Gå til innhold

Har du en god router? Jeg trenger anbefalinger!

Arntsen

Anbefalte innlegg

Trenger virkelig en router som fungerer GODT nå. Har en 20/1 linje, men denne vil kanskje bli 20/20 snart.

Har følgende:

3x PS3

1x X360

3x Stasjonær PC

2x PC Laptop

1x Mac Laptop

1x HPEX470 homeserver

3x mobiltelefon

4x Ekstern USB 2.0 disk

1x DreamBox

Den jeg har nå (Jensen 89300) henger seg KONSTANT og grensesnittet suger. Tidligere har jeg hatt DIR-655, men den hang seg også når vi kjørte på med både nedlasting og f.eks HD-streaming.

SÅ, nå trenger jeg en router som VIRKELIG fungerer med 2 nedlastningskåte studenter, som samtidig gjerne skal game eller se film.

Vi er begge godt over snittet interessert og erfarne med både nettverk og PC, men på router-siden stopper det litt opp. Vet liksom ikke hva jeg skal se etter av funksjoner osv for at den skal være "bra". Veldig avhenging av at det går ann å reservere IP, på en enkel måte, på Jensen må du kunne mac-adresse for å legge til reservasjon på DHCP. I tillegg bør det være mulig å forwarde MINST 10 porter (de fleste kan jo det) I tillegg hadde det vært flott med en litt bedre utviklet USB-shareport enn Dlink har idag, men ikke noe must..

HÅPER virkelig noen kan hjelpe. Fortell meg gjerne hvordan linje/oppsett/bruk du har. OG link gjerne til firmwaren du bruker. Vil ikke installere firmware på "måfå"...

På forhånd HJERTELIG tusen takk for at du gidder å hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, jeg kan personlig anbefale Apple airport express router. Har nå hatt den litt over 1 år, og ikke et eneste problem med den. Den har i tillegg 2 kanaler, 2,4GHZ og 5GHZ, som er positivt. Hastigheten og brukervenligheten er imponerende bra. Og selvsakt så er utseende veldig elegant ;)

Her i huset så er disse koblet til routeren:

- 5-7 bærbare

- 3 stk ps3

- 3 stk iPhone og 1 iPad

- 1 iMac og 1 stasjonær

- Trådløs printer

Kan ikke si jeg merker noe til tregheter.

Kan også nevne at jeg har 20/1,2 linje hos ventelo. Kan jeg spørre hvor du får 20/20 fra? :)

Endret av stigzy
Lenke til kommentar

Kan vel legge til ASUS RT-N16 og Buffalo WZR-HP-G300NH også.

Buffalo har lang rekkevidde trådløst, mens ASUS er trolig mest stabil av de Kakeshoma og jeg nevner her.

Asus 128MB RAM, mens de andre har 64. Det er meget viktig med OK RAM når det gjelder stabilitet, og alle disse har det.

Tredjeparts firmware finner du hos dd-wrt.com og anbefalt firmware finner du her.

Mye info om flashing av firmware: http://www.dd-wrt.com/phpBB2/viewtopic.php?t=51486

Lenke til kommentar

Skal du ha en god router, så bør du gå for en skikkelig Cisco-router.

Mange routere er ikke beregnet så veldig mange enheter. Et eksempel er Apple sin Airport Express, som klarer maksimalt 10 enheter. Derfor anbefaler jeg at du passer ekstra godt på hvor stor kapasitet de har. :)

Lenke til kommentar

Henger meg på her, har nå en DIR-825 og den krasjer konstant.

Vi har ca:

2 mobiler med WLAN

6 PC-er WLAN

2 PC-er LAN

1 WLAN printer/scanner

Internett 10/10 fiber.

Trenger noe som virkelig er stabilt og funker greit, helst ikke noe over 1500, custom frimeware vil jeg helst ungå da dette sikkert bryter med garantien?

Selvsagt skal jeg kunne hive på 20 torrents uten at det krasjer ruteren!

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Mange routere er ikke beregnet så veldig mange enheter. Et eksempel er Apple sin Airport Express, som klarer maksimalt 10 enheter. Derfor anbefaler jeg at du passer ekstra godt på hvor stor kapasitet de har. :)

Da må man altså ut på bedriftsmarkedet da E3000 er det beste til hjemmebruk fra Cisco, og da er man plutselig 2+ lapper over det man trenger å betale for nok ytelse for 2 studenter.

