Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskin rebooter når crossfireX er enabled


Anbefalte innlegg

Jeg hadde en annen tråd men fant ut hva som forårsaket problemet så lager denne tråden så jeg kan begynne å finne ut av problemet.

Her er tråden hvis dere vil se i den først. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1271376

 

Pc specs:

 

Hovedkort - Asus Rampage III Extreme

 

CPU - Intel I7 930 2.80ghz - Stock settings

 

GPU - 2 Stk. Radeon HD 5870 - Stock settings

 

Minne - Corsair 6gb 3x2gb 1600mhz

 

PSU - corsair TX 850W

 

CPU og GPU er vannkjølt, 30-35C grader idle temps og 40-45 på full load. northbridge er ikke varm, jeg kan ta på den uten å kjenne noe varme. minne er ikke varme heller.

________________________________________________________________________

 

Ok problemet mitt er at når jeg spiller eller kjører 3D spill/programmer med Crossfire enabled i Catalyst control center rebooter pcn seg uten å gi noe warning. Hvis du har opplevd at pcn har blitt for varm så slår den seg av veldig fort for at ingenting skal bli ødelagt, min rebooter seg på denne måten, uten noe forvarsel.

 

Hvis jeg skrur av CrossfireX i CCC så kan jeg spille så mye jeg vil uten at pcn rebooter.

Så da må det være noe med crossfireX og/eller at de to GPU'ene ikke får nok strøm når de skal brukes sammen.

 

Neste steg er da å teste hver enkelt GPU hver for seg å se hva som skjer. Men trenger jeg å ta ut hver enkelt GPU fra selve hovedkortet eller holder det å skru av crossfireX og koble til skjermen først på GPU nr.1 derretter GPU nr. 2 å teste et spill? Å koble til skjermen på hver enkelt GPU blir vel som å teste de hver for seg? Den GPU'en som ikke har noe skjermer koblet til seg brukes vel ikke da?

 

Veldig irriterendeå sitte med en så dyr pc uten å kunne bruke den som den skal brukes. Blir veldig takknemlig for alle svar som kan hjelpe meg å komme fram til en løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg laster ned de gamle 10.5 ati catalyst driverne som 3rd_SQD her på forumet foreslo i min andre tråd. Før jeg begynner å laste de ned, hva er de mest stabile driverne til ati som er ute nå?

10.10 er de nyeste vet jeg.

 

Hei!

 

Dette er kanskje et skudd i mørket, men jeg har hatt en del problemer med ULPS-funksjonen (ultra low power state) til ATI i forbindelse crossfire. I mitt tilfelle har ulps ført til at pcen henger seg, samt bluescreen, men først og fremst i sammenheng med overklokking. Da du ikke har overklokket skjermkortene tviler jeg på at du har de samme problemene som jeg har hatt, men det kan jo være verdt å sjekke ut. ULPS kan skrus av i regedit (ligger en del tråder ute om dette, så google). Om jeg ikke tar helt feil, så kom ULPS for første gang med 10.2 driverne, så det kan også være verdt et forsøk å prøve eldre drivere enn dette.

Lenke til kommentar

Er det bare de som det står EnableUlps i ett ord som jeg skal forandre fra 1 til 0 i regedit? Bare søker jeg find ulps og går gjennom og forandrer alle fra 1 til 0?

Ja, stemmer. Søk på det, og endre det fra 1 til 0 under alle controlsettene der (Controlset001, Currentcontrolset etc).

Lenke til kommentar

Er det bare de som det står EnableUlps i ett ord som jeg skal forandre fra 1 til 0 i regedit? Bare søker jeg find ulps og går gjennom og forandrer alle fra 1 til 0?

Ja, stemmer. Søk på det, og endre det fra 1 til 0 under alle controlsettene der (Controlset001, Currentcontrolset etc).

Jeg finner EnableUlps og EnableUlps_NA, skal jeg bytte enableUlps_Na også?

Lenke til kommentar

Ser ut som jeg kommer nærmere og nærmere til å finne ut hva problemet kan være.

 

Hvis jeg spiller et 3D spill med crossfireX enabled i fullscreen slår pcn seg av.

 

Hvis jeg spiller et 3D spill med crossfireX enabled i window mode slår den seg ikke av.

