Gå til innhold

Panserbataljonen August 2011


Lerma250592

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal inn i Panserbataljonen August 2011, og syntes det hadde vært gøy å få hør litt om hvordan det er å være i den bataljonen, hvordan er det på Setermoen. Del dine opplevelser og erfaringer! Gjerne fortelle litt om de forskjellige avdelingene innenfor Panserbataljonen osv.

 

- Noen som har erfaring med Panserbataljonen de kan dele?

- Flere som skal inn i Panserbataljonen 2011?

 

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fullt enig at den ikke var utrolig fengslende og en smule gammel, men hele poenget for min del var at man fikk se litt av leiren o.l.

 

Jaja alltid morsomt å se bilder fra leirene, sånn sett er den filmen ganske bra. Filmen er også fra den tiden Pbn hadde innrykk i januar.

Lenke til kommentar

Hvor ønsker folk seg i PBN da, kavallerieskadronen, stridsvogneskadronen, stormeskadronen eller kampstøtteeskadronen? Dette blir jo ikke valgt før man er der oppe, men noen osm har ønsker?

Sesjon i morgen, håper på PBN :new_woot:

 

Satser personlig på en av de to Stormeskadronene, men hadde ikke takket nei til Kavallerie-eskadronen heller.

Endret av Mr.Graves
Lenke til kommentar

Lite spørsmål her. Skal på sesjon imorgen, og har lyst til å ta skarpskytter utdanningen, men noen kamerater sa at det var i artilleribataljonen, men på nettet og i brosjyren så står at det er i Kavalerieskadronen. Stoler jo selfølgelig på nettsiden og det da, men noen som har noen ide om det går fulltid for skarpskyting da, eller er det bare en liten del av "utdanningen" da?

Lenke til kommentar

Off topic egentlig da dette er en tråd for PBn 2011 men;

Så vidt jeg vet så har ikke ArtBn noen skarpskyttere nei, mulig ArtJegerne har hvis det skulle være noen, men jeg ser ikke helt hensikten ved at folk som skal skyte 105mm skal utdanne skarpskyttere.

 

Hvordan tjenesten er som skarpskytter? Helt lik som resten av troppen du er i, bare at du har med deg et ekstra våpen på LTKen. Mye av tjenesten består av å ligge i OP som resten av troppen og sende inn observasjoner. Du får kurs på skarpskyttervåpen; NM149/HK417 hvis de har det og muligens 12.7 MØR hvis ikke forsvaret kutter mer på budsjettet. Skyte får du nok med begge, men ikke sikkert godkjent nivå 2 kurs.

Lenke til kommentar

Takk for svar:)

Synd, var på sesjon i dag. Er allerede fullt i panserbataljonen, var bare 2 plasser igjen til de som skulle ha sånn lege utdanning ting.

 

Fikk du vite noe om hvilke avdelinger det er plasser i? Fikk ikke vite noe om det var plass i Sjøforsvaret juli 2011?

Lenke til kommentar

Var og på sesjon i dag, fikk også vite at eneste som var ledig i PBN var som sanitet, and that was my que to march the other way.

Sjøforsvaret var det fortsatt ledige plasser, men det aller meste på fartøyer var visstnok tatt.

For ordens skyld støtter jeg det saftsus sier, det er godt mulig noen ledige plasser hist og her, og det er garantert en del som faller fra grunnet sykdom, skade, personlige problemer, jobb etc. før innrykk, så å skrive seg på ventelister er nok ikke dumt.

 

Havnet for øvrig i Garden, dersom jeg kommer meg i The Fighting Fourth sin jegertropp blir det bra. Musikk & Drill (5.kompani) kan stikke janitsjarene sine en hvis plass, så lenge jeg ikke må traktere dem eller SLO'e til dem som førstegangstjeneste.

Lenke til kommentar

Var og på sesjon i dag, fikk også vite at eneste som var ledig i PBN var som sanitet, and that was my que to march the other way.