ASUSen som la7dfa nevnte reklamerer jo veldig for torrenting, så den er nok veldig ideel for dere, ellers er også E3000 en god konkurrent.

128 MB RAM er kanskje det avgjørende for dere siden dere vil ha mange klienter og tung last.

Har veldig god erfaring med alle 4 la7dfa og jeg har nevnt.. Har faktisk ikke restartet noen av dem pga feil på router.

DD WRT er en linux-basert firmware, mange bruker det for å utvide mulighetene til routern ytteligere.

Du kan lese alt om dd wrt på siden la7dfa linket til.

Lenke til kommentar

Hvordan kan du påstå at Apple router kan maks ta 10 enheter? Kan bortimot ta 5 ganger så mye, dvs 50 enheter på EN router. Slutt å si sånt uten kilder.

KILDE

Lenke til kommentar

Hvordan kan du påstå at Apple router kan maks ta 10 enheter? Kan bortimot ta 5 ganger så mye, dvs 50 enheter på EN router. Slutt å si sånt uten kilder.

KILDE

Du linker til Airport Extreme, mens både han og du nevnte Airport express i utganspunktet.

http://en.wikipedia.org/wiki/AirPort#AirPort_Express

The AirPort Express is a simplified and compact AirPort Extreme base station. It allows up to 10 networked users.

Endret av -Zeitgeist-
Lenke til kommentar

Har selv en Netgear WNDR3700, på nettet vårt så har vi rundt 4-5 PCer, Xboxer, Trådløs printer etc. og den lever kort sagt sitt egent liv nå...Vurderer sterkt og gå til inkjøp av en Cisco/Linksys E3000 da en kompis kjøpte denne og synes den er utrolig bra.

Netgearen har også et helt forferdlig user interface.

Lenke til kommentar

Har selv en Netgear WNDR3700, på nettet vårt så har vi rundt 4-5 PCer, Xboxer, Trådløs printer etc. og den lever kort sagt sitt egent liv nå...

Du kan jo flashe den med DD-WRT for å se om det hjelper på stabilitet. Demo på GUI

Husk at problemer med routere også kan skyldes varme. Det kan være varm CPU og trådløsdel.

På min router har jeg montert passive kjølelementer på de delene.

(Ikke at jeg har hatt trøbbel med det, men kjøling er aldri negativt heller)

Dette kan man få på ebay til noen få US$.

Men det viktigste er å ikke sette router på et varmt sted uten sirkulasjon.

Setter man f.eks router oppå et modem, så er det å be om trøbbel.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har pr. dags dato en Apple Airport Extreme og vil ikke anbefale denne til dette bruket. Routeren fungerer forsåvidt greit nok, men det trådløse nettverket er totalt ubrukelig/ikke eksisterende hvis man laster opp/ned mye (noen hundre torrenter på seeding f.eks.). Regner med dette går på antall connections eller noe slik. Jeg måtte slå av utorrent hver gang vi skulle bruke det trådløse nettet til surfing og slikt, mens surfing som gikk over kabel fungerte helt fint.

Når disse probleme var hadde jeg en 10/10-linje, nå har jeg en kjip ADSL-linje fra telenor på 9000/700 eller noe, og med maks aktive torrents justert ned til 7 merker jeg ikke så mye til dette nå, men problemet er der fortsatt.

Routeren må også restartes ved å dra ut ledningen en gang i blandt (alt fra en gang hver tredje måned til en gang i måneden), hva dette skyldes vet jeg ikke.

På grunn av dette kunne jeg også tenkt meg en ny "skikkelig" router. Prisen er ikke det viktigste, men stabilitet og at alt fungerer slik det skal uavhengig av hva som kjøres på andre pc-er.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nei! For det første må du opp i 5-6000kr minimum for en router fra Cisco, og selv her er det mange som er produsert av Linksys.

For det andre lager ikke Cisco noe spesielt godt utstyr i denne klassen. Man må opp i ordentlig størrelse for at dette merket skal være aktuelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...