 

Hvis jeg spiller et 3D spill med crossfireX unabled i full screen slår den seg ikke av.

 

Og siden pcn slår seg av så raskt er det noe med strøm her. Kortene ser ikke ut til å få nok strøm kanskje, jeg har null peiling på volt, watt, 12v osv osv. Hvis noen her som har peiling si meg hva jeg skal gjøre for å sjekke at alt får nok strøm eller for lite strøm i det den slår seg av.

Hvis det er noe programmer som kan vise dette så kan jeg teste å gi dere resultatene her så kan dere se selv.

 

Det eneste ekstra jeg har som tar strøm etter jeg byttet fra vanlig air cooling til vannkjøling er:

en wiftech MCP655 Pump,

Lamptron "Elite" 8-port Black Anodized Aluminum Casing CCFL Inverter

og 5 stk Cold cathodes UV lights. Dette er det ekstra jeg har lagt til etter jeg byttet til vannkjøling.

 

Kan dette ha noe å si på PSU? Kan disse tingene ta så mye ekstra strøm at jeg bruker opp 850W hvis jeg kjører maks på begge grafikkortene som gjør at pcn slår seg av? Eller at jeg har for mye på 12v eller noe? (null peiling på 12v osv, jeg har bare lest mye om at folk snakker om 12v at rails osv)

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

TX-850 har ikke rails med current limiters (sikrings baserte flere +12v outputs) - kun en samlet med max effekt man kan ta ut = 840W.

Om +5v/+3.3 samt -12v og 5vsby er max lastet med 180W/9,6W/15W går max +12v uttaket ned til ca 645W.

 

Uten at kan med hånden på hjerte si hvor mye +12v strøm din inverter og pumpe trekker vil jeg tro at det ikke er utslagsgivende , men uansett er det bare å prøve med å kople fra inverteren. Pumpa kan du ikke slå av (trekker kun nominellt 24W ihh til produsent).

 

 

Din automatiske restart ?

Er denne enablet i Windows ? (se bilde)

Hvorfor ser du isåfall ikke i crasj dump / minidump / memory.dmp hva som forårsaker krasj som genereres ? (debugges med windbg og !analyze -v )

 

 

Strømforbruk HD5870 se:

http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/gpu-power-consumption-2010_3.html

 

Peak OCCT-GPU ett kort er opptil ca 230Watt

Peak Crysis Warhead ett kort opptil ca 170Watt

post-35394-1288422231,4136_thumb.jpg

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Den PSU'en her er helt ny siden min andre sluttet å funke så det er rart hvis denne også er defekt.

 

Jeg har Swiftech MCP655 pumpa embalasjen foran meg og den viser:

Operating voltage range: 8 to 24 VDC

Nominal current: 2 Amps

Nominal Power @12v: 24W

 

jeg har prøvd å skru av invertern men det hjalp ikke. Jeg kan prøve å skru av alle viftene + invertern i et lite øyeblikk for å se om det har noen effekt, men ikke for lenge siden radiatoren trenger viftene for å holde vannet kaldt.

 

Jeg har skrudd av automatic restart men jeg får fortsatt ikke noe bluescreen osv. Jeg laster ned windbg nå og prøver å lese minidumpen hvis det ble laget en.

 

Men dere er enige med meg om at det er noe med strøm her siden pcn slår seg av så raskt uten varsel når den kjører noe som tar litt mer strøm enn vanlig?

 

Jeg slo akkurat på pcn etter å ha hatt den i sleep mode i natt. Jeg måtte restarte og resette biosen flere ganger før den klarte å gå inn i windows uten å reboote. Da den rebooter stopper den opp på CPU LED lyset og lyser rødt, dette er en funksjon Asus Rampage 3 Extreme hovedkortet har som heter QLED. Den går gjennom CPU, DRAM, VGA og BOOT DEVICE, hvis den finner et problem stopper den opp på en av de. Derfor må jeg resette biosen når dette skjer for at den skal gå videre og forbi CPU.

Helt klart noe med strøm her. Så det er vel et veldig klart signal om at den får for lite strøm og lagrer mer og mer strøm for hver gang jeg restarter den?

Hvis jeg for eksempel velger å trykke på restart nå som pcn er inne i windows trenger jeg ikke resette biosen fordi den sikkert har "lagret" nok strøm.