Sjøforsvaret var det fortsatt ledige plasser, men det aller meste på fartøyer var visstnok tatt.

For ordens skyld støtter jeg det saftsus sier, det er godt mulig noen ledige plasser hist og her, og det er garantert en del som faller fra grunnet sykdom, skade, personlige problemer, jobb etc. før innrykk, så å skrive seg på ventelister er nok ikke dumt.

 

Havnet for øvrig i Garden, dersom jeg kommer meg i The Fighting Fourth sin jegertropp blir det bra. Musikk & Drill (5.kompani) kan stikke janitsjarene sine en hvis plass, så lenge jeg ikke må traktere dem eller SLO'e til dem som førstegangstjeneste.

 

 

Jeg forstår ikke helt. Er plassene i PBN allerede bestemt?

Lenke til kommentar

Hæ? Fordelingen til fartøyene og landavdelingene skjer jo under rekruttperioden på Madla leir.

 

The Barnacle:

De forsvaret har behov for som er satt opp i Panserbataljonen, blir innkalt til Panserbataljonen. At man er satt opp i en avdeling nå, betyr ikke at man nødvendigvis blir innkalt til avdelingen, eller forsvaret i det hele tatt. Men noen stillinger i bataljonene trenger personer med spesiell bakgrunn fra vgs eller annen utdanning. Derfor er disse plassene forbeholdt disse, for eksempel sanitet. Under innrykk på Sessvollmoen leir blir man fordelt til avdeling i Panserbataljonen og så avreise til Setermoen leir seinere. På innrykksdagen kommer mange av de innkalte til å bli dimmitert.

 

Sapere_aude:

Hvilke avdelinger var ledige? Tror jeg har fått med meg at GSV, Panser-, 2.- og Sanitetsbataljonen var fylt opp.

Har de begynt å fylle opp de kjiiipeste avdelingene nå da?

Lenke til kommentar

Var og på sesjon i dag, fikk også vite at eneste som var ledig i PBN var som sanitet, and that was my que to march the other way.

Sjøforsvaret var det fortsatt ledige plasser, men det aller meste på fartøyer var visstnok tatt.

For ordens skyld støtter jeg det saftsus sier, det er godt mulig noen ledige plasser hist og her, og det er garantert en del som faller fra grunnet sykdom, skade, personlige problemer, jobb etc. før innrykk, så å skrive seg på ventelister er nok ikke dumt.

 

Havnet for øvrig i Garden, dersom jeg kommer meg i The Fighting Fourth sin jegertropp blir det bra. Musikk & Drill (5.kompani) kan stikke janitsjarene sine en hvis plass, så lenge jeg ikke må traktere dem eller SLO'e til dem som førstegangstjeneste.

 

 

Jeg forstår ikke helt. Er plassene i PBN allerede bestemt?

 

Det virker slik. Beskjeden jeg fikk og jeg har sett flere andre får, er at en del avdelinger har det mannskapet de trenger og dermed er fulle. Det har noe å gjøre tror jeg.

 

Sapere_aude:

Hvilke avdelinger var ledige? Tror jeg har fått med meg at GSV, Panser-, 2.- og Sanitetsbataljonen var fylt opp.

Har de begynt å fylle opp de kjiiipeste avdelingene nå da?

 

HMKG, GSV og Art.Bn. var i hvert fall ledig plass på, mens Sjøforsvarets stillinger for vernepliktige på fartøy for det meste var tatt, sammen med det meste i PBN. 2.Bn har innrykk i januar, godt mulig de er full ja, men vet ikke.

Spørs hva du definerer som de kjipeste. HMKG er blant de kjipeste dersom man gjør det til det. Man har ca. 30 vaktdøgn og 40 feltdøgn, det er ikke så gale. Man er sentralt i Oslo og har VESENTLIG bedre fritidstilbud enn de fleste andre avdelinger. Ser også frem til tilbud som vekterkurs og jegerprøven (jakt altså, ikke soldatjeger).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...