andre komponenter i tillegg. Men, avventer og ser. Jeg tester PSU biten i morgen først, orker ikke styre mer med disse maskinene med det første nå.

 

Jeg fant forøvrig årsaken til at det luktet noe svidd gummi/plastikk av maskinen når feilen oppsto og er nok årsaken til at ting har gått galt. Jeg fant svimerker i 20/24pins kontakten til hovedkortet. Hva som er årsaken til feilen på dette er derimot mer usikkert. PSU? HK? Kabinett?

 

EDIT2:

Coolermaster S har med en overgang for 20/24pins kontakten som har egne ledninger koblet opp til av/på knappen og funksjonspanelet på toppen som er touchbasert. Svimerket er faktisk i en av pinnene som går opp til dette funksjonspanelet i Coolermaster S.

 

Bør jeg levere alle nevnte produkter til reklamasjon? Kabinettet har mest sannsynlig pga. en overledning i funksjonspanelet tatt livet av evt. både HK og PSU.

 

Hva er deres mening?

 

Det jeg også er redd for er at denne kortslutningen da har skadet andre komponenter i maskinen som minnebrikker, cpu, skjermkort, solid state disker etc.

 

Hvem blir da erstatningsansvarlig? Dette funksjonspanelet er fullstendig lukket og ikke noe jeg har manipulert eller trikset med på noen som helst måte. 20/24 pins kontakten med Coolermaster S overgangen har også sittet fast montert siden første montering (snart halvannet år siden) med kun et bytte av CPU for ca. 1 år siden.

 

EDIT3:

Faktisk har denne kortslutningen vært så kraftig at en liten sort bit av plastikken på overgangen ble sittende fast nede i HK kontakten når jeg koblet den fra. Dette oppdaget jeg når jeg nå koblet fra alt av kontakter for forsøke å teste en annen PSU, som jeg tror jeg avstår fra nå.

 

Men nå ble jeg mer i villrede på hva jeg skal reklamere på og levere inn til RMA.

 

EDIT

Lagt til bilder i etterkant.

 

Overgangen til Coolermaster S som går ned i HKet:

post-38451-1288847708,4161_thumb.png

Plastikken rundt metallet er smeltet helt bort.

 

Tilkoplingen på hovedkortet:

post-38451-1288847770,9478_thumb.png

 

Mao. ikke særlig oppløftende saker.

 

Bruning av plastikken og ledning også i andre enden av overgangen på høyre siden.

post-38451-1288849902,4987_thumb.png

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er heldig,så er det bare å bytte kabinett? Eller er det så at du ser svimerker på 20/24 pins kontakten på hovedkortet ditt. Ikke bare selve ledningen.

PS: Hva ned å ring til der du kjøpte hovedkortet.

Vet du om en måte å kunne starte opp maskinen uten ledningene koblet til kabinettets start knapp?

Jeg tenker høyt, jeg har selv ikke opplevd samme feil som du beskriver.

Lenke til kommentar

Ja, det er svartsotet nede i hullet til den pinnen som er svidd i 20/24pins kontakten til HKet. Jeg trodde først det sorte nedi der var en bit av plastikk fra kontakten men kontaktene er blank/hvit plastik og det sorte er faktisk smeltet plastikk. En pinne i 20/24pins tilkoblingskontakten mot HKet har faktisk smeltet nesten helt bort og inn til metallet.

 

Jeg vurderer å sende en mail med hele denne gjennomgåelsen til nettbutikken (noe som bare er rett og rimelig og positivt for begge parter vil jeg tro). Men ønsker å få litt råd for å være bedre forberedt. Alle de 3 nevnte komponentene, HK, PSU og Kabinett er kjøpt hos samme butikk og del av et initielt bygg på 20.000 jeg kjøpte derfra.

 

Jeg er jo naturlig nok engstelig for hvilke konsekvenser dette har fått for all den dyre hardwaren jeg har i denne maskinen. Dette er min tids dyreste maskin noensinne. (godt over 30.000, muligens nærmere 50.000,- i hardware om jeg tør sjekke tallene).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Med "det" så mener du HK, PSU og Kabinett samlet, eller all hardware for å bytte alt som evt. har gått med i kortslutningen? Jeg må nok ringe å ta en prat, men først vil jeg sende noe skriftlig siden fakta da kommer bedre frem og ikke forveksles.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

:hmm:

 

Forøvrig kan jeg levere utstyr til RMA via hentebu i Oslo (gudskjelov). Jeg har ei heller lenger esken til kabinettet siden jeg for en måneds tid siden hadde en større opprydding i boder hvor en del tomme og større esker måtte bøte med livet for bedre plass. Hovedkortesken og til komponentene har jeg dog ennå.

 

Jeg stiller meg generelt sett litt undrende til slike saker, for hvilke rettigheter har man når en komponent tar livet av andre og alt er kjøpt løst fra nettbutikker?

 

Coolermaster S kabinettet er jo også en dyr sak jeg ikke ønsker å sitte med når det oppfører seg på denne måten og tar livet av mitt livs dyreste workstation noensinne.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Prøv uten overgangen til Cosmos S, du har vel av og på knapp på hovedkortet. Om det har vært litt laber kvalitet på dette mellomleddet, dårlig kontakt eller høy motstand, så kan det fort bli svidd. Er 24pin kontakten fra PSU strøken, så er det neppe den som er synderen, så da er det enten overgangen eller selve ATX kontakten på hovedkortet. Funker det ikke uten overgangen, prøv da også med et annet PSU for sikkerhetskyld, så er det nok hovedkort.