Enige med meg i dette?

 

Bilde av QLED på hovedkortet jeg snakker om, scroll nedover til bildet: http://hardforum.com/showthread.php?p=1036187182

 

 

Så det er 2 ganger den velger å restarte seg selv. Enten når den har vært av over natten og skal skrus på, eller når jeg spiller noe som bruker begge grafikkortene i full screen. Som alle vet bruker jo 2 grafikkort i full screen mer strøm enn bare 1 men jeg vet ikke om de bruker noe mindre mellom full screen og window mode.

Strøm strøm strøm, noe får ikke nok strøm men hva. Ugh..

 

Jeg har prøvd å koble til PSU'en og maskinen på en annen sikring her i huset for å se om det hjalp, men nei det samme skjer. Koblet den til kjøkken sikringen.

 

Edit: Jeg har lastet ned windbg men vet ikke hvor jeg går fra her. Jeg venter med å gjøre noe til du for eksempel sier hva jeg skal gjøre for å finne å lese minidumpen hvis det fins en syar2003. :)

I event log står det bare under last hour og critical: Event ID 41 Kernel-Power. Så pcn bare slår seg av fordi PSU slutter å gi strøm.

 

Edit 2: Jeg prøvde å bruke pcn uten inverter, cold cathodes eller noen vifter tilkoblet. Hjalp ikke.

Jeg har satt opp så windows skal lage en minidump men jeg det fins ingen minidump mappe i windows eller memory.dmp fil.

Jeg er virkelig tom for ideer. Hade jeg bare visst hva problemet var, jeg kan jo ikke begynne å sende tilbake pc deler. jeg vet jo ikke om det er PSU, hovedkort, grafikkortene, CPU eller ram som er problemet, hvis det i det hele tatt er noen av de.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Nå slo pcn seg av etter rundt 1-1.5 time med spilling i window mode også så det funker heller ikke ser det ut til.

 

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Kan jo like godt bare ta ut harddiskene og kaste resten på dynga, får jo ikke brukt det til noe.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Jeg sender en mail til komplett og forklarer situasjonen og ber de pent om jeg kan få tilbake pengene så jeg kan oppgradere til corsair tx 1000w for det burde være mer enn nok watt til pcn min. Og se om det samme skjer. Hvis det samme skjer kan jeg være sikker på at det ikke er noe galt med PSU.

Eller hva anbefaler dere?

Jeg er virkelig oppgitt nå. Kasta bort over 35 000 - 40 000 kr på pcn her.

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar
I event log står det bare under last hour og critical: Event ID 41 Kernel-Power. Så pcn bare slår seg av fordi PSU slutter å gi strøm.

 

Edit 2: Jeg prøvde å bruke pcn uten inverter, cold cathodes eller noen vifter tilkoblet. Hjalp ikke.

Jeg har satt opp så windows skal lage en minidump men jeg det fins ingen minidump mappe i windows eller memory.dmp fil.

 

Jeg har lagt et svar i den andre tråden din (skulle vært her).

 

Event 41 kommer i loggen etter at PC har spontanrestartet (dvs. når den er oppe igjen).

Glem windbg - du får ingen crash dump av dine restarter da de ikke forårsakes av drivere - windows kan ikke generere noen.

Er hardware problem(er) hos deg som genrer restartene (om det er logget event id 41).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

På side 2.51 i manualen til hovekortet (Asus Rampage 3 Extreme) står det PCIe x16 Lane Switch. Jeg bruker disse til å koble fra grafikkortene. Dette blir vel det samme som om jeg skulle tatt ut kortene?

Jeg har kortene i pci-e lane 1 og 3. Jeg begynner med å disable lane 3 og spiller helt til noe skjer. Så prøver jeg med å disable lane 1 og enabled 3 igjen og gjør det samme.

Poster tilbake her og i min andre tråd etter jeg har gjort det.

 

*Poster her og i min andre tråd samdtidig for å få mest mulig hjelp fra folk som går inn på en tråd men ikke den andre*

Lenke til kommentar

Jeg har spilt både med kortet som sitter i PCI-E Lane nr 1 og den som står i PCI-E Lane nr 3 hver for seg og pcn fungerer fint. Jeg får samme resultat hvis jeg bare skrur av crossfireX og spiller med 1 kort, ingen problemer.