 

PSU behøver du forøvrig ikke montere, bare koble til det nødvendige og fyr opp maskinen...

 

Her er en tråd fra en som opplevde noe av det samme, der det var PSU som var synderen: LINK

På bildene ser man det jeg antyder, at der det er mest brent, finner man oftest synderen.. Stort sett går dette bra, bare man får luket ut synderen og byttet denne..

 

Ny overgang får du enkelt i posten, om det er denne som er synderen, noe som det tyder på etter din beskrivelse. Det er neppe noe annet som har tatt skade av dette, om det kan berolige deg en tidlig torsdag morgen :thumbup:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Rengjør pinnen på hovedkortet, test så uten overgangen. Det er høy motstand som oftest forårsaker slike feil, og medfører denne høye temperaturen. Ser du noe på PSU kontakten? Normalt skulle skadene begrense seg til området rundt den dårlige kontakten/høye motstanden..

 

PSU tester til noen få tiere er kjekke greier for å se at alle railene på PSU leverer de de skal, og kan eliminere endel ekstra arbeid..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Lagt ved nytt bilde.

Forøvrig så jeg feil ift. pinnen som er svidd, det er ikke en av de som går opp i funksjonspanelet på kabinettet.

 

EDIT:

Jeg skal rengjøre pinnen på hovedkortet (om jeg finner noe å få til det med) og se om jeg får liv i maskinen/kortet uten overgangen. Det følger med en diagnose sak/kort til dette hovedkortet med en egen av/på bryter som jeg skal grave frem som blir ypperlig til dette formålet.

 

Men uansett vil jeg tro dette kvalifiserer minst til bytte/rma av hovedkort så jeg slipper være usikker på om det er 100% i orden.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det vil bli meget høy temperatur i hele denne kabelen i overgangen. Alt som skal til er at kontakflatene er litt for vide på overgangen som går ned i hovedkortet eller en klemmetang som bommer litt, så blir det slike problemer... Tipper på at dette løser seg for deg jeg :thumbup:

 

Edit:

Jeg har sett mye værre enn dette, og de hovedkortene har funket som gull de. Funker det med en rengjøring og uten overgangen, tror jeg nok du bare bør beholde hovedkortet. En runde LinX med en klokk eller to forteller om hovedkortet er fullstendig fri for følgeskade, bortsett fra litt "solbrent" da..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Jupp, men er ikke så sikker på at jeg ønsker å beholde dette kabinettet når det er så dårlig kvalitet på overgangen som følger med. Men jeg ser argumentet, dog ikke godt nok for så dyre deler etter min mening. Jeg tenker på saken til litt uttpå dagen. Takk for gode innspill :thumbup:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har samme overgangen i akkurat samme kabinett, og har nok presset den betydelig med GTX480 i SLI og TriCFX HD5870+HD5970 m/4ghz Ci7 uten hikke enda lengre enn deg, så er nok bare utur dette. Det skulle selvsagt helst aldri skje med noen av overgangene, men er første gangen jeg hører om dette til tross for at det er/var meget populært. Du risikerer vel bare å få kabinettet tilbake med ny overgang om du tar en RMA på det, dette pluss all jobben med å demontere og pakke dette sammen, kan være usunt for helsa i det lange løp.. Rådene er gitt mtp din mentale helse, og er av beste mening :innocent:

Lenke til kommentar

Ha ha, toppers det. Jepp må innrømme at man kan bli litt lei slikt. Nesten så jeg er fristet til å legge hele hardware hobbyen på hylla, selge smitt og smule og nøye meg med en SFF med HD6870 og lappisen jeg sitter på nå :p

 

Men burde jeg ikke en gang kjøre RMA på hovedkortet? Kan jeg risikere at det testes ok og sendes tilbake selv med dette kullsvarte brennmerket i strømkontakten? En naturlig ting kunne jo kanskje vært å få byttet hovedkortet samt få tilsendt ny overgang. (Kabinett og HK er kjøpt på samme sted). Men hmm ja, er ikke helt motstander av å slippe å remontere hele skiten heller hehe. Går fort mot jul og skulle gjerne hatt tankene på andre steder enn slikt fremover.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tja, skulle hovedkortet funke helt normalt hos deg, så vil det jo gjøre det når de tester det hos dem, og da er det jo kun den svidde pinnens/kontaktens kosmetiske verdiforringelse som er følgeskaden her.. Hva du ender opp med som følge av dette blir litt gjetning, men ville tro det ikke ville være verd jobben for å si det forsiktig... Men men, få liv i det først, så tar du det derfra. Ta eventuellt en telefon til retur å få litt input om hva de mener før du vurderer dette videre om alt funker som det skal, det kan spare deg for mye slit og frustrasjon..

Lenke til kommentar

Enig med deg Ourasi. Takk for edruelige innspill, har sansen for det. Er ingen krise om jeg ikke får solgt dette HKet videre en dag, fungerer det skal det alltids få leke server etterhvert. Om alt fungerer tilsynelatende normalt med tester utenom overgangen bestiller jeg heller bare en ny overgang til kabinettet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...