 

Jeg prøvde for "morro" skyld å installere Windows XP sP3 på en annen harddisk å installere samme catalyst drivere å spille mafia 2 med 1 og 2 kort. 1 kort gikk helt fint, med 2 kort skjedde det samme, pc slår seg av.

 

 

Når jeg bruker den funksjonen på hovedkortet at jeg disabler en PCI-E lane ved en bryter på hovedkortet så skrur jeg alltid av O/I (av/på) knappen på PSU først.

Noen ganger når jeg skrur på 0/I (av/på) knappen etter å ha enabled/disabled en PCI-E Lane slår automatsikringen seg ned og jeg må slå den opp igjen.

Hvis noen av dere har lest i min andre tråd om strømforsyningen som gikk i stykker vet dere at sikringen gikk da også når jeg skrudde av eller på 0/I (av/på) knappen, men vi trodde dette skjedde fordi PSU'en jeg hadde var i ferd med å gå i stykker.

Men siden dette skjer også med den helt nye PSU'en kan det være noe med hele strømnettet i leiligheten her?

 

Dette er det jeg har prøvd:

 

*Enabled PCI-E Lane 1 og disabled PCI-E Lane 3, skrudd på av/på knappen og automatsikringen slår ut.

 

*Enabled PCI-E Lane 3 og disabled PCI-E Lane 1, skrudd på av/på knappen og automausikringen slår ut.

 

*Enabled både PCI-E Lane 1 og Lane 3, skrudd på av/på knappen og automatsikringen slår ut.

 

Så den slår ut uansett hvilke kort som er enabled.

 

Kan dette bare være et helt annet problem eller tror dere det henger sammen på en måte?

Jeg kan jo spille 3D spill helt fint med bare 1 kort, men samtidig kan sikringen slå ut når jeg har bare 1 kort enabled også, vet ikke om dette henger sammen på noen måte.

 

 

Hva kan problemet være? Enten for lite watt på PSU, strømnettet her i leiligheten?

Grafikkortene fungerer som de skal hver for seg så de er ikke defekte. De virker bare ikke sammen i crossfireX, men de gjorde det før jeg isntallerte vannkjøling. Lave temps så de blir ikke for varme heller.

 

Spørsmål:

 

Q: Hvis hovedkortet hadde vært defekt på en eller annen måte da burde vel ikke noen grafikkort funket?

 

 

Jeg har nå crossfireX av og skal sette pcn i sleep mode i natt, jeg skrur den på i morgen og ser om jeg får noen problemer med startup som jeg gjorde i går etter å ha hatt den i sleep mode.

 

Det neste steget nå er vel å ta med pcn til et annet sted, for eksemepl lillebroren min og teste i huset hans, eller hva tenker dere?

Endret av YojimboVII
Lenke til kommentar

Kan legge til at crossfire ikke virker i windowed mode, så derfor får du ikke restart da.

Det høres jo ut som psu feil, men har du siste bios til hk'et?

 

EDIT:

Er en longshot, men du kan jo ta psu testen til OCCP

 

http://www.ocbase.com/perestroika_en/index.php?Download

 

(Tar ikke ansvar om den skulle gå til et varmere sted)

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Pcn restartet når ejg hadde crossfireX på og spilte i window mode mumriken. Jeg skrev det litt lenger opp.

 

Angående Bios prøvde jeg å oppdatere Bios nr 1. men jeg er stuck på en svart skjerm som den prøver å lese usb device, writing/reading .rom file... osv.

 

Så nå fungerer ikke bios nr 1 som den skal, så jeg bruker bios nr 2 nå. Jeg tør ikke prøve å oppdatere bios nr 2 også, for da sitter jeg uten pc hvis det skjærer seg.

Vet noen åssen jeg kommer meg forbi den delen da den driver å " Finding usb device... Reading .rom file, writing rom. file..." ?

 

Jeg brukte Asus Ez flash 2 fra bios tools menuen, den sa den drev å oppdaterte til den nyeste biosen jeg hadde på usb sticken så restartet den til den svarte skjermen hvor den leser .rom filen osv.

Den sier successfull til slutt og sier at nå skal den restarte, men så begyner den over igjen bare. Ingen bios.